Direktlänk till inlägg 5 maj 2024

Äntligen vårkänslor☀️🌼⭐️

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

 
Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️

Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....

 

Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av dom roligaste sysslorna på våren.

Det tar lite tid att tvätta och stryka gardiner och kuddfodral, men det är mödan värt,,, 

Älskar sittgruppen under tak, här brukar jag sova på soffan varma sommarnätter...

 
Älskar också det vi kallar "loungen"

Här är det sol precis hela dagen, från tidig morgon till sen eftermiddag.
 
Men mest Älskar jag nog den lilla sittgruppen i bersån.

Här ligger solen på som längst på kvällarna, och när syrenhäcken blommar sitter man verkligen som i en liten blombur....
 

Äsch förresten, jag ÄLSKAR hela min altan, varenda liten plats på den, och den gångna veckan har vi verkligen fått njuta av alla sittplatser... 

 

Ett litet mindre härligt vårtecken, är när bonden stänger grinden till kohagen, och släpper ut korna...

 
Tyvärr försvinner möjligheten att ha hela kohagen att promma i, men det finns som tur är andra fina vägar...

 

På självaste valborgsmässoafton, jobbade Thomas halvdag, så jag och hundarna stack som vanligt till skogs på fm, och det var verkligen en njutning att få gå årets första skogis iklädd bara T-shirt...

 
Jag kände mig lätt som en fjäder när vi sakta strosade fram, jag och hundarna....

 

När Thomas jobbar halvdag, slutar han redan klockan 10.30, så när jag och hundarna kom tillbaka från prommisen, kunde vi tillsammans inviga myset på altanen..

 
Thomas satte solen, men jag får tyvärr finna mig i ännu en sommar i skuggan, eller i solen med kläder på.

Första sommaren tyckte jag det var pest och pina, jag Älskar ju att sitta och steka mig i solen, men numer tycker jag det är en världslig sak om jag är solbränd eller inte..

Finns annat som är viktigare...

 

Framåt eftermiddagen drog vi till skogs för att köra raggarrapport med Frk Olsson.

Raggarrapport, är det vi alltid vill köra med hundarna, ganska snart efter en tävling.

För när vi kör raggarrapport, då kör vi kort, lätt, snabbt.

Springa, käka korv, kampa....

 
Motivation, Motivation, Motivation, det känns viktigt efter att dom gått en tuff tävlingssträcka...
Olsson, va med på noterna, och sprang så det yrde 💨💨💨kring benen på henne...

Raggarrapport e kul🎈

 

Tog även en rolig lekprogrommis alla fyra,,,,
 
Det är också kul🎈

 

Och sen kunde vi med gott samvete åka hem och Valborgsmysa på altanen...

Ååååå jag bara Älskar det 🥰 

Rose, jordgubbar och tussilago 

DET ÄR VÅÅÅÅÅÅR🍹🍓🌼
 
Satt där och mös, och snackade om ditten och datten, och bara njöööööt...

Vid 18-tiden slet jag mig motvilligt, för att gå in och laga middag, bara för att upptäcka att vi, och resten av hela Åkers-Styckebruk hade strömavbrott😳

 

Enligt vattenfalls prognos, förväntades strömmen vara tillbaka vid 20-tiden, men det tog ända till 21.30 innan det hoppade igång igen.

Så den planerade Valborgsmiddagen blev inte av🙁

Nu var det inte jättesynd om oss, vi hade kunnat gå ner i någon av husvagnarna och svängt ihop nåt, eller lagt något på grillen.

Istället bestod valborgsmiddagen av en skål med godis...

   
Mumsligt gott😋

 

En ledig onsdag, mitt i veckan tackar man ju inte nej till, men jäklar va dagvill och snurrig i huvudet man blir🤯

Blev även denna dag en skön slappadrag med härligt altanhäng...

Bäst att passa på.

 

Drog på eftermiddagen till skogs för att köra ett frispår med HickanPickan...

Glock fick följa med husse ut på spåret, och göra förledningar till OllanBollan...

 
Haha, kom på nu, att när vi tävlade i Ullared sist, så garvade TL på lydnaden åt mig, för efter varje moment kallade jag Olsson för olika smeknamn...

Och det stämmer ju det där med att kärt barn har många namn...

Olsson, Ollan, Olli, OllanBollan, OlliBompa, Hickan, HickaFlicka, HickanPickan, Hickis, Bellan, EllaBellaBus❤️

Även så brukar jag kalla henne "GulleGrisen"

Här står GulleGrisen och tittar längtansfullt efter husse och Sheriffen (Glock har också många smeknamn❤️)

när dom knallar iväg.....
 
OllanBollan skötte sig bra på sitt spår, och vi kunde efteråt återförenas med lek och bus...
 

 


På torsdagen hade jag avsatt hela dagen för att få gifter.

Men Tji fick jag, blodvärdena var alldeles för dåliga...

Nya prover togs på fredagen, men det är tveksamt om jag kommer kunna få något gift nästa vecka heller😟

Och främst är ju det såklart trist för jag vill ju ha mina behandlingar som planerat, men det känns ju även skittrist, för det hade kunnat innebära, att vi hade kunnat åkt och tävlat i Kungälv...

 

Mitt huvud började ju såklart genast planera och filosofera.

Men jag måste vara realist, jag kommer inte få svar förens måndag eftermiddag om det blir några gifter eller inte.

Och att då börja handla och packa för att rulla neråt på tisdagen, framme på onsdag, tävla på torsdag,,,

Det känns inget bra, nu var jag inställd på att inte tävla, och tycker det ska bli lite skönt.

 

Samtidigt sitter vi heller inte i sjön i helgen som kommer eftersom vi ska på rapportläger i Lindesberg, Tors-sön, och det ska också bli superkul såklart.

Men helst av allt skulle jag ändå vilja vara i Kungälv.

Men vi får hoppas på nästa år🍀

 

Så torsdagen blev en helt oplanerad dag, en dag som hundarna och jag spenderade med att gå en supermysig prommis på fm..

 
Så härligt att strosa runt i det vackra vädret...
 

På eftermiddagen/kvällen, stack Thompa och Olsson ut på 7 km scootring, och Glock och jag roade oss åt att leta röd kong...

Tror båda hundarna var nöjda och glada efteråt.... 

 

Så vart det fredag, och helg igen!
Inledde morgonen med att dra till VC för att ta prover, och jag har skrivit det förr, att jag tycker INTE om när mina rutiner ändras, denna dag var inget undantag.

Efter VC-besöket drog hundarna och jag till skogs,,,

 
Men jag hittade ingen riktig harmoni i att gå där.

Kände mig rastlös och uttråkad, ville att det skulle hända något...

Kände migbesviken på att helgen låg helt oplanerad framför mig, vilket den inte var menad att göra från början...

 

Dom tidiga planerna var att Thomas skulle dömma skydds i Strängnäs på lördagen, och sen skulle vi tävla i Norrköping på söndagen.

Men skyddstävlingen blev inställd, och vi valde själva att inte anmäla till Norrköping eftersom vi inte ville tävla två helger på rak...

 

Så jag som brukar kunna koppla av och njuta så när vi går i skogen kände mig mest bara irriterad...
 

Usch, så vill jag verkligen inte känna när solen skiner...

Men ibland bestämmer man inte själv☺️

Och det blev faktiskt bättre, ju länge dagen led.

Jag somnade i soffan på altanen när jag kom hem, och det var nog välbehövligt, för jag vaknade när Thompa slutade jobbet, och kände mig på bra humör igen👯‍♀️

 

Och tänk att jag som tidigare år, varit lite lätt manisk, och känt att jag varit en dålig människa om jag inte tränat lydnad varje dag.

Sååååå jäkla skönt att jag kommit över det stadiet, och istället känt att, jag tränar när jag känner för det, och för att det känns kul, annars vilar vi en dag eller två, eller tre, eller fyra....

 

Nu ska ju i ärlighetens namn också nämnas, att träningen har varit ett sätt för mig att skingra tankar, och tänkt positivt, istället för att grubbla, men många gånger, framförallt förra våren, så blev det som ett måste, vare sig jag ville eller inte,,,

och det var nog det som tillslut gjorde att jag sparkade bakut, och inte tränade på 7 månader...

 

Men nu tycker jag ju att det är så kul igen, men därför är det trist att vår lydnadsplan varit så blöt, så vi har velat låta den torka upp lite innan vi gått in och kört på den...

När vi kör där, är det ju så enkelt, man kan gå in och köra två moment, gå hem, gå ner igen,,,

 

Men i fredags, så ställde vi iordning den, och körde ju klart ett pass...

 
När det blir sådär varmt så gör vi så att den ena går in och kör några moment,

Medans den andra svalkar sig i skuggan en stund..
 
Sen kör den andra några moment,,,
 
och så växlar vi så...
 
Nu är det ju inte superdupervarmt ännu, varmare ska det förhoppningsvis bli, men då har ju förhoppningsvis vi, och framförallt hundarna hunnit vänja sig...

 

Gick in och hängde på altanen,,, jag gjorde olivbollar som vi avnjöt tillsammans med ett glas rosé/öl

 
Dom är lite pilliga att göra, men något så vansinnigt goda, så vi snaskar på det nästan varje helg...

 

Och sen Älskar ju jag när jag kan sitta ute och förbereda middagen...
 
Denna kväll, bjöds det på grillade kycklingspett, klyftpotatis, grekisk sallad, tsatsiki och vitlöksbröd😋

Sååååå gott🤤, och det bästa var att vi kunde premiärsitta ute och äta, visserligen med infravärmaren på...

Men endå,,, UNDERBART!
 

Lördagen blev en riktigt härlig slappardag som mest spenderades på altanen.

Vi gick upp en timma tidigare än vanligt, och hann käka frukost, uträtta lite ärenden i Strängnäs, och promma hundarna, och ändå vara hemma till 11.30 igen.

Så då intogs ryggläge i varsin solstol,,, Thomas ligger ju inte så länge, han ligger en stund, sen måste han pula med nåt, sen ligger han en stund igen...

Jag rör mig inte ur fläcken....

 

Men framåt 15-tiden började vi båda känna oss nöjda, så då drog vi iväg ut på scooter/cykeltur.

Thompa på elscootern, och jag på en gammal hederlig cykel med trampor...

 
Vi var ute och rullade i ca 90 minuter, men gjorde flera stop utefter vägen där hundarna kunde hoppa i och svalka tassarna...
     
Sen rullade vi vidare,,,,,
 
Stannade på nytt,,,
   

Det blev en mycket fin, mysig och härlig tur.... 

 

Även denna fina lördagskväll kunde jag förbereda det mesta till middagen utomhus...

 
Och det är så härligt att jag kan förbereda allt, så att sen när det är dags för grillning, så kan jag lugnt luta mig tillbaka, och endast komma med glada hejjarop till grillmästaren...
 
Denna lördagskväll bestod middagen av en asiatisk nudelsallad, som tamejfaaan var bland det godaste jag ätit..

Mmmmmm, dom asiatiska smakerna sitter kvar i gommen, och jag längtar till morgondagens lunch där jag ska få äta upp resterna.

Till det serverades hoisinmarinerad lövbiff😳på spett...
 
Lövbiff på grillen?
Jag är ju inte speciellt förtjust i nötkött, ska jag äta nöt, så föredrar jag den i form av köttfärs eller lövbiff.

Nu fick jag tipset att skära lövbiffen i strimlor, och liksom trä på den som ett dragspel på spetten, och grillades i typ 5 min...

Och det blev superbra....👌
   
En ny fräsch, supergod sommarrätt, som lätt blivit en ny favorit...
Det där kommer jag laga fler gånger...

 

Men sen va altanhänget slut...

Imorse vaknade jag av ljudet av ett sakta strilande regn ☔️ mot fönsterblecket.....

Urr Burr, det kom ju inte som någon överraskning, vi hade t.o.m kommit ihåg att ta in alla dynor igårkväll innan vi kröp till kojs...

 

Thomas klocka ringde kockan 06.55, då var det bara för honom att studsa upp och bege sig till Södertälje BK, där han skulle dömma dagens appellspår....

Först hade jag inte tänkt följa med på morgonen, utan planerade att gå promenad hemma, käka frulle i lugn och ro, och sedan ta egen bil till Södertälje, och komma dit lagom till budföring och lydnad...

Men när Thomas klocka ringde, var jag redan vaken och kände mig pigg, så jag studsade också upp och hängde på...

 

Så medans det var samling och lottning, tog hundarna och jag en prommis runt den fina BK´n

 
Sen följde jag med ut och tittade på alla spår...
 
Tycket att det är jätteroligt och intressant.

Och vi hade faktiskt tur med vädret hela dagen och slapp regn...

 

När funkisarna käkade lunch, prommade jag med våra hundar, och sen kollade jag budis och lydnad...

 
Jag trivs verkligen på appelltävlingar, tycker det är en härlig mysig stämning med mycket nerver, men ändå inte så allvarligt.

Unga oerfarna hundar som förarna ska lära känna i tävlingssammanhang....

Lagom tills sista hunden klivit av planen, öppnade sig himmelen, och regnet började fullkomligt vräka ner...

Jag som längtat hela dagen efter att få köra egen lydnad, trotsade vädret , och körde ändå...

  

Det var inte jättemysigt kan jag påstå, men skönt nöjd kände jag mig efteråt...

Det enda som va synd, var att jag inte ville gå på stegen i regnet, och det är ju synd eftersom vi behöver träna på det, men inte kommer åt en stege så ofta....

 

Vi var klara med vår lydnad, lagom tills protesttiden gått ut, och det var dags för prisutdelning...

 
Trots vädret en mycket trevlig dag, men härliga nya bekantskaper......

Dessa Fantastiska hundar, va mycket kul dom bjuder oss på💞

 

Nu väntar en ny vecka, får väl se om det blir några gifter, hoppas ju det såklart.

Men annars kommer vi ägna oss åt att packa HobbeL för några dagar i rapportens tecken i Lindesberg.

All mat ingår i lägeravgiften, så det är inte så mycket att planera för, bara kläder och hundgrejjer...

Ser sååååå mycket fram emot några dagar tillsammans med fina hundvänner💞

 

Ha en fin Kristi Himmelsfärd Alla❤️

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards