Direktlänk till inlägg 14 april 2024

Träna, Träna, Träna….

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

 
Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning.

Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen,

Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och just glädjen.

Lika glad är nog tyvärr inte min kära sambo.

Jag tror han såg mycket fram emot att träna och tävla Hickan under kommande år, men hon ÄR min, och känner han sig sugen, så får vi helt enkelt skaffa en hund till, vilket nog ligger nära till hands att vi gör,

frågan är bara vilken ras....🤔


Inledde veckan med att köra rapport med Frk O.

Efter påskens långa sträckor, körde vi kortpass, med fokus på framföringar...

Måste fasiken beställa ett till tjänstetecken till Frk, hennes egna är oftast borta, så det blir till att springa i Dollars, vilket inte är fy skam, men jag vill att hon ska ha sitt rosa...
 
Men som tur var gick träningen bra ändå😎


På tisdagen drog vi i strålande solsken 🌞 bort till slottsparken och körde lydnad i bara T-shirt...
 
Shit vilken känsla.....
 
OlliBompa kändes fin i dom flesta momenten, skulle väl säga att framåtsändandet och krypet är lite av vår akilleshäl...

Ganska kostsamma moment att ha problem med🙀


Men annars känns det mesta bra...
 
Och peppar, peppar, ännu inte ett endaste startskall på apporteringarna sen jag testa min "nya" idé....
   

Piffar lite i Hobbeliten varje kväll.

så nöjd över att vi inte hastade iväg med honom över påsken.

Nu har vi i lugn och ro kunnat tvättat alla filtar, kuddfodral etc som vi ville spara och flytta över.

Ser sååå fram emot att få sova i dom sängarna för första gången nästa helg....
 
När jag såg att gardiner, bord etc gick i grått, blev det lite panik att beställa nya grå överdrag till dynorna i sittgruppen.

Var dels rädd att dom inte skulle hinna komma, men framförallt nervös över om jag verkligen mätt rätt, så att dom skulle passa...

Men nöjdheten kände inga gränser när dom kom,,, och dessutom satt som en smäck på dynorna....
 
Sååååå jäkla nöjd med resultatet.....


Medans jag piffar husvagn, och Thomas pysslar med hästarna, ligger hundarna ute på tomten och myser.

Och jag blir lite full i garv, när jag kommer och ser deras udda ligg/sittstilar...

  

Ser väl inte helt bekvämt ut för nån av dom🙃

 
Men så länge dom är nöjda, är jag nöjd....


På förmiddagarna går vi som vanligt vår timmas promenad utefter sjön, men nu börjar det bli jobbigt, för Olsson vill bara bada hela tiden.

Och hon hoppar verkligen i och vill simma utefter vår färd, istället för att gå med oss på vägen...

Jag anser att det måste vara för kallt, och får gå och tjata hela tiden, vilket inte blir så kul😟

Får nog helt enkelt välja andra vägar en tid framöver tills det blir varmare i vattnet...

Men vackert är det när solen skiner...


Däremot om jag scootrar henne utefter sjön, vilket jag gjort några kvällar, så bryr hon sig inte om vattnet.

Hon ÄLSKAR verkligen att springa med scootern.

Jag brukar åka en bit, men sen ställa den ifrån mig en stund, för att vi ska knalla lite också.

Men se, då lägger hon sig bredvid scootern, och vägrar hänga med mig på mina strövarstråt....
 
Blev lite ledsen och besviken häromkvällen, när vi körde förbi vår båt, och upptäckte att den var borta😣

Någon jävel hade sågat 🪚 av träden som kättingen var knuten runt.

 
Varför i helvetes jävla skit kan man inte låta andras grejjer vara ifred?

Blir såååå less, den kostade 500 kronor, så det är inte pengarna som gör en upprörd, men bara själva grejen,,

vi tycker det är mysigt att ha en båt att puttra runt med,,, uppenbarligen är det fler som tycker det....

 

På onsdagen drog vi till Södertälje BK för lite lydighet....

Och vilken skillnad i temperatur,,, inget t-shirt väder då inte...

 
Urr, Burr ☃️❄️⛄️

Svinkalllt va det, och ett par långkalsonger hade inte suttit helt fel...
 
Men OlliBompa kändes fin....
 
Och självklart fick Knockelibock också lyda lite💙  
Anledningen till att vi tog oss till Södertälje, är för att vi måste komma åt att träna på en stege nån gång då och då...
 
Tycker hon gjorde det bra...
 
Hon har ju hoppat dom 2 sista stegen på typ varje tävling, och man kan  ju tycka 2 poäng hit eller dit,,, men vi ligger inte riktigt på den nivån att jag tycker jag kan tänka så...

Jag behöver varenda liten halva jag kan få....   

 

Tisdagens provtagning visade sig att alla mina värden var jättefina, så på torsdagen begav jag mig till Eskilstuna för en heldag med gifter rakt in i blodet...

Jag försöker alltid göra en mysig dag av det, med paddan fulltankad med serier, och lite godsaker att smaska på under dagen...

 
Det finns ett lite kök på avdelningen, där man kan värma sig sånna där frysta pajer, eller ta en macka eller fika, men jag tycker dom där pajerna är vidriga, så jag brukar ta med egen matsäck, och frukt att smaska på under dagen samtidigt som jag tex kollar Sveriges mästerkock...

 

Sen vet jag att torsdagskvällen blir hemsk,,, det har den blivit varje gång när jag fått gifter.

Jag mår illa, kräks som faan, får feber, frossa, och ont i kroppen.

Men det Braiga är, att det bara är den kvällen/natten det är som värst, på fredagen har jag vaknat och mått bra igen hittils iallafall, så då är det liksom bara att gilla läget och ta sig igenom torsdagskvällens plågor...

Att spy🤮är fanimej inte kul?.

 

Nu testade jag att mellan mina dater med toalettstolen, ta mig ut på en prommis med hundarna i den fina kvällssolen,,,

 
Och jag tycker faktiskt att det hjälpte lite, det blåste ganska friskt utefter sjön, och det var skönt med blåsten i ansiktet...
 


Sen blir natten jättejobbigt, för hur jäkla trött jag än är, så är jag så fullproppad med kortison (som man tar innan och efter för att lindra illamåendet, undrar hur jag mått utan)

Men kortisonet, gör som jag skrivit tidigare, mig så jäkla speeedad i hjärnan 🤯 

Och det gör att jag inte kan sova, hur jäkla trött jag än är...

I torsdags tittade jag på klockan 03.15, och då hade jag inte somnat ännu, men sen måste jag slumrat till, men vaknade 05.45, och kunde inte somna om igen...

 

Det gör ju att jag blir skittrött hela fredagen, och vill bara sova, men jag har gjort det misstaget, och vad som händer då, är att jag bara vänder på dygnet,,, så därför tvingade jag mig själv att hålla igång under hela fredagen för att inte riskera att somna på dagen, och få en vakennatt till...

 

Så direkt efter frullen, drog jag och hundarna till slottsparken och körde lydnad och lekte...

 
For vidare till skogs, och trampade ut varsitt spår till G&O

Tog en fin prommis längs med den gamla nerlagda banvallen...
 
Och slog mig sen ner utanför bilen, hundarna fick lunch, och jag käkade min medhavda smörgås,,,
 
Medans vi väntade på att Thomas skulle sluta jobba, och komma och ta spåren....

Jag ska väl erkänna att jag hann slumra till en snabbis där i solen,,, en lite powernap, som gjorde susen...😴

 

Började sen med att släppa på Glock, som fick ett 400m käka korvspår...
 
5+slut på 400 meter spår,,, mycket korv blir det😜

Men det är så man ska ha det när man blir pensionär...
 
Hicks fick jobba lite mer för sina korvar, 1400m, 7+slut, och hon gjorde det super👌
 
Alltså, hennes upptag är sååååå jäkla bra, synd det inte går att lägga in filmer här i bloggen, för dom är verkligen enligt skolboken...

Hoppas hon visar upp sig från sin bästa sida i Flen nästa helg....
  
Fredagskvällen i övrigt, hade väl mer att önska, sover man typ 2 timmar natten innan, så är man lite lätt trött 🥱 när kvällen kommer,,

vilket gjorde att jag somnade vid 19.30, va knappt jag hann äta upp middagen innan jag mer eller mindre somnade med huvudet i kycklingburgaren.....💤💤💤💤💤💤

 

Men Tack och Lov, desto piggare på lördagen👯‍♀️

Efter frullen drog Olsson och jag iväg till Flens BK, för att deltaga på vårens medlemsmöte...

Jag är ju ny medlem där sedan årsskiftet, och vill gärna komma in i gemenskapen och aktivt hjälpa till.

Synd att det är lite långt, 5 mil enkel resa, som tar drygt 45 min, inget man liksom åker över på en vardagskväll.

Men det var ett trevligt möte, med goa glada medlemmar...

 
Och passade ju självklart på att träna lite efteråt....

   

Lydnaden kändes faktiskt jättebra,,,👌

 
Och uppletandet likaså,,, gjorde bara 3 korridorer med 4:a föremål, som hon hittade plättlätt i dom gynnsamma vindarna...
 

Va hemma igen vid 14-tiden, och då tog Thomas med sig hundarna ut på en ridtur på Linus, och jag gick och la mig och sov en stund....

 

Thomas och Glock hade under dagen när vi varit borta, roat sig med att knalla runt lite i den fina lilla staden Mariefred...

Knocke ser måttligt road ut😜

 
Våra hundar, trivs nog liksom vi, bättre i skogen.....

 

Till middag gjorde jag ett gäng plocksiar, som vi snacksade på hela kvällen....

   
Älskar när vi umgås, och småsnacksar , tycker det är mysigare än att äta middag....  

Kollade faktiskt På Fångarna på Fortet, vilket jag inte sett på många år, och skrattade stundtals så jag höll på att kissa på mig.🤣

Det blev en fin, och rolig kväll.....👌 

 

Inte lika kul var det att vakna imorse till regnet som smattrade mot fönsterrutorna...

Blåste gjorde det som faaan också, kändes mer som en morgonprommis i november, än april☃️

 

Efter en god frulle, drog vi till Södertälje, för att handla mer till Hobbeliten.

Bla ville vi ha en liten dammsugare som ska bo i honom, så att man kan dammsuga när man står på plats, och inte behöver göra det när vi är hemma.

Ville också ha mattor, är inte så sugna på att använda orginalmattorna, men det är jäkligt svårt att hitta exakta mått, nu köpte vi några som vi "trodde" ändå skulle funka, men det gjorde dom inte, så vi får leta vidare i lugn och ro, åsså får dessa "felköp" duga så länge på premiärturen till Flen nästa helg...

 

Och självklart blev det lydnad på Södertälje BK när vi ändå var där...

Körde fritt följ, framåtsändande, kryp och apportering...

   
Tycker nog att det lossnat lite för oss i krypet under veckan som gått...
 
Kändes stundtals riktigt, riktigt bra....
 
Knocke fick apportera,,, det tycker han är kul...
 

Thomas släppte av mig och hundarna vid Läggesta på vägen hem, åsså knallade vi dom sista 2 kilometrarna...

Möttes hemma av hästarna, som just nu går runt fritt på hela gårdsplanen...
 
Vi har stängt av sektioner i hagarna, så att marken ska få vila lite, och börja frodas,, ,

samtidigt är det Toppen att dom går bland byggnaderna och äter rent på dom gröna små frodiga stråna som börjat växa där...
  


Nu ser jag fram emot en vecka med mycket lydnad, spår, nåt uppletande, men säkerligen också något "rapportit"

TL-utbildning på tisdag, ska bli kul, och på fredag åker vi till Flen för tävlingar i dagarna 3 med DM i rapport, Spår, Sök , skydd och lydnad....

Ska bli Suuuuperkul att känna tävlingsspänningen i luften, och träffa underbara människor...

 

Ha en fin vecka Alla, kanske ses vi i Flen🎈

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards