Alla inlägg under juli 2016

Av Ia Weylandt - 30 juli 2016 07:08

 

På torsdagen drog så själva kennellägret igång.

Tänk att vi fick vara med att fira kennel Tonedo's 20:e kennelläger..


Husvagnarna fortsatte att rulla in under onsdagskvällen..


 

Och totalt tror jag vi räknade till 22 stycken.

En mäktig syn på en brukshundklubb.


 


På torsdagsmorgonen klockan 9.00 var det samling och genomgång på vad som skulle hända kommande dagar..

 


Och den har liksom dagarna bara flutit ihop med varandra i ett herrans tempo..


Vi har spårat...

 

Dollar fick ett av sina spår ute på ett hygge.

Oj va han fick kämpa,,, men jäklar så fint han spårar...

   

Glock gjorde även han ett strålande jobb i sitt spår,

så alla var glada och nöjda.

 


Vi har fått jättegoda vällagade luncher serverade varje dag.

Jäkligt skönt när man lite svettig och trött kommer från skogen, att bara få sätta sig vid dukat bort och sleva in maten...


Middagarna har vi lagat själva, men käkat gemensamt med dom som velat.

 

MUMS


 


En hel del lydnad har det blivit...

Thomas och Glock pustar ut i skuggan efter ett av passen.

 

Det har varit skitnyttig för Sheriffen, med kommendering av olika människor och mycket publik..

Och det som varit nyttigast av allt, är olika människor i framåtsändandegruppen.

 

Dollar fick ett roligt litet pass med Mr Abbot, efter en liten snurrig start, så såg det riktigt fint ut...

 

Publiken på ena sidan av lydnadsplanen...

 

Efter första dagen fick vi dela in oss i olika lydnadsgrupper, för annars tog det alldeles dör lång tid.


Uppletande har det blivit, även för Dollar, som letade bra till 2 föremål, men sen mörker man att bensinen tar slut.


 

Glock däremot är en fröjd att se i uppletanderutan,,, jäklar så bra han gör det.

   


På fredagen körde vi den första rapportträningen på över 2 månader.

Och det har nog varit nyttigt med uppehåll, för jäklar så fokuserad och laddad han var, och vilken bra träning det blev.

Körde ju inte så långt, grundstäckan var 280 meter, med en förlängning på 150.


Men vi fick bra och nyttig störning, först genom att jag såg två rådjur passera över sträckan när jag gick förlängningen.

Jag gjorde C-stationen, så att jag skulle se hur han betedde sig där rådjuren passerat, och glädjande nog inte en reaktion.


Sen blev det också en störning i form av att det kom en hundägare som gick från A-C och vidare bakåt i sträckan.

Glock skällde till lite först när den kom emot oss,,, men satt sen helfokuserad och tittade i sträckans riktning, och drog iväg som en avlöning..

 

Ett jättebra träningspass.

Efteråt fick dom bada, och det var väldigt uppskattat.

   


På fredagskvällen avgjordes Tonedo's mästerskapen i lydnad.

Jag var tävlingsledare till 19 hundar,,,

 

och Thompa dömde.


 

Kul att se alla olika hundar, och nyttigt för mig, som nu bestämt att även nästa hund blir en border collie, och det förhoppningsvis redan till våren...


Nu är det redan lördag morgon, fattar inte vart tiden tar vägen.

Vi ska ut i skogen med ett gäng nyfikna rapportekipage.

8 hundar blir det, superkul att så många vill testa..


Vi hade först tänkt köra Glock efteråt, men vi märker på honom att lägerlivet tar, speciellt eftersom han vilat sen veckan före midsommar pga av en sträckning,, åsså köra igång såhär intensivt.

Inte konstigt han känns lite trött,, inte när man väl tränar, då glömmer han, men vi märker på honom att han är tagen emellan träningarna om nån förstår vad jag menar,,, blev lite flummigt..

Så summa summarum idag får han vila...


Och ikväll är det sista natten med gänget.

Det blir gemensam middag med matlagning över murikor.

Även så ska Tonedo's Möstaren koras.

Spännande eftersom det var sluten bedömning igår,,, så ingen har en susning...

 



Och efter lunch imorgon, packar vi ihop oss, och beger oss iväg på nya äventyr...

Inte klokt att halva semestern redan stuckit iväg....

Vi hörs....

Av Ia Weylandt - 27 juli 2016 07:38

 

Säger bara att fy tusan som jag trivs och mår bra här.

Och då har inye ens lägret börjat ännu,,,

Men varje dag ansluter det nya härliga människor, och det är så jäkla skoj att lära känna nytt folk från överallt i vårt avlånga land...

Älskar't....


Fantastiska Tonedos folk....

 

Inledde tisdagen med att åka till en superkul affär...

Mitt i ingenstans mellan Mjölby och Väderstad låg det en helt makalöst rolig affär, som sålde allt känns det som...

Bla köpte Thompa en ny träningsväst, som med sitt nät passar liiiite bättre i värmen, än vad hans skinnväst gör...


Oj så glad och lätt på foten han blev....

 


Men ett gäng hundnördar kan ju naturligtvis inte åka på shopping utan att besöka närmaste brukshundklubb.

Denna tisdag var det Mjölby som fick påhälsning...

 

Där körde vi uppletande i en makalöst fin ruta...

Sheriffens första på 2 månader..

Dollar fick vara med och valla, 


kramkalas i uppletanderutan...

 


Thomas får direktiv av Mr Rambo (hans hund heter så)

 

Han skötte sig super den lille spralliga Sheriffen..

Lite mycket spring i början, men det är väl inte så konstigt,,,

 

Nyttigt att träna med publik...

 

Fina killar....

 


På eftermiddagen tog vi en tur till Vadstena...

Oj vilken underbar stad..

Vi väckte många nyfikna blickar när vi kom gåendes med alla våra hundar...

 

Det var så jäkla magiskt vackert att gå där utefter vattnet

 

Och vi besökte också klostret....

   

Avslutade vår stadsvandring med att sätta oss på en uteservering och käka glass...

Toppenmysigt....


Dagens bästa köp var 12 st kompostgaller som vi gjorde en hage av utanför Hobbe...

 

Vi har tidigare inte känt behov av det, för dom har legat så bra uppbundna i krokar...

Men nu känns det som den bästa investeringen vi gjort på länge, för nu kan dom välja själva om dom vill vara inne eller ute...


Dollar är ju precis som hemma helst där vi är,, så är jag inne och pular, så ligger han inne också...

 

Medans Sheriffen precis som hemma, helst ligger ute så mycket han bara får...

 


Nåväl,,, när vi kom hem från shopping och stadsvandring så blev det lydnadsträning ända fram till 19.30

 

Glock fick testa stora stegen för första gången i sitt snart 2 1/2 åriga liv, och gjorde det ned bravur.

Så jäkla kul, vi satt och smålog resten av kvällen både Thompa och jag...


Och sen var det hög tid att avsluta kvällen runt grillarna och käka god mat, och sitta uppe alldeles för länge...

 


Men så är det,,, i trevligt sällskap glömer man bort tiden...


Nu ska vi bege oss ut i spÖrskogen.


Ha en Underbar dag!!!

Av Ia Weylandt - 26 juli 2016 07:25



 

I söndags eftermiddag anlände vi till vackra Vadstena Brukshundklubb.



Själva Tonedos lägret börjar inte förens torsdag morgon, men redan nu var det ett 10-tal husvagnar som redan anslutit för att träna umgås och semestra..


Känslan när man kommer fram, solen strålar, Thompa installerar Hobbe,,, jag promenerar hundar,,, och sen sätter sig ner nöjt, och bara njuter av att Nu har vi semsester....

Den känslan är magisk!!! 

   

Det blev trevligt samkväm och gemensam middag för dom som ville

 

Det blev inte speciellt sent, för strax efter att mörkret fallit, så kröp vi in i Hobbe, och somnade sött... 


 


På måndag morgonen var vi ett gäng som drog iväg till det närliggande militärområdet för spår, uppletande och bad.


  

Vi skippade dock uppletandet med båda våra.

Dels för att det var en ganska tuff, brant och knölig ruta.

Glock har inte gjort ett uppletande på över 2 månader, så det kändes inte sjysst att starta upp honom igen med den fysiska utmaningen i värmen (31*)

Och det kändes inte snällt mot Dollar heller...


 


Men spåra fick dom göra båda två, även om spåren inte var speciellt långa...

Bara drygt 400 meter styck...

Men jag kan säga att det räckte gott i hettan,,, och både skötte sig super....


     


Lilla gulliga Glock,,, han gick ner och la sig i ett dike efter avslutad spårning...

 


Vi stannade sedan kvar en liten stund för att reka en rapportsträcka...

Dels för att vi tänkte köra igång lite lätt med Glock igen,,, men också för att vi ska hålla i en "provapå"

för dom lägerdeltagare som är sugna på rapport...

Ska bli Superkul!


Tillbaka vid klubben blev det en sen lunch, och sen lite skönt slappande utanför Hobbe...


Gick sen framåt eftermiddagen in och körde några lydnadsmoves...

 


Inte alls många och långa,,, och det blev vätskepaus ofta...

 

Fina, Fina Glock

 

Dollar fick mest leka runt själv med sin kong, och det var han nöjd med...



Efter en välbehövlig dusch, var det dags igen att inta mat och dryck...

Och det finns ju flera sätt att göra det på....

 



Vi har ju en klassens clown i vårt sällskap...

Denna Underbara Härliga människa, som bjuder på sig själv, och som får alla att må så bra!!!

   


Även detta vitaminpiller dök upp framåt tidig natt,,, och vi satt uppe liiiite för länge mot vad som är nyttigt...

Men så trevligt...

 



Idag ska vi åka iväg på lite shopping, och så ska vi se vad Vadstena som stad har att erbjuda...

Den riktiga träningen kommer inte igång förens på torsdag...


Mås så gott!!!

Av Ia Weylandt - 23 juli 2016 16:00

 

Jag älskar verkligen alla dom där minnena som dyker upp på Facebook varje dag.

Jag tycker det är roligt att veta vad jag gjorde exakt på dan för typ 5 år sedan.

 

Jonna och jag som skrålade för full hals genom hela Sverige, och stackars Sebbe som kom hem med tinnitus.

Bilderna är från en film vi gjorde, där vi sjunger Turn Around, för allt vad tyget håller.

Tyvärr kunde jag inte få in filmen här,,, bara dom härliga bilderna...

 

Superkul hade vi!!!

 


Annars har jag varvat packande, med slöande i solen, hundpromenader och hundsim...

 

Promenaderna har varit ganska korta med tanke på värmen,,, har gått den rejäla dagsprommisen på 1-1,5 timma tidigt på morgonen.

 

En morgon sprang vi på den stora älgen i skogen,,, usch då är man fanimej inte kaxig alltså...

Kaxigt var det dock, när vi kom tillbaka till klubben, och sprang på en jättesköldpadda som låg och solade sig i gräset...

Hundarna var jättenyfikna...

 


Efter morgonprommisen har jag solat ett par timmar, men sen har det blivit för varmt även för en soldyrkare som mig,,, så då har jag varit inne och packat lite, både inför resan, och inför flytten...

Snart är det mesta nerpackad i miljarder kartonger.

 

Framåt eftermiddagen harvi stuckit till sjön, och hundarna har fått simma sig trötta.

 

Sen har vi ägnat kvällarna åt att mysa, grilla och fixa..

Kvällsprommis har dom fått i området då det svalnat framåt natten...

 

Och sen på fredagen fick även Thomas komma hem och känna att den efterlängtade semestern låg framför honom..

Vi firade med att grilla och käka god efterrätt..

Så härligt...

 

På lördagen efter morgonprommisen, stack jag och handlade mat inför nästa veckas läger.

Lunch ingår, men resten fixar man själv, så nu är Hobbe proppfull med en massa gosaker..

Jösses så skönt det ska bli att komma bort från alla flyttkartonger ett tag..

 

Sen packade vi hundgården på släpkärran och körde ner den till gården.

Det är ju typ det första vi ska fixa den 8:e när vi får nyklarna, så att det är klart när flyttbilen kommer den 9:e.

Skönt att kunna ställa hundarna där så att dom inte är ivägen när flyttgubbarna ska springa in och ut...

 

Åååå vad jag längtar ner, medans Thomas lastade av släpet gick jag och hundarna en liten runda runt gården.

Jag har hittat den plätten som jag vill göra apellplan av..

 

Thomas har en annan idé,,, vi får väl se vem som går segrande ur striden,,,

Thomas fick ju vinna striden om hundgårds placeringen,,, så det står ju liksom 1-0 Thompa.

 

Det är så mysigt å få runt där, och se alla projekt som det kliar i fingrarna att få ta tag i...

Det finns HUR mycket som helst att göra, framförallt utomhus,,,små vi kommer få jobba som bara Attans.

Men jag ser så mycket fram emot det,,, det är en helt ny livsstil som väntar oss, och det ska bli skitkul.

 

En annan rolig sak var att jag blev kontaktad av spåransvarige på Strängnäs BK idag.

 

Jag skrev tidigare på deras FB-Sida att vi snart ska flytta och bli medlemmar i den klubben, och att jag tycker mycket om att vara funktionär, så om dom behövde mig, så var det bara å hojta till...

Så nu ska han och jag träffas efter semestern, så ska jag bli visad deras spårmarker, och så ska jag få vara spårläggare på deras tävlingar i september..

Superkul!!!

 

Nu börjar lördagen så sakteliga gå över i sen eftermiddag,,, ska sätta mig ute en stund och njuta av sommarvärmen...

 

Hundarna ligger just nu helst på altanen,,, tror dom tycker det är skönt med det svala stengolvet..

  


Imorgon drar vi söderut, med destination Vadstena.

Ska bli Superskoj att åka på läger och förhoppningsvis träna lite hund,,, säger förhoppningsvis,,, för fortsätter denna värme,, så blir det nog mest bad..

 

Tills vi skrivs igen,,,,

Ha det Underbart!!!


Av Ia Weylandt - 20 juli 2016 20:00

 


Alltså,, rätt använt är ju Facebook ett sånt fantastiskt verktyg, för att snabbt få ut bra budskap...

Sen kan jag väl tycka att lika bra det är när det är bra,,, lika jäkla dåligt är det när det är dåligt...

Attans mycket tjafsande har man ju varit med om pga att man tolkar texter på olika vis...

 

Men just idag är jag SuperGlad över FB, och tänkte ta tillfället i akt att öva lite till på att blogga från paddan för att tala om varför...

Är inte helt bekväm ännu, och har inte hittat alla knappar,,, men hoppas det kommer...

 

Övning ger ju som bekant färdighet...!!!

 

Thompa köpte ju sig en ny bil för någon vecka sedan..

Med "ny bil" menar inte jag sprojlans ny,,, utan en för oss ny bil,,, en Volvo V70 från 2013.

Vi trodde  att det skulle bli hur jäkla enkelt som helst att hitta en bra begagnad hundbur till en Volvo,,,

jag menar vi snackar hundarnas hundbild nr 1...

 

MEN,,, vi blev snart varse om att Volvo,  2008, sänkte höjden i skuffen med ett par cm,,, och mycket riktigt,,, hundburar till V70, fanns det gott om på begagnatmarknaden,,,, men det var inte många som passade i vår modell...

 

Jävla skit!!!

Och det är nu min hyllning till FB kommer.

Både Thomas och jag la ut blänkare på FB om att vi letade bur,,, men responsen var något sval.

 

Detta gjorde att jag tidigare idag åkte till Tumba, där Robust hundburar, som i mina ögon har dom bästa burarna, har sin tillverkning och buriksförsäljning av burarna....

Tånkte väl att dom kanske hade någon inbytesbur till försäljning till ett bra pris...

 

Det hade dom tyvärr inte,,, däremot skulle dom kunna tillverka en måttanpassad bur tills nästa fredag, till priset av 6900:-

Jag tyckte det lät bra, och ringde Thomas för att få accept på min beställning....

 

Men Thompa,,, lite coolare än jag,,, tyckte vi skulle vänta och se om det inte dök upp nåt till hösten,,, och han har ju rätt,,, hundarna kommer ju inte behöva vistas i Volvon förens mitten av september...

Det är bara det, att när jag vill ha något, så vill jag ha det NU,,, helst igår, men definitivt inte imorgon

 

Tur vi är olika Thompa och jag....

 

Hur som helst,,, när jag lämnade Tumba, så gick jag av någon underlig anledning på FB när jag satt vid ett rödljus.

Såg då att jag blivit tillagd i någon grupp på FB av en vän...

Först blev jag irriterad,,, vill INTE bli tillagd hit och dit i grupper,,,

 

Men såklart gick jag in i gruppen och kollade vad det var...

Det var en grupp för "bruksartiklar säljes ch köpes"

Och Jävlar i havet,,,, där var den,,, buren vi letade efter,,, och inte till priset av 6900, utan bättre begagnad för 2500:-

 

Och där satt jag i bilen när det blev grönljus och allt, å skrev JAG KÖPER DEN,,,, kommer direkt!!!

 

Så hem för att byta bil,,,, hämta plånbok, hitta bankomat, och sen dra upp till Ursvik.

va så häkla nervös för att måtten som stod i annonsen inte skulle stämma, så jag vågade inte ens meddela Thompa om vad som var på G...

 

Kommer fram och det visar sig att vi har gemensamma bekanta inom hunderiet,,, och det visar sig glädjande nog att buren passar kanon i skuffen på blådåren...

 

så för att göra en kort historia lång,,, så tackar vi FB och framförallt fröken Allan för tipset.

känns som vi (jag) gjort en riktigt bra affär idag,,, tack vare FB och uppmärksamma vänner... 


När jag ändå var i krokarna hos Abbotarna, så åkte jag ju såklart förbi och kikade på deras senaste investering...

Inte så lite avis på den...

Jag och fru Abbot tog en tur ner till sjön så hundarna fick simma lite...

det var uppskattat!!!

 


hemma på vår egen gata fortsätter packningen...

igår kväll var det dags att packa ihop hundgården..


 


Det tyckte nog Dollarn var lite jobbigt,,, 

 


så för honom var det viktigt att gå in och rädda sin älskade Skalman....

 


Glorre hade undertiden viktigare uppgifter att vakta grillen

 


Tändvätskan tog tyvärr slut,, så jäklar i havet som Thomas fick blåsa...

 

Glorius Glock,,, och nu ser jag att texten ser annorlunda ut,,, men vet inte hur sen ska fixas,,, 

därav testing, testing

 

han iallafall tycker det är skit att han inte får nån dyna att ligga på...

 

Så direkt när jag reste mig för att rulla korv, så tog han min plats....


  

Attans, inte tusan beter sig sidan som jag vill

öva, öva, öva...

testa, testa, testa...

GO KVÄLL






Av Ia Weylandt - 19 juli 2016 17:45


 


Idag gör jag en liten test för att se om det funkar att blogga från paddan.

Skulle ju vara bra om man kunde uppdatera lite från semestern, och inte behöva göra allt när vi kommer hem igen om 2 veckor.

Speciellt med tanke på hur mycket problem jag haft på sista tiden md försvunna inlägg...

 

Idag har jag verkligen haft semester ändå ut i tånaglarna...

 

Började med att gå en superhärlig 2-timmars skogsprommig...

Åhhh va jag Älskar att vara tillbaka i min älskade skog igen...

 

Att jag dessutom kommer hem även idag med en bajspåse full med härligt gula kantareller gör inte saken sämre...


 

Käkade frulle, bestående av gårdagens rester, spagetti med köttfärssås,,, för när man har semester får man käka det man vill...

Och la mig sedan raklång i en solstol hela förmiddagen...

 

Där låg jag, kollade lite Facebook, lyssnade på lite poddar,,, läste,,, ja, jag helt enkelt bara njöt...

 

Framåt lunchtid stoppade jag in hundarna i bilen och drog ner till sjön så att dom fick simma lite...

 

Det tyckte dom var toppen!!!!

 


Hem sen och intog ryggläge i ytterligare ett par timmar tills Thompa kom från jobbet.

Då stack han en sväng med hundarna, och jag packade en flyttkartong...

Jag har satt som mål att packa minst en om dagen dessa sista dagar i vårt hus....

 

Och jag är så glad, för vi har blivit med katt!

Det är stallkatten som bor på gården idag, som vi fick frågan om vi ville behålla...

OM vi ville...

Kan ju inte bli bättre,,,katten har bott där i hela sitt liv, och skulle nog inte bli så lycklig över att flytta till en lägenhet i stan,,, och vi får en katt som redan vet var den bor, och som dessutom är van vid hundar...

Nu gäller det bara att vänja våra hundar med katten,,, men det tror jag inte blir några problem...

 

Nu är det dags att göra lördagskväll för mig, och tisdagskväll för Thomas...

Jag sitter i trädgården med ett glas vitt,,, och Thomas packar Hobbe...

 


Hääääärlig arbetsfördelning...

JaJa,,, det är inget synd om honom, och jag vet att jag kommer få igen v33 då han är ledig och min klocka ringer...

 

Även jag har faktiskt packat lite inför avfärden med Hobbe på söndag...

Jäkligt svårt att packa kläder för alla väder för 2 veckor,,,,

för att inte tala om hur mycket hundmat som ska packas med.

Dollars mat är inte så svår att få tag på, den finns typ överallt där hundmat säljs, så den får vi väl köpa till på vägen...

Glock's foder däremot, är lite svårare att få tag på,,, så där måste vi nog bunkra Så vi inte står utan...

 

Nu ska vi grilla korv!!!

Trevlig kväll

 

 

Av Ia Weylandt - 18 juli 2016 19:15

Sedär ja,,, nog fick jag veckan att gå utan problem,, var ju rädd för att jag skulle bli lite rastlös att gå hemma i min ensamhet en hel vecka,,, men jag ramlade ganska snabbt in i ett härligt semestermood, och skulle om det fanns behov inte ha några problem att gå här själv en vecka till...


Iallafall, så hade vi till att börja med en mycket bra helg...

Jag vaknade som vanligt tidigt på lördagsmorgonen och var i Ågestagården för att gå 6-km's slingana redan klockan 07.00

Skönt,, vi är ganska ensamna vid den tiden,, endast ETT möte fick vi,....


Hem, käka frulle,, och sen bar det iväg till Norrtälje för att kolla SM i lydnad och rally...

Roligt, trevligt och mysigt var det att gå runt där med hundarna,, och framförallt jäkligt bra miljöträning för Glock, som efter en stund inser att alla människor i världen inte enkom har kommit dit endast för att hälsa och gosa med honom...
Något som han faktiskt lite i början verkar ha svårt att fatta,, då han liksom kastar sig fram till allt som rör sig inom hans koppelkrets...


Vi minglade runt mellan lydnadsplanen,, rallyn och utställningstälten,, och därför var det ganska så skojjigt,, när jag efter dagens slut kollade dom officiella bilderna från dagens tävling,, och såg att vi var typ överallt...


Översiktsbild från lunchpausen,,, kan meddela att jag käkade en hamburgare (som kostade mer än en jävligt dyr skjorta),,, och Thompa käkade en högrevschili som var mer än prisvärd...
Men gott var det....

Med mätta magar gick vi vidare för att kolla pausunderhållningen,,, och måste bara säga 

att dom är ju heeeeelt fantastiskt roliga att se,, dom där freestylesproffsen...
attans underhållande,, och även kul att vi som i "family four" syntes tydligt i bakrunden...

 

Linslusar?? Vem??  Vi??? Vilka då???

Älskar att synas!!!!!!!!


Roligt också hur många människor som den Fantastiske SuperDollarn berört under sitt liv,, inte bara i våra ögon...

När vi sitter och äter lunch som bäst,, så kommer det fram två kvinnor som säger,,,


-Åh, får vi bara fråga,, är det han som är SuperDollar???

-Jajjemen, svarar jag,, och dom blir helt till sig och börjar fota sig selfies med honom och sig själva,,, vill fota sig själva klappandes vår hund, och säger hur dom följt honom i många år på Fb,,,

Alltså,,, det kan ju inte vara på riktigt...!!!


Samtigt börjar jag mer och mer förstå,, vilken fantastiskt jäkla tur vi haft, som har haft förmånen att jobba med en så frisk och kry schäfer,,, och att det är fler som är impade av det..

jag diskuterade tidigare i veckan "fysträning" med kopplade hundar i skritt,, vilket jag tror stenhårt på,,,

MEN som är SÅÅÅ jävla tråkigt så klockorna stannar,,,

Men kolla inläggen på chatten...
 

Dollar,, är som Zlatan,, ett fysiskt under,,

jo jag tackar jag,,,


Men vi har ju snarare haft problem med att han musklat på sig lite väl mycket,, och i vissa lägen har vi jämfört honom med en belgian blue...

 

Ett fysiskt under,, kanske han inte direkt utstrålar där i sängen när han ligger sked med husse,,

Däremot är han för oss ett magiskt keligt mästerverk,, något ingen annan någonsin kommer att upptäcka,, då han är totalt ointresserad av utomstående...
Men kolla charmen när han gosar med husse....

Med bakbenet över Glorre...
  

Och även den lille Sheriffen är ju som ett enda litet kompakt muskelpaket.

Jäklars vilka lårmuskler han har,,, och både Dollar och Glock är ju typ uppväxta på samma sätt...

I princip ALLA promenader lösa i skogen,,, och då snackar vi om att jag går med dom i snitt går 2-3 timmar/dag..


Nåväl,, söndagen kom,,, för mig utan någon som helst måndagsångest,, för vaddå,,, jag

har ju s*e*m*e*s*t*e*r,, och Thomas,, han är född ångestbefriad...

Lucky Him....


Även denna morgonen började jag med en tripp runt 6:an i ågestagården...

Har inte gått där på så jäkla länge,, så nu tycker jag det är helt underbart....


Pulade och packade lite hemma, och sen åkte vi ut för att möta Abbotarna i spårskogen..

Vi var dock lite tidiga så vi stannade till på Botkyrka BK och körde lite lydnad och platsliggning innan vi for vidare mot samlingsplatsen...

 


Spåren lades ut, och sen blev det härligt fikandes och surrandes i 2 timmar medans spåren gottade till sig... 


Dagens spårresultat är nog inget som någon av gubbarna vill minnas som det bästa deras BC's åstakommit,, för jag kan låta meddela att det endast var EN hund idag,, som skötte sig felfritt och kasserade ALLA pinnar...


Och den hunden var INTE en BC......

 

Det börjar låta tjatit även i mina öron,,, men jäklars så fint han spårar nuförtiden...

Sån Jäkla härlig känsla att gå bakom honom.....

   

Hemma igen hann jag sitta ute en stund med mina älskade bigaråer och glas vitt...

Säger det igen,,,, s*e*m*e*s*t*e*r....

 


Men så jäkla mycker semesterkänsla hade jag inte när jag vaknade på måndagsmorgonen och insåg att jag hade bokat tid för att lämna in min bil på service klockan 07.00
Alltså hur tänkte jag egentligen???


Stack med hundarna redan vid 05.20 och knallade 1 timma,, och sen åkte jag och lämnade bilen, som också skulle få en ny framruta efter ett jäkligt fult stenskott som vi fick när vi åkte upp till Tärnsjö senast...


Jag hade bokat hyrbil,, vilket jag brukar tycka är jäkligt jobbigt, för det är svårt att lära känna en för dagen "ny bil",,, och jag kände mig måttligt road när den Underbara tjejjen som tog emot min bil, sa att hon hoppades på att jag skulle kunna få tillbaka min bil samma dag, men att dom inte kunde garantera något...


SUCK liksom,, men det går inte att gnälla på den VW- verkstan,,, dom är såååå jävla Underbara,, och just denna tjejjen är så jävla go och serviceminded,,, så,, nä, jag vet inte till mig...

Hurra för VW i Smista...!!!!


Men jag säger bara Woaw, när jag kom ut och satte mig i min för dagen tillfälliga bil...

 

En sprojlands ny Audi A6, som hade gått inte alls många mil...

Och jag som inte bryr mig om märken eller sånt när det kommer till bilar,, kärade ner mig totalt...

Vilken känsla, vilken komfort, vilken kvalité!!

Vi var som Ett tillsammans redan när jag tryckte på startknappen...


Tråkigt att allt jag skulle göra med den, var att ta mig hem till huset igen,, vilket är en tur på typ 15 minuter... (kan vara så att jag tog en ganska så låååång omväg hem)


För det är ju inte som att jag stoppar in hundarna i den och drar iväg på tur,, utan när det var dags för hundaktivitet, så stoppade jag för första gången in dom i Thomas nya, men jämförelsevis skruttiga Volvo,, som inte alls var lika skön som Audin...

Men fin ändå,, bli inte ledsen nu Volvo,, du är superbra du med.....!!!


Klockan var ju bara strax före åtta när jag återvände hem igen,, och därför unnaden jag mig faktiskt semesterlyxen av att gå och lägga mig igen...

Somnade inte om, men låg och kollade film och bara njöt av att jag kunde ligga där utan några måsten och krav....

Hundarna gillade det skarpt, och båda låg och njöt och mösade med mig hela förmiddagen....


Och sen Woaw,, tog vi den första riktiga skogsprommisen sedan före midsommar...

Oj, vad jag saknat det,, och Oj va lite svamp vi plockat iår pga det...

Nu gick vi i ca 90 minuter,, och Glock var lös hela tiden och skötte sig super...

Inte alls för springig och yvig...

Och även svamparna skötte sig bra och visade sig för mig när jag kom där med min påse i högsta hugg...

 

Ca 1/4 del är rensade och förvälvda,, resten får vi ta lite i taget,, ,har lite annat att pula med också....


Och nu slogs jag plötsligt av en tanke...

Har haft stora problem med denna blogg senaste tiden,,,

Jag skriver ju lite varje dag, som jag sedan sätter ihop som en "veckoblogg" på fredagen,, men på senaste tiden, så har allt som jag skrivit försvunnit och jag har blivit tokig etc...


Så varför vänta,, varför inte publicera det jag skrivit idag,,,

Och sen kommer resten när det kommer liksom...


Måndag kväll,,, semester,,,,, ha en fin toppenvecka...

 



Av Ia Weylandt - 15 juli 2016 17:45

Attans,, jag trodde aldrig över min döda kropp att jag någonsin skulle komma att hylla flexikopplets vara eller icke vara,,,,

Men tro mig,, jag är överbevisad...

Jag fullkomligt Älskar det....

 

När Glock av någon underlig anledning plötsligt hoppade på 3 ben strax före midsommar, så bestämde vi oss för att ge honom ett par veckors vila.

En rejäl sträckning kan ta upp till 3-6 veckor att läka ut, och även om hunden allt som oftast, och så även i Glock's fall är symtomfri redan efter ett par dagar,, så kände vi att nu var det vila som gällde...


Vi försökte att "vila" honom lös på promenaderna,,, men Glock-lugn-vila,,, nej,, den kombon finns liksom inte..

I börjar gick jag med honom i vanligt koppel,,,

och tänk er,, en i sina egna ögon färdigvilad ung BC-pojk, som typ aldrig i sitt hittils 2,5 åriga liv gått i koppel...

Den kombon var inge skoj ska jag erkänna,, och jag var svettigare efter dom prommisarna än vad jag troligtvis skulle vara om jag mot förmodan någonsin fick för mig att springa ett maraton mitt i sommaren...


När Thomas började prata "flexikoppel" tittade jag bara på honom och sa,,,

-över min döda kropp....

MEN,, så testade jag på en prommis,,, och jäklar så bra det är,, när det används rätt...


Jag menar, det är skillnad som jag, som går i Ågestagårdens mjuka löparslinga långt ifrån bilar,,, mot att en fin liten tant går med sin lilla yorki på trottoaren när jag kommer åkandes med min bil, och den lilla yorkin liksom kastar sig ut i gatan och jag får tvärnita...


I det läget tycker jag flexikopplet är förkastligt,,, men på löparslingan Magiskt...


Nu har vi fantastiskt lugna och harmoniska prommisar,,, Glorre lullar ut så långt kopplet sträcker sig,, och sen håller han sig där,,, inget tjatande från min sida när han rinner iväg för långt ifrån mig...

SuperSkönt,,, men nog faaaan saknar jag skogen,,, förhoppningsvis är vi snart tillbaka där igen...

Tänkte ge honom en vecka till...


Med detta inte sagt att vi inte tränar lite grann,, men vi gör det lugnt och utan några rusningar i det fria...

Tex så var vi nere och tränade lite på Södertälje BK i måndagskväll...

 

Bara lite linförighet, framåtsändande, ljudgivning och hålla fast apporten...


Den största anledningen till att vi tog oss söderut genom Södertälje, trots brotrasslet, var för att Thomas köpt ny bil som skulle hämtas på en bilfirma söder om stan...

Så HejDå jeepen, och Välkommen Volvo,,, aka,,, blådåren...

 

Nu har vi ju visserligen fortfarande kvar jeepen,, och kanske behåller vi den som en lek och skoj bil nere på gården,,, för en jeep hör ju liksom gårdslivet till...

Men om Thomas nu ska pendla fram och tillbaka varje dag, så går det inte att göra det i en bil som drar över 2liter milen...

Så därför blev det återigen en Volvo i La Familia...


Sen har vi såklart fortsatt röjjandet,,,

Ibland känns det som om vi ligger bra till i packandet,, och ibland känns det som om det är Oändligt mycket kvar...

Nu är iallafall mitt kontor helt röjjt och packat...

Och jäklar så mycket nostalgi det finns överallt..


Tex, så hittade jag en jäkla massa nummer av SSBK's klubbtidning Söderskallet..

Och vissa har ju betytt mer än andra, och kan därför inte slängas,,,

Detta nummer med Den Vackraste fick givetvis följa med i flytten...

 


Och inte tusan kan man slänga nummer som inneåller nedanstående fina artiklar...

 


Ett annat roligt nummer, var ett från 2006, där man dels kan se vem som satt som sekreterare i styrelsen,, men också läsa om när den då 11 åriga Martina startade Ungdoms-SM i lydnad med den Underbara BC'n Masse 13 år...

 


Sen öppnade jag lådan där jag sparat alla Dollar's tävlingsprotokoll,,, och då menar jag ALLA..

Oj som det sved i själen när dom åkte i sopen,, men vad ska man liksom ha dom till...

Innan dom kasserades gick jag dock igenom varenda en av dom,,, mindes tillbaka varje tävling...

Oj vilka fina minnen han har bjudit oss på, den vackra SuperDollarn...


Ett av dom var extra speciellt att komma ihåg,, den tävlingen då det mesta stämde, och Dollar spräckte drömgränsen på över 600p

 

606p slutade han på,, hans högsta resultat någonsin....


Ja det är ju inte konstigt att packningen drar ut på tiden, när jag hela tiden ska sitta och minnas tillbaka allt som varit vid varendra grej...


Men nu är det Äntligen fredag,, och inte vilken fredag som helst,,, utan årets mest efterlängtade fredag,, och här sitter jag och känner absolut ingenting...

Ingen semesterkänsla för 5 öre...


Tror det beror på att Thomas jobbar i en vecka till,,, och den annars så sköna känslan när man stänger av väckarklockan denna morgon, med vetskapen om att den inte behöver sättas igång igen på fyra långa sköna veckor, inte finns nu..

Den ska liksom bröla kl 05.08 hela nästa vecka också, och då vet jag att jag inte kommer att kunna somna om...


Men, men det är som det är,,, kommer säkert känna skönt ändå när nästa vecka väl kommer utan några måsten...


Sen spelar det säkert in också att vårt hem ser ut som ett bombnedslag med flyttkartonger överallt...

 

Men skit i det nu,,, det är ju trots allt semester...

Helgen är ganska oplanerad förutom ett spår med Abbotarna på söndag...

Imorgon är jag lite småsugen på att åka upp till Norrtälje och kolla Lydnads-SM,,, men vet inte 100% än,,, tappade lite sug när jag såg att Glock's kullsyster var struken,, hade varit kul att ha någon att hejja på....

Dessutom ska Hobbe städas och packas,,, nu åker vi ju inte förens tidigast nästa helg,, men vi tänker att om vi packar och gör honom klar med kläder och prylar vi behöver, så kan man nästan packa ner alla andra kläder i flyttkartonger...

 

Vi deppade ju lite över att vi först missade Enduros-lägret, och sedan blev Kosta-lägret inställt, vilket gjorde att vi trodde vi plötsligt skulle stå utan ett endaste läger den här sommaren...

 

Men då hade vi inte räknat med Tonedo's underbara kennelmamma...

Hux Flux fick vi en inbjudan till Tonedo's kennelläger v30,,,

så Hux Flux skippade vi Ölandsplanerna och drar till Vadstena istället...

Ska bli Superkul!!!

 

Nu ska jag iallafall luta mig lite tillbaka och försöka njuta av att jag faktiskt har semester...

Hundarna har verkat komma in i semestermood, och det är dags för mig att göra detsamma..

   

Så nu önskar jag alla glada en tippentoppen helg, och en härlig semester...

Hoppas vädret är med oss!!!

 

 


 


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards