Alla inlägg under augusti 2021

Av Ia Weylandt - 26 augusti 2021 17:45

 
Ååååå va mys det var att få träffa denna Underbara lilla Trollunge igen💖

Men nu går jag händelserna i förväg...


Vi kom iväg från Sjövreten strax före 11.00 i tisdags förmiddag.

Glock var så göllig, och antagligen lite orolig för att bli lämnad, för när vi hade packat klart det sista, och bara skulle stoppa in hundarna i skuffen, så hade den lilla Sheriffen redan packat in sig själv😍🥰😍🥰
 
Resan ner gick bra, iallafall till att börja med😳

Efter ca 2 1/2 timma stannade vi i Mjölby för att rasta hundar och ge dom lunch...
 
Passade på att luncha lite själva också...
 
Mumsligt med taibuff 🍣🍱
 

Sen var det en skön känsla att hoppa in i bilen med vetskapen att det bara var ca 75min kvar...

TRODDE VI JA😩

Det skulle visa sig ta det dubbla, för när vi kommer ner till Gränna, och vi alltså är nästan framme, så är E4:an mellan Gränna och Husqvarna helt avstängd pga lastbilsolyckan natten innan..

Så vi blev omdirigerade på småvägar, och där stod det nästan heeeeelt stilla...

Suck alltså, när man var så jäkla nära....

 

Men,,, som tur var så kom vi fram tillslut, och kunde installera Hobbe på hans fina plats på Hoks Naturcamping.


 
Vi rastade hundarna, Thomas har tagit med elscootern, så Thomas tog en lång fin tur med dom innan middagen.

Det var en riktigt varm fin kväll så det var mysigt att sitta och titta på när middagsmaten lagades...
 
Och härligt nog kunde vi sitta ute hela kvällen....

Thomas och jag var fortfarande mätta efter buffén, så vi nöjde oss bara med ost och kex...😋
 

På onsdagen sen, direkt när jag vaknade, så stack jag in till Jönköping för att hänga med denna gullungen hela dagen😍
 
Jag ville först att vi skulle hitta på något, men sen blev det så att vi bara hängde hemma och lekte och myste...
 
Katten Fluffy, blev helt till sig i min tröja, och låg på den mest hela tiden jag var där...

Den måste ha luktat väldigt gott av hund.....
 
Älskar att Morris är så mjuk och fin med djur😻
 
Vi käkade lunch, och sen sov Morris middag, och efter det blev det en liten promenad på stan...
 
Satte oss ner och tog en glass 🍦 
 
Sen promenerade vi hem igen, och då sa jag HejDå till dom jag Älskar allra mest, åsså åkte jag tillbaka till Hobbe.


Där hade ju Thomas suttit själv med hundarna hela dagen, dom hade prommat och scootrat och städat husvagnen.

Så nu var Thomas sugen på att åka och känna lite på Glock på lydnadsplanen...

Och det gick inte alls bra😤

Eller, han var fin i alla momenten utom framåtsändandet, detta trots att vi inte hade någon grupp.

Han ville inte gå ut, galopperade på två, tre galoppsprång, och sen slog han av och började gå supersakta 🙃

 
Kändes ju "sådär" inför helgen...

Tur man har snälla träningskamrater😍


Olsson däremot kändes fin💖
 
Nästan direkt när vi var tillbaka hos Hobbe igen, så var det dags att börja med maten.

Vädret var lite svajigt, sol och regn om vartannat, så vi bestämde oss för att sitta inne i Lyxornas förtält.

Trodde det skulle bli trångt, men vi satt lätt 12 pers därinne ytan att det kändes trångt...👍
 
Ytterligare en trevlig kväll att lägga i minnesbanken❣️

Sen sov jag jävligt dåligt på natten för jag klantade mig genom att glömma mina hörlurar hos Morris, så jag kunde inte ha någon serie i öronen på hela natten, och jag kan inte sova om det är tyst🥺

Vill ha någon som pratar med mig hela natten😅 men Thomas vill inte ha ljud när han sover😴😴

 

Inte blev man gladare av att man hörde hur regnet smattrade mot husvagnstaket,,, nu ska det tamejfaan regna hela tiden hela helgen☹️☔️


Men regn eller inte, vi var ju bara tvungna att försöka göra något åt Sheriffens framåtsändande....

Så det blev några timmar i regnet på brukshundklubben....

Vi testade en jätterolig övning, som Sheriffen köpte med hull och hår.
 
Skitroligt hade han, så nu hoppas vi att det är den minnesbilden han tar med sig till helgen...
 
Fina Lyx i fs...
 
Fon Danten i fs....
 
Olsson fick också 2 pass lydnad och sen ligga på en platsliggning...
   
Klockan var närmare 2 när vi var klara, och då åkte vi å käkade lunch på en taikrog som fått mycket fina omdömen.

Visade sig dock vara mer som en kiosk, än en krog, så vi satt som panelhönor på rad🦊🐯🦁🐷🐭
 
Men maten var faktiskt riktigt god😋
 
Skönt å komma hem till husvagnen och dra av sig våra blöta kläder, och hoppa i mysisar istället...

Fick trevligt sällskap utanför husvagnen av Herr och Fru Vasadu.

 
Hundarna, framförallt Glock var ju överlycklig över att få nya ansikten att hångla upp...💋💋
   
Nu är det snart dags för middag...

Sen blir det en tidig kväll, för nu är det slut på mysdagarna, imorgon börjar allvaret...


    
Men jag ska försöka mysa så mycket det bara går åt det också...
 
Vädret är minst sagt svajigt, ena stunden lyser solen, och sen börjar det regna igen...

Hundarna slappar och vi myser...
   
Imorgon Köööööör vi så det ryker💨💨💨💨

Av Ia Weylandt - 22 augusti 2021 14:30

 
Usch vad det känns som att hösten kom snabbare än väntat🍂🍁🍂

Jag som sett fram emot lite skönt altanhäng både på dagar och kvällar, det lutar mer åt att man är sugen på att ställa undan sommarmöblerna och börja julpynta istället...

Närå, så illa är det väl inte, jag är bara lite allmänt stressad och och lider av en enorm prestationsångest över vad som komma skall nästa vecka, samtidigt ser jag så enormt mycket fram emot det, så känslorna i kroppen krockar just nu, och då blir jag allmänt kaos🤯


Vad har då hänt i veckan som gått???
Inte så vidare värst mycket, skulle jag just skriva, samtidigt som jag kom på att det hände ju faktiskt något väldigt stort i tisdags.

Då fyllde ju faktiskt världens mest älskade lilla Hickebarnet 2 år...

Stoooora Hickan nu, det kändes lååångt borta när vi hämtade henne för snart 2 år sedan...💖💖
 
   
Fick lite dåligt samvete över att vi inte firar hennes födelsedagar, på samma vis som vi firade Glocks första.

Då var det minsann, korvtårta, kalashattar och annat ståhej...

Nedan är från när Glock fyllde 2 år🎉

 
Men jag tror faktiskt inte det gick någon större nöd på unga fröken Olsson.

Vi spenderade förmiddagen i spårskogen, där jag håller på att snitsla spåren till Strängnäs BK´s högrespårtävling om några veckor...

   
Och självklart har jag också passat på att spåra med Olsson.
 
Men faktiskt bara med Olsson😔

Mitt knä pallar inte att spåra med båda två, så därför har Glock bara fått vara med å reka, och självklart har jag skitdåligt samvete för det, men det är bara att inse sin begränsning.
Olsson går ju även så lugnt i spåret, så jag har inga svårigheter å hänga med, medans Glock däremot ligger på av bara tusan och blir skitstark.

 

Så, så är det just nu.

Inte blir ju samvetet bättre av att jag varje dag efter skogen kört lydnad med Olsson hemma, och inte heller då får ju Glock vara med☹️
Men jag har försökt göra det till en mysig grej för Glock ändå, för när jag och O, går till lydnadsplanen, så fyller jag en speciell liten börs fylld med korv, och när Glock får se den börsen blir han skitglad, för då vet han att han får ligga på sängen på husses kontor och bli matad med korv medans Frollan lyder..

söta va😻

 

Så när jag tar fram den speciella börsen, så flyyyyger Glock uppför trappan,,, och flyyyyyger upp på sängen, och ligger i full förväntan tills jag kommer med körven....

Så det går nog ingen större nöd på honom...

 

Speciellt inte eftersom jag efteråt låter honom komma ut och putta runt på fåren lite grann...

   
Fåren vi har nu är inte bara mysigare än dom andra, 

dom är också mycket mer rörliga, och utnyttjar mer deras ca 4 hektar stora hage.

Dom förra rackarna var så jäkla lata, så dom började med att liggandes äta upp halmen i ligghallen😳

Dom vi har nu, verkar förflytta sig efter ungefär samma rutt varje dag, så varje morgon när jag drar upp rullgardinen, så är hela högen i skogen bakom vårt sovrumsfönster och mumsar på buskar och träd...

 
Då brukar jag hänga ut genom det öppna fönstret en stund och "snacka" med dom.

Å dom blir så glada och bräker tillbaka😍

 

Något annat som jag tog tag i på Olssons fördelsedag var att byta försäkringsbolag på henne.

Alltså Agria, va fann håller dom på med????

Första året betalde jag 5.143:-

Andra året höjde dom till 7548:-

Det är en höjning med 2400:-

Nu skulle dom plötsligt ha 9321:-😱

Ytterligare en höjning med nästan 2000:-
 

Det är fanimej inte OK👎

I veckan var ju hovslagaren här, och därför hämtade vi hem Linus tillfälligt, men på tisdagen körde vi tillbaka honom till betet igen...

 
Hej Hej Linus...
 
Jag åkte bakom i min bil, för jag åkte direkt till jobbet efteråt när jag hjälpt Thomas att lasta av...

Så fin vy när man kör ner mot dom stora fina hagarna...
 
På onsdagen mötte vi upp Fonzisarna för lite lydnadsträning på Strängnäs BK...

Igen nya människor i framåtsändandegruppen....


    

Och Sheriffen gör det sååååå bra🤩

Går momentet åt Helvetia nästa helg, så har vi iallafall tränat...
 
Fonzie tränar också, men verkar mest lipa åt gruppen😂
 
Olsson fick budföring och platsliggning med skott.

Hon tjuvade från mig på budföringsmottagare🙈

Men låg fint på platsen i sällskap av ny hund.. ⭐️
 
Alltid är det något😳


Lydnaden kändes bra,,,
 
hon gjorde nog sitt livs bästa kryp👏👏👏👏
 
Vi hade tänkt köra ett uppletande, men det började regna, så istället gick vi in i klubbstugan och mumsade på goda munkar...🍩
  
Sen gick vi ut och körde ytterligare varsitt kortare lydnadspass....
    
 
3 dagar i spårskogen har det blivit,,,

 
Och 2 dagar har jag gått 6km pw i elljusspåret....
  
Thomas scootrar dom varje morgon och kväll, och har dessutom kört lydnad med Glock på kvällarna när jag jobbat, vilka varit alla denna veckan förutom onsdagen, men då var vi ju på Strängnäs och körde, så mycket lydnad blir det...

 

Helgen då, vad har vi pysslat med??
På lördagen gick vi ut och körde en sista pepprapport med Glock, eller ja, vi körde båda, lät återigen Hickan vara hare till Sheriffen på alla fyra skick.

Det gick bra, men kunde faktiskt ha slutat riktigt illa...😱

 

Glock och hussegos på A💖

 
Olsson är en riktig gosetrasa hon också💖
 
En liten Gosetrasa, med rejält pannben fick jag erfara...
Dom 3 första skicken gick utan några som helst konstigheter.

Coola Olsson är ljuvlig att gå framföringar med....
 
Glödheta Glock och jag får kämpa desto mer....
 
Sen ska jag skicka Olsson först på fjärde.

Räknar ner, säger skicka, och knäpper precis upp halsbandet och säger MARSCH, när jag ser något lurvigt fara förbi mitt högerben...😲

SHIT, det är Glock som lyckats slita sig från sitt träd, och nu kommer farandes i full spruta för att jaga efter Olsson.

Tack och Lov, kom ju Glock med koppel och allt, som jag lyckades få tag på, och därmed få stop på honom.

Vågar inte tänka på om jag inte fått tag på honom, och han skulle springa dryga kilometern med ett koppel hängandes bakom😰

Hickan hann ju galoppera iväg ett par galoppsprång, sen tvärstannade hon och vände sig om, och undrade nog varför inte Glock hängde på...

ATTANS hann jag tänka, nu springer väl inte hon, men precis som jag tänkt klart, så vänder hon upp i sträckan igen, drar iväg i en jädrans fart, och tar sig utan problem dom ca 1200 metrarna till husse.

Jag tycker hon är HELT fantastisk⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

Glock var heeeelt jäkla sjövild när jag värmde honom innan även han skulle skickas.

Jag som bestämt att sista träningen innan SM, skulle jag göra mina hittils livs bästa framföringar...

Det gick väl "sådär"

Men jag gav mig inte förens det blev den bästa vi gjort,,, synd bara man inte har typ 10 försök på tävling😅

 

Båda hundarna inne på D...
     
Nu dröjer det innan vi kör båda samtidigt igen... 

 

Hemma igen körde jag lydnad med Frk Olsson, Thomas skulle få sällskap av Mr Fonzie senare på eftermiddagen då jag åkte å jobbade, så han ägnade sig istället åt att förbereda Hobbe för avfärd...

 

Jag supernöjd med Hickans lydnad, men som jag säger,,, alltid är det nåt...🤔

Nu har hon genomskådat mitt kommando inför krypet, så nu "vet" hon att hon ska krypa, och då tycker hon att det ju är ju lika bra att börja krypa direkt jag lagt ner henne...

Skönt att få det överstökat liksom😬

JaJa, vad är väl en bal på slottet....

 

Sen hann jag också med lite packande inför resan söderut nästa vecka...

Känner mig otroligt stressad eftersom jag jobbar varje kväll innan vi åker....

Så mycket som ska packas och handlas och förberedas.....

 

På söndagen fortsatte vi packandet på förmiddagen, så jäkla mycket prylar som ska med, åsså kläder för alla väder.

Följer SMHI slaviskt, men det ändras ju hela tiden...

 

Drog till skogs för sista skogsarbetet innan det smäller nästa helg,

Började med att båda fick varsitt frispår.

Glocks var 850m..

 
Och Olsson fick ett som var 450m...
 
Båda sprang fint i sträckorna⭐️⭐️
Sen körde vi peppande korridorer med båda två.
 
Jäklar va fint hon letade lilla Frk Olsson, sån jävla fart, men näsan på från start, man är rädd att hon ska bryta benen av sig när hon far fram över stock och sten...
 
Sheriffen letade också super❤️
 
Man såg nästan bara svanstippen på honom, där han ångade fram bland ormbunkarna....
 
Jag gick direkt ut och körde lydnad med Olsson när vi kom hem igen...
 
Det känns på det stora hela bra.

Har jobbat mycket med halterna i lindörigheten, som har haft en tendens att bli lite sneda.

Nu tycker jag börjar få till vänster, och heltom halterna, men högerhalten blir lätt att hon svänger ut med rumpan...

Träna, Träna, Träna.....
 

Mr Fonzie kommer i eftermiddag igen, så då får Glock sig en drillning i lydnad...

Kanske den sista innan vi åker..


Som jag sett fram emot detta SM eftersom det skulle gå i Jönköping, där Världens Bästa Hejjaklack bor❤️
  

Jag har avsatt en hel dag när vi kommer ner för att vara med Mormis Älskade Morris❤️

Jonna har tagit ledigt från jobbet, så vi ska bara mysa hela långa dagen❤️

Så, nu skrivs det nog inget mer förens vi kommer hem igen nästa måndag.

Som jag skrev tidigare, så har jag en enorm prestationsångest, men samtidigt så känner jag att hur det än går, så har vi redan upplevt och presterat det bästa vi någonsin kunnat drömma om.

Så Nu ser vi bara fram emot att ha kul och träffa härliga hundmänniskor...

 

 

 


Av Ia Weylandt - 15 augusti 2021 16:15

 
Så har man redan hunnit spendera nästan en vecka hemma också efter den Underbara Ölandsveckan.

Attans va tiden går fort när man har roligt, imorgon börjar Thomas jobba igen efter fyra sköna semesterveckor.


Resan hem från Öland flöt på bra, iofs känns nog det mesta bra om man jämför med förra året, då dom 7 milen mellan Löttorp och Kalmar tog 7 timmar pga av ett väpnat rån på ön...

Den gången fick vi stanna och övernatta i Kalmar, men detta år stod vi på hela vägen med endast en kort lunchpaus för oss och hundarna på OKQ8 i Ringarum.


Och hur mycket jag än velat stanna lite till på ön, så är det alltid en sån ljuvlig känsla som infinner sig när man svänger in på vår lilla grusväg efter att ha varit borta ett tag...


Kvällen ägnades åt att packa ur och städa Hobbe.

Hundarna fick också en 7 km´s scootringrunda, vilket dom tyckte var skönt efter att ha legat i bilen hela dagen.

Knocke gick sen och la sig på favvoplatsen i huset,,, där har han liksom uppsikt överallt, och riskerar inte att bli lämnad utan sin vetskap🥰
 
Jag satt ute en stund på kvällen, och Olsson gjorde mig sällskap i loungesoffan, där hon egentligen inte får vara.

Men va Faan, en gång är ingen gång😝
 
På tisdagen sen var det helt underbart att vakna och tassa ut i min egen skog...
 
En skog där jag tycker mig kunna varenda stig, och där vi sällan eller aldrig stöter på en endaste människa...

Skönt för hundarna att bara få strosa omkring lösa igen...
 
Efter frukosten for vi till Södertälje, för att hör och häpna kolla på en ny husvagn...
 
Vi båda ÄLSKAR ju Hobbe, men nu börjar tom Thomas inse att han börjar bli gammal (f2010) och han faller mer eller mindre isär.

Efter varje resa upptäcker vi nya fel som provisoriskt lagas med silvertejp.

Vi har en skitbra kille som kommer hem till oss och lagar och servar, men varje gång han kommer med beställda reservdelar, så har nya fel hittas, vi hinner liksom aldrig ikapp.

Nu hittade vi ingen modell som föll oss i smaken, men vi ska titta igen i mitten på september då 2022-orna släpps.


Och man kan ju inte besöka Södertälje, utan att även besöka Södertälje BK (var såklart även förbi Granngården☺️)

Där körde vi lydnad med båda, och Glock fick klättra på stegen för första gången på snart 1 år...
 
Det gjorde han utan några större krusiduller...
   
Olsson kändes superfin, så jag åkte raka vägen hem och anmälde henne till tävling...
 
Nu jäklar ska det tränas.....

På tisdagskvällen skulle Thomas hem till sin syster i Stjärnhov,för en syskonträff med sina 3 systrar...

Och jag såg verkligen fram emot en ensamkväll där jag skulle få äta precis det jag ville som inte Thomas tycker om...

Men jag började vår ensamkväll med en makalös lång och mysig skogspromenad...

 
Gick där och funderade på vad jag skulle äta,,,

Skulle det bli risotto, som Thomas HATAR, eller skulle jag ta Moules Marineres, som Thomas Hatar ÄNNU mer😉
 

Det lutade nog mer åt musslorna, när jag plötsligt klev in i svamplandet😃

Alltså, på ett och samma ställe bredde sig ett hav av kantareller ut framför mig, 

 

och Vips, så ändrade jag menyn, för jag ville verkligen att den skulle innehålla något med svamp...

 

Så i FYRA timmar, stod jag på kvällen i min ensamhet och lagade en 3-rätters åt mig själv...

FY FAAN som jag njöt, blir ju inte så mycket matlagning nuförtiden eftersom jag jobbar nästan varje kväll....


Till förrätt åt jag en örtrisotto med grillade pilgrimsmusslor och stekt pancetta...

Alltså jag lovar, det smakade Gudomligt😋

 
Varmrätten blev en grillad oxfilé, hasselbackare på egenodlad potatis, liten tomatsallad på egenodlade tomater, och en helt jäkla vansinnigt god kantarellsås😋

Alltså, det var den godaste såsen jag någonsin ätit☺️
 
Efterrätten sen, bestod inte av så mycket egenodlat, men var supergod ändå...

Chokladfondant med vaniljglass och limemarinerade hallon😋
 
Sån mysig kväll, ibland behöver jag egentid,,, Thomas hade också haft en supermysig kväll med god mat....


Sen har resten av veckan känts som rena rama träningslägret ihop med Fonzisarna.

11.00, både onsdag och torsdag har det varit lydnadsträning här hemma hos oss.

Och man kunde tydligt se vem som varit fårvakt i veckan som vi varit borta😂

Fåren blev helt jäkla överlyckliga när Mr Fonzie klev in i hagen, och sprang bräkandes efter honom...

 
Och jäklar så mycket mer fokuserad jag blir när det Äntligen är tävling inom sikte...
 
Jag blir noggrannare och tolererar inte att jag släpper igenom slarv...

Sen kan det gå åt helvete ändå, men jag ska iallafall känna att jag kommer så väl förberedd som det bara går.

Det tycker jag att jag är skyldig min hund❤️
 
Thompa och Glock har fokuserat mycket på framåtsändandet.

Dom fick ju plötsligt problem på Öland, då Glock för typ första gången på ett år skulle gå genom en grupp med levande människor..

Han slog av nästan direkt han skickades, och drog långt åt vänster för att undvika gruppen...

Märkligt att Världens mest sociala hund inte ville passera genom en grupp människor som han dessutom kände....

Så nu kommer vi framöver ställa upp varenda människa vi kan få tag i, i en grupp....

2 veckor kvar........
 
Framåtsändandet är ju ett jävla skitmoment när det inte funkar🤢

Men faktiskt, för både Fonzie och Glock såg det bättre ut redan andra dagen...

Träna, Träna, Träna....
 
Och jag måste säga, att såhär på hemmaplan, så känns faktiskt Alla moment riktigt fina👌
Fritt följ,,,,,
 
Läggande under gång.....
 
Krypet är svajjigt, jag måste verkligen sätta "tryck" på henne på det momentet, för då gör hon det bra...
 
Apporteringen, lite si och så, kan komma startskall och lite tugg,
 

men men, hoppas på betyg i alla moment...

 
Hoppet har varit super, men nu ville hon inte sätta sig igen, så dags att backa bandet en stund...
 
Men i det stora hela känns det bra, och jag ser verkligen supermycket fram emot att få komma ut och tävla med henne...

 

Glock ser också mycket fin ut,,,
 
har hittat tillbaka lite till hans fina krypteknik 🤩
 
Fonzie ser också jättefin ut, ser verkligen fram emot en rolig tävlingshöst, det var ju ett tag sen sist....
 
Och efter avslutat lydnadspass, måste man ju såklart fika☕️🍩

Så härligt att sitta å småsnacka i solen....
   
Och på torsdagskvällen, när jag stuckit till jobbet, stack Thompa ut och spårade med båda😎

när hände det sist?
Glock fick ju några spår på Öland, men jag tror tamejtusan inte att Hickan spårat i skog sen innan midsommar...

Men båda hade spårat jättebra⭐️⭐️

   

Fredagen skulle vi återigen träffa Fonzisarna, och inleda med spår, och sen köra lydnad var det tänkt...

Vi träffades i spårskogen här hemma hos oss, och vi alla knallade ut våra egna spår.

Olsson fick ett 900 meters...
 

Satt och kacklade en stund, och sen började vi med att släppa på unga fröken Olsson.
 

Och jäklar så fint hon spårade⭐️⭐️⭐️
Hon är en jäkla fröjd att gå bakom, så lugn, så fokuserad,,,det är en ren och skär jäkla njutning....
 

Fonzie, som ska tävla högre, kom iväg fint på sitt upptag, och spårade även han super🤩
 

Och sist att få släppas på var den Fantastiska Underbara Glocken, som även han gjorde ett fint upptag, 
   
och sen spårade super även han, på det kilometerlånga spåret....


 

Kan säga att det var ett mycket nöjt, men svettigt gäng som fikade efteråt...
 

Och tanken var ju sen att vi skulle köra lydnad hemma hos oss, men trots att SMHI lovat inget regn på hela dagen, så började det regna så smått precis när vi var klara i skogen.

Ett "lätt" regn som övergick i ösregn🌧

Så istället för lydnad åkte vi hem, och jag satte mig under taket på altanen, och fick se ett helt fantastiskt skådespel av blixtrar och dunder, ja dundret hörde jag bara,,, men det var fantastiskt vackert och harmoniskt att sitta där medans det smällde och small💥
 
Sååå, vad ägnade vi då oss åt på lördagen🤔

Jo, faktum är att vi tränade hund, och det gjorde vi precis Hela dagen....

Åkte till Strängnäs BK direkt efter frukosten på lördagsmorgonen.

Där körde vi varsitt lydnadspass med alla hundar...

Glock fick en grupp med "nya" människor...

Plötligt har han inga problem alls att gå rakt på framåtsändandet...

 
Kanske han inte trivs lika bra på Öland som vi😰

I övrigt gjorde han en fin lydnad...
 
Hade lite för bråttom på stegen, och trillade av på uppgången, men Tack och Lov, var det inget som han tog med sig vid andra försöket, utan då knallade han på fint🙈

HATAR stegen...
 
Fonzie tragglade framåtsändandet, vilket börjar se mycket, mycket bättre ut...
 
Olsson kändes fin i dom flesta momenten, men som jag säger alltid är det nåt, denna dag la hon sig inte på läggandet under gång *suck*

Krypet är också svajjigt, men hon kan det när hon vill, för kla så fint hon kryper då, men det känns som om den lilla tösabiten försöker smita undan...
 

Och hoppet, ja, där ville hon återigen inte sätta sig förens typ efter två extrakommandon...
 

Träna, träna, träna.....
 
Sist ut var lilla fina riesenhanen Bart....
 
Han är bara 5 månader, men sååååå duktig på det lilla han kan🤩
 
Sen käkade vi lunch bestående av god kycklingsallad...
 
Vi fick fin present av Strängnäs BK🤩 som ett litet grattis till SM-kvalificeringen🇸🇪
 
Efter lunch och lite vila pga matkoma, var det dags för uppletande...

Först ut var lilla fina fröken Olsson, som skötte sig Toppen i sina fyra korridorer🤩
 
Igår hade jag glömt spårsele och spårlina, men fick låna av Fonzie,

och denna dag hade jag glömt hennes tjänstetecken, och fick även nu låna ett av Fonzie.

Snacka om HubbaBubbaHjärna🤯
 
Glock letade Fantastiskt bra🤩
 
Så skönt efter det skitkassa uppletande han gjorde på Öland,,, va fasiken rädd att näsan slutat fungera på honom, men det visade han nu, att så var inte fallet...
 
Fonzie letade bra,,,,
 
och så även Dexter...
 
Sen gjorde jag budföring och platsliggning med skott...

Där båda kändes mycket bra⭐️⭐️
 
Sen körde vi alla ytterligare ett kortare lydnadspass var, där det blev fokus på det som fungerade sämre på förmiddagen...
När vi sen kom tillbaka till parkeringen, fick vi mycket oväntat se Thomas storasyster med deras nyinköpta lilla riesentik "Lillan" 

Dom ska gå valpkurs på klubben, och ville åka dit några veckor innan för att vänja sig lite med miljön...
   
Sån jäkla söt liten valp...

Vi tog alla en fika och satt och babblade en stund, innan vi åkte hem för att göra lördag...

 

En lördag som vi enligt tradition alltid äter kräftor på.

Alltid sista lördagen innan semestern är slut, denna lördag var inget undantag, även om jag började smygjobba lite redan tidigare i veckan...

 
Men nu har jag faktiskt bestämt en gång för alla, att jag är Inte särskilt förtjust i kräftor.

Visst äter jag, och tycker det är mysigt att sitta å pilla länge, men jag föredrar nog räkor jag...

Men gott ihop med västerbottenost, och nog ända gången på året som jag dricker öl, och DET däremot var över förväntan gott😋

   
Nu delade Thomas och jag på en halvliters Mariestad, så det var inte mycket som slank ner, men gott🍻 

Sen satt vi uppe alldeles för länge på lördagskvällen, men det kändes liksom lite som "sista kvällen"

Även om inte jag behöver gå upp imorgon måndag, så ringer Thompas klocka strax före 6.00🥱😴

 

Så, denna söndag har varit något seg, vi har båda helst bara velat gå å lägga oss och sova middag och vila våra trötta ögon.

Men jag gick upp och tog morgonprommisen imorse, och lät Thomas sova ut sista morgonen.

Åkte till ICA och köpte färska frallor, som vi doppade i varm oboy till frukost.

Inte så nyttigt, men Jävligt gott😋

 

Direkt efter frullen drog vi ut i rapportskogen, och körde fyra skick med båda samtidigt, vilket vi inte gör så ofta.

Men det fanns en tanke med det...

Vi lät Olsson gå först på alla skick, det för att hon behöver träna på att gå först på tredje.

Vi har märkt en viss tveksamhet på det skicket när vi tränat själva, men hon har gått iväg, men på Öland gick hon ju inte alls som etta på det skicket.

 
Så nu körde vi på det som vi kallar "Olssonsträckan"

Det var där hon började med rapporten, där har hon sprungit massor med gånger.

Och nu var det inga som helst problem på något av skicken.

Hej vare går💨💨💨

Glock, som avskyr att bli fotograferad, gick också super...
 

Här gick ju träningen ut på att han skulle få jaga, och att jag fick träna framföringar med draghjälp.

Och jösses va dåliga dom var👎
Måste försöka hinna få till en träning till innan vi drar till Jönköping nästa vecka😰

 

Nöjda ändå, åkte vi hem och gav hundarna lunch, och sen hängde vi på hästtransporten på bilen, och drog till Hedlanda Herrgård för att hämta hem Linus i ett par dagar.

Anledningen till att han får komma hem, är för att hovslagaren kommer imorgon.

Vi var lite nervösa när vi gick för att hämta honom i den stora hagen....

 
När jag jobbade häromkvällen, tog Thompa en tur dit bara för att hälsa på honom, och ge honom lite morötter.

Men tänk att då när Linus fick syn på husse, så la han öronen bakåt och drog som en avlöning...

Skitsur var han, och vägrade låta sig fångas...

 

Men phu 😅, Tack och Lov, nu kom han springandes när Thomas visslade, och lät sig villigt infångas och gå till den väntande transporten.
 
Det var inga som helst problem att lasta, trots att hans hästkompisar gnäggade högljutt...

Resan hem gick bra, skönt att det är så nära....
 
Jätteglad blev han när vi släppte honom i hans egen hage...

Sprang många ärevarv med fåren som sällskap....
 
Dom hade rena rama cirkusuppvisningen, hoppade skuttade och sparkade bakut....
   
Nu har vi Äntligen kommit in och fått sätta oss ner en stund, jag känner mig helt jäkla slut, vill bara gå å lägga mig...

Hade tänkt köra lite lydnad lite senare, men får se hur det blir med det, ska ta en dusch nu, käka lite middag.

 

Nu väntar en lååååång arbetsvecka, men sen så, har vi en veckas semester igen.

Känns inte allt för betungande att gå å jobba imorgon med den vetskapen...

 

Nu önskar jag alla en fin söndagskväll, och en bra vecka....

HaDe❣️


Av Ia Weylandt - 8 augusti 2021 19:00

 
Snipp, Snapp, Snut, imorgon tar denna Underbara Ölandsvecka slut...

Så bra som vi haft det, med Massor av Superbra träning, mysiga kvällar och Massor av skratt...

Verkligen en av årets höjdpunkter...

 

Men på torsdagen hade vi redan sen tidigare bestämt att ta en vilodag från träning.

Då hade vi liksom tränat 3 dagar, och hade efter torsdan 3 dagar kvar, vilket gjorde att vi kände för en paus för att göra något annat.

Planen var en riktigt lång och skön promenad på något av Ölands alla vackra Alvar, i kombo med lite stadsvandring i Borgholm med shopping och lunch...


Men den planen sket sig ju typ direkt🤪

Vi tog lite skön sovmorgon på torsdagsmorgonen, gick upp typ halv tio, käkade frukost, och kom väl iväg strax efter halv elva.

För att känna att hundarna fick göra nån form av träning, så inledde vi med ett STOP, på Ölands brukshundklubb...
 

Såååååå jäkla fin lydnad han gick, den Underbara Sheriffen.

Säger som jag Alltid har sagt, att han blir bara bättre och bättre ju mer man tränar...

Såååå fin i alla moment⭐️
Passade på att träna lite hopp eftersom det och stegen är det vi saknar här på ön....
 

Och Sheriffen han bara flyyyyyger över⭐️
 

Lilla fina Frk Olsson kändes också super i alla moment⭐️
Teorin jag hade att framförgåendet bara funkade på kända platser håller inte,,, för hon har gjort det jättebra här på nya platser på Öland....
 

Sen drog vi vidare in till den lilla fina staden Borgholm, där vi fick och strosade och kollade affärer...

Köpte dock ingenting, känns som det mesta som såldes var hattar, och det hade vi inget behov av...
 

Vi promenerade runt nere i hamnen bland alla fina båtar...

Det var supermys,,,,,
 

Sen satte vi oss på en uteservering och käkade varsin supergod kebabtallrik.
 

Alltså, det var nog den godaste kebabsås jag någonsin ätit,,, såååååå jäkla gott...

Och våra Älskade lanthundar, som inte alls är vana i den miljön, dom skötte sig såååå fint på restaurangen...
 

Jag blir sååå jäkla stolt över dom❤️❤️


Sen skulle vi ju då leta upp ett Alvar att knalla på, men klockan hade hunnit bli över 14, och det Alvar vi spanat in låg några mil söder om Borgholm, så därför valde vi att åka till badet och simma hundarna istället...

Och vilken skillnad på vattentemperatur mot sist,,,

Nu verkligen simmade Thomas med dom länge ,,,,
 

fast en och en.....
    

Det var supermysigt, och säkert mera uppskattat än en prommis på alvaret...

 

Både av hundarna och av oss....
   
Tillbaka hos Hobbe, blev det lite lugnt mys, innan vi Alla käkade en god middag ihop...

Under torsdagen anlände ju Underbara Team Sören, och vi skrattade alla så att vi tjöt genom hela middagen....
 


På fredagen sen var det dags för en lång tappprtträning igen,,,

denna gång med ett gäng riesenschnauzerekipage från trakterna runt Värnamo/Götene, som också låg här och tränade...

Vi började därför med att köra frispår med Frk Olsson.

 

Återigen så fin när husse går iväg,,,
 

Hon bara ligger där, för att sedan explodera 🧨 iväg i full fart, och hade inga problem att hitta husse på det 550m långa spåret...
 

Sen dags att förbereda Sheriffen för dagens rapport som innehöll 6 hundar, och som gick på en superfin sträcka, en av dom finaste jag gått här på Öland faktiskt...
 

Totalt var sträckan 1600m, med 1000m grundsträcka, och 2 förlängningar a 300m

Och vilken jäkla Superfin rapportträning han gör, den Vackra Sheriffen⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
såååååå jäkla nöjda och glada som vi är nu efteråt...

Han sprang på fina tider, med fina framföringar,,,,

Kom in ganska flåsig på stationerna, men sen laddade han på rejält också, eftersom han fick gå sist på alla skick,,,och verkligen "jaga"
 

så jäkla fina skogar...

team Lyx, och team Sören, med duktiga Sören i bakgrunden...

 
Iom att Knocke gick sist, så kunde jag inte fota så mycket, blev bara ett foto på Sören som gick som etta när jag var TL.

Sören på framföring från C-A
 

Gänget som väntar på alla duktiga hundar på D☀️
 

Och Underbaraaste Sheriffen inne på D, efter att han sprungit sååååå jäkla bra på alla skick⭐️⭐️⭐️
 
Faaaaaaan va Nöjda och Glada vi var efter fredagens träning......


Efter den mycket braiga träningen, for vi raskt hem till campingen igen för att kolla OS-finalen mellan Sverige och Canada ...

 

En mysig stund, där fru Sören bjöd på Makalöst goda "kräftifrittis" och "majsifrittis" med god dipp...
 
Alltså,,,dom var så jäkla goda och mäktiga, så ingen orkade med någon middag den kvällen....😲

Så vi grillade bara på varsin majskolv, och sen blev det mysigt samkväm...

 
På lördagen fick vi till en riktigt rolig och bra träningsdag.

Inledde med att jag gick ut ett 600m långt frispår till Sheriffen...

Och alltså, när man sitter där i skogen och väntar och ser sig omkring, så jädrans vad jag njuter...

Hela skogen känns som bomull som jag bara vill lägga mig ner och rulla runt i...

 
Sheriffen sprang på bra⭐️
Det är ju så öppet, så jag såg honom på långt håll, och han slog lite på ett ställe där jag vinklat lite.

Men han redde ut det, och kom in i full fart💨💨
 
Duktiga, Duktiga Knocke❤️
 
Sen körde vi uppletande med alla som ville...
 
Dagens uppletande för Glock kommer inte gå till historieböckerna som hans bästa direkt, snarare tvärtom😕
 
Men även solen måste få ha fläckar ibland😎
 
Sören...
 
Wezter....
 
Dante....
 
Lyx....
 
Publik....
 
Duktiga Olsson fick fyra korridorer....
   
Sen gjorde vi nog den roligaste övningen på hela veckan.

Rolig för oss,, men framförallt tycker hundarna att det är skitkul.

Första gången för Olsson också, och hon skötte sig som den blivande stjärna hon är⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 
Vi tränade bara förlängningar/frispår/eller överlappningar som vi kallar det.

Hundarna lämnas med förarna på A, medans dom andra förarna gick ut ett frispår till B.

Sören och matte❤️
 
Lyx och matte❤️
 
Skickade sen hundarna en och en till B, och vi förare som var kvar på A, följde efter upp  till B.
 
Där väntade vi medans dom andra förarna gick vidare till C.

 

5 sånna frispår a ca 500 meter gjorde vi.

Och hundarna blir så,taggade, så det riktigt lyser i ögonen på dom...

Och Olsson, så jäkla duktig hon är, och som hon växt denna veckan...

 

Sen blev det en snabbfika i skogen, där vi mös över vilka duktiga hundar vi har...⭐️⭐️⭐️
 
Hem till campingen för att titta på OS-finalen i hästhoppning...

och vilken härlig rysare det blev då,,, vi skrek så att alla på campingen hoppade högt...

Så roligt att sitta 10 pers och hejja ihop,,, speciellt när det går bra🥇🇸🇪

Efter det sen, var det dags för den obligatoriska kroppkakekvällen...

 
Det har blivit en tradition att vi Måste äta det varje år😋
 
Och det är ju så jäkla gott...
 
Thomas testade en förra året, men säger ALDRIG MER, han får nästan kväljningar bara man nämner ordet kroppkaka😂😂

Så han fick italienskt istället...
 

Och vilken Superhärlig kväll det blev, ljumna härliga vindar som gjorde att vi satt ute och surrade tills klockan passerat midnatt.

   
Sååååå jäkla mys😍


Åsså vart det söndag då,,, sista dagen med gänget🥲, dagen som låg en eeeeeevighet bort för en vecka sedan...

Och vilken jäkla bra träningsdag även det blev...

 

Vi körde först rapport själva med lilla Fina Frk Olsson.

 
Ville ge henne ett kort, snabb lättsprungen racesträcka som avslutning...

Och jävlar som hon springer💨💨
 
Massor med lek och bus med husse på vägen tillbaka❤️
 
Nu ska det verkligen bli kul att åka hem och fortsätta träna med henne, för hon känns verkligen så fin😍

 

Sen mötte vi upp övriga för rapportträning...
 
Även dessa hundar skulle få ett lätt och snabbt motivationsrace denna dag...

Glock på mysiga A-stationen...
 
Glock på fin B-station
 
Glock på ännu mysigare C-station...
 
Och slutligen Glock på en Maaaagisk D-station☀️
 
Sååååå bra som han sprungit dessa dagar❤️⭐️❤️⭐️❤️

Kändes verkligen som att det var detta som behövdes för att kicka igång honom igen.

Han känns pigg och fräsch, och verkar tycka det är skitroligt.

Och vi märker inga tendenser till ryggsmärtor, så det känns riktigt bra🍀

 
A-stationen låg också väldigt bra till denna fina söndag.

Thomas kunde ta ned Olsson till havet mellan skicken, så hon fick komma ut lite också...
 
Fika efteråt, och helt makalöst underbara fru Sören höll show, så vi skrattade så vi tjöt🤣🤣🤣🤣
 

Stannade sen på hemvägen till campingen och körde lydnad....

Och om rapporten med Glock känns bra, så kändes lydnaden denna dag desto svajigare...

Thomas har lite att fundera på kommande 3 veckor🤪
 
Olsson var jättesplittrad och inte alls med första rundan jag gick med henne.

Men sen tog jag ut henne en sväng till, och då kändes hon superfin❤️

 


Nu ska grillarna snart tändas, och för oss årets sista Ölandsmiddag ska inmundigas.

Det är med blandade känslor vi imorgon packar ihop och far hem, jag hade gärna stannat några dagar till.

Samtidigt så är det alltid skönt att komma hem, jag längtar efter fåren, min säng och min toalett☺️

Sen är jag verkligen så otroligt nöjd med dagarna vi haft här, hade faktiskt inte kunnat önska mer av en semestervecka.

Och hundarna verkar också nöjda...

 

Tack Alla inblandade för att Ni låter oss vara delaktiga i denna Magiska vecka❣️

Av Ia Weylandt - 4 augusti 2021 17:30

 
Dom ljuvliga dagarna rullar på❣️
Jag påminner mig själv flera gånger om dagen att stanna upp och njuta , för så mycket bättre än såhär blir det knappast...


3 husvagnar med träningssugna kompisar anlände under söndagskvällen.

Nu inväntar vi Team Sören, som anländer på torsdag.

Det skulle egentligen ha kommit ett par till, men dom fick tyvärr förhinder🥰

Söndagskvällen blev lugn, vi käkade skaldjur och satt och surrade en stund.
 
Men vi kom i säng tidigt, laddade för måndagens träning.


Vi lämnade campingen vid 9-tiden på måndagsmorgonen.

Och anlände i dom ljuvligaste av skogar, kan inte bara vara en slump att det heter "Trollskogen"

 
   

Vi gick en liten promenad innan vi skulle samlas vid 10.

Ville framförallt promma med Glock, eftersom vi bestämde oss för att köra Olsson, denna första rapportträning.
 

Och Hickan alltså😍, vilken liten stjärna 🌟 hon är🌟🌟

 
Fotade tyvärr väldigt lite under måndagens träning, för det regnade lite lätt, men Olsson skötte sig verkligen helt suveränt.

Låg lugnt och avslappnat på stationen, fina, tysta framföringar, iväg bra, och sprang på fina tider.

Jag blir så otroligt jäkla stolt över henne❤️❤️
Dom andra hundarna skötte sig också bra..


Team Lyx⭐️
 
Team Jetson⭐️
 
Dom flesta av oss, har ju fler än en hund, så innan vi gick ut rapporten, trampade vi ut spår åt dom fyra hundar som skulle spåra denna dag.

Jag trampade ut ett drygt 600m långt spår till Glock, som han fick ta när vi var klara med rapporten.


Och hade det varit tävling, så hade det inte blivit så bra.

Glock, lite lätt överladdad efter att ha suttit i bilen i några timmar och hört rapporthundarna,,,

nu bara vräker han sig ut i upptagsrutan i rena rama rapporttempot, och missar såklart spåret...


Thomas tar in honom, och släpper på igen, och håller emot mer, och då gick det bättre.

En snabb analys av spåret, och sen fint iväg åt rätt håll🌟🌟
 
Och spårar sen jättefint⭐️⭐️⭐️
 
Efter en lunch bestående av vaniljkeso och blåbär 🫐😋

Körde dom som ville uppletande.

Jag ville absolut, men faktiskt så stoppade Thomas mig, vilket var klokt.

Jag skulle gärna ha kört både uppletande och sen lydnad, men kloka Thomas påpekade att vi ska vara här och träna i 7 dagar nu, jag kommer hinna göra allt, men sug då inte musten ur henne redan första dagen.

Och det var klokt, för jag märkte sen när vi kom tillbaka till husvagnen strax före fyra, att Olsson var ganska tagen av dagen, hon tokslocknade direkt vi släppte in henne i Hobbe, och sov hela kvällen🥰

 
Fattar dock inte varför hon ska envisas med att ligga i solen den lilla tokan...


Men Dante, Lyx och Glock ville leta...

Först ut Dante,,  
 
Sen Lyxan, som vi har döpt om till Lyx Hansson, efter att hon i rapporten tidigare fått springa ihop med Jetson och Olsson😂
 
Olsson, Jetson och Hansson😂❣️


Glock, han är fortfarande Sheriffen han❤️
 
Gjorde väl kanske inte sitt bästa uppletande, var lite väl mycket spring i benen i början💨💨
 
Men ändå plockade han fyra föremål på 3 och 1/2 minut ungefär,,, så det var godkänt ändå⭐️
   
Sen pysslade dom andra med lite mer skogsaktiviteter, men vi kände oss nöjda, och tog istället en härlig promenad i dom fantastiska omgivningarna vi befann oss i...

Och som sagt, nöjda hundar tillbaka på campingen...

   

Sen tittade dom som ville i efterhand på matchen mellan Sverige-Australien.
 

Jag hade väl egentligen också velat titta, men så råkade jag se resultatet på FB, och då kändes det inte så spännande.

Så istället satt jag och njöt i solen utanför Hobbe och förberedde kvällens middag.

 

Det är verkligen semester för mig, att vara ute och träna hund hela dagen, komma hem med nöjda, aktiverade hundar, och sen sitta och skära grönsaker till en sallad ihop med ett glas rosé 🍷

En drömdag helt enkelt....

Jag tog en svängom med hundarna i dom fina omgivningarna på campingen innan middagen...

 

Och sen grillade vi alla och åt en god gemensamhetsmiddag...😋
 

Och tisdagen blev lika mysig den....

Vi skulle köra lång rapport med Glock denna dag, så därför stack vi ut i skogen tidigare än dom andra, och började med ett frispår till Olsson....

 
HejDå husse.....
 
SuperBra sprang hon på det 550 meter långa spåret🤩

Och jag vet inte varför jag blivit så kass på att fota😫 och att dom foton jag tar blir så jäkla dåliga, men det kan jag ju skylla på kameran...😖

Men iallafall 1 bild på Sheriffen på A-stationen.

 
En bild på Lyx ute på B...
 
Och en på Lyx på A...
 
Så dåligt fotat, men Glock skötte sig strålande, och det är ju liksom huvudsaken...

Han verkar tycka att det är kul, och var inte speciellt trött och flåsig mellan skicken...

 

Sen efter det fick Hickan ett uppletande...
 
Jättefint letade hon i dom fyra korridorer som hon fick...
   
Sen smakade det smaskens med lite lunch i den vackraste av skogar...
   
Ingen rast, ingen ro,,,,

Efter lunchen åkte vi iväg till en gräsplan där det blev lydnad för nästan hela gänget...
 

Jetson in action,,, dåligt fotat igen😒
 

En vääääldigt fin bild på Glocks lydnad🤨
 

Jag körde igenom nästan hela lägreprogrammet i en följd med mitt lilla O.

Nu ska jag bara momentträna resten av veckan...
 

Fina Riva...
 

Fina Lyx Hansson
 

Och slutligen fina Dante...
 
Klockan hann bli över 16 även denna dagen innan vi var tillbaka hos Hobbe på campingen...

Och med tanke på att vi stack redan strax efter 7.30 imorse, så känner man sig ganska mör när man kommer tillbaka...

Och jag som både tagit med cykel och gåstavar för jag tänkte motionera lite, på måndagen kunde jag skylla på att mina skor var blöta.

På tisdagen kunde jag bara skylla på att jag var för trött🥱😴

 

Självklart blir det lite eftertittning på OS innan middag..

 
Först hoppningens kval, det är ju höjdpunkten på OS för mig...
 
Och sen såg vi Duplantis ta guld 🥇
 
Grillade sen supergoda hamburgare till middag, innan det blev hopp i säng...
   

Så onsdag då, tredje dagen i rapportskogen, och denna dag var det Olssons tur igen att få springa på fullång tävlingssträcka.

Så jag inledde med att trampa ut ett spår till Glock...

 
Sen blev det förberedelser för rapporthundarna på A.
 
Inget är som väntans tider.....
 
Och vi är så jäkla nöjda med Olsson efter dagens träning, trots att det blev lite för svårt för henne på det tredje skicket.

Olsson på den makalöst vackra C-stationen.
 
Olsson sprang Super💪 på dom 2 första sträckorna, sen skulle hon gå som 1:a från C-A, och det blev för svårt för henne.

Hon sprang ut 100m, sen tvärstannade hon, Thomas försökte med ett Matschkommando till, men då kom hon tillbaka till honom.

Han gjorde ingen stor affär av det, band upp henne, och lät henne se 2 andra hundar springa iväg, och sen stack hon glatt efter..

Inte så mycket att hänga upp sig på, hon är ju fortfarande under utbildning.

Fjärde skicket sen, gick hon som en klocka⭐️
 
D-stationen låg precis vid stranden,,,
 
Och givetvis fick alla duktiga hundar ta sig ett bad som belöning när dom kom in till D...
 
Sååååå jäkla nöjda med dagens träning, känns verkligen som att vi kan ha en framtida rapporthund❤️

Dags att släppa Sheriffen på hans 3 timmar långa spår...

Han gör ett fint upptag, och kommer iväg bra,

 

Men då jag min klant, kallar tillbaka dom, för jag tycker inte det ser ut som dom är i spåret...

Vilket det tyvärr sen visade sig att dom var, jag som fick järnsläpp 🤯

 
Men Glock bekymrades inte speciellt av det, utan Thomas släppte på igen, och sen spårade han super❤️
   
Dags för lunch, och analys av dagens träning.
 
Glocken fick vara fikahund, det gillade han skarpt för det fanns mycket gott att smaka på...
 
Dom övriga stannade kvar för att göra ett uppletande, och sen köra lydnad, men vi valde att åka hem till Hobbe igen.

Vi hade gärna stannat, men kände att vi måste göra någonting annat än träna hund, vilket jag hellre hade gjort.

Men iom att vi stuckit tidigt på mornarna, och kommit hem sega på eftermiddagarna, så såg stackars Hobbe ut som ett slagfält.

Hundarna, och vi också för den delen, drar in så mycket skit, så det var nästan som vi hade en gräsmatta på golvet inne i Hobbe.

Så medans Thomas gick och diskade typ 3 dagars disk, så slängde jag ut alla mattor och lakan, omså dammsög jag inne, och sopade ute...

Så nu är Hobbe beboelig igen, och vi slipper sova i ett grustag🤪

 

Sen istället för mera hundträning, drog Thomas och Glock iväg ut på en cykeltur, och jag och frk Olsson gick 4:a km stavgång.
 

Det var skönt!

Så nu efter en behaglig dusch, sitter vi utanför Hobbe, och väntar hem våra grannar.

Hästhoppningsfinal och god middag väntar...

Men tills dess njuter vi av lite rosé och lite nötter....

   
Ha det bra tills vi skriva igen☀️

Av Ia Weylandt - 1 augusti 2021 16:00

 
Finns det nån mysigare känsla, än att när man kommit fram till sitt resmål, ställt Hobbe och alla grejjer på plats.

Aktiverat hundarna, och sen slår sig ner och på riktigt njuter av att man har en förhoppningsvis skithörlig vecka framför sig.

Precis i den härlig känslan befinner jag mig i nu, när jag börjar skriva denna blogg.

Ska försöka att uppdatera lite varje dag, annars blir det övermäktigt.

 

Nu är det söndag, klockan är 15, och vi befinner oss på fina Sonjas Camping i Löttorp på norra Öland.

Men vi startade vår resa redan på lördagen, då vi lämnade Sjövreten vid 11-tiden på förmiddagen.

Resan neråt gick lätt och smidigt, lyssnade på rättegångspodden, och då vill man knappast att resan ska ta slut, för det är så spännande.

Gjorde ett STOP strax söder om Söderköping, där hundarna fick lunch, och sträcka på benen.

Sen stod vi på hela vägen ner och anlände vid Kalmars BK ca 16.30


Som vanligt hoppade jag direkt ur bilen och tog med mig hundarna ut på en ganska lång tur, medans Thomas installerade Hobbe...
 
Och jag skriver ju det varje gång vi mellanlandar i Kalmar, och ställer Hobbe på samma ställe,

att jag får så rysligt mysiga minnen från första gången vi stod just precis på den platsen...
 
Första gången var 2018, och vi var påväg till Ronneby för att tävla SM🇸🇪
Och det blev ju ett minne för livet, som jag hoppas aldrig ska suddas bort från mina näthinnor....
 
Ja, jag VET, jag lever på gamla meriter, men det tänker jag fortsätta med, sådetså 🤪


Vi körde lite lydnad med båda, men mest lekte vi bara runt, lät dom springa mellan oss,,,

det var skönt för dom att få sträcka ut efter många timmar i bilen.
 
Det blåste som faan,,, så det var inget skönt att sitta ute, men det var lika mysigt inne.

Älskar Hobbe❣️
Vi mumsade på bakad potatis och kyckligcurryröra😋

Hundarna trivs också i Hobbe....

 


På söndagen låg vi å drog oss till nio (Thomas gav frukost, och var ute och rastade vid 7)

Sen körde vi ett lydnadspass med båda, så lyxigt att ha lydnadsplanen 5 meter från Hobbes dörr...
   
Sen åkte jag till Stora Coop och handlade mat för hela veckan, lite kommer att behöva kompletteras, för det blir lite fullt i kylen...

När jag kom tillbaka käkade vi frukost, körde ett lydnadspass till, och sen började vi packa ihop oss, för att fara över bron...

Och jag som hade lovat mig själv att titta👀

Det gick så där.....

Klarar inte när man just kör på bron, och ser uppförsbacken, som ser ut som att den är högre än en högsta bergochdal bana.

Nu blundade jag och hyperventilerade, tills vi tagit oss över knixen, och det började gå neråt.

Då först vågade jag öppna ögonen, och det är ju så vackert.

 

På hemvägen kanske jag vågar titta hela vägen😅


Vi anlände till campingen vid 12.30, egentligen är det inte incheckning förens klockan 15, men vi tänkte att vi chansar att vår plats är ledig, så vi kan få komma in tidigare, och det var den👍
Det blev dock lite svettigt när vi skulle checka in, för dom hittade inte min bokning.

 

Jag hade bokat i Ia Weylandt, Åkers-Styckebruk.

Men dom sökte på namnet= fanns ingen bokning.😰

Dom sökte på min hemort= fanns ingen bokning.😰

Då sökte dom på platsen jag bokat, och fann då att den var bokad av,

WEYLANDTS ÅKERI, bostadsort STYCKEBRUK😂😂😂

Hur fasiken kunde det bli så tokigt🤣🤣🤣

 

Som vanligt så installerade Thomas Hobbe, medans jag och hundarna strosade runt på campingen.

Sen tog vi hundarna med oss och gick ner och badade....

 
Det tyckte dom var jättemysigt.

Vi var båda optimister och satte på oss badkläder, för vi trodde att vi också skulle simma.

Men det var svinkallt🥶 i vattnet.

Som tur är, så är det så långgrunt, så det gick att gå med vatten upp till låten, med hundarna simmandes brevid.
 
Nu sitter vi utanför Hobbe och myser, och väntar på dom andra....

Ååå va jag mår bra!

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards