Direktlänk till inlägg 28 maj 2023

Ur en ny synvinkel……

Av Ia Weylandt - 28 maj 2023 17:15

 
Fy som Faan va jag går omkring och bara myser och njuter just nu alltså.....

 

Detta är absolut den bästa tiden på året, och jag kan bara lufsa omkring hemma och ställa mig och titta runt i vår vackra omgivning,,,, och bara mysa.....

Skulle kunna bo på altanen dygnet runt nu....
 
Och allt blommar så vackert...

Älskar syrenhäcken, som omger nästan hela vår tomt runt huset....
   
Älskar att sitta i vår lilla berså av väldoftande syrenblommor.....
 
Har plockat in blommor och placerat ut lite här och var i vårt hus, och det doftar verkligen ljuvligt i varje rum....
 

Och det är ju inte bara doften jag njuter av, jag har ju även sen i onsdags fått nya ögon, och ser numer allt vackert utan skitiga glasögon som hela tiden immar igen 👓 

 

För i onsdags gjorde jag den ögonoperationen som jag så länge velat göra, men inte vågat...

8.30 skulle jag befinna mig på Memiras ögonklinik på Karolinska i Stockholm.

Thomas var snäll och skjutsade in mig, och medans han väntade på att jag opererades, skulle han gå med hundarna i Hagaparken, som på den gamla goda tiden, då vi bodde i Stockholm....

 
Operationen beräknades ta ca 2 timmar, så det är vad jag kallar en lagom morgonpromenad....

Hade vi vetat då, att det istället skulle ta 6 timmar innan jag var klar hade vi kanske lagt upp det annorlunda, för nog tusan skulle det uppstå komplikationer.

Varför ska nånting liksom gå lätt, enkelt och smidigt när jag är inblandad...???


För det som hände var att själva linsbytet gick supersmidigt, jag var skitnervös innan, men det kändes verkligen ingenting, va inte ens obehagligt.

Däremot så brast ett blodkärl i vänster öga, och det är egentligen inget konstigt eller farligt, bara det att ögat fylldes med blod, och svullnade upp, och fick ett jättehögt tryck.

Det sattes snabbt in trycksänkande tabletter och droppar, men i nära 2 timmar efter op, va jag i princip helt blind på ena ögat.

Jag satt i ett ganska mörkt rum, och det enda jag kunde urskilja med vänster öga, var att bordet i rummet var vitt, det enda jag såg var liksom kontraster i ljuset.

Snacka om att jag hade lätt panik...

Efter ytterligare några timmar, började trycket lätta, och synen kom kom tillbaka mer och mer, men det var väldigt suddigt.

Dom släppte iallafall hem mig efter 6 timmar, men jag var tvungen att komma på återbesök dagen efter, vilket kändes jäkligt surt, kan göra roligare saker en solig dag, än att sitta i bilen i den förbaskade Stockholmstrafiken...

Men skönt ändå att få en extra koll, och att allt såg bra ut....

 

Nu känns det så jäkla häftigt att jag inte behöver glasögon mer, här sitter jag och bloggar alldeles utan💪

Helt klart värt varenda öre💰

 

Men nog om det......

I övrigt så har veckan varit magisk💫✨💫

Vi har gått mysiga skogspromenader på dagarna....

Så jäkla grönt och vackert i skogen nu...

 

Jäkligt varmt har det varit, tur det finns små vattenhål utefter vår väg där hundarna har kunnat svalka sig...


 
 

All form av träning har vi gjort på kvällarna...

En kväll spenderade vi i spårskogen.

Jag trampade ut varsitt spår till Hickan och Sheriffen, men Thomas fick spåra med båda,, jag har tyvärr inte den orken.

Gå ut spår går bra, då kan jag gå i min egen takt, men att gå bakom en hund funkar inte, då sabbar jag bara för den stackars hunden...

Började med att släppa på Hickis, som gjorde ett superfint upptag.....

 

Och plockade alla pinnar👍

      Sheriffen kom också iväg fint,,,,,
 
Han spårade fint, men lämnade kvar en pinne i skogen,,, så dagens familjefejd vanns av Frk Olsson....

Glock kan ju inte vara bäst jämt....😉

 

En annan kväll ägnade vi åt frispår...

 
OlliBompa fick 3 stycken a ca 500 meter, och Glock fick ett kort på ca 200m

Båda skötte sig Toppen👌


Och flera kvällar den gångna veckan, har vi gått ner till lydnadsplanen när temperaturen skjunkit.

Så härligt att bara hänga därnere.

 
Man kör några moment, vilar, kör lite till...

Såååå härligt...
 
En kväll klippte Thomas planen,,,
   
Då ägnade jag mig åt att gå med trimmern och klippa under eltrådarna,,, hundarna fick roa sig själva med varsin boll...

 

Sen älskar jag när vi är ute länge på kvällarna och bara pular runt...

Thomas fixar i trädgårdslandet....

 
Hästarna låter vi gå fritt runt hela gården ett par timmar varje dag, perfekt att dom håller efter gräset...
 
Och jag Älskar att Sheriffen ligger ute så mycket han bara får...

Han ligger ute från 6 på morgonen när dom får frukost, till ca 22 på kvällen när vi går och lägger oss...

 


Det har blivit ganska sena middagar, som hela veckan har bestått av fräscha sallader...

I torsdags blev det en supersmarrig räksallad...😋

   

Så blev det helg,,, den första helgen på väldigt länge som varit helt oplanerat.

Och vi har verkligen haft det bra 👍 

I fredagskväll satt vi ute länge...

Jag drack en smarrig White Russian, min älsklingsdrink, och anledningen till att vi kallar Waijti, för Waijtii 😅

 
Thomas smaskade på en öl, dagen till ära drack han ur glas,,, han föredrar annars att klunka direkt från burken....
 

Låg kvar länge i sängen i lördags morse,,, klockan hann bli 9, innan Thompa och hundarna drog ut på scootertur.

Käkade sen lång gofrulle ute på altanen.

Gick sen direkt efter frullen ut och körde lydnad...

 
Glock går såååå jäkla fint i lydnaden, synd han inte har någon tävling på G.

Är tredje reserv på Knivstas Elitspår nästa helg, men räknar inte med att komma med....
 
Olsson skötte sig också bra.

Thomas kommenderade mig genom hela elitprogrammet utom stegen.

Hon gjorde sitt livs bästa framåtsändande, jäklar va snyggt det var... 

 
Men jag märker att jag måste träna mycket mer med kommendering, hon går lätt på TL´s kommandon märkte jag...

Alltid är det nåt😔

 

Hästarna agerade som vanligt publik...
 
Husse pussas med sin lilla älskling...😍
 
Den lilla älsklingen tycker nog att husse behöver se över sin munhygien😂
 
Då luktade nog Olsson bättre i munnen💞  
Efter lydnaden blev det en tur till Åkers-Styckebruk.

Det var en massa jippon på byn, så vi tog en sväng med hundarna och gick runt och minglade....
 
Jättemycket folk,,,
 
Kul att det händer något på byn....
 
Thomas gick på en fabriksvisning inne på krutbruket...

Hade varit jätteintressant...
 
Jag tog istället en liten skogssväng med hundarna och plockade liljekonvaljer...

Satan i Gatan va gott dom luktar, doften påminner verkligen om mina barndoms somrar på landet...

 
Vi kom hem lagom till hundarna skulle äta lunch, och då passade jag på att slappa i solen en stund...

Vad kan bli bättre än en solstol, en bra bok och en stor skål med jordgubbar 🍓   
Njutning när den är som Bäst☀️


När hundarna vilat på maten tog vi en cykeltur bort till badet...

Eller,,, jag cyklade,,,, 

 
Latmasken Thomas åkte elscooter....
 
Men hundarna var nöjda, och simmade och simmade...
 
Sen cyklade vi hem igen....
 
Åkte förbi våran båt...

Längtar tills vi ska lägga i den, ännu tycker jag det känns lite för kallt för att simträna  hundarna, men snart så....
 
Det är en mysig tur, även om den är kort, tar bara ca 5 minuter enkel väg....
 
Hemma igen blev det altanhäng igen....

Jag får ju inte i år helller exponera mitt skinn i solen, så det blir kläder på, och solskyddsfaktor 50 i dom skinnbitar som sticker fram...

Försöker ha så tunna och vita kläder som jag bara hittar...

White Lady, with a White Russian🤠
 
Sen Älskar ju jag när jag kan sitta ute och laga mat....

Så harmoniskt att sitta i solen och skära sallad och dricka rosé 😊
 

Älskar sallad på sommaren....

 
Till denna goda vackra sallad, grillade Thomas lammfilé heeeeelt perfekt 👌 

Smakade såååååå jäkla bra🎈

 
Till efterrätt hade jag gjort en jordgubbspaj, som smakade så Himmelskt gott🤤

Vet dock inte varför vaniljsåsen sket sig totalt, gjort den massor med gånger förut och det har blivit bra.

Nu blev den mer som potatismos än vaniljsås 🤔

   
Men det smakade Mycket Bra!!!!

 

Söndagen som idag, har också varit mycket bra, även om vädret varit lite svajigare....

Inledde med lydnad efter frullen...

   
Sen ar jag med och kollade när Thomas fixade med hästarna....

Sällan det händer, hur mycket jag än vill och försöker, så kommer inte riktigt hästintresset för mig....

Men nu hjälpte jag iallafall till att hålla dom medans T smörjde in Waijtiis grisskära 🐽 mule som är väldigt känslig för solen....
 
Har heller inte kollat på väldans länge när T jobbar med den lilla hästen...
 
Men riktigt duktiga har dom blivit👍
 
Slutade med att dom båda fick springa fritt på ridbanan....
   
Waijtii blir riktigt showig , och springer runt och brallar och visar upp sig....    

Måste erkänna att jag tycker att han är rätt snygg, trots att han är grisskär 🐽😉


 
Jag blev alldeles utmattad av att se hästarna springa runt, och var tvungen att gå och sätta mig på altanen med min braiga bok.

Thomas roade sig under tiden med att lägga in några slags aluminiumskivor i boxarna.
 
Det är ju trägolv i boxarna i stallet, vilket inte är jättepraktiskt.

Linus och Lova hade sina fasta hörn där dom alltid kissade och bajsade, så där räckte det med att ha aluminium bara där...

Men det där lilla vita skrället vi har nu, han bajsar och kissar runt hej vilt överallt, så nu blir det förstärkning i hela boxen...
 


Vidare så gjorde husbonden rent hästarna badkar....

 
Och han åkte runt med traktorn och fixade nåt som jag inte riktigt vet vad det var...
   
Jag var för upptagen med att slappa på altanen, och läsa bok😝


Men när jag vilat klart drog vi till skogs.

Gick en skojig prommis med massor av lek och bus...

   
Vallade sen en ruta, och körde uppletande med båda....
 
Väldigt blåsigt med gynnsamma vindar, som gjorde att hundarna plockade in sina föremål utan större ansträngning....
 
Kolla min lilla Hickas polynerade näsa😕

Den var helt grön efteråt....
 
Sheriffen var som vanligt magisk✨💫✨💫✨
 
Iförd Dollars något för stora tjänstetecken, letade han och hittade 5 föremål plättlätt💪
 
Kom hem, och möttes av ett blomsterbud från Åkers Blomsterbruk vid grinden...

Förgrömmade ongar,,, jag hade sagt till innan att dom INTE skulle slös pengar på mig på Mors dag...

Dom lydde inte😅

En sååååå himla vacker bukett 💐 
   
Jag var lite bitter på Thomas när jag såg bilden, och såg att jag har ett gummiband från hatten rakt över pannan.

Jag sa, att det är hans jobb att se till att så inte sker...

Men han svarade bara,,,

Jag är fotograf,,, inte stylist,,, !!!!
Så så var det med det, man får kolla buketten istället😎

 

Nu väntar en vecka utan så mycket måsten.

Ska upp och snurra i Stockholm igen på onsdag, återbesök med ögonen, vilket var planerat från början en vecka efter operationen.

Och sen till helgen hoppas jag att jag kommer iväg ner till Jönköping för att fira Mormis Älskade Morris som fyllde fyra år i måndags...

 
Det är ju en stor sorg jag känner att jag inte finns där för honom när han fyller år😔

Önksar så att vi bodde närmare varandra, så jag fick vara en större del av hans liv, inte bara på högtidsdagar, utan varje dag, vardag som helg....

Ändå så tacksam över att han sin pappas stora härliga familj nära som firar honom...

 
Och att mammis och pappis ser till att han får en tårta som han önskar sig....
 
Älskade, Älskade unge💙
 

Till helgen ska vi också fira 🎉🎂🎊🎈🎁🧸🥳 

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards