Alla inlägg under maj 2016

Av Ia Weylandt - 28 maj 2016 15:15

Så efter över 1 års letande,,, så hittade vi den Äntligen,,,, drömgården med stort G...

Inbäddad i dom vackraste av sörmlandsskogar låg den där och väntade på oss,,, och både Thomas och jag föll pladask....


Nu förstår jag hur det är man ska känna när man hittar sitt smultronställe,,,

av alla 1000002 ställen vi kikat på tidigare, så har vi bara gett oss in i 2 budgivningar,,,

och båda gångerna har det känts skitläskigt och skitspännande på samma gång,,,

Mest faktiskt skitläskigt,,, och närapå skön känsla när budgivningen gått oss ur händerna...


Men så känns det inte nu,,,, det känns bara SÅÅÅÅÅ jäkla hemma....


Såhär var det,,,,,

Vi åkte dit i måndagskväll,,, vi hittade den inte på Hemnet utan genom ett privat tips,,, och även om den inte uppfyllde alla dom kraven som jag specificerade i mitt förra inlägg,,, så uppfyllde den fler av dom, än vad jag någonsin skulle kunnat tro att vi skulle hitta....


Vi åkte därifrån och sa att vi skulle tänka på saken över natten...

Men vi åkte bort till Glömstaängarna gick en prommis med hundarna,,

 

Diskuterade i ca 10 minuter,, och ringde sen och sa att vi ville köpa det....


Så from 8/8 hittar ni oss på gården Sjövreten, i Åkers Styckebruk....

 


Det är 5 hektar mark,,, mestadels betesmark, men det ingår även ett litet skogsparti,,, dock inte tillräckligt för att göra min egen rapportbana..

Men det är skog runt omkring, och följer man en liten grusväg i ett par minuter så kommer man fram till en liten sjö där hundarna och vi kan bada...


Vill man så kan man gå genom skogen och kommer då fram till en elbelyst 3-km's slinga,,, dit tar det bara ett par minuter med bil,, och det tycker jag är super med tanke på alla mörka vintermornar...

Det går också en belyst cykelbana förbi gården, som leder in till det lilla vackra samhället Åkers Styckebruk...


Huset är Stort,,,,,, och inte enplans, som jag helst vill ha,,, utan mera typ 3-plans....

Men med ett Stort kök, och dessutom en Stor altan med ett påbörjat utekök,,, som jag har önskat mig det i flera år...


Det finns ett stall med 3 boxar, och även ett lösdriftsstall med tillstånd för ca 10 hästar beroende på hästarnas storlek...

Ridvolt och rundkorall med kanonunderlag....

Dubbelgarage...

Ett gästhus som behöver lite vård och omsorg...


Och bara 2 km från E20,,, det tog oss ganska så precis 12 minuter från gården till Södertälje...


  

Snacka om en dröm som går i uppfyllelse....


Så denna veckan har jag levt i total eufori,,,,

Jobbat på dagarna,,,

Tränat hund på kvällarna,,,

Och röjt i vårt hus på nätterna,,,

Jäklar så mycket skit man samlar på sig under närmare 10 års boende...

 

Thomas har åkt i skytteltrafik till soptippen,,,, och det börjar redan likna något...

 


Men vi har inte bara röjjt,,, hundarna har fått sitt också...

I tisdagskväll var det så jäkla varmt,,, så det blev först lite plask och lek på tomten,,,,

 

Och vi grillade kyckling som vi åt ute med supergod sallad till...

Älskar när man kan sitta ute och äta...

 


När det börjat svalna ute åkte vi bort och gjorde uppletande med båda...

Thomas och Sheriffen körde lite lydnad, medans Dollar och jag vallade rutan, och sen fick Glock börja,,

Och han gjorde det Helt fantastisk,,,

 

Dollar skötte sig också bra,,,

 

Jag la föremålen på ungefär samma ställe, men inte riktigt lika klurigt som till Glorre...

Vill att Dollar ska hitta dom utan någon större ansträngning,, och det gjorde han också...

 


På onsdagen åkte Thomas till skjutbanan,,, och jag och dom Bäzta fick äntligen till en PW tillsammans...

 

Det har varit väldigt svårt denna vår att hitta nån kväll som passar,, men nu fick vi äntligen till det...

Var först lite skeptiskt mot att ta med Glock,, han är ju ingen stjärna när det kommer till att gå  koppel precis..

Och även Bäzta är ju ung och full i bus,,, men vi bestämde oss för att göra ett försök..


Och det gick faktiskt över förväntan...

Det var lite rörit och stökigt i början,, men efter nån kilometer skötte dom sig riktigt bra...

Ja Dollar skötte sig såklart Super redan från start,,, och Bäzta skötte sig Bäzt genom att helt ignorera Glock's alla lekinviter,, så tillslut tröttnade Glock och knallade bara på...

 


Jag hade ju egentligen tänkt gå på SSBK's vårmöte på onsdagskvällen för att jag ville vara med och besluta i en bra punkt som stod på dagordningen...

Men eftersom vi from i höst kommer att tillhöra Strängnäs BK istället,,, så kändes det inte viktigt längre...


Gården ligger ganska så precis mittimellan Södertälje BK och Strängnas BK,,, och båda är bra klubbar,, men vi har så många positiva upplevelser från Strängnäs,, bla från alla härliga Endurosläger,,, så Strängnäs får det bli..

Kommer vara fortsatt medlemmar även i Botkyrka,, och kanske även i Stockholm Södra...


Thomas var föresten under torsdagen, på den senare och hämtade Glock's priser från 2015 års fina prestationer på tävlingsbanan...


1:a Årets Rapporthund

3:a Årets Brukshund

3:a Årets Spårhund


Finaste Fantastiska Sheriffen,,, nu börjar även hans prishylla fyllas på...

 

Roligt att få ett så fint diplom....


På torsdagen lades även vårt hus ut till försäljning på Hemnet...

Usch,, känns allt lite sorgligt,, det har varit ett mycket bra ställe att bo på dom senaste 10 åren...

Känns också väldigt privat och intimt och olustigt att främmande människor ska gå runt här och inspektera och kritisera...

Men men,, så är det....


Idag är det lördag,,, och idag har vi varit "hemma" på Sjövreten och skrivit på papprerna,, så först nu törs jag skrika ut vår Lycka!!!

Fy Fasiken som vi letat och sånär gett upp,,, och nu står vi här med stor förväntan på framtiden...

Tänk att den lille Sheriffen Äntligen ska få sina egna får...

Nu behöver han inte kånka runt på leksaksLambi längre....

 


Efter att vi varit nere och skrivit på köpeavtalet åkte vi raka vägen till Södra och lekte lite lydnad...

Och nu ska vi ägna resten av kvällen åt att fira....


Imorgon blir det spår med Abbotarna,,, på måndag tränar vi Rapport i Enköping,, och på tisdag drar jag iväg för ett par dagars konfererande med jobbet...


Vi ska fira vårt varumärke General som fyller 150 år iår...

Generalen skapades av ingen mindre än Johan A Bohman 1866,, så vart firar man då ett 150 årsjubileum bättre än på Bohmans konferansgård i Trosa...

Ska bli kul....


Men nu åker skumpan fram!!!

Ha en Fantastiskt Trevlig Lördag!!!!

Av Ia Weylandt - 22 maj 2016 18:00

Jahapp, så lägger vi ännu en skön helg bakom oss,, och jag skulle definitivt inte ha något emot om den hade varit liite längre...


Men vi började den härliga lördagen med att Thomas redan vid 7-tiden stack bort till ängarna och rastade av hundarna i ca 30 minuter, allt medans jag packade rapportryggorna och gjorde matsäck....


Klockan 9.00 var det samling vid Botkyrka Golfklubb,,, men vi var där redan strax efter 8 och hann med både en liten prommis,,,,,

 

men också ett uppletande med den vackraste.....

   

Den vackraste skötte sig som vanligt super....!!!


Och sen for vi vidare ut i skogen...

 

Det blev en superbra träning, för Tack och Lov verkade inte lille Glock ha påverkats av hans upplevelse med rådjursvittring på sträckan förra helgen,,,

Tvärtom var han i det närmsta överladdad,,, och Thomas som annars har kanonframföringar hade lite svårt att hålla kvar honom när han bara vill fort, fort, fort fram till sändningspunkten...

Och jag hade nog snudd på tjuvstart på mitt första skick,,, men vi sket i alla pettitesser denna dag,,, njöt istället av springlusten....

 

Underbara Sheriffen!!!


Denna dag fick även Dollar följa med och ligga på A-stationen,,,, annars vill jag ju inte ha honom där eftersom han inte kan hålla tyst när jag ska skicka Glock...

Men igår skötte han sig bra,,, kan iofs berott på att Fru Abbot stod och matade honom med leverpastej när jag skickade iväg Sheriffen....

Finaste TrolleBoll...!!!!!  


Och tänka sig,, att sen avslutade vi träningen med att även Dollar fick springa 2 skick...

Thomas och Glock gick tillsammans tillbaka till B-stationen,,, och där släppte Thomas Sheriffen lös, och han sprang ner till mig...


Jag satte GPS halsbandet på Dollar, och skickade honom som på ett frispår upp till B...

Och jäklar så kul tyckte Dollarn, som skällde konstant på hela framföringen...

Jag satte bara ner honom snabbt,, och sa sen,,,

Marsch,,,,,

VOV VOV VOV,,, sa det när Dollarn satte fart,,, men sen är det som om han blev osäker på om detta verkligen var Okej,,,

För han stannade upp och vände sig om och tittade på mig,,,,


Jag taggade på honom lite i stil med,,, var är husse,,, leta efter husse......

Och då drog han iväg,,,, men inte i något toktempo direkt...

Thomas garvade lite lätt, när han stod och kollade i GPS's handenhet...

När Glock springer går det så jäkla fort,,, så Gps'n hinner liksom inte med,,, utan det ser ut som Glock står stilla,,, och sen hoppar den fram ett snäpp,, för att sen stå stilla igen och sen hoppa fram...

Aja,, hoppas nån fattar vad jag menar...


Men nu när Stridsvagnen kom ångandes genom skogen,,, så rörde sig pekaren i handenheten så sakta så sakta framåt...

Men fram kom han,

Gulligaste Dollarfjonken...

Han var så taggad, så Thomas lät honom också springa tillbaka till mig,,, och även då gick han iväg med drevskall....


Avslutade med fika och semesterplanering med Abbotarna...

Vi har ju fått tänka om helt vad gäller våra semesterplaner...

För eftersom Thompa inte fick vecka 29 beviljad, så blir det inget Enduro-läger iår,,,

och sorgligt nog blir det inte heller något GMBK-läger v 30...


Så istället åker Thompa och jag till Öland v30,,, har ju velat åka dit i många år,,, spenderade några helt magiskt underbara dagar där på den tiden vi hade ungarna med oss på semestern...

Sen möter vi upp Abbotarna i Västervik och ligger där v31.

Vi var ju i Västervik 1 dag förra semestern,, och blev så förtjusta i denna lilla pärla till stad, så vi kände att vi ville utforska den mer...


Men det är semestern det,,, dit vill jag inte längta ännu,,, vill njuta mer av tiden som är nu först...


När vi skiljts från Abbotarna stannade vi till på XXL på vägen hem för att köpa oss varsitt par nya sommarkängor....


Jag älskar ju Meindl-kängor,,, samtidigt som jag inte vill köpa dom för att jag tycker kvalitén är skit...

Jag har förbrukat 5 par på 10 år,,, för det priset tycker jag att man kan förvänta sig lite mer...

Vi har kontaktat företaget för att klaga,, men har inte ens fått något svar...

Jämför skillnaden med Lundhags,,, när mina dom sprack i sömmarna var det inget snack om saken,,, jag skickade in dom,, och fick utan diskussion ett par nya...

Det kallar jag service...


Så av den anledningen försökte jag verkligen köpa något annat märke än Meindl,,, och jag lyckades sånär...

Hade bestämt mig för ett par av ett annat märke som jag inte kommer ihåg vad det hette, när säljaren kommer sättandes med ett par Meindl,, och jag kunde inte motstå frestelsen att köra ner fötterna i dom....

Och sen var det ju kört....


Jösses,, det var som om dom var gjutna efter just mina små fossingar,,, så jäkla sköna,,, så så gick det med det,,, vi kom hem till Huddinge med varsit par Meindl...

 

Får se hur länge dom håller......


Sedan ägnade vi ett par timmar och lite fix och trix på tomten...

Nu är den som allra finast,,, äppelträden står i full blom,,,

 

Och snart blommar även syrénhäcken och sprider god doft...

Thomas ägnade sig åt att försöka reparera dom kraterhål som våra hjälpsamma fyrbeningar roar sig med att gräva i vår gräsmatta...

 

Det var några mysiga timmar då jag även hann ligga och mysa lite i en solstol....


Innan vi gjorde lördagkväll så stack vi bort till Västerängarna och gick mysprommis...

 

Så jäkla fint nu när maskrosorna står i full blom...

Hundarna var skuttiga och glada...

   

Och söndagen blev en riktig slappardag..

vi skulle vara på gårdsvisning 1000002 kl 16, och det kändes som hela dagen bara var en transportsträcka dit...

Jag var sugen på att spåra, men eftersom Thomas skulle skjuta mellan 8-11, så blev det inget av med det...

 

Jag stack med hundarna strax efter sju, och gick en nästan 2 timmar lång skogsprommig i mina nya kängor,, och inte den minsta tendens till skoskav...

När vi kom hem igen, käkade jag en rejäl frulle,,, och sen gick jag faktiskt å la mig igen...

 

Att vakna och gå upp runt klockan fyra varenda morgon börjar ta ut sin rätt,,, så jag var jättetrött...

Thomas kom hem strax efter 11, och tog då med sig hundarna ut på en 90 minuters runda vid västerängarna,,, allt medan jag fortfarande faktiskt låg och halvslumrade...

 

Jag gick upp och tog en dusch, och sen åkte vi bort och lekte lydnad med hundarna...

Glock såg SuperFin ut,,,,,

Och Dollar blev SuperGlad när han återigen fick komma in på plan och leka med husse.. 

 

För dagens träning bestod just mest av lek och bus.....

  

Nöjda glada hundar,,,

 

Och sen hoppade vi fulla av förväntan in i bilen och begav oss norrut mot Rimbo...

Knappade in adressen på GPS'n, och den visade på 57 min från Huddinge,,, vilket kändes överkomligt...

 

Hoppet och förväntningarna dalade dock, när vägvisaren tog oss av motorvägen och det visade sig vara en halvtimmaS körning på mycket små, smala, slingriga vägar...

Så återigen kommer vi fram till ett objekt, och inser att det inte ens är någon vits att kliva ur bilen...

Man måste liksom vara realist,,, 

Visst sommartid skulle det kunna funka,,,

men jag måste inse att jag ska åka dom där slingriga vägarna,,, utan gatubelysning,,morgon och kväll,,, 5 dagar i veckan,,, halva året i mörker,,,, och med risk för snöstorm och halt väglag....

Jag känner att det pallar inte jag...

Tyvärr,,, så det var bara å stryka objekt 1000002,,, och hålla tummarna för att det nästa gång är vår dröm som dyker upp....

För drömmer gör vi fortfarande.....

 

 

Och ska man se det positivt, så hann vi hem och hann njuta av den makalöst vackra kvällen ute i vår trädgård...

 

Sen har jag även bestämt mig för att fortsätta dela med mig av mina tankar här i bloggen...

Dels för att jag fick en hel del peppande och uppmuntrande kommentarer,,, både öppet på FB, men även flertalet privat på messenger...

Tusen Tack för det!!!

 

Dessutom,,, så hade det inte varit för mitt bloggande,,, så hade Thomas och jag suttit med skäggen i bandspelaren i Rosersberg idag i förhoppning att se duktiga IPO-hundar göra upp i Schäferslaget...

Men Tack vare en uppmärksam läsare, Tack,,, du vet vem du är,,,,så fick vi info om att tävlingen iår gick av stapeln i Ljungskile,,,,

Kanske liiiite väl långt,,, så jag har med spänning följt tävlingen på nätet istället...

 

Nu väntar en lång arbetsvecka,,, inte så många uppbokade kvällar Tack och Lov,,,

har lite lust att gå på SSBK's vårmöte på onsdag,,,,

har läst dagordningen och tycker att det finns ett Toppenförslag som det skall beslutas om,,,skulle gärna vilja vara med och påverka så att det förslaget går igenom....

hoppas också på fint väder så jag kan vara ute så mycket det bara går...

 

Vi hörs!!!!

 

 




Av Ia Weylandt - 20 maj 2016 17:15

Så har jag återigen hamnat i blåsväder tack vare,, eller pga mitt skrivande...

För vilken gång i ordningen vet jag faktiskt inte,,,  nu överväger jag återigen att lösenordsskydda inläggen,,,

för trots allt är ju det jag skriver i första hand avsett som en dagbok för Thomas och mig att gå tillbaka till,,, men jag får så mycket positiva kommentarer om mitt skrivande,,, och det tycker ju jag är kul..

Får se hur jag gör....


För som jag skrivit tidigare så är min blogg ett sätt att låta dom som vill ta del av mina tankar....

Hela världen kan ta del av dem,,, vilken tamejtusan är en hissnande tanke,,, men föga realistisk, eftersom jag är ganska övertygad om att intresset inte är särskilt stort...


Väljer man däremot att läsa och följa det jag skriver,,, så måste man lära sig inse, att det jag skriver är utifrån situationen som JAG upplever den,,

Och det är såklart inte alltid min texttolkning är den rätta,, men det är ändå mitt sätt att tolka en aktuell händelse...

Jag hänger Aldrig ut varesig människor eller hundar om dom inte ingår i min familj...

Väljer man ändå att ta åt sig och känna sig anklad, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det....


Och även solen har fläckar.....

Så Rätt ska vara Rätt.....!!!!!


Thomas fick i söndagskväll ett telefonsamtal från ägaren till hunden som startade innan Glock i lördagens rapporttävling i Skutskär...

Dom upplevde att jag i min blogg oskyldigt anklade deras hund för att ha sabbat Glock's tredje sträcka...

Och jag ber verkligen så jäkla mycket om ursäkt om det tolkades så,,, för det var verkligen inte min mening,, utan jag beskrev händelsen utefter så som jag tolkade den...


Rapport, är Rapport,,, man vet liksom vad man ger sig in på, och jag har Aldrig någonsin under den tiden som jag har hållit på med denna mycket faschinerande bruksgren,, hört någon anklaga någon annan,,, så det var definitivt inte meningen att det skulle uppfattas så...


Däremot var det ju bra att Thomas under detta telefonsamtal fick veta hur det "verkligen" gått till,,, det får oss att se ljust på framtiden,,,

för såhär var det egentligen....


Innan hundarna började skickas från C, så såg skytten att det passerade både rådjur och harar över sträckan...

Hunden innan Glock,,, gör mycket riktigt en avstickare strax innan skytten, och drar iväg åt ett helt annat håll än där sträckan gick,, men det gör han bara för att han tävlat där massor med gånger förut,, och då har det alltid varit en annan basträckning...


Denna dag hade dom dragit den lite annorlunda,,, men eftersom denna hunden hade en minnesbild av banan som han tävlade på för ca 1 år sedan,,, så gav han sig på tredje skicket,, ut för att leta efter den gamla banan istället för att hålla sig på dagens bana...

Sen springer han mycket riktigt fram och tillbaka i skogen för att hitta den ursprungliga sträckan,, men det är inte det som får Glock att slå på en tvärnit...


Nä,,, Glock slår på en tvärnit,, för att det ca 10-15 min innan passerat både rådjur och harar över sträckan,, och det är det som får honom att vända...


Alltså,, vi blev såååå jäkla glada när vi hörde det...

Faktiskt var vi lite lätt oroade över hur den känsliga Sheriffen skulle hantera att se en annan hund ute i skogen,,, skulle det påverka honom framöver...????


Men nu,, efter att dessa vänliga människor tagit sig tiden att ringa oss en söndagskväll för att berätta vad som verkligen hände,, så känner vi ingen som helst oro...

Måste bara ha varit en trötthetsgrej från Glocken om han reagerar på vilt...

Vi möter rådjur och harar precis varenda dag i vår skog och det är inga som helst problem...

Så Oj vilken Sten som släppte!!!!

Så nu är det bara å köra på som vanligt!!!!

Superskönt!!!

 

Men nu släpper vi det, och går vidare mot nya roliga utmaningar...

 

På måndagen drog jag iväg med jobbet för årets upplaga av det Fantastiskt uppskattade kundeventet "GeneralGolfen"

Det var samling redan på måndagen för mingel, föreläsningar och framförallt galamiddag.

 

Varumärket, "General" som är ett av Sveriges äldsta varumärken fyller 150 år iår,,, och det firades med pompa, ståt och ståuppkomiker...

En Mycket trevlig kväll...

 

Med den blev tidig,,, för redan 06.45 skulle jag som funktionär infinna mig på Bro-Hofs fantastiskt fina golfbana...

Nu var det ju skönt att det bara var 10 minuters bilresa från hotellet,,, men det blev ändå en hektiskt morgon för att få allt klart tills kanonstarten för samtliga spelare kl 09.00

  

Nu är ju jag ingen golfspelare,,, och jag rycker alla banor jag varit på ser precis likadana ut,,, men vad jag förstår så rankas dagens tävlingsbana "The Stadium Course" som 1:à i Sverige,,, så jag förstår att kunderna var lyriska...

 

Själv var jag lika lyrisk som alltid där jag stod i vattenhålet vid hål nr 1..

Älskar att stå där och servera nöjda kunder kaffe, bulle, korv, dricka, frukt, godis och framförallt prata snus....

 

Att vi dessutom hade tur med vädret gjorde inte dagen sämre...

Mycket vatten gick åt i värmen...

 

En Underbar dag på jobbet helt enkelt!!!

 

Hundarna hade det undertiden bra med husse...

Dom gick långa promenader, och tränade också lite lydnad...

 

 

Direkt när jag kom hem på tisdagskvällen, så stack Thomas iväg söderut för att jaga vildsvin..

Jag var så jäkla trött efter en hel dag ståendes ute,,, så jag somnade ganska ovaggat redan vid åttatiden,,, och fick ett så jävla hemskt uppvaknande, så jag är nästan kallsvettig fortfarande...

 

Thomas hade sagt att han skulle komma hem vid 6-tiden på morgonen,,, men jag vaknar med ett ryck av att hundarna sätter igång att tokskälla...

Kollar klockan som visar 03.34,,, och då trodde ju jag såklart att det var inbrottstjuvar och blev så jäkla rädd, så jag visste inte vart jag skulle ta vägen...

 

I dom bästa av världar, så hade jag ju önskat att Thompa kommit in i sovrummet och viskat lite fint att det var han som kom tidigare,,, 

Men Thomas prioriterade att plocka ur bilen,,, så jag hör bara någon som går framochtillbaka utanför garagedörren,,, samtidigt som hundarna fortsätter skälla...

 

Jag far upp och gömmer mig i garderoben under trappan,,, varför där kan man undra,,, men jag får skylla på att jag är sömndrucken...

Då hör jag sent om sider garagedörren öppnas,,, och jag hör att Thomas hyssja på hundarna...

 

TACK för det trevliga uppvaknandet liksom....

Jag avskyr sedan tidigare allt som har med hans jakt att göra,, och den inställningen fick sig ju inte direkt en knuff i en positivare riktning efter det där...

Dessutom kände jag att det inte ens var någon idé att försöka somna om,,, så det var bara att gå upp och göra ingenting tills det var dags att bege sig till jobbet...

 

Så under hela onsdagen var jag skittrött och skitgrinig hela dan,,, dessutom började vår trädgård se ut som ett vildvuxet övergivet torp, mycket pga att vi nu varit uppbokade dom senaste 2 helgerna, och dessutom varenda kväll förra veckan...

 

Så istället för planerad kort motiverande rapportträning, så fick jag gå en vända med gräsklipparen medans Thompa stack till skogs med hundarna...

Det finns liksom nån måtta på hur en gräsmatta får se ut i ett villaområde...

Framsidan var första gången vi klippte iår,,, och gräset var så högt så klipparn la av flera gånger....

Tungt,,, men nu är det fint iallafall...!!!

Baksidan klarar jag bara av att klippa ca 3/4 av,,, för resterande 1/4 är så förbaskat stenig på sina ställen,, och jag blir skiträdd när det smäller till i klipparbladen..

Men 3/4 delar av baksidan är iallafall fin,,, återstår att se när resten klipps....


På torsdagen skulle vi åka och titta på potentiellt husobjekt nr 1000001,,,,

Visningen var i söndags,, men då var ju vi uppbokade på BBK's spårtävling,,, fattar inte varför det är så jäkla vanligt att det bara är EN visning...

Iallafall, så hörde vi med mäklaren om vi kunde få komma och titta någon dag i denna veckan,, och eftersom torsdagen liksom var den enda lediga kvällen för oss,,,

(jag borta med jobbet måndag, Thomas jaga tisdag, och Thomas skjuta onsdag),,,

så fick vi till en extra visning på torsdagen kl 20.00


Det var bara det att budgivningen på objektet drog igång och hann gå upp över 1 miljon innan vi ens fått chansen att åka och kika,,,

Detta gjorde att mäklaren ställde kravet att vi direkt efter visningen samma kväll var tvungna att bestämma om vi ville vara med eller inte,,,

Och där kände vi att så snabbt kan vi fasiken inte bestämma oss i en affär som handlar om flera miljoner...

Dessutom har vi ett mycket intressant objekt att kika på i helgen,,, det hade inte gått att bestämma sig innan vi tittat även på det...


Synd att det ska vara så förbannat bråttom,,, men folk har väl panik och vill få alla papper skrivna innan 1/6

Så nu får vi väl istället hålla tummarna på söndag,, då vi åker lite norrut och kikar på objekt nr 1000002 typ, eller nåt...

Jäklar så fint det ser ut på pappret,,,, känner mig som en papegoja,,, känns som jag printat dom orden någon gång förut....


Nåväl,,, med inställd husvisning,,, blev det istället tid att åka bort till Södra och köra lite lydnad....

Sheriffen ser såååå fin ut,,,,

 

Thomas har backat och kör bara linförighet igen,,, det ger en bättre "styrning" på Glorre, som har en liten tendens att vilja ligga lite före,,,,

Gäller även krypet,,, eller faktiskt i stort sett allt han gör,,,, enligt den lille Glocken kan nog inget gå fort nog....

 

Underbara Hund!!!

Till SuperDollarns stora förtjusning fick även han komma in och leka lite med husse...

OjOj,,, det är nog det roligaste Hjälten kan tänka sig....

 

 

Åsså är de Äntligen ljuvliga fredag igen....

Och även denna ljuvliga kväll åkte vi bort till södra för lite lydnadsträning...

Bara lite kort med Glock, linförighet, ljudgivning, inkallning och framåtsändande..

Sheriffen skötte sig superbt!!!

 

Avslutade med att gå en liten prommis med båda....

Och nu inleder vi en underbar fredagskväll med lite snacks och rosé ute i solen...

Faan va jag Älskar när man kan sitta ute...

 

I morgon blir det Rapportträning kl 9.00,, men sen är resten av dagen oplanerad och är tänkt att ägnas åt pul på tomten...

På söndag står husvisning 1000002 på agendan kl 16,,, och innan dess skulle jag vilja åka och titta på Stortävlingen "Schäferslaget" som går av stapeln i Rosersberg.

 

Trevlig Helg alla Goa Glada Vänner!!!!


Av Ia Weylandt - 15 maj 2016 17:45

Måste ju börja med att Gratulera vår SuperHjälte som fyllde 9år igår....

 

Kan inte påstå att vi gjorde något vidare värst stohej av hans födelsedag,,, för på någotvis så känns det fel att "fira" att en hund fyller 9 år,,, känns hellre som jag skulle vilja sörja,,, jag gillar inte att hjälten blir äldre,, helst av allt skulle jag vilja stanna tiden...

Men lite uppvaktad blev han iallafall.....


Och man kan väl lugnt säga att det varit ett litet lätt väderomslag i helgen....

I fredagskväll satt jag ute länge i solen med ett glas rosé...

Ikväll sitter jag inne framför brasan med en Irish Coffie...

Föredrar nog fredagsmyset!!!!


Men fredagen blev en tidig kväll,,, redan klockan åtta kröp jag i säng, och detta pga att klockan var ställd på 04.34 på lördagsmorgonen...

Men inte behövs det några väckarklockor i det här huset heller....

01.04,,, PLING,,, vaknade jag piggare än piggast...


Låg kvar i sängen och snurrade en stund, innan jag gav upp, och gick upp och pulade runt på övervåningen...

Vid strax efter 5 pulade vi in oss, hundarna och rapportgrejjorna i bilen och gav oss av norrut med destination Skutskär för dagens rapportprövning...


Hade lite halvdana förhoppningar inför dagens tävling med tanke på att Sheriffens lydnad tidigare i veckan inte känts helt 100

Och eftersom vi vet att man alltid börjar med lydnaden i Skutskär,, så kändes det som om det i värsta fall skulle kunna bli ett kort besök...

För vi hade inga som helst planer på att starta rapporten om inte lydnaden skulle räcka...


Men Underbara Finaste Lilla Glockhund....

Så jäkla bra han går in och levererar...


Visst finns det att jobba på,,, apporteringen tex har blivit jättedålig,,, eller är jag kanske lite orättvis nu,, för jättedålig är den inte,, och han gör så gott han kan just nu,,,det är bara det att den varit så satans bra...


Men han har alldeles av sig själv ändrat griptekniken...

Tidigare har han sprungit ut i full fart,,, vänt runt och gripit tungen på tillbakavägen...

Nu griper han den på utvägen,, och då blir den för tung för honom i vändningen,,,

så han tappade den,,, men plockade snabbt upp den och sprang i full fart in till husse med den...

Sen är avslutet dåligt också,,, men det är husses eget fel,,, husse har varit lite för snabb med belöningen....


Men i övrigt superfina betyg,,, och en sån jäkla skön känsla att gå in på platsliggningen, och veta att poängen räcker till uppflytt även om skulle resa sig...

Men den Underbara Sheriffen låg som en klippa,,,

Nu såg ju inte jag det,,, för jag var alldeles för feg för att våga kolla,,, utan jag låg i en soffa inne i klubbstugan med puls i 180...


Den pulsen hoppade en stund upp i 360 när en åskådare som stod och tittade från fönstret sa när det första skottet smällde,,,

-Oj där for Border Collien upp!!!!

-VAD, kved jag fram,,, vilken border collie,, för det fanns 2 i startfältet...

-Det vet jag inte, svarade fönstertittaren,,, dom ser likadana ut,, men den har inte lämnat platsen,, bara satt sig upp...


Okey då tänkte jag, och pulsen började så sakteliga återgå till 180,,, så länge han sitter kvar,, så har han ju iallafall betyg på momentet.....

Men det visade sig sen att det var lägre BC´n som satt sig upp,, och Glock låg som sagt helt tryggt...

PUH, vilken pärs...


Ganska omgående var det dags att bege oss bort till uppletanderutan, som i Skutskär är en ruta ute på en äng med lite halvvuxet gräs...

Och den var fanimej inte helt lätt denna dag eftersom det blåste något som i det närmaste liknade Stormvarning...


Men lilla Underbara Fantastiska Glockhund,,, som han slet i den starka vinden...

Det blev ganska så mycket bara spring,,,,

och Thomas hade väldigt svårt att få ut honom på djupet,,, men han kämpade och slet,, och lyckades med en marginal på drygt 1 minut få in sina 3 föremål och belönades med 8,5/9,,,

Duktiga, Duktiga Sheriff!!!


Och sen var det dags att fara ut i den vackraste av rapportskogar...

Och där tog det roliga slut!!!


Men det började bra....

Toksnabb på första skicket,,, och snabbast på andra...

Jävlar va taggad han var,,, nu satt han även och vibrerade hela nedräkningen,, och det känns som ett under, peppar,peppar,,, att han inte tjyvstartar,,, för det rycker liksom i hela honom....


Åsså dags för tredje,,, och när jag inte hör några skott på hunden innan,, blir jag såklart lite orolig...

Till slut kallas jag fram utan att hunden innan kommit in, och får då höra att första skytten ringt och sagt att hunden som startade innan Glock kommit springandes,, och sen bara plötsligt dragit iväg åt ett helt annat håll än i sträckans riktning...


Shit,,, tänker jag,,, undrar hur lille Glock klarar det...

Jag står där och väntar,,, men förhoppningen rinner av mig,, när det inte heller på Glocken hörs några skott,, och till slut ringer dom från C och säger att Glock är tillbaka...


Attans också!!!

Pratade med skytten efteråt,, och det visade sig att hunden före Glock kommit springande i banan,,, men plötsligt gjort som en 90 graders vinkel och dragit iväg åt helt fel håll,,,, vänt och kommit tillbaka till skytten,, för att sen dra iväg åt fel håll åt andra hållet om man säger så...

Vänt igen,,, och kommit tillbaka ner på sträckan i precis samma ögonblick som Glock kom springandes...

Glock hade bara slagit på en tvärnit, vänt och sprungit tillbaka till C, med den andra hunden en bit bakom,,,

Tur han e snabb Sheriffen,,, för den andra hann inte ifatt...


Så jäkla tråkigt,, och först var vi riktigt ledsna,,, faktiskt mest för Glock's skull som skött sig sååå jäkla bra hela dagen,, och var tokladdad inför rapporten åsså ska han behöva möta en vändande hund....

Där är han inte riktigt ännu att han klarar den störningen...


Men sen när man landat i besvikelsen,, så börjar man istället fokusera och glädjas åt det som var riktigt bra,,, vilket var mycket denna dag...


Dollar hade väl inte sin roligaste födelsedag eftersom han fick spendera en stor del av den i bilen...

Men när vi väntade på att husse och Glock skulle komma tillbaka, så fick han komma ut och vara med på A,,, och då var det många,, både tävlande, tävlingsledare och skyttar som hurrade för vår vackra hjälte, och han bjöds på både det ena och det andra...

Det var pannkakor, kattmat, köttbullar mm, mm...

Det kändes gott i Dollarhjärtat....


Det var ett trött gäng som anlände till Huddinge sen lördagskväll....

Vi slängde i oss lite rester från fredagskvällen,,, och sen gick jag och la mig redan klockan 19.30 och somnade innan huvudet träffat kudden....


Och man kan väl säga att jag vänt lite på dygnet,,,

för 01.56,,, PLING vaknade jag och var superpigg....

Även denna söndagsmorgon var klockan ställd på 04.34,,, men vem behöver alarmklockor???


Denna dag var det dock inte tävling för egen del som gällde,,, utan funktionärsjobb för andra tävlande...

Klockan 5 lämnade jag hemmet för att i god tid hinna rasta Dollar och Glock innan det klockan 6 var samling för spårläggarna på Botkyrkas Elitspårstävling...


2 spår gick jag ut,, och fasiken som jag Älskar det...

Älskar adrenalinkicken som infinner sig när dom tävlande kommer utkörda på en lång rad...

Älskar att få känna tävlingsnerven utan att tävla själv...

Älskar även att få känna samhörighet med dom andra tävlande utan att ha tävlat själva...

Älskar Älskar...



När alla tävlande gjort sitt ute i dom vackra markerna,, tog jag Dollar och Glock och gick en rejäl promenad,,,sen åkte jag bort till BBK,, och hann se dom flesta i uppletandet,, innan det var dags för lunch som bestod av en helt ljuvligt god fisksoppa...

Stackars fiskvägraren Thomas,, som dömde dagens tävling, fick en toast istället,,,

Stackars,,, för han vet inte vad han går miste om när han vägrar smaka...


Tog en prommis med hundarna, och var sen tillbaka lagom till lydnaden skulle starta,, vilken jag gärna hade velat se,,, men med tanke på att det började regna, i kombo med att jag tyckte Dollar spenderat lite väl mycket tid i bilen denna helgen,,, så slet jag mig därifrån,, och åkte bort och gick en lång skön skogspromenad...


Åkte sen hem och hade en myseftermiddag med våra 4-benta...

Båda fick vibba,,,, och OJ som Glock slappnar av och njuter nu,,,

 

Dollar får ju alltid börja,,, och det är under högljudda protester Dollarn vill släppa upp Glock när hans tid är slut....

Idag försökte han hoppa upp och lägga sig brevid....

 

När vibbelivibbet var klart tog jag en dusch och sen gick vi alla 3 upp och la oss i gästrummet och bara mööööööööös....

 

Åh så härligt att ligga där i sängen,, med båda mina älskade gossar nere vid fötterna,,,

Det blev en riktigt härlig njutningsstund....


Nu börjar en ny arbetsvecka...

Förra veckan var vi uppbokade varendaste kväll, vilket jag tycker är asjobbigt,, och bestämde att den kommande veckan skulle bli så fri som möjligt,,,,

Men plötsligt är varenda kväll uppbokad igen...


Måndag-Tisdag är jag borta med jobbet,,,

onsdag är Thomas borta,,

och torsdag är det visning på det 1.000.000 objektet,,,, typ....


Vilket osökt för mig in på att vi även var på en visning i tisdags,,, på ett objekt som såg otroligt lovande ut på pappret,, men som i verkligheten inte alls motsvarade våra förväntningar...

Undrars för vilken gång i ordningen???
Fick faktiskt frågan idag från en tävlande, som undrade vad det var för fel på allt vi tittade på???

Är det vi som har för höga krav???
Och ja,, det kan man faktiskt undra...

Börjar tro att vi måste sänka våra krav en smula...

För inte har väl vi några krav inte.....

  • max 1 timma från stockholm
  • max 8 miljoner
  • minst 5 hektar mark
  • skog inpå knuten
  • inga grannar nära
  • egen jaktmark
  • möjlighet till rapportträning
  • egen apellplan= plan trädgårdstomt
  • inga slingriga småvägar med tanke på att Hobbe ska bo där också
  • enplanshus
  • inget renoveringsobjekt       

Hur jäkla Svårt kan det Va???????

Tipsa gärna om ni hör om något.....


Nästa helg är iallafall hitills helt obokad,,,, hoppas den förblir så,,, behöver fixa och trixa lite hemma och på tomten och bara få va....


Ha en fin vecka alla glada,, och var rädda om varandra,, livet kan fort förändras!!!!



 



Av Ia Weylandt - 8 maj 2016 16:45

Fy Tusan vilka Magiskt Mysiga dagar vi haft....

Jag trivs så bra i detta gänget,,, så jag skulle kunna stanna kvar och starta kollektiv och bo där i Hobbe för resten av livet...

Tänk vilken dröm det skulle vara....


Men som allt underbart, så har det ett slut,,, så även detta 2016 års Fantastiskt Trevliga Tierpsläger...


Resan dit i onsdagskväll var väl iofs inte lika underbar...

Vi skulle ju inte stressa, och gjorde det inte heller,,, utan kom iväg från Huddinge strax före halv fem...

Vi hade ju räknat med köer,,, men fasiken inte med så mycket som det verkligen var...

Det gick i 10 km/tim, så det tog oss över 2 timmar att ta oss upp till Arlanda,,, en tripp som utan köer tar ca 40 min...

Men sen efter det så släppte det,, och vi kunde installera oss på Tierps BK runt 19.30 tiden...

Underbara TBK....

 


Som vanligt så installerade Thomas Hobbe,,, och jag gick en vända med hundarna, innan det var dags för ett glas vin i samband med samling och genomgång...

Upplägget inför alla dagar var rapport/spår på förmiddagen,,, och lydnad/uppletande efter lunch...

Vår vackra Hobbehusvagn skötte sig super under dessa härliga dagar på årets premiärtur..  

Fasiken va bra vi har haft det.... 

Underbart boende,,, Underbart väder.... Underbara hundar och Underbara vänner...

Så torsdagen och fredagen såg ganska så lika ut....

Samling kl 9.00 varje morgon för avfärd ut till skogen...

Då hade jag redan hunnit vara uppe i ett par timmar,, gått promenad, käkat frulle,, men också kört lydnad med den Bästa Dollarn,,,,

 

allt för att kunna träna rapport utan allt för dåligt samvete... 


Riktigt fina sträckor har rapporthundarna fått gå... Magiskt vacker skog där i Uppland.

Här är gänget på väg ut till B-stationen.

Dag 1.......

   

.... och dag 2.....

 

Vi har haft den enorma lyxen att haft skyttar med oss,,, men det var bara i markerna på dag 2,, som vi fick tillåteles att skjuta i skogen...

Men snacka om lyxigt upplägg.....

Och som vanligt hade vi det trevligt på stationerna i väntan på hundarna...

   

Jag var också med,,, även fast det ibland är svårt att tro det....

Halloj,,, här är jag.....

 


Den lilla Sheriffen har skött sig mycket, mycket bra,,, vi är så toknöjda med honom...

 

Första dagen körde vi fyra ganska så korta skick,, med en grundsträcka på ca 500 meter och 2 förlängningar...

Mina framföringar var väl lite sisådär,,, jag märker att jag inte riktigt tar det på allvar när det är träning,,, utan låter honom rinna iväg lite...

Dag 2 skärpte jag till mig mer,,, och då gick det super....


Dag 2 körde vi på Tierps tävlingssträcka, och då som sagt även med 2 skyttar,,, som inte vållade Sheriffen några som helst problem...

Här kommer han i full fart in på A-stationen....

 

Däremot, så tyckte jag han var ganska så trött när han kom in från C-A,,, vilket han visade genom att somna med huvudet  i vattenskålen...

 

Underbara Älskade hund.... 


Eftersom jag tyckte att han fortfarande var ganska "hässjig" när det var dags att skicka upp till D,,, så valde vi att nöjja oss där ...

Lägerlivet,,, Hobbe-premiär,  men framförallt den plötsliga värmen tog nog på Sheriffens krafter,,,,


Däremot är jag ganska så övertygad om att han skulle ha sprungit ett fjärde...

Satan som han taggade på när hundarna började skickas iväg...

 

Och han var nog till en början lite besviken för att jag inte lät honom gå...

Men besvikelsen byttes till glädje, när han insåg att han var ensam hund kvar på A,,, och därmed fick ALLAS fulla uppmärksamhet med 100%gos...

 

Kära nån, så mysigt det är att hångla upp alla härliga människor som kommer i närheten...

 

Precis varendaste en som kommer i närheten får blöta pussar av Glädjespridaren....

 

Men Bäst av allt är ändå gos och mys med matte i väntan på husse....

 

Fina, Fina, Underbaraste lilla Sheriffhund....


Till lunch varje dag har det grillats...

 

Det blev liksom en liten härlig samlingspunkt mellan rapportarna och spårarna,, då vi hade tid att snacka ihop oss om eftermiddagen,,, och analysera förmiddagen...

Älskar att göra det,, samtidigt som goda grillade korvar slinker ner i det lilla magehuset...

 


Platsliggning har det blivit,,,,  både med skott,, och utan skott....

Såhär ser livet ut genom ett dolt hål på en platsliggning utan skott....

 

Dollar den tryggaste får agera ankare åt lite oroliga individer....

Och Satan i gatan så bra han gör det...

Bästaste Underbaraste SuperDollar....


Lika bra ankarlina var han när det var dags för dold platsliggning MED skott....


Underbara Älskade SuperD....

 

Glorken låg återigen som en trygg klippa,,, så vi hoppas och tror att händelsen i Enköping bara var en trötthetsgrej....

Gubbarna är dock roliga att beskåda,, då de båda nervöst genom hålen iaktar sina små älsklingar.....

 

Både Dollar och Glock fick ett uppletande dag 1,

Och riktigt bra har dom skött sig båda två....

Glock är UNDERBAR att se i uppletanderutan....

 

Satan i Gatan som han går,,, och Tack och Lov så är även Näsan På...................

 


Även SuperDollar gjorde ett kanonfint jobb,,,  det var liksom 3 skick, 3 träffar,,,

så jag plockade av honom när han hämtat det tredje föremålet... 

Hade ingen lust att helt köra slut på honom i värmen....


Mycket lydnad har det även blivit,,, och även där skötte sig Sheriffen super...

 

Det har också varit roligt att titta på när andra tränar,,,,

Vissa tittar brevid apellplanen,,, och vissa tittar brevid vinglaset...

 

Eftermiddagarna har varit så jädrans mysiga...

För när nöjda hundar fått sitt,,, då har det varit superhärligt att  slå sig ner i solen,,, dricka lite vin, käka lite chips, och framförallt snacka en jäkla massa skit...

   

Vissa hade stora problem att ta sig in i rosédunken....

 

Vet inte hur länge dom vände och vred på den stackars dunken för att få ut några droppar i glasen,,, och jag skrattade så jag tjööööt....

Till slut klev rutinerade fru Abbot in och rädda situationen,,, tänk att det ska behövas 3 man för att få lite rosé...

 


Allt handlar inte bara om hund när man är på läger,,,, utan jag fick bekanta mig med vissa hästkrafter också...

 


Visst passar jag väl i en Corvette???
Jag ska önska mig en sån i födelsedagspresent... 

 

Och visst passar jag väl även med Malle???

 

Valpgos har det blivit rejält av, då det vimlade av små fina mallebäbisar i form av Storlurs Kryddkull...

Pappan heterJulle av Centaurus (Sladden) och mamma är Storlurs Blixtra....


När sedan solen börjat dala, och kylan kommer krypandes,,, då har vi dukat långbord i klubbstugan och ätit gemensamma middagar....

 


Köksbestyr och matlagning har skett i allra bästa samförstånd.... 

   

Och mumsligt gott blev det....

 


Och jäkligt trevligt har vi haft det... 

   

Det har faktiskt inte blivit speciellt sena kvällar...

Värmen och friska luften har tagit hårt även på oss 2-benta,, så redan vid 22-tiden har vi gjort våra underbara hundar sällskap i Hobbe igen...

 


Natten mellan fredag och lördag hände något som gör mig alldeles varm i hjärtat...

Fast först blev jag irriterad,,, för det var såhär....

Jag ligger och sover som allra skönast när plötsligt Dollar kommer farandes upp i sängen och väcker mig...

Jag kollar klockan som visar 03.30,,, så jag säger lite irriterat åt Dollar att hoppa ner och gå och lägga sig igen...

Han hoppar ner,,, men hoppar ganska omgående upp igen och fortsätter klättra på mig,, och då känner jag att något inte är som det ska...

Så jag går upp, och hör Glock sitta och tokhässja vid husvagnsdörren...


Snabbt som en brandman får jag på mig kläder, och släpper ut lille Sheriffen,,, som i raketfart drar iväg in i skogen,,, och där hör jag hur det fullkomligt sprutar ur honom...

Stackars, Stackars Sheriffen,,, och Underbara, Underbara Dollar som hjälpte lillebror att väcka mig...

Dollar måste ju ha märkt att lille Glock inte mådde bra...


När vi ändå var uppe så passade vi på att gå en superfin morgonprommis på 45 min.

Glock var pigg och glad men bajsade nog minst 20 gånger under turen,,,

Vi gick sen och la oss igen,,, och Glock somnade i klassisk Glockstil...

 


När vi sen gick upp och gick ut några timmar senare, så var han fortfarande dålig i magen,,, så sista dagen fick bli en vilodag för Sheriffen...

 

Desto mer fick SuperDollar jobba...

Vi åkte iväg och la ett spår till honom,,,, ett ganska så taskigt spår med start ute på ett kalhygge...

 

För att sedan fortsätta in i den vackraste av skogar....

 

Åkte i väntan på spåret bort till samlingsplatsen där en vallad uppletanderuta väntade...

Lyxigt värre...

Dollar letade jättebra,,,

 

Glock var väldigt avundsjuk,,, och protesterade högljutt,,,men fick finna sig i att bara fika...

 

2 timmar senare åkte vi och släppte Dollar på spåret...

Och jäklar va han fick kämpa ute på hygget...

Spåret var inte längre än 800 meter,,, men attans som han snurrade och slet...

Men inte gav han upp inte,,, däremot tror jag han tyckte det var skönt när han trasslat sig förbi hygget och kom in i skogen,,,, för plötsligt kändes det som om han fick det väldigt lätt...

 

Nöjda och glada åkte vi tillbaka till BK´n och började så smått packa ihop oss för hemfärd..

Vi avslutade med gemensam lunch, och sen var det dags att säga farväl till alla härliga människor...

Usch jag avskyr avsked,,, börjar alltid grina,,, vissa vet vi ju inte när vi får se igen..


Egentligen var ju tanken att vi skulle åka direkt från Tierp till Strängnäs och Sörmlandsdistriktets DM-helg...

Men det kändes inte okey att komma till en tävlingsplats med en magsjuk hund.


Nu tror jag väl iofs att det inte är något som smittar,, men det kändes iallafall inte bra.

Dessutom skönare för Sheriffen att få komma hem till huset och tomten, där han kan gå in och ut som han vill, och slippa ligga bunden utanför Hobbe..


Och det var riktigt skönt för oss alla att komma hem,,, dessutom fick jag ju glädjen att hinna träffa Jonna och Sebbe som varit på besök i huvudstaden hela helgen...

Mysigt!!!

 

Så imorse vid 5.30 tiden drog Thomas själv till Strängnäs,,, och jag och hundarna har ägnat oss åt sköna skogspromenader,,, och mys på tomten....

Glock lycklig över att få 2 personer till som pussar, klappar och pillar på honom...

 

 

Men bäst är ändå att ligga i mattes knä i solstolen,,, fattar inte hur han står ut i solgasset,,,, han verkar mest njuta av det.....

   

Runt lunchtid vinkade jag adjö till Jonna och Sebbe och dom for hem till Jönköping igen...

sååå glad att jag hann träffa dom,,, även om jag även gärna tittat på skyddet i Strängnäs..

 

Nu börjar det bli dags att avrunda denna Toppenbraiga Kristi himmelsfärdshelg,,,

veckan som kommer är fullsprutad med saker att göra...

 

Måndagskvällen kommer jag att spendera tillsammans med min son som flyttade hemifrån förra veckan...

Vi ska åka och handla lite braochha saker som saknas i lägenheten,,, åsså tänkte jag även fylla upp kyl, frys och skafferi med lite basmatvaror så man vet att han äter ordentligt..

Mitt huvud har nog inte riktigt fattat ännu att han faktiskt flyttat,,, imorse när jag la kött i marinad till kvällens middag, räknade jag med att vi skulle vara 3 st runt bordet...

 

Tycker i ärlighetens namn att det känns lite sorgligt,,, nu är alla barnen utflugna,,, och huset's alla rum ekar tomt,,,,

därför ställer jag nu Extra stort hopp till den gårdsvisning vi ska på tisdag kväll...

Det ser så fruktansvärt bra ut på pappret,,, så jag har ju i princip redan börjat packa,,, igen....

 

Onsdagskvällen ska jag bli visade mina spår som jag ska gå på söndag, då jag är spårläggare på Botkyrkas Elitspårtävling,,, en tävling dom Thomas även dömer...

Ska bli skoj,,, jag Älskar å gå ut spår på tävlingar,,,, 

 

Och sen är det ju praktiskt taget helg igen....

Ha nu en Underbar vecka alla Underbara!!!!






Av Ia Weylandt - 1 maj 2016 17:30

 

Tänk att vi nu redan är inne i maj.....

Och vilken Kanonstart vi har fått,,, vad vädret gäller iallafall....


Vädret stilade till sig redan på fredagkvällen,,, och jag älskar och njuter av att se våra vackra hundar ligga ute i slänten och vänta på att husse ska komma farandes på uppfarten...

 


Och vi inledde firarkvällen med att åka bort till Södra för lite lätt lydnad...

Hundarna skötte sig bra,,, och vi avslutade med en platsliggning,, och nu peppar,peppar är Glock tillbaka i gamla vanor igen, och lägger sig direkt ned med hakan i backen...

 

Stackars SuperDollar som knappt tränat en platsliggning under hela hans aktiva tävlingskarriär,, nu som pensionär får han finna sig i att ligga var och varannan dag...

Älskade hund!!!!


Fortsatte firandet hemma med varsitt ben åt hundarna...

   

Själva intog vi hummer och löjrom som skjöldes ner med Moet, och avslutade firarmiddagen med en läcker chokladfondant....

 

Mumsligt var det...

Tack Älskade hundar för att Ni båda ger oss en anledning att fira!!!!


Lördagen började med en lång skön skogsprommis i strålande solsken...

Sen skulle jag hoppa in på Coop och köpa frukost,,, och där såg jag till min stora förtjusning att mina favvoblommor hade kommit...

Jippi,,, nu skulle jag få ägna denna vackra dag åt att plantera i trädgården...

Det är fasiken snäppet bättre än att julpynta...

 


Jag var så upphetsade så jag gav mig knappt tid att käka frulle,,, ville bara ut..

Så vi ägnade några makalöst mysiga timmar med att pimpa trädgården inför sommaren...

Utemöblerna åkte fram

 

Och som några säkert minns, så hade jag en revansch att utkräva från planterandet förra året,,, då jag med mycket möda och stort besvär fick för mig att plantera svenska flaggan i en skottkärra...

Jag var ju otroligt nöjd med mitt skapandet, ända tills jag stolt visade upp resultatet för Thomas, och han konstaterade att jag blandat ihop färgerna....

 

Attans,,, jag hade gjort korset blått istället för gult...


Nåja vi döpte om den till CasaDollarflaggan, och lät den blomma fint hela sommaren...

Men iår ville jag ha en svensk flagga,,, och tjohooo,,, jag lyckades...


Nu ser den inte mycket ut för världen just nu,,, men vänta bara tills den blåa blomman,, jag tror den heter lomumba,,, börjar blomma och bli alldeles blå,,, då kommer det bli superfint...

 


Till sist var vi iallafall tvungna att slita oss från pysslet, och åka bort å aktivera hundarna...

For till Botkyrka BK, där vi inledde med en vacker promenad...


Ser ni ankan som ligger ca 1 meter framför Glock???

   

Den rackarn vägrade flytta på sig,,, verkade inte ett dugg skraj för hundarna,,, tvärtom låg den liksom och fräste åt dom,,, men tillslut kom stora farliga Thomas ikapp,,, och då behagade den maka på sig...

 


När vi prommat klart blev det lydnad för de 2....

Eller,,, lydnad och lydnad,,,???

Dollar ställer sig och skäller på mig tills han får skojsen,, då lägger han sig och tuggar på den,, och så är vår lydnad klar....

 

Men Sheriffen fick lyda på riktigt,,, och gjorde det med den äran...

     

Avslutade med mycket lek, skoj och bus,, och sen en liten kort snabb rastarrunda igen.

 


Och sen åkte vi hem och gjorde lördag i vår underbara trädgård,,, ibland förstår jag inte varför vi vill flytta,,,, trivs ju som fisken i vattnet här...

Nu hann vi sitta ute i solen en stund och njuta av årets första men inte sista sommardrink..

 

Mumsigt,,, vitt vin, skogsbärscider, hallon och massor av is....

Årets första grillmiddag blev det också,,, och jag fullkomligt bara Älskar när jag kan sitta ute och förbereda allt...

 

Supergott med lammfilé,, klyftpotatis, grekisk sallad och tzatsiki...!!!

Ljuvliga Sommartider!!!!


Söndagsmorgonen bjöd väl inte på en lika klarblå himmel,,, men det var iallafall uppehåll och vårkänslor i luften, vilket man ju får vara glad för....

Thompa stack med hundarna, och jag gjorde absolut ingenting förens dom kom hem igen 2 timmar senare...

Då käkade vi gofrulle,, och sen pulade Thompa på tomten,, och jag stack till coop och inhandlade alla basvaror som ska finnas i Hobbe under sommarens alla roligheter...


Och sen packade vi in oss alla i bilen och for norrut...

Målet var Bålsta för ännu en gårdsvisning,,,,, undrar vilken i ordningen,,,, och det konstiga är att vi börjar drömma lika mycket varje gång innan vi varit och tittat,,,,

Kanske skulle det vara rätt denna gången?????


Vi stannade till innan på Bro-Håbo Brukshundklubb för att köra lite lydnad...

 

Trevligt ställe,,, jag hade aldrig varit där tidigare,, bara passerat med bilen nån gång av nån anledning som  jag inte minns...

Vi började med att gå en runda i en helt magisk skog som låg i anslutning till klubbområdet...

 

Riktig Trollskog var det,, och hundarna hoppade och for av glädje.....

 


Och sen fick dom lov att sköta sig på planen också....

Det satt ett ganska så stort gäng och käkade lunch precis intill planen,,, så Thomas gick fram och berättade som det var, att vi var i krokarna för att titta på en gård, och frågade om det var Okey att vi gick in och körde lite lydnad...


Gänget blev väldigt glatt överaskade över vår fråga,,, sa att vi var så Välkomna att träna, men tyckte det var en trevlig gest av oss att fråga innan...

Det kändes bra,,, det kändes som en klubb som jag skulle kunna trivas på,,, och drömmarna ökade på ännu mer....


Sheriffen skötte sig mycket bra,,,,

fritt följ,,,,

 

och framåtsändande.....

 


Dollar han sköter sig inte alls längre... Nu har han verkligen tagit pensionärsrollen på allvar och sätter upp sina egna regler...

För det första så tokskäller han tills han får sin älskade Kong,,,  och den släpper han fanimej inte om det inte är så att det vankas apportering av något slag...

 

Vi körde ett gäng metall apporteringar,,, och numer sitter man inte kvar tills "apportkommandot" kommer,,, utan heter man Dollar och är pensionär,,, då avgör man själv när det är dags att rusa ut efter apporten,,, vilket enligt Dollar är i samma veva som jag kastar den....

Lite roligt att jag lyckades fånga på bild,, just det ögonblicket då jag kastar kongen bakom mig,, och SuperD släpper apporten...

   

Underbara hund,,, Älskar att han är så pigg och glad...

Avslutade sen med en platsliggning till hundarnas stora förtjusning....

Bäst att passa på när man är på nya ställen....

 

Den gick bra!!!!!


Och sen var det dags att åka bort och kika på gården,,, som låg bara 20 min från bk'n...

Men där blev tyvärr besöket kort,,,, vi gick faktiskt inte ens in i huset,,, utan kände redan efter att kikat utvändigt att det inte var det vi sökte...


Väldigt, väldigt många små hus överallt på marken,, samtliga i bedrövligt skick,, och dom fyllde liksom som ingen annan funktion än att orsaka en jäkla massa jobb...

Och tomten runt huset, som på bilderna såg ut som en mycket fin potential lydnadsplan,, visade sig slutta värre än självaste Åreskutan.... Typ iallafall!!!!

Nä,,, som sagt,,, vi gick inte ens in i bostadshuset och trängdes bland alla andra miljoner människor som var där för att titta....


Så istället vände vi hem till Huddinge igen och fortsatte att drömma om drömgården som tamejtusan snart måste dyka upp...

Men fram tills den gör det, så går det ingen större nöd på oss...

Vi tog en vända på ängarna och lät hundarna rasa av sig, innan vi åkte hem för att göra söndag...


En söndag som bjöd på ett roligt telefonsamtal från tävlingsledningen på 2016-års SM i Bruks och IPO..

Rykten hade tydligen nått ända ner till Borås om hur bra jag skötte mig i mitt funktionärsuppdrag under SM i Malmö 2015,, för nu fick jag en förfrågan om jag var sugen på att anta utmaningen ännu en gång...

OM JAG VAR!!!!!

Inte på pricken samma upplägg som i Malmö,,, men jag fick höra lite om planerna som dom har,,, och jag säger bara WAOW,,,, går dom i lås så kommer det bli ett helt Fantastiskt SM....

Ska bli SÅÅÅÅÅÅÅ jäkla kul att få vara delaktig ännu ett år,, utan att vi själva tävlar....


Det var det roliga det,,,,, det tråkiga är att inte många av dom läger vi hoppats på under sommaren verkar bli av....

Det började ju med att Thomas blev nekad semester under midsommarveckan så att vi missade det planerade lägret.....

Sen fortsatte det med att han inte fick dom semesterveckor han ansökt om,, vilket gör att vi även missar Enduros-lägret v 29...

Och nu verkar det faktiskt som att det inte blir något Kosta heller....

Så ledsamt så jag vill bara gråta....


Så därför får vi väl se till att njuta 5-dubblet över kommande helgs läger,,, som iallafall i dagsläget ser ut att bli av,,,, vi är lite oroliga för ett vägarbete i vårt område där man växelvis stänger av vägar,,,, har vi otur stänger dom av "fel" väg på onsdag,,, och då får vi inte ut Hobbe från tomten...

Har försökt få fram information om planerandet,,,, men det verkar inte som om någon kan svara på det...


Men iallafall i dom bästa av världar, så ansluter vi i Tierp sent onsdagkväll,,, dom andra samlas vid 16-tiden,,, men återigen Thomas dumma jobb, har inte som dom flesta andra halvdag på onsdagen,,,, och med tanke på trafiken genom Stockholm, så känner vi ingen stress att stressa iväg vid 17-tiden på onsdagskvällen,, utan då kan vi lika gärna ta det lugnt och sticka efter 19 då värsta rusningen lagt sig...

Vi har som mål att komma upp innan mörkret faller...


Sen tränar och mysar vi där fram till lördag eftermiddag,,,, då hänger vi på Hobbe igen och far raka vägen ner till Strängnäs BK...

Strängnäs är huvudarena för Sörmlandsdistriktets DM-helg i alla klasser,,,, och Thomas dömer skyddet på söndagen...

Och på lördagskvällen är det DM-fest med partytält och hela kittet,,,, så det åker vi ner och är med på....


Ser supermycket fram emot helgen,,, ända smolket i bägaren är att Jonna och Sebbe kommer upp från Jönköping och bor i vårt hus,,, och vi är inte hemma och hinner träffas och mysa med dom...

Men, Men så är det,,,, nu när dom har bil kommer dom ju oftare än tidigare,,,så förhoppningsvis dröjjer det inte så länge innan nästa gång....


Nu ere söndag kväll,,, och en härlig kortvecka ligger framför oss...

Älskar våren.....

Ha en skön kväll och vecka,,,, önskar vi och trasselsudden Glock.....

 




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards