Alla inlägg under maj 2020

Av Ia Weylandt - 24 maj 2020 16:30

 
Jamen, vilket jävla antiklimax det blev.

Det blev ingen Hobbepremiär för oss😢 och först blev jag så jäkla besviken så jag bara ville lägga mig ner och gråta när Thomas hörde av sig på torsdagskvällen.

Men jag var ju på jobbet, och där kan man ju inte lägga sig ner och böla hur som helst...


Orkar inte gå in på anledningen till att det inte blev nåt, men jag hade en jävligt dålig magkänsla redan innan över det dåliga upplägget, så egentligen borde jag inte bli förvånad.

 

Hobbe stod ju packad och klar utkörd i paddocken, och påhängd på bilen, redo att sticka redan vid 8-tiden på fredagsmorgonen, men det var bara att hänga av, och packa ur all mat🤬

Vi dividerade fram och tillbaks en stund om vi skulle sticka upp till Tärnsjö istället, 

men sen kände vi att med tanke på att det skulle vara ganska dåligt väder lör-sön, så bestämde vi oss för att stanna

hemma på Sjövreten istället.

Vad ska vi åka iväg för, här finns ju faktiskt allt, utom trevligt sällskap förstås,

Tur vi har varandra, och trivs så bra i varandras sällskap🤩 


Så på natten mellan torsdag och fredag när jag kom hem från jobbet, bestämde jag mig för att jag minsann skulle ordna ett eget Kristihimmelsktläger...

Så i skenet från dom levande ljusen, gjorde jag en lägerplan, och utsåg mig själv till lägergeneral,

 

Så när Thomas vaknade på fredagsmorgonen hade han ingen aning om att han var på läger,

Men han blev snart varse, och det var bara att rätta in sig i ledet, och följa lägergeneralens planering...
 


Lägret inleddes med en hiskeligt varm morgonpromenad.
 
Hem, käka frulle bestående av bacon och äggröra.
 
Kl. 11.00 var det uppställning på lydnadsplanen.

Det var ju ruskigt varmt, så vi växlade hundar hela tiden.

2 moment med Olsson, 2 med Glock etc, etc.
 
Många vätskepauser för både hundar och förare..

Vi Tackar CityGross, för den fina kylpåsen, som gjorde att vi hade kalla drickor i värmen...
 
Tycker båda hundarna skötte sig bra.

Ingen av dom var speciellt påverkade av värmen...
 
Efter lydnaden blev det lunch ute i loungen.

Fredagens meny fick innehålla det som jag tänkt vi skulle äta i skogen med Hobbe.

Hällekaka med stekt ägg och falukorv, och till efterrätt en risifrutti...
 
Det smakade väldigt smaskigt i solskenet...
 
Det är viktigt att vila på maten även när man är på läger.

Thompa slumrade i nya soffan en sväng, och jag snarkade i en solstol😴😴
 

15.00, dags för uppletande.

HickeliPicks livs första.

Jättespännande🎈

Hon fick titta medans husse trampade ut en korridor med ett föremål i...
 
Och sen skickade jag henne.
 
Hon var lite frågande i början, men jag tycker som det mesta med henne, att när hon väl förstår vad hon ska göra, så gör hon det...

5 korridorer fick hon, och för varje blev hon säkrare på vad som förväntades av henne...

       
Så duktig liten Hicka♥️

Glock var lika duktig som alltid.

Hade lite svårt med ett näraföremål, men han löste det♥️
   
Kl 16.30 var det dags för "AfterTraining" i loungen...
 
Vodka Redbull till hussen, och White Russian till matten.

Satt som en smäck i solskenet🌞
 

Men ännu var inte träningsdagen slut.

18.00 var det samling på lydnadsplanen för att utföra några moves.

Och såklart, lek och bus...
 
Olsson studerar och lär sig...
 
Och jag har nog aldrig gjort ett träningspass utan att blodvite uppstått...
 

Passerade hästarna på vägen tillbaka från lydnadsplanen, 

Thomas har ridit Lova varje dag i veckan som gått, så fredagen var deras vilodag...
 
Hundarna kändes ganska nöjda med dagen.

Knocke somnade ganska oskönt ute på grusgången...

 
Och HickePick, korvade ihop sig i hallen...
 
För de 2-benta väntade en grillmiddag kl 19.30

Mumsliga grillspett med bakad, gratinerad potatis, grekisk sallad och tzatziki.
 
Thomas lyckades grilla köttet till perfektion, så det smakade verkligen heeeelt ljuvligt🤤


Avslutade en mycket härlig dag med en kort promenad bort till badplatsen.

Båda hundarna plaskade runt lite i vattnet...
     

Jag gick å la mig AsNöjd med min första dag som lägergeneral....

Verkar som om mina lägerdeltagare också var nöjda, och såg fram emot Sjövretens Himmelska läger dag 2...

 

Dag 2

 
Jag lät min 2-benta lägerdeltagare få sovmorgon och tassade själv ut med hundarna i den råkalla morgonen.

Shit som vädret kan svänga från en dag till en annan...

Vi gick en fin runda,,,

 
Och sen hem och käka frulle, 

Äggröra och bacon även denna morgon.

Det känns så mjukt och snällt för magen, vilket är skönt, när planen är att vara i skogen i några timmar...
 
För kl 11.00 drog vi till skogs för lite skogsarbete.

Började med att jag trampade ut ett drygt 400m långt spår till Frk Olsson...
 
Sen plockade vi ut Sheriffen för att köra "överlappningar"

Husse och Sheriff gosar som vanligt under förberedelserna på A-stationen...
 
Jag lämnade A ensam, och knallade ut ett frispår på 500meter, och gjorde där en B-station...

Ljuvligt att stå där och se Sheriffen komma farandes i 190 knyck...
 
När Sheriffen var i säkert förvar hos mig på B,

knallade Thomas efter och förbi...

Hej Hej Glock,,,
 
Hej Då Glock,,, sa Thomas och förlängde ytterligare 500m och gjorde en C-station...
 
Jag skickade Glock till C,

Och sen följde jag efter upp och förbi C...

Hej Hej Glock,,,
 
HejDå Glock, sa jag, och fortsatte ytterligare 500 m för att göra en D-station.

Knocke kom återigen farandes i 190 knyck.

Lite Suddigt, men kul å se hur han flyyyyyger över stock och sten🤩

  
Thomas kom och gick förbi, och förlängde ytterligare 500meter...

Hej Hej Glock😆

 
Totalt sprang Glock 2 km uppdelat på fyra skick.

Superbra övning, för här får jag fram "draget" på framföringarna, och kan jobba på det som behövs.

Glock tycker det är Superkul, men roligast av allt var nog att få gå tillbaka dom 2 kilometrarna ensam med husse och matte utan en liten HickaFlicka i släptåg...

Oj va han hoppade, skuttade och lekte runt på tillbakavägen♥️


Hög tid sen att släppa Hickan på spåret.

Längsta liggetid någonsin, och dessutom i lite lätt strilande regn.


Men det visade sig inte vara några som helst problem för Hickannäsan.

Hon spårade på lika bra som vanligt,

och matten var Nöjd, Nöjd, Nöjd🤩

 

Hem och käka lunch.

Fish&Chips för mig, Korv&Pommes för fiskvägraren Frallan...

Åååå, det var såååååå gott...
 
Ingen rast, ingen ro, tiden går alldeles för fort när man har roligt.

 

15.00 var det dags för uppletande igen.

 

Jag vill få till lite varjedags träning med Hickan nu i början av inlärningen...

Och vilken jäkla skillnad från dagen innan, nu visste hon vad som förväntades av henne, och denna dag frågade hon minsann inte om lov.

Drog iväg i full fart,,,,

 
Näsan är det inget fel på,,,

kom in med grejjorna i ännu fullare fart..

 
Lite tugg blir det innan avlämnandet, det får vi ta itu med, men hon släpper fint♥️

 

Knocke fick också några korridorer, brukar inte träna så mycket uppletande med honom, men är man på läger, så är man, och då kan man passa på.

Han tycker det är så kul♥️
 
16.00 var det After Training även denna dag, dock inte lika varmt och mysigt som under fredagen.

Denna "AT" fick vi hålla inomhus, och det blev varma Irish Coffies istället för svala drinkar.

Märkligt hur fort vädret kan svänga...

   
Sen var ju egentligen planen att vi skulle ta en ridtur, eftersom detta är ett kombinerat hund&häst läger.

Men regnet under dagen gjorde så att Linus var jätteblöt när vi kom ner till hagen.

Kändes inte schysst att lägga en sadel på den blöta ryggen.

Så jag longerade honom istället,

 

och då sprack vädret faktikst upp lite, men det var väldigt blåsigt och kallt.

Lova däremot hade stått inne i lösdriften, så hon var torr och fin.

Thomas "Santa Claus" Franzon🤣 tog sig en ridtur...

Man får hoppas att CORONABAJSET💩 snart ger sig, så besegracoronaskägget snart kan ryka.

Han börjar se ut som en riktig luffare....🥴

 

Efter hästpysslet, var det dags för dagens sista träningspass.

Så vi intog lydnadsplanen.

Å satan i helvetia, va kallt det var, men hundarna skötte sig..

Fina Sheriffen⭐️

   
Och fina Hickan⭐️
 
Avslutade med lek och bus

 
Vi låg långt före i tidsschemat, så jag som lägergeneral, tog beslutet att kasta om lite i schemat Och gå från lydnadsplanen raka vägen in i bastun.

 
Det var superskönt, för vi var båda helt genomfrusna🥶

Avslutade sen lägerdag 2 med en smarrig plankstek och lite mys framför TV:n

 

Åsså vaknade vi upp till det Himmelskalägrets sista dag...

   
Jag skickade iväg Thomas på en kortare morgonprommis

 
Och själv ställde jag mig å stekte plättar.

 

 För jag tänkte om lite, hade egentligen tänkt att bara ta med fika ut på ridturen,

men sen kom jag på att steka plättar och ta med som en kombinerad frukost/lunch.

Så när Thomas kom tillbaka från morgonprommisen, fick han bara äta några riskakor ståendes i köket.

Och sen gick vi raka vägen ner till hästarna...

Borstade, pysslade och sadlade varsin häst,,,

 
Alltså, vi har haft Linus i 3 år, och jag tror detta var tredje eller fjärde gången jag red på honom😱

 
Men jag hoppas det blir ändring på det nu, för det var faktiskt riktigt mysigt.

Lite stökigt innan vi kom iväg bara, men Iväg kom vi...

 
Det var ju första gången Olsson var med ut på ridtur, och hon skötte sig exemplariskt♥️
Lova däremot, krånglade lite, och ville inte gå först i början..

Hon ville bara stanna å käka gräs...

 
Efter en bit stannade vi och åt vår medhavda matsäck.

Och det kan jag väl säga var lite överkurs att ta med plättar, grädde och sylt med ut.

Blev väldigt kladdigt, nästa gång får det räcka med en ballerinakaka.

Olsson var väääääldigt sugen på plättar...

 
Sen vände vi hemåt, och då hade Lova inga problem att ta täten...
   
Sista biten hem ledde vi dom, och lät dom gå å käka längs med vägkanten...

 

Som sagt, riktigt mysigt blev det🍀

Hemma igen fick hundarna lunch, och medans dom vilade på maten, gick jag ut och plockade lite rabarber 

 
Det är bland det lyxigaste jag vet, att bara kunna gå ut i trädgården och skörda.

Slängde ihop 2 rabarberpajer i varsin portionsform, men dom ser gigantiska ut.

 
Klockan 14.00, dags för lägrets sista träningspass.

Det blev lydnad, men jag måste erkänna att jag kände mig ganska mör...

Men Olsson var duktig⭐️
 
Supersnabb inkallning,

 
Och Magiska⭐️ Ingångar⭐️
Nu hjälper jag henne lite, men hon är kvick som en vessla när hon svänger sig runt❤️
 
GlockeliKlock skötte sig också super⭐️
Fint kryp

 
Full fart i apporteringarna

   
Och sen var lägret slut, och pajerna Smakade smaskens på avslutningsfikat.

Och vad passade bättre än att inta fikat i caféet 😁

 

Måste erkänna att jag vid detta laget kände mig ganska trött på att vara lägergeneral och lekledare.

Nu ville jag bara va....

och vad känns då bättre än att ta Glock med sig ner till fåren för att leka runt lite bara vi 2💖💖

 
Det blev en mycket skön avslutning på en rolig helg...
 
Det bidde ingen Hobbepremiär😕

Och ärligt talat, vet jag inte när den ska bli av.

Jag och min kära😳sambo, har lite svårt med kommunikationen ibland, så Thomas fick för sig att jag skulle jobba i midsommar, så han ringde och AVBOKADE vår plats på campingen i Tärnsjö.

Slå mig med nåt hårt i huvudet alltså🤯

 

Så vem vet, det blir antagligen "SjövretensMidsommar hund&häst läger" här hemma.

VÄLKOMMEN MED BOKNINGAR😂🤣😂🤣😂

 



Av Ia Weylandt - 21 maj 2020 09:30

 
Så har ytterligare en vecka passerat, och snart är maj slut, galet va fort tiden går..

En jäkla knäpp helg blev det, hann ingenting alls, och väldigt lite hunderi för min del.

Klockan 9 slog jag upp mina grå/blå på lördagsmorgonen😡

Då skyndade jag mig ut på morgonpommis, 

 

Hem, käka snabb frulle, och sen hängde vi på släpkärran för att köpa nya loungemöbler till altanen.

Vi har länge pratat om att kasta ut det stora 8-kantiga bordet, som jag egentligen älskar, men det är i så jäkla ruttet skick.

Thomas har inför varje vår, försökt renovera det, men nu höll det knappt ihop längre..

Desstum är det lite överkurs med 2 matsittgrupper på en och samma altan.

Dom gånger vi suttit ute och ätit, har vi suttit i matgruppen under tak...

 

Så bort med det gamla,,,,

 
Och in med lite nytt.....
 
På det stora hela Supernöjd, hade väl egentligen hellre velat ha ett lågt bord, men Frallan är så jäkla klok, och tänker mer praktiskt än jag, för som han menade på, att när Olsson far runt där med sin viftande svans, så kommer vi inte kunna hå något ståendes på ett lågt bord utan att behöva passa hela tiden...

Så därför enades vi tillslut om ett högt bord...

Köpte också dynor till stolarna i cafée,, så nu är det ganska ombonat och klart därinne👌

 


Det där projektet tog ju sin lilla tid, och sover man bort halva dan, så blir det inte mycket kvar.

Vi gick ner och körde varsitt lydnadspass med Glock och HickeliPick.

Började med Glock, som som vanligt skötte sig med bravur...
 
Olsson hade också en dag, då allt bara satt som en smäck.

Thomas konstaterade att hon verkar startklar för startklass.

Och jag bara njöt,,, tänka att lilla jag, lärt denna lilla pärla till hund precis allt hon kan alldeles själv.
 
Det var en god känsla, som varade i ganska så precis ett dygn😝


Njöt sedan av lite grillad korv med bröd innan det var dags för mig att sticka till jobbet...
 
Lustigt egentligen, 

vi är ju inga stora grillfantaster direkt, grillar faktiskt ganska sällan på sommaren när vi är hemma.

Ändå står där inte bara En, Utan TVÅ stora åbäken till gasolgrillar på altanen...😱
 
Och det lustigaste av allt, är att när vi väl grillar, så grillar vi mest korv,

och det gör vi helst på den lilla fina kolgrillen som står på gårdsplanen....
 
Måste börja grilla mer,,, 🤠


När jag sen stack till jobbet, stack Thomas ut i spårskogen...

Ojojoj, minsann inte ofta det händer.

Men jag tror han var lite sugen på att spåra med Olsson för första gången, jag har nog märkt att han är lite imponerad av det han sett av henne hittils.

Och Frk O, gjorde honom inte besviken.

Hon spårade jättefint, och plockade alla pinnar, tänk att min lilla idé om att få henne plocka pinnar, föll så väl ut så snabbt.

"peppar,peppar,ta i trä"😊
 

Den vackra Sheriffen, spårade som vanligt utan några krusiduller...

Han känns som säkerheten själv just nu

"peppar,peppar,ta i trä"😆
 


Och jag, jag kommer hem från jobbet vid 00.30 på lördagsnatten, och har ju sen tidigare bestämt mig för att gå och lägga mig direkt...

Men vad händer, inte går jag och lägger mig iallafall...

Sitter uppe så länge, så det hinner bli ljust ute innan jag ramlar i säng...

Shame on Me!

Detta gör att jag tar nytt personligt rekord på söndagsmorgonen...

10 minuter över 10, traskade jag nerför trappan🤬


Jag är tamejfaan inte klok...

Vi åt frulle, sen stack Thomas ut på en cykeltur med Glock, faktiskt en gammal hederlig cykeltur, som i att Thomas TRAMPADE, på pedalerna😂😅


Olsson och jag gick ner för att köra ett lydnadspass,

och när jag skrev att man fick vara nöjd i typ 24 timmar, så menade jag att denna söndag funkade plötsligt ingenting.

Och jag menar faktiskt ingenting,,, eller jo, linförigheten var fin,,, men sen.....

Något av det som jag har varit allra mest nöjd med, är hennes SuperDuperFina ingångar.

Hon kommer i full fart, och liksom vänder sig i luften, och sätter sig vid sidan, Thomas var skitimpad...

 

Dom fina ingångarna var plötsligt försvunna, och ersatta med en Olsson som kom springande i full fart, och sprang rakt in i mig där jag stod,,, fattar ingenting...

Och det gör lite ont när nästan 30kg schäfer med en träapport I munnen kommer i 190 knyck och flyger rakt in i magen på en,,, just nu är jag verkligen glad för att det finns en dämpande bilring runt magen...

Jösses annars🥳


Och jag är ju så hopplöst jävla dålig på att ta motgångar...

Från att dagen innan kvittrat,,,,

Fy Faan va vi e bra, nu ska det tävlas,   

och Efter denna dag...

Faaan, jag är så jäkla värdelös, lägger ner nu och köper en häst istället...


Thomas, han bara skakar på huvudet och skrattar...☹️


Efter den misslyckade träningen, gick jag ner till Hobbe, och började TOKröjja i honom.

Hobbe, är för dom som inte vet min Älskade husvagn🥰

Och när jag skriver TOKröjde, så menar jag verkligen TOKröjde.

Jag tömde honom på ALLT...

Allt i köksdelen, varenda glas, bestick och husgeråd togs in och diskades..

 

Denna röjning kanske andra gör varje höst, men uppenbarligen inte jag.

Hittade tex potatismospulver som gick ut typ på 3 år sedan😳

 
Inte ofta jag köper pulvermos, men minns i nåt vagt tillfälle att vi blev sugna på tunnbrödsrulle när vi var ute på rull.

Måste varit några år sedan....🥳


Nu är husgerådet nerminskat till hälften i Hobbes kök, fattar liksom inte varför jag har åkt omkring med en kavel tex i alla år...

Hur många gånger har jag bakat i husvagnen liksom?


Likaså har jag tänkt om angående kläder etc.

Tidigare har jag tänkt att alltid ha en bas av kläder där, men när jag idag plockade ut 13 par strumpor, så inser jag att det är bättre att packa det man behöver inför varje resa. 
Tyvärr känns ju resorna inte så många iår, men till Kristi Himmelsfärd om allt går enligt planerna, så ska premiärturen ske...

Håller tummarna för det🍀

 

Med tanke på att jag sov bort hela Jävla dagen, så blev det inte så mycket tid över för annat,,,

han inte ens grilla korv🙁

 

Men, på söndagsnatten satt jag bara uppe i ca 30 min innan jag vid 01-tiden kröp i säng.

Duktiga jag🙏 (eller så var det för att jag var så jäkla trött, så jag orkade inte längre än så😝)

 

Iallafall så somnade jag ganska omgående, och vaknade därför vid 8-tiden på morgonen, och var hur pigg som helst.

Gick 1 timma promenad med G&O,,, faaaan va D´et saknas😢

 

 Sen gick jag hem och lagade våfflor till frukost,,,

 
Hur gott som helst😋

 

Och jag är såå jäkla full av energi just nu,,,

far runt som en jäkla virvelvind och röjer i huset, och slänger MASSOR.

Slängde bla 3 flyttkartonger med gamla kläder som stod och tog plats i en hel garderob.

Det var kläder som jag haft som "mål" att komma i igen.

Men jag måste nu, 10 år senare inse att jag inte kommer komma ner i storlek 36 igen,,,

Så väck med skiten...

 

Och lite full i garv blir jag allt,,,

Varje gång Engelssons underbara katalog dimper ner i brevlådan, så kastar jag mig över den, och vill beställa fler hundbrallor...

Jag tycker inte jag har några alls,,, Thomas säger,,, jo du har...

Och det roliga är, att när jag nu rensade i garderoberna, så hittade jag inte mindre än 12 (TOLV) par brallor

 
14 om man räknar med dom 2 par Lundhags,,,

2 par i samma färg med prislapparna kvar som jag inte ens visste att jag hade☺️
 
Mest lustigt ändå, är att jag föredrar myspysbyxor framförallt😎

 

Jaja, efter lite röj, och fortsatt städande och packande av Hobbe,

drog jag Glock och Olsson till spårskogen.

Gick ut Glocks spår först,

drygt 1200meter kanska trixigt...

 
Och sen la jag ett drygt 400m lite snällare till unga Frk O

 

Slog ihjäl lite väntetid, med en mysig prommis,

 

och satt sen också i bilen en sväng och facetimade med Jonna och Morris...

Tänk att Mormis Morris♥️ fyller 1 år på fredag, vart tusan tar tiden vägen?

 
Pga olika omständigheter, kommer jag inte vara i Jönköping just den helgen för att fira honom...

Men kommer åka ner vid ett annat tillfälle...

Presenterna är inhandlade och klara🎁🎈🎉🎈

 

Och sen släppte jag på Olsson.

Sååå fint hon spårar, och med vilken glädje hon markerar och apporterar pinnarna

 
Jag tycker det är sååå jäkla kul att jag får klura, fnula och testa mig fram själv när vi kör fast vid något moment.

Jag lär mig Massor varje dag👩‍🎓


Släppte sen på Glock, och han är ju en fröjd att gå bakom, speciellt när spåret är så svängigt och trixigt som det var denna dag...

 
Men Sheriffen bara levererar❤️❤️❤️❤️
   

Efter en heldag i skogen, fulltankad med syre och energi, tog jag mig an jobbkväll 5/5 i måndagskväll.

Och jösses vilken skön känsla att komma hem, kasta av jobbklöderna, och ledig tisdag väntade.....

 

En tisdag, som jag och Glock spenderade precis hela dagen i en fårhage någonstans i Sörmland...

 
Va inte så svårt att krypa i säng på måndagen, då vetskapen om att jag skulle kliva upp tidigt för att åka å valla på tisdagsmorgonen lockade...

Glock och jag stack iväg i ottan, och man får se upp med vilt här alltså...

Nästan varje kväll när jag kommer hem från jobbet är vildsvinen ute och bökar,

svårfotade dock i mörkret...

Älgen däremot, ser vi ofta, så det gäller att se upp,,,

 

Glock och jag hade en Superdag ihop

 
Nya får, nya marker...

Om jag verkar lite "kryptisk" i mina inlägg om just vallningen på annan ort, så finns det en anledning till det som jag inte kan gå in på just nu....

Det kanske lättar upp framöver,

   
Kom hem och la min onda kropp en kvart på vibben...

 
Jag har såå jääävla ont överallt i min kropp, och vibbandet hjälper verkligen, men jag är så satans dålig på att ta mig tiden.

Glock låg nedanför lite tjurig över att jag låg där, och inte han,,,

så självklart fick han en kvart när jag var klar, och eftersom Glock är så liten, så fick även min rumpa 15 minuters ytterligare massage när jag satt brevid honom.

Knocke njuter....❤️❤️❤️❤️

 

Sen var det dags att sätta igång med middagsbestyren...

Mumslig hamburgertallrik, som nog både Thomas och jag är ense om är bland det godaste som finns😋

 

 

Onsdagen inledde jag med en superskön PW på 6 km i vårt elljusspår som ligger på gångavstånd från oss..

Sååå nöjd med dom nyinköpta flexikopplen...

 

Vet att flexikoppels vara eller icke vara är en het potatis i hundvärlden...

Man antingen Älskar eller Hatar dom....

Dessa nya är 8 meter, och håller till hundar upp till 50kg.

Och jag skulle Aldrig i mitt liv gå med dom i tätbebyggt område, eller längs en väg.

Men i ett Elsljusspår är dom Toppen,,, och hundarna får verkligen skritta, och det är det jag är ute efter,,, att dom ska använda sina skrittmuskler....

 

Sen drog jag till Strängnäs, och handlade inför kommande Hobbehelg...

Ska bli sååååååå jäkla mys att få mysa in sig i Hobbe igen, det gör inget att det kanske ska regna,

först sa vi att vi inte åker om det blir dåligt väder, men nu har vi ändrat oss,,, vi åker...

 

Enda smolket i bägaren är att Hobbe är så starkt förknippad med Dollar💔

Vi har aldrig varit ute med Hobbe utan att SuperDollar varit med, och det har vid flera tillfällen gjort mig så ledsen nu medans jag städat, packat och fixat.

På denna resan får inte SuperHjälten följa med,,, och det känns tomt...💔

 

Fortsätter kolla på bilder på denna Fantastiska hund....

Bilden nedan tex, är tagen 2010, efter att premiärturen i Hobbe hade gjorts.

Vi drog till Tierp,

SuperDollar gjorde sin 3:e start i Elit, den 2:a i rapport,,,

och blev 🇸🇪Svensk BruksChampion🇸🇪 2 år och 9 månader gammal...❤️

 

Tänk ändå att hans första Cert skulle komma i spåret, och inte i rapporten....

Ja, jösses så mycket minnen,,,

Ni får bara stå ut med mig ett tag framöver❣️

Fasiken vad jag svamlar iväg hela tiden😛, men det är väl för att jag sitter här på nätterna och låter minnena flöda...

Iallafall, så skulle ju jag jobba onsdag kväll,,,

men innan jag stack, gick vi ner och körde lydnad med båda...

Började med Olsson,,,och jag bara tokgillar bilden nedan

 
Känns som den fångar upp så mycket.

Huset där vi bor, Hobbe, en häst, fårgrindar,, Glock som kollar när Olsson lyder...

Jag gillar den bilden🥰

Och framförallt gillade jag att Frk O var tillbaka...

Snabba fina ingångar utan att punktera min badring🤣😂🤣😂🤣
 
Så kan se va, ena dagen 👍 , dagen efter 👎.

Sheriffen fick såklart också komma in och lyda med en äran...

Hickan ser och lär....❤️

     
Sen åkte jag och jobbade, och det var den Absolut galnaste kväll jag varit med om på jobbet...

Sååå jäkla mycket folk,,,

vi var 2 som jobbade, och en stod hela tiden i kassan, och den andra bara serverade mat, vi hann ingenting annat.

Galet, men Fantastiskt jäkla kul hade vi💃🕺 och tiden bara sprang iväg...

 

Nu är det torsdag fm.

Thomas är ute på morgonprommis, jag ska göra frukost, sen ska det sista packas i Hobbe.

Jag jobbar ikväll, men vi sticker tidigt imorgonbitti, jag får sova i bilen..

 

Ha en Fantastiskt Trevlig helg

 


Av Ia Weylandt - 16 maj 2020 03:45

SOV GOTT Älskade Gozzi Goz❤️,

Och Ärligt talat,,, 

TACK FÖR ALLT❤️❤️❤️

 
För jäklar vad jag har Gozzi att tacka för mycket, för det var iom inköpet av honom, som mitt hundintresse startade för 16 år sedan...


Många kanske inte vet det, men vi har faktiskt haft en fjärde hund i vår ägo, men denna lilla rara hund har inte bott hemma dom senaste 5 åren,

Men det är faktiskt TACK vare honom livet ser ut som det gör just nu....


Och OJ så mycket skoj vi haft,

En härlig hund, med en jävla massa humor...
 
I början på 20-talet, levde jag verkligen livets glada dagar.

Jag hade barnen varannan vecka, och hängde på krogen den andra veckan.

Jag var besatt av att ha folk och rörelse runtomkring mig, och kunde inte vara själv för ens en minut...

 

Frågade mig själv vad som skulle kunna få mig att bryta mina dåliga vanor och landa på jorden igen, och svaret blev en hund...

Då bodde jag i lägenhet, barnen var små, och jag hade en liten bil, så även om första valet av hund hade varit en schäfer, så sa förnuftet mig att en mindre hund kanske skulle passa bättre.

Valet föll då på en Jack Russel Terrier, en ras jag tidigare hade erfarenhet av, och dessutom en kompis som födde upp...

Så i juli 2004 flyttade Gozzi in hos mig och barnen.

Gozzi, döpt efter AIK´s sportchef Anders Gozzi😂


Jag ville köra agility, men började Med att gå en valpkurs på Stockholms Södra Brukshundklubb när Gozzi hade åldern inne.

Denna kurs följdes upp av en allmänlydnadskurs, och efter det var jag ganska så nyfiken på lydnad och bruks.

Gick ändå en agilitykurs,,, men blev så besviken eftersom löptikar tillåtes,

1-åriga Gozzi var helt okontaktbar under hela kursen.

Alltid var det nån som löpte under dom 8 tillfällen kursen varade..

Jag var besviken då, men desto gladare nu...


För jag hamnade bland bruksfolket istället,,,

Jag bytte ut krogen mot skogen, blev aktiv spårläggare på klubbens alla tävlingar, älskade att vara skrivare på tävlingar för att diskutera och lära mig allt från bruksdomarna.

Jag stod i köket på klubben flera kvällar i veckan,,,

Men, framförallt, så träffade jag Thomas.......❤️❤️❤️


Jag träningstävlade med Gozzi, Thomas var domare,

Jag förlorade i tävlingen, men vann Domarens hjärta...

Så Återigen Stort Tack GozziGoz för allt❤️

   

16 år fyllde lilla Gozzi tidigare i vår, och jag är så otroligt Tacksam och Glad, över vilket enormt fint liv han fick leva dom sista 5 åren i den mysiga familjen som älskade honom så mycket.

Där fick han verkligen vara mittpunkten, istället som för hos oss, där han hela tiden hamnade i skymundan av Dollar och Glock.

Jag FaceTimeade, så sent som förra veckan med Gozzi, då Gozzis husse ringde och sa att det var dags att ta det tunga beslutet att låta Gozzi somna in.

Sista tiden sov han mest, ville inte ens gå ut å kissa och bajsa, (det gjorde han istället utan krusiduller i husses säng)😱😂💩

När jag pratade med honom i telefonen, lyfte han bara snabbt på huvudet, tittade in i kameran, och sen la han sig ner och somnade om igen...

SOV GOTT NU lilla Goa Gozze❤️❤️❤️


Ja, va Faan, e det inte det ena, så är det det andra...


Veckan som gått har innehållit väldigt mycket vallning🐑🐑🐑🐑🐕

Dom dagar jag har jobbat har jag vallat en stund efter frukosten varje dag...


   

Och efter vallningen fortsätter Olsson och jag att lära in nya lydnadsmoment.

Finns inte så mycket bilder dock..

 

En dag, spenderade Glock och jag precis hela  dagen i en främmande fårhage...

 

Supermysigt, nyttigt och lärorikt...

 
Det är som att jag skärper till mig när jag har publik, och då blir såklart Sheriffen mer skärpt också...

Underbara Vackra Hund❤️❤️
   

Ett par spår har ju såklart hunnits med.

Medans Thompa sitter inne vid skrivbordet på dagarna, leker jag jag med hundarna.

Älskar det.

Trampade ut varsitt spår, och båda fick en GuldStjärna med sig hem⭐️⭐️

 

Fröken Olssons spår var drygt 400 meter, och HURRA, denna dag plockade hon alla pinnar och kom i full fart in till mig för lek och bus...
 
Spårade superfint hela vägen⭐️

 

Knockes spår var drygt 900m

Och även han spårade super, märker att jag belönar för kort vid pinnarna, eftersom dom inte blir gröna...

 

Men Glock har bråttom, bråttom att spåra vidare...⭐️
 
I veckan har också årets första "lydnadsvin" intagits på lydnadsplanen...

Det är ju ett alldeles Underbart vårtecken🍹☀️

 
Och ännu bättre var, att det funkade att ha Olsson med på planen medans Glock körde...

Tidigare har det funkat, så länge Glock utfört momenten, men när han fick sin belöning, blev det för mycket för Frk O, som då blev mycket upprörd.

Och att ha en schäferHicka som sitter och tjuter på lydnadsplanen,,, det vill man inte uppmuntra...

Men nu satt hon som ett litet tänt ljus och kollade när brollan lydde...

    
Och sen kunde hon koncentrera sig och ha fullt fokus på mig, trots att Glock och Thomas satt brevid och kollade...
 
SuperDuperkul om det fortsätter funka, för det är så mysigt om vi kan gå ner till lydnadsplanen alla fyra tillsammans...

Nu varvade vi, körde några moment med Glock, sen Hickan, sen Glock, sen Hickan igen...

Det blev en fin kväll i solskenet...
  

Nu är det fredagnatt, eller snarare snart lördag morgon.

Och jag som skulle gå och lägga mig direkt efter jobbet, sitter här med tända ljus, ett glas rött och fyra rutor Marabou, och njuter av att skriva...

Jag har ingen som helst lust å gå å lägga mig, men ska slita mig nu.

Har så mycket planer för helgen,,,

Träna hund, fixa Hobbe, röja inne, köra med trimmern ute, rida, åka och titta på nya loungemöbler och fixa altanen mm, mm

Jag har fanimej inte tid att sova bort hela lördagen...

 

Så God Natt, God Natt och Trevlig helg🎈

Inatt minns vi denna lilla fina Gozzi ❤️
 

 



Av Ia Weylandt - 10 maj 2020 16:15

 
Tänk att livet faktiskt går vidare ändå, det trodde man knappt för en vecka sen, när allt bara kändes svart, och lusten att göra någonting alls kändes som bortblåst.

För mig kom vändningen när jag skrev om det, när jag satte känslorna och sorgen på pränt, så var det liksom som att jag  äntligen accepterade det faktum att Dollar inte längre finns med oss.

Det betyder däremot inte att jag glömt, jag tänker på honom varje dag, varje timma, men hjärnan har förstått att han aldrig kommer tillbaka,, nu handlar det om att vårda alla fina minnen på ett bra sätt.

För jäklars så mycket kul vi upplevt, och så många härliga människor vi lärt känna tack vare SuperDollar..❤️

Så många fina filmer som spelas upp i huvudet⭐️❤️⭐️❤️


Vad som hänt med oss i flocken sen Dollar försvann, är att vi går många fler promenader ihop alla fyra,
 
Under SuperDollarns sista tid, delade vi mycket på oss, jag gick med Glock och Olsson, och Thomas gick en kortare runda med Dollar...

Men nu, jäklars som vi går, hundarna får nog minst 4:a timmars promenad om dagen, utöver träning....

 

För Thomas inleder varje morgon med en ca 40 minuters promenad vid 7-tiden.

Sen när jag vaknat vid 9, går jag i 1 1/2 timma med dom innan frukost...


Efter frullen har jag och Glock gått ut i vallhagen och roat oss med att valla en stund...
 
Jag märker att ju mer jag vallar, desto lydigare blir han.

senaste veckan har jag vallat  varje dag, och Sheriffen lyssnar ⭐️⭐️⭐️
 
Efter vallning, har det blivit lydnad med fröken O.
 
Thomas fotar från altanen med "finkameran" 

Olsson fortsätter imponera på mig❤️❤️❤️
 
Efter vallning och lydnad, har jag satt mig ute med min lunch och läst i min braiga  bok en stund.

Hundarna har också fått vila på maten....
 

Thomas har slutat jobba vid 13.30, så, då har vi gått en gemensamhetspromenad på,1 timma, innan jag kommit hem, tagit en snabbdusch , hoppat i jobbkäderna och dragit till jobbet...

 
Thomas har då fixat och trixat med hästarna, kört ett lydnadspass med Glock, och gått en kvällspromenad på en timma...

Så nog jäklars får våra hundar röra på sig under en dag...

Nästan mer när jag jobbar, än när jag är ledig...


För i  tisdags var jag ledig,

Då efter vallning, lydnad och lunch, åkte jag iväg och la spår till G&O.

Hämtade upp Thomas och åkte för att släppa på...

 

Olsson spårade sååååååå bra,,, men det där med att plocka pinnar måste jag nu ta tag i,,,

Hon markerar dom, men skiter i dom...
 
Men på det stora helnöjd,,, jösses så fint hon går i spåret,,, pinnarna får vi ta vid sidan om...
 
Glock gör ett Kanonupptag, och spårar som en sugklocka i det ca 1100 meter långa spåret...
 
Skönt nu att man börjar kunna sitta ute och vänta medans den andra spårar..

Jag satt i  en stol utanför bilen och njöt av att Olsson är Olsson, medans Thomas och Glock var ute och spårade..
 
För Olsson är verkligen så Underbart jäkla coool i alla situationer...

Går man iväg med Glock från bilen, så bara accepterar hon, och ligger tyst och väntar...

Vi ställer henne i hundgården hemma, när vi går iväg med Glock och vallar eller kör lydnad, och hon är lite upprörd just i lämnandet, men hon lägger sig snabbt och bara väntar i tysthet.

Kanske, kanske, kan det bero på att hon allt som oftast ligger med näsan i min foppatoffel,,,,
 
Kanske blir hon som drogad av lukten, och kan inte annat än va lugn,,,,???
Va vet jag 😆


På tisdagskvällen blev det även lite lydnad hemmavid efter middagen.
 
Han ser så fin ut i lydnaden den lilla vackra Sheriffen,,,
 

och som i allt, går han All In,

Ljudgiver för kung och fosterland 👌❤️

 
Fröken Olsson får träna mycket "stadga"

Som i platsliggning exempelvis....
 
Känner att bara hon förstår vad som förväntats av henne, så utför hon....
 
En helt Underbar hund❤️

Hästarna är våra största fans, och en bra störning då dom alltid hänger utanför lydnadsplanen...
 
Det växer fullkomligt som ogräs i hagarna nu, så hästarna flyttas runt...
 
Dom får komma och beta lite här och lite där nån timma varje dag...
 


I fredags var jag ledig, älskar långledigheten varannan vecka.

Nu känns den ännu längre, eftersom jag med det nya schemat börjar kl15 på måndag istället för som tidigare 8.15

Däremot slog jag personligt rekord i sova länge på fredagsmorgonen.

Vaknade 9.40😱 ett personligt rekord, jag INTE är så stolt över💤💤


Fasiken, när jag kom tillbaka från morgonpromenaden hade klockan hunnit bli halv tolv, då är jag skithungrig.

Denna dag fick det bli kycklingkebab med pommesfrites till frukost😋

Supergott👌

Med magen full av mat, intog Sheriffen och jag vallhagen...

Superkul...
 
 
Glock var Superduktig...❤️⭐️❤️⭐️❤️
 
Hundbyte, och lite lydnad för Hickan Olsson.

 

Hon kan nu alla momenten för att kunna starta i Starklassen.

Så det får bli målet i höst❤️

Sen svettades jag i trädgården tillsammans med gräsklipparen.

Årets första, men säkerligen inte sista klippning.

 
Thomas brukar ju köra med åkgräsklipparen, men jag tycker det är ganska harmoniskt att gå där fram och tillbaka och se hur fint det blir...

När Thomas jobbat klart för dagen, stack han och Glock ut och fysade på elscotern 🛴
 

Och jag åkte och spårade med Olsson.

La ett nästan 400m långt ängsspår på ett blåsigt fält..

 
Slog ihjäl tiden med att gå en liten prommis bara jag och fröken O.

Släppte på efter 1 timma, och återigen så fint hon spårar...
 
Gick bara över dom 3 första pinnarna😬 sen plockar hon plötsligt dom 2 sista klockrent🤔 

Fnula, fnula, fnula....


Nöjd ändå, åkte vi hem, och jag hann sitta en stund på altanen med att glas vitt, och ljuvligt goda ostfyllda peperonis...

    
Så mysigt, snart är det dags för årets rosepremiär😋

Sen hade jag fått för mig att vi skulle äta amerikansk grillbuffe till middag...

Vet dock inte hur jag tänkte när jag planerade, trodde jag verkligen att vi skulle kunna äta allt.

Revbensspjäll, Majskolv, Coleslaw, Lökringar, Kycklingklubbor, Baconlindad korv, Clubsandwich och en liten Miniburgare...

Till det bakade jag små potatisar i ugnen, gröp ut innehållet, blandade med gräddfil, parmesan och jalapeños, fyllde skalen och gratinerade dom i ugnen..

Alltså, allt var skitagott, men vi blev alldeles för mätta, och orkade knappt äta hälften.

Till efterrätt hade jag bakat kladdkaka med marshmallows, men den lämnades orörd...

Vi gjorde ett försök att få maten att skjunka undan genom att gå en Magisk vacker kvällspromenad.

 
Supermys, men inte blev vi efterrättssugna ändå, men vi somnade gott😴😴


På lördagsmorgonen stack Thompa själv ut på morgonpromenaden, och jag ställde mig och stekte plättar till frukost.

Vanliga plättar till Thomas, och kesoplättar till mig.

När Thompa och hundarna kom tillbaka, så var bordet så vackert dukat, och vi satte oss lyckligt till bords...

Vilken idyll...🌅
 
Eller NOT!!!

Vänder man sig om så ser man den riktiga sanningen...

Jag var helt jävla vansinnig,, brände hälften av den där jävla plättsmeten, tappade smet på plattan, så det där jävla brandlarmet tjöt, så jag höll på att bli tokig i huvudet...

  
KAOS!!!!!

Men när vi väl sen satte oss till bords, så smakade mina plättar ljuvligt.

Hade köpt jordgubbar också, men dom var alldeles lurviga när jag öppnade förpackningen☹️

Men gott vare ändå, saknade nog mest den röda färgen...

 

Ganska direkt efter frullen, packade vi in oss i Pugge, och drog till Strängnäs BK.

Där inledde vi med lydnad för Sheriffen.

 

Riktigt, riktigt fint gick han.

 

Sen HickeliPicks tur.

Första gången på riktigt på annan plan än hemma.

 

Jag är Supernöjd med henne.

    

Medans vi körde, så kom några klubbkompisar ner och tittade på.

Hon, som knappt haft Thomas som störning, gjorde bara en snabb koll, men sen fortsatte hon ha fullt fokus på mig...
 

Duktigaste fröken O🤩

 

Sen satt vi å fika en stund på klubben...

Åååå som jag saknar hundsnack och den sociala biten, hundfolk emellan.

Jävla 💩CORONABAJS💩, det är ju nu man ska umgås som mest.

3 planerade läger har vi fått ställa in under våren, detta för att vi vill följa folkhälsomyndighetens och SKK´s vädjan att inte resa utanför regionen.

Kommer förhoppningsvis känna stolthet, när skiten är över, och vi har dragit vårt strå till stacken..

Nu håller vi alla tummar för att dom restriktionerna lättar när nya besked ska lämnas i slutet på maj.

Annars får vi iallafall vara glada för att Mixalex kennelläger kommer att hållas i Sörmland.

EN kul grej att se fram emot iallafall🍀


Men det kändes härligt att få sitta där och snacka en stund, jag var sugen på å hämta dit Hobbe.

 

Men istället stannade vi på Strängnäs Blomsterhandel på vägen hem och köpte bilen full av plantor.

Sen ägnade vi eftermiddagen åt att plantera...

Olika sorters jordgubbar,,,

 

Olika sorters tomater,, 

 

Sättpotatisen sattes i krukor,,,

 

Vi är så nöjda med att vi satte staket, sattes ju främst för att våra hanhundar inte skulle pissa på plantorna.

Men nu märkte vi att staketet funkar väldigt bra för att hålla liten Grävling(läs Olsson) utanför...

 

Det tog Grävaren Olsson ungefär en mikrosekund att gräva upp en jordgubbsplanta och dra iväg med😫

 

Jag planterade blommor i alla dess färger, det lyser verkligen upp...

 

Så mysigt sen att slå oss ner i cafet med en kopp kaffe.

 

Jag har faktiskt suttit där och käkat frukost 2 gånger denna veckan, så det var inte ett så dumt köp...

 

Sen gav vi oss ut på en lång skön promenad...

 

Olsson har nästan doppat sig, uppmuntrar henne inte till bad, hoppar hon i, så hoppar hon i, men jag tänker inte slänga något, tycker det är för kallt, och så vill jag inte ha nån badidiot...

 
Kom hem och öppnade en flaska prosecco, som vi njöt av på altanen tillsammans med lite skagenröra..
 
Jag trodde efter att Dollar försvann, att jag aldrig mer skulle kunna dricka bubbel.
Att dricka bubbel, skulle kännas som att vi firade nåt, och jag tänkte att det Aldrig mer skulle kännas rätt att fira.

Men även där har jag kommit på andra tankar, tur det, tänk att aldrig mer få öppna en flaska Moet😱

 

Sen spenderade jag resten av kvällen i köket.

Thomas ville så gärna ha wienerschnitzel till middag, något han älskar, och jag tycker också att det är Supergott, men det tar ju sån jääääävla tid att laga.

Jag bankar ut schnitzlarna för egen hand av kalvkotletter....

Det tar sin lilla tid, men jäklars, dom blev stora som elefantöron

 
Och Supergoda var dom ihop med tärnad råstekt potatis och söta små ärtor😋

 

Söndagen blev väldans lik lördagen.

Inledde med kesoplättar, lyckligtvis hade Thomas plättar kvar sedan dagen innan, så jag slapp stå å svära i köket.

 

Jag som aldrig varit något stort faaan av blåbär, käkar plötsligt flera askar i veckan,,,

så jäkla gott🤤

 

Denna söndag, styrde vi sen kosan mot Södertälje, och ICA MAXI´s uteförsäljning.

Där inhandlades ännu fler blommor till trädgården.

Och när vi ändå var ute och for, så blev det såklart ett besök på Södertälje BK.

Där inledde vi med lydnad för Sheriffen...

 
Alltså, han går såååå fin lydnad nu, faaan att vi inte får tävla...

Fint hopp

 
Inga islag här inte,,,

   
Knallade några gånger fram och tillbaka på deras lilla fina stege,,,

 
Och den fick också Olsson stifta bekantskap med för första gången, när det sen var hennes tur att komma ut på lydnadsplanen...

 
Tror dock inte hon fattade så mycket av det🤪

Lilla fina Olsson, som växt så mycket mentalt bara den sista månaden.

Nu bryr hon sig inte om andra hundar eller människor, varken på planen, eller utanför den.

Fullt fokus på matte,,, hon är en riktig mammagris 

 
Fjärren är det sista momentet i startklass, som jag lärt in,,,

Funkar bra, peppar, peppar

 


På vägen hem, svängde vi in på Sjötäppan för att hälsa på Micke och Bella en snabbis...

 
Dom håller på att bygga ut sitt hus, och vi var nyfikna att se hur bygget fortskred.

Å jädrans va bra det blir, ska bli så kul att se när det blir klart..

 

Men sen ville jag hem och plantera...

Men attans, just när vi svängde av på vår väg, öppnade sig himmelen, och regnet fullkomligt vräkte ner

 
Det var bara att plocka blomstren ur bilen, och springa in och söka skydd

   
Va inne nån halvtimma, men sen försvann regnet lika fort som det kom, så då kunde vi ge oss ut igen...

Thomas pysslade med hästarna, medans jag roade mig med att plantera,,,

 
Nu hänger det amplar på altanen, vilket jag tycker blir så trevligt, även om dom känns lite mjäkiga just nu,,,

 
Men förhoppningsvis tar dom sig...

Och sen planterade jag årets svenska flagga🇸🇪
Det har ju blivit en tradition...

Lämnade min blomsterträdgård i en halv sekund,,,

och direkt var Grävaren Olsson där och snodde en blomma🤬

 
Förgrömmade onge😖

 

Nu ser min flagga inte mycket ut till världen när den är alldeles nyplanterad.

 
Ser ju mer gul/grön ut.

Men vänta bara tills den blå lobelian slår ut,

då blir flaggan super, nedan är från 2018

 
Kommer aldrig glömma när jag skulle göra den första gången, det var 2015.

Då blandade jag ihop färgerna, och gjorde korset blått, och sidorna gula🥳🤣

 
Den tabben gör jag inte igen, Thomas påminner mig allt för ofta😆

 

Nu känns det ganska ombonat i mitt lilla trädgårdscafe,

 
Bara solen som fattas, sen ska jag sitta där och sippra på en latte medans jordgubbar och tomater växer sig röda.

Har fått en ny favvoblomma i penséerna jag köpte, dom är överlevare som inte kräver tjänstefolk för att blomma

 
Sånna blommor gillar jag🥰

 

Stack sen ut på en prommis, började bra,,,

 
Men kom inte så långt innan himmelen återigen öppnade sig, och regnet vräkte ner på oss...

Nu gör ju inte det så mycket att bli blöt, när man kommer hem och inte ska någonstans.

Vi har startat bastun, och jag sitter utanför den och skriver med fötterna i ett fotbad i väntan på att den ska bli varm.

Ikväll kör vi retrokväll à la 70-tal

Räkcocktail

Flygande Jacob

Friterad Camenbert

Mumsligt😋

 

Avslutar med en vårlig Älsklingsbild på mig och SuperDollar♥️
Saknar honom mer än ord kan beskriva♥️
 

Ha en fin vecka🍀

 


Av Ia Weylandt - 5 maj 2020 03:30

 
Hur mycket tårar finns det egentligen i en människokropp?
Så mycket vet jag, att dom iallafall aldrig kan ta slut..

För som jag har gråtit sen den hemska dagen den 27/4 2020


Och det är inte det att vi inte visste att det snart var dags att säga farväl.

Så illa som han rörde sig på slutet, så borde vi egentligen tagit tag i det tidigare,

men han verkade liksom inte ha ont, han var pigg och glad, och tjöt av glädje varje  gång vi gjorde oss klara för att gå promenad.

 

För, det är ju ett djävulskt beslut att behöva fatta, 

att ringa det där samtalet och att beställa tid för att ens Älskade hund ska dö.

Vi pratade om att nu måste vi ta tag i det, men det var alltid, att vi ger honom helgen, och sen så.

Men helgen kom och gick, och sen i början på veckan var det som om vi båda två körde huvudet i sanden, och låtsades som att beslutet inte fanns.

 

Och så gick veckorna....

Och han blev ju inte bättre...

Och tillslut fick vi inte bestämma själva.

Eller fick vi det?
Skuldkänslorna ekar i mig stundtals.

Var han verkligen klar?

Ja, hans kropp var det iallafall...

 

För det som hände var att vi vaknade på måndagsmorgonen den 27/4

Thomas jobbade en liten stund, innan han stack ut på morgonprommis med hela gänget.

Jag pulade runt hemma, och gjorde mig klar för att sticka å jobba, skulle börja 8.15

Så vid 7.30 stod jag i köket och tuggade på en lingongrovamacka med stekt ägg, jobbkläderna låg på köksbordet, redo för mig att hoppa i.....

 

Då ringer min telefon...

När jag ser att det är Thomas som ringer, får jag direkt en klump i magen.

Något har hänt, Thomas ringer inte nu för att snicksnacka...

Och jag hör direkt på hans röst att, det här är inte bra...

 

Hör hur han säger att Dollar har ramlat ihop, och kan inte resa sig hur mycket han än försöker, jag måste komma med bilen, vi måste åka in och ta bort honom.

Och DÄR for Min äggmacka upp från magen och hamnade på köksgolvet...

 

Vetefaan hur jag tog mig ut till bilen, och minns knappt hur jag tog mig upp till kohagen,,,

minns att jag fick stanna till en stund, för jag såg inte vägen för alla tårar...

 

När jag kom fram till kohagen, hade Dollar lyckats kravla sig på benen på något vis.

Men han var som förlamad i bakdelen på vänster sida, 

ändå gjorde han ett försök att springa mig till mötes när jag klev ur bilen.

Älskade, Älskade Dollar❤️

Skönt att inhoppet i min bil är så lågt, för vi lyckades baxa in honom.

Thomas sa då att han tyckte vi skulle åka hem och låta honom vila för att se om det släppte.

Men nu var det faktiskt jag som var den starka, den förnuftiga, den som tog kommandot, och bestämde att nu, nu är det dags.

 

För där och då resonerade faktiskt min hjärna ganska förnuftigt.

Det kändes ändå på något vis som om Dollar "valt" rätt tillfälle.

Det var måndag, jag skulle jobba dagtid och behövde inte ersättas eftersom vi är en man extra just på måndagar.

För i min syn hann jag se att vad händer om han piggar på sig, men samma sak händer igen på en kvällspromenad när jag är på jobbet.

Jag kan då inte bara lämna macken för att åka och plocka upp min hund...

 

Att jag kunde resonera så förnuftigt just där och då i den situationen, det förvånar mig lite.

 

Så vi styrde bilen mot Strängnäs för att göra det värsta en djurägare tyvärr måste göra.

Ta Farväl av en Älskad familjemedlem.

 

Faan va jag grät i bilen, och trots att det var jag som tog kommandot, så ville jag flera gånger utefter färden bara skrika åt Thomas att vända bilen vid första bästa tillfälle och åka hem igen..

Men vi fortsatte åka....

 

Kommer fram, parkerar bilen och både Thomas och jag bryter ihop.

Men det är jag som går in på djurkliniken och hulkande förklarar vårt ärende,

Det är jag som slår in fel pinkod 3 gånger när jag ska betala, så mitt kort spärras,

Och det är jag som går ut och spyr i buskarna utanför entrén, när Thomas kommer in med Dollar..

FY FAAAAN vilken vidrig känsla...

 

Vi går tillsammans in på rummet där Fantastiska Dollar ska få sluta sina dagar.

Dom har gjort så fint,

mjuk madrass, sköna filtar, tända ljus.

 

Veterinären kommer in och berättar hur det ska gå till,,

jag ligger brevid Dollar på golvet, men det är som om jag inte är där.

Det känns som mer som att jag står utanför alltihop,

det känns som att jag står brevid veterinären och kollar på en film liksom...


Dollar får den första lugnande sprutan, som ska göra honom så trött, så han inte märker nånting...

Vi ligger brevid honom, Thomas och jag,

pratar med honom,

klappar på honom

berättar hur mycket vi Älskar honom, 

berättar hur mycket han betytt, och betyder för oss,,

och han blir dåsigare och dåsigare.

 

Efter ca 20 min kommer en sköterska in för att sätta kanylen i benet, och då tyckte vi att Dollar nästan redan var borta.

Men OJ, när hon började pilla på honom, så piggade han på sig, lyfte huvudet och ville veta vad hon pysslade med.

Hon sa då,,, 

-Oj, han känns inte redo ännu!!!!

Och tro mig, DOM orden ÄTER upp mig inifrån.

Var han inte redo????

Veterinären kommer in igen och ger honom ytterligare lugnande, denna gången i muskeln...

Och sen redan efter 5 minuter sover han djupt.

Och så är det då dags för veterinären att ge honom överdosen av sömnmedel som gör att han somnar in i sömnen så att säga...

Och återigen, man ville bara skrika STOP, vi har ändrat oss, ge honom uppvaknande istället.

Men ingen av oss skriker, och det tar bara ett par sekunde efter att Dollar fått överdosen, när veterinären lyssnar på honom, och säger,

Nu är han borta, nu sover han för alltid...

 

Alltså, tårarna sprutar nu när jag skriver, men det är ingenting mot vad dom sprutade där och då.

Jag hade så jävla ont i huvudet, så jag var säker på att min hjärna var på väg att explodera. 

Vi åkte hem under tystnad, sa ingenting till varandra, båda bara grät.

Men nånstans innerst inne försökte jag ändå se något positivt i det hela.

 

Och det enda som var positivt, var att vi inte behövde ta det där steget att ringa och boka tid.

Och på så vis visste vi inte på söndagen att vi gick och la oss tillsammans som en familj på 5 För sista gången.

Vi visste inte att Dollar åt sin sista måltid på måndagsmorgonen,

och vi visste inte när Thomas gav sig iväg på promenaden att den skulle bli den sista föralltid  tillsammans med Världens Bästa Mest Älskade SuperDollar♥️


Det var jobbigt att komma hem, kändes som att jag höll på att kvävas av husets väggar.
Jag ville ut i skogen, och Thomas kände likadant.

Så vi gick, och vi gick och vi gick.

Jag brukar säga att jag känner mina skogar, men denna gång gick vi liksom utan en plan, och hamnade faktiskt vilse en stund.

Men vad gjorde det, hade ju ingen tid att passa.

 

Vi pratade mycket om Dollar under promenaden, grät, och grät och grät, och det gjorde så att när vi återvände hem igen efter nästan 3 timmar, så kändes det lite lättare i bröstkorgen.

Och då är det första vi får syn på när vi kommer in på tomten Dollars matskål som stod nedanför trappan eftersom han ätit sin frukost på morgonen utomhus.

Och då brast det för oss båda igen..

 

Suck, det kändes som om man aldrig skulle kunna bli glad igen.

Så gick vi in, satte oss på varsin sida av köksbordet, stirrade ner i det, båda handlingsförlamade att göra ett jävla skit.

Satt så en stund, men sen kom den där kvävningskänslan över mig igen, och jag kände bara att jag måste härifrån.

Jag sa till Thomas att jag sticker ut i skogen igen, han sa, jag följer med,,,,,.

Så då gick vi lite till...

 

Under måndagskvällen unnade jag mig verkligen att gråta fullt ut.

Hade först inte tänkt skriva något på FB, men ångrade mig, kände att jag ville plåga mig själv.

För det var verkligen en plåga att läsa alla fina kommentarer, men det var på nåt vis en skön plåga, och det kändes rätt att ta den på en gång när man ändå mådde så dåligt som man gjorde...

 

Konstigt ändå, att där och då tror man att man aldrig ska bli glad igen, men jag är ändå förvånad över hur fort man liksom anpassar sig.

Visst gråter jag fortfarande mycket varje dag, men det är tur jag har mitt jobb som jag trivs med, för där får jag liksom en fristad, där får jag tänka på annat en stund.

Men en kund frågade Mig häromdan om det hänt nåt?
-Du ler som vanligt, men ditt leende når inte ögonen,
 sa hon...

 

Och det stämmer nog jäkligt bra, jag går hela tiden omkring och känner mig sorgsen,

tycker inget är riktigt kul.

Är inte sugen på att spåra, inte valla, inte lyda, bäst trivs jag när jag bara får strosa omkring i min skog.

Har knappt varit inne på FB på en vecka, har svårt att se hur andras liv tuggar på som vanligt, när mitt eget har vänts uppochner.

Inte för att jag inte förstår att andras liv fortsätter som vanligt, det är bara jobbigt att se det, om nån begriper vad jag menar...

 

Men nu har ändå en vecka passerat.

Jag gråter fortfarande ofta när jag tänker på vår SuperHjälte, men det gör inte lika jävla ont längre, och jag kan prata om honom utan att få ångestattacker.

 

Har också börjat kunna titta tillbaka på alla fina bilder vi har av honom.

Finns så många så det är svårt att välja ut Älsklingsbilder.

 

Men jag hittade några jag gillade som till att börja med representera honom i dom grenar han tävlades i...

 

Rapport,,, en bild jag Älskar av honom och mig påväg ut till B-stationen♥️

 
Lydnad,,, älskar bilden. Färgerna,,, Dollars färg på öronen och mitt hår, vi hör ihop♥️
 
Spår,,, glädjen när jag belönar honom vid slutpinnen,,, återigen färgerna, mitt hår, Dollars öron♥️
 
Skydd,,,, 38 kg DollarDynamit påväg att fälla figgen ♥️
 

Såklart har vi många fina tävlingsminnen också.

SuperDollar var ju både RapportChampion och SpårChampion.

5 BruksSM kvalade han in till.

Sitt första gjorde han i Edsbyn 2010♥️
 

Och hans sista rapportstart gjorde han med den äran i Nynäshamn 2014♥️
 
Men mest av allt var han förstås en mycket älskad familjemedlem, som vi fick äran att ha i våra liv i nästan 13 år.

Som Thomas sa i nån intervju som gjordes i nån tidning,,,

"En hund som Dollar kan man får En gång i livet, och då ska man ha tur"
 
Nu springer SuperDollarn fram på dom evigt gröna ängarna,

Han badar och käkar oxfile varje dag, och som avslutning på dagen leker han med vattenslangen och biter sönder den....

Han har lämnat sin kropp, men finns förfalltid i våra hjärtan♥️
Sov Gott, Du Mycket högt Älskade SuperHjälte♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
Vi kommer Aldrig glömma dig♥️
 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards