Alla inlägg under mars 2024

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

 
 Veckan som gått har varit lugn.

Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....

 

Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mysiga promenader, med lydnadsträning...

Älskar när vi strövar omkring tillsammans i kohagen...

 
Otroligt vackert,,, och Otroligt vackra, glada skuttiga hundar....
 


Och jag har även varit med nere på lydnadsplanen, när Thompa och Olsson slipat på momenten...

Blir inte så bra bilder när man fotar i motljus,,,,,

 
Men så härligt harmoniskt och mysigt att se Thomas och OlliBompa dansa runt på planen, och sen se dom leka ihop efter avslutad träning...
 


Och på vägen in från lydnadsplanen, får vi chansen att mysa och gosa lite med hästarna...

 
Lilla Banjo har funnit sin plats i flocken,,, och även Linus har nu accepterat honom, och låter honom äta ifred...

Gillar att dom är 3 som går där tillsammans,,, men redan om en vecka är det dags för Banjo att flytta hem till Sjötäppan igen...
   

Det finns alltid något pyssel att pyssla med, och vi (Thomas) försöker beta av nån syssla varje dag.

En eftermiddag var projektet att få bort mossan som samlats på altantaket...

Jag missade att fota innan, men det var ganska mycket,,, och det är skitsvårt att komma åt, för marken är så ojämn nedanför, så inte lätt att ställa en stege där...

 
Men UppfinnarThompa, uppfann en lång kvast, så han kunde stå och hänga ut genom fönstret i gästrummet, och fick bort alltihop,,, jag roade mig med att stå i fönstret i vårt sovrum och komma med glada tillrop,,,
 

Mossa bort= ✅

 

Vi har gjort som en härlig tradition att gå ut och träna rapport på fredagseftermiddagarna.

Sån härlig känsla att träna, och sen komma hem, nöjda och glada och göra fredagsmys.  
 

Denna fredag fick Olsson köra en fulllång grundsträcka på 1100m.

Sen har vi ju tyvärr ingen sträcka just nu, där vi kan få ut mer än 1500m, så det blev 2x200 meter förlängning, men med ganska långa liggetider....
 
Den fina lilla rapporthunden skötte sig med bravur⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

Saknar faktiskt lite att komma hem, och ha någon vintersport att kika på, men å andra sidan hoppas man ju snart på att kunna komma hem och sätta sig på altanen och mysa istället...

Var sak ha sin tid...

 

Vi käkade lite gott, men det blev tidigt Hopp i säng,,, för på lördagen skulle vi upp tidigt...

 

Eller tidigt och tidigt, allt är relativt, men för mig är det tidigt, när vi skulle vara på Flens BK klockan 9.00 på lördagsmorgonen, vi behövde åka hemifrån kl 8, och då skulle ju liksom hundarna få mat, och komma ut på prommis innan...

Så efter att hundarna fått mat kl 6, så gick inte jag och la mig igen, utan jag käka frulle, packade och förberedde det sista, och sen vid 7, stack jag ut på en 45 minuters prommis med hundarna...

 

Och strax före 9 anlände vi till Flens fina BK, där jag och en blivande TL till, skulle få chansen att träna på ett gäng ekipage.

Det var samling 10.00, och då hade vi hunnit märka upp planen, och valla uppletanderutan.

 

Sen hade vi delat upp ekipagen i 2 grupper mellan oss, där mitt gäng började med uppletande...

Först ut var vår fantastiska mentor Mia Cangren Malmberg och fina Messi,,, som synes var på ett strålande glatt humör...😁

  

Är ju självklart, jätteglad och tacksam över Alla ekipage som ställde upp för oss denna dag, men extra glad över Outröttliga Mia, som verkligen var den som "roddade" ihop det hela och gjorde så att det blev så jäkla lyckat...

Önskar jag hade en tiondel av hennes energi och angagemang...⭐️👏⭐️👏⭐️👏⭐️👏 


För det blev verkligen en lyckad dag, där allt flöt  på, och det kändes som att alla var nöjda.

Thomas körde ju Olsson i Elit, men han var i den andra gruppen, så dom han jag inte se.

Thomas var väl halvnöjd med sin och Olssons insats, det fann bra delar, men också vissa andra som va mindre bra, men det är bara träna, träna, träna.

Nyttigt att gå in och köra tävlingsmässigt,och se vart det brister...

 

Thompa körde också Glock i appellen, och dom han jag se...

 
Fina, Fina KnockeBoy, som utstrålar som glädje, trots att farten inte riktigt finns där längre...

Men fina moment gjorde han,,, appellen känns lite mer lagom såhär på ålderns höst❤️❤️❤️❤️❤️
   
Uppletandet gjorde både Olsson och Glock Suveränt...

Olsson plockade fyra föremål på 2.20 i Flens lite knepiga uppletanderuta som inte är helt lätt...

Glock körde högre, och plockade 3 föremål på 1.20

Så där får vi vara nöjda med våra Underbara hundar...

 

 

Jag själv är nöjd med mitt kommenderande av lydnaden.

   

Visst finns det saker att tänka på, men det är ju därför vi övar, och det var suveränt att få feedback eferåt, både av vår mentor, och av dom "tävlande"

Det jag känner framförallt, är ju att jag fick lite svårt att koncentrera mig och fokusera på dom sista ekipagen, jag blev väldigt trött i hjärnan, och kände mig nästan lite "flamsig" men det vet jag ju vad det beror på.

Bara gilla läget...

 

Avslutade en Mycket trevlig dag, med att klubben bjöd alla deltagare på korv med bröd...

 
Behöver jag säga att det smakade helt Himmelskt😋😋😋😋😋
Det finns väl ingen gång, korv med bröd smakar så bra som utomhus i trevligt sällskap...

Jag trivs verkligen i Flen, fasiken vilka trevliga människor jag fick äran att umgås med under denna, även vädermässigt perfekta dag👌
 

Var hemma igen vid 15-tiden,,, och då kan jag säga att jag gick raka vägen upp i sängen och la mig och sov i 2 timmar...

Heeeeeelt jäkla slut efyer en dag ute i friska luften, med hjärnan på helspänn...

Men faaaaan va kul det är💃 

Kan inte nog Tacka alla som ställde upp!

 

Trots middagsluren, blev det en ganska trist lördagskväll.

Jag var skittrött, och gick och la mig direkt efter middagen, men så blir det ibland...

 

Söndagen blev väldans lugn.

Tyvärr, så verkar den planerade rapporthelgen i påsk snöa inne😫

Det har kommit mycket snö i Tärnsjö, och det ska fortfarande vara väldigt kallt på nätterna.

Så som det ser ut nu, så tar vi inte Hobbe upp, utan känns det stabilare i slutet på veckan, så åker vi upp bara över dagen, och ser om vi kan få till nån bra träning...

 

Besviken över det klart, hade sett fram emot premiärturen i husvagn, även om den inte kommer ske i just Hobbe☺️

För det är en liten detalj jag glömt att skriva om, och det är att vi har köpt en ny husvagn💃🕺

Säg Hej till Hobbes lillasyster Hobbeliten,,, som flyttar hem till oss på onsdag😍

 

Det är jag, som på ganska eget bevåg tog tag i saken och köpte oss en ny.

Jag har alldeles själv skött allt från början till slut, så på onsdag åker vi ner till Linköping och hämtar hem Hobbeliten, och det känns lite läskigt eftersom jag köpt henne osedd🙈

Men det blir nog bra 😅 

 

Det blir en liten omställning, hon är nästan 2 meter kortare än Hobbe, men fördelen, och anledningen till att vi ville ha en ny, var för att vi ville ha långbäddar istället för dubbelsäng.

 

Vi är för gamla och stela i våra kroppar för ligga och behöva rulla över varandra för att ta oss i och ur sängen.

Jobbigt att bädda den var det också...

Ska bli jättespännande att hämta hem henne och pimpa henne startklar, när debuten nu än blir...

Hobbe får bo kvar här tills vidare,,, jag skulle vilja behålla honom som "gäststuga" här på gården, men vi får se.

Det ligger ju lite pengar i honom, som kan vara bra att få loss...

 

Hursomhelst, så drog vi idag efter frukosten till Jysk, och köpte nya bäddmadrasser, madrassskydd, nya lakarn etc.

Sen drog vi till skogs...

 

Vi tänkte vi skulle försöka leta lite nya träningsmarker, så vi åkte till en del av skogen, som vi aldrig varit i.

Där bara ställde vi bilen och gick in i skogen för att reka...

 
Det gick väl "sådär"

Det kan se superfint ut en bit, och pulsen höjs,

Nu hittar vi supersträckan liksom🍀
 
Men sen är det nånting som gör att det tar stopp, och vi får Inte ut några längder att tala om☹️

 

Fin spårskog däremot, finns det hur gott som helst om...
   
Underbart, mysigt hade vi iallafall, vi cruisa runt i närmare 3 timmar, och hundarna var skuttiga och glada...
   

Kommit hem nu, och ska göra söndag.

En ganska fullspäckad vecka väntar.

Imorgon har jag TL-möte i Botkyrka.

Tisdag kommer hovslagaren.

Onsdag Linköping och hämta Hobbeliten

Och sen är det Påsk 🐣 

 

Har nog ändå inte helt gett upp hoppet om att kunna hänga på och sticka upp, men annars gör vi en mysig träningshelg hemma och njuter av det...

 

GLAD PÅSK önskar vi Er Alla🐣

 

 

 


Av Ia Weylandt - Söndag 17 mars 16:45


  Suck och stön och helvetes jävla skit, så blev det ingen behandling denna veckan heller🤬

 

Jag blir så jäkla frustrerad, för enligt den ursprungliga vårdplanen skulle jag varit färdigbehandlad i början på april, och nu har vi ännu bara kommit halvvägs.

Och det är återigen att dom vita blodkropparna är för låga, som gör att jag inte kan få cellgifter enligt planen.

Dom röda var också alldeles för låga, men det påverkar inget annat än att jag varit helt jävla orkeslös sista veckan, därför var det skönt att jag iallafall fick komma in på torsdagen, och få påfyllning av blod 🩸 

Dracula 🧛‍♀️ is back in da house😆

 

Och faktum är att jag faktiskt beklagade mig lite (läs mycket) när jag var där.🙊

Jag brukar inte gnälla, men nu tog frustrationen över, och jag ifrågasatte varför man inte GÖR något!
Känns inte bra att gång på gång, vecka efter vecka, då skjuta på behandlingarna.

 

Och tänk att det hjälpte att gnälla🤔

Efter nästa behandling kommer jag att få en spruta som ska hjälpa dom vita blodkropparna att återhämta sig.

Dags för Thomas Franzon att återigen ikläda sig läkarrollen och ge mig sprutor 💉för dom ska tas hemma, och jag vågar fanimej inte spruta mig själv🫣

 

Och det känns ju bra att det händer något,,,

MEN VARFÖR I HELVETE HAR MAN INTE SATT IN DET TIDIGARE????????
Måste man gnälla och bli besvärlig för att få lite Action??
Det känns ju isåfall mindre bra....

Men nu får vi hålla tummarna för att det funkar✊ för det lär ju inte gnäll hjälpa mot😊

 

Annars har veckan inte bjudit på så mycket aktiviteter,

som jag skrev så har min ork inte funnits till att orka göra mer än att gå förmiddagsprommis,,,

 

 Pga att det varit så kallt på nätterna, så är vår lydnadsplan hård och fin, så Thomas och Hickan har varit nere några eftermiddagar och kört lydnad,,, och Thomas har kommit tillbaka nöjd med det lilla Hickebarnet...

Glock och jag har då undertiden letat kong inomhus,,,

 
Lagom aktivitet för en orkeslös matte.....

 

Men, efter blodpåfyllningen i torsdags, vaknade jag på fredagsmorgonen och kände mig såååå jäkla pigg...

Härlig känsla när hundarna och jag drog iväg på en mycket längre prommis, än vad jag orkat gå senaste veckan...

 
Och full av energi, drog vi på fredagen efter att Thompa slutat jobba till skogs och körde frispår med HickeliPick...

2x600 körde vi, och Glock fick gå med ut, och hjälpa till att agera störning till Hickis...

 
För på vägen ut, så kastade Thomas boll åt Glock åt sidorna av spåret, så det blev som förledningar...

 

Coola Hickis lägger sig som vanligt lugnt ner och bara väntar på att få explodera som en champagnekork på mitt marshkommando...
 
Men stackars lilla "Beckersfärgkarta"hund🎨

När hon nu ÄNTLIGEN fått sitt egna färgmatchade rosa halsband,,, så lyckas vi glömma hennes egna tjänstetecken, så det blev till att springa i Dollars reservtecken,

   
Ingen färgmatchning där inte,,,, 

Men som tur var så gick det mycket bra ändå...⭐️

Att Glock sprungit framochtillbaka i sidled över spåret bekom henne inte...

Duktiga HickaPicka😍

 

Fredagskvällen blev lugn, vi kollade skidskytte och tog en bastu, men hoppade i säng tidigt🥱

 

Och det var skönt att vakna pigga och utvilade på lördagsmorgonen, för vi väntade fint lunchbesök, och även om jag tyckte jag gjort det lätt för mig, så blir det ju lite pyssel innan det är klart...

För strax före lunch anlände den fina lilla familjen iform av Thomas dotter Martina, sambon Fredrik, och Underbara lilla Meja 17 månader.

   
Jag hade gjort ett smarrigt fruktfat som vi smaskade på,,,
 
Det var uppskattat av lilla Meja🍉🍌🍓
 
Till lunch sedan hade jag slängt ihop varsin landgång till oss vuxna,,,
     
Men lilla Meja fick mumsa på våfflor som morfar T våfflade till perfektion....
 
Mumssligt gott😋
 
Efter lunchen gick dom ut och snackade lite med hästarna...
 
Jag tror Meja uppskattade dom mer, än hundarna😝

 
Jag var kvar inne och städade upp i köket...

Litade inte på att Thomas skulle fota något, så tog en bild från hallfönstret😆
 
Sen var det dags att vinka HejDå, till den fina lilla familjen😍
 

Så himla mysigt att ha dom här ett par timmar💗 

Nu måste jag planera in en MorrisMys helg inom snar framtid, fick lite Morrisabstinens💙

 

Eftermiddagen sen,,, vilket Blaha väder det bjöds på,,, men jag måste säga att vi klarade oss väldigt bra ändå....

Thomas och Hickan drog ut på en milslång scootertur...

Jag saknar verkligen att vi alla kan dra iväg på långturer med Fyris,,, men det känns inte rätt mot Glock att köra så långt på ålderns höst😔

 

Så han och jag tog en prommis i lugn och ro, och sen satte vi oss på en sten och mös, och väntade in T&O

 
Och visst är det mysigt, att få mycket egentid med Världens Mysigaste Sheriff🤠

Men jag skulle hellre se honom springa med🥰
 
Och till sist kom dom farandes T&H
 
Olsson Älskar verkligen scootern, hon trivs mycket bättre med att springa framför den, än Fyris....
 
Sheriffen glad att vara återförenad med flocken igen💕
 


Precis när vi kom hem till garaget igen, så fullkomligt öppnade sig himmelen, och regnet fullkomligt vräkte ner🌧️☔️ 

Jösses va blöta vi blev på bara några sekunder.....

 

Skönt att gå in, sparka av oss alla blöta kläder, och sen sätta oss och njuta av tända ljus, lite gott i glaset, nötter och skidor på TV:n...

 

Jag har haft en liten dröm och vision om att dra ihop ett rapportgäng och köra rapport under påskhelgen, men har ju liksom fått hålla det öppet pga av vädret...

Men nu chattade jag med Team Ferrie om hur det såg ut i skogarna, och fick positiva svar om att det med all säkerhet kommer gå att köra om inte kung Bore fullkomligt bestämmer sig att ändra sina planer och sätta käppar i hjulet för oss...

 

Och jag blev så inihelsikes Glad och Pepp, när jag fick det beskedet💃🕺

Åååååå, dags och vårfixa Hobbe i veckan som kommer!!!!!
Fasiken vilken härlig känsla...

Har planerat första starten i Flen 20/4, men vill ju hinna få till en "riktig " rapporttträning innan dess, och nu ser det ut att kunna bli av✊

 

Vi var inte så hungriga på kvällen efter den maffiga lunchen, så vi nöjde oss med varsin Italiensk tallrik framför skidskyttet...

 
GottGottiGottGott😋

 

Söndagsförmiddagen blev mest slappande framför TV:n.

Det bjöds på slalom, storslalom och längdskidor.

Egentligen ska man väl inte sitta inne, när solen skiner utanför, men vi kände att nu är det sista helgen med vintersport, så vi kände att vi kunde unna oss lite slappande...

 

Och hundarna fick sitt efter lunch, så det gick ingen större nöd på dom.

Vi drog till skogs och körde överlappningar.

Inga långa skick, ca 400m x 6, fokuset låg mest på framföringarna med OlliBompa...

För att riktigt få till retningar för henne, så fick Glock vara med och leka hare på 4/6 skick.

 

Dom finaste på A-stationen....

 
Thomas gick ut 400m, jag skickade hundarna, och begav mig sen iväg efter dom...

Kom ikapp,,,,
 
Dom finaste på B-station....
 
.....och gick förbi....och förlängde ytterligare 400m....
 

Thomas skickade hundarna efter mig,,,,

och gick sen ikapp,,,

 
och förbi,,,,
 
Härlig stil Knocke har, han satt lutad mot en sten ❤️
   
Så höll vi på, så det totalt blev 6 skick för Olsson...

Dom sista 2, fick Glock promma med husse...

 
Ikapp, och förbi....  

Så jäkla bra träning, för man får verkligen fram "draget" på framföringarna hos Olsson, som man annars inte riktigt får när man bara kör själva.

 

Avslutade med att gå en mysig prommis...

 
Men satan va kallt det va🥶

Tur ändå att vi båda fick röra på oss hela tiden, för man hann ändå bli rejält nerkyld under dom ca 3 timmarna vi var ute, så det var riktigt skönt att komma hem och dricka en rykande varm Irish Coffie....

   

Mumsligt skönt värmde den våra kalla kroppar....⛄️☃️

 

Nu väntar provtagning på tisdag, sen är det väl bara att hålla tummarna ÄNNU hårade än sist för att jag får mitt gift ☠️ på torsdag✊

Lördagen kommer att spenderas i Flen på TL-träning.

Thomas kommer gå som provhund med Olsson i Elit, och Glock i appellen, måste testa ett framförgåendet med Klonkan i veckan som kommer,,, var några år sen sist....😝

Ska bli skoj...

 

Och sen,,, det Bästa av allt, så ska jag börja vårpimpa Hobbe under veckan....

DET mina damer och herrar, är det Underbaraste av alla Underbara vårtecken🌱🍃🌿🌱🍃🌿

 

Ha en Fin vecka alla glada💝

 

 


Av Ia Weylandt - Söndag 10 mars 16:30

 
Jädrans i havet va fort tiden går nu alltså💨💨💨💨

Det känns som om veckorna bara flyger fram, och det är helg hela tiden.

Det kanske är för att jag inte jobbar, för när jag jobbade tyckte jag att det var måndag hela tiden, eller så är det helt enkelt bara för att det är så mysigt ute just nu...

 

För nu är en sån Underbar tid, och veckan som gått har ju varit Underbar med sol var och varannan dag....

Hundarna och jag går våra mysiga förmiddagsprommisar, och dom är så skuttiga och glada och leker runt hela tiden...

 
Dom kan hålla på hur länge som helst och dra och slakta pinnar, och jag tycker det är skönt att stå still och vila en stund, och betrakta skådespelet....
 
Nackdelen är ju såklart att dom blir förbaskat skitiga på varje prommis...
 
Det blir till att duscha efter varje gång dom varit ute...

Glocks långa päls är ju skitjobbig,,,,,
 
Olsson däremot, går skitfort att få ren...
   
På tisdagen skulle jag röntgas i Eskilstuna,,, trodde jag😝

När jag kommit halvvägs säger dom på radion nåt om att det var tisdagen den 5:e mars, och jag hajade till, 

va de inte den 6:e jag hade tid?
Fick fram kallelsen, och där stod det klart och tydligt att jag hade tid ONSDAGEN DEN 6/3

 Blir så jäkla trött på mig själv, va bara vända och och åka hem, och göra om samma procedur på onsdagen istället...

 

Under veckan som gått, har jag hittat mitt "kall" i livet...

Vi har haft några träfärgade byråer som förvaring nere i tvättstugan.

Jag har tidigare inte brytt mig om att dom varit bruna, men sen vi renoverade och fräschade upp nere i källaren, så har jag stört mig på färgen, när allt annat i tvättstugan är vitt.

Så jag fick ett ryck, och bestämde mig för att måla om byråerna...

 
Å jäklars va jag har njutit av att sitta därnere i källaren och måla...

Såååå jäkla harmoniskt...

Annars brukar jag vara duktig på att dra igång projekt, men tröttnar oftast efter nån minut, och så har Thomas fått ta över..

Men här har jag njutit av varje sekund...

 
Och finthar det blivit👌
 
Varje kväll i veckan som gått, har jag bytt om till "målarkläder" och gått ner i min källare,,,
 

Känns trist att dom nu är klara, jag vill måla mer, går runt i huset och pekar på saker, och undrar om det går att måla om😊men eftersom i stort sett alla möbler vi äger redan går i vitt, så finns det inget projekt för mig just nu.

Men det kanske dyker upp nåt...

Se så fint det blev👍

  I torsdags fick vi nytt trevligt sällskap i hästhagen..

Micke, Bella och barnen åker till Thailand i 3 veckor, och vi har fått äran att vara hästvakt åt barnens lilla fina ponny Banjo😍

 

Han har varit här förut som sällskap till Linus, när Lova var iväg på hältutredning, och han är verkligen en gullig liten häst❤️

Vi lät dom hälsa från varsin sida av stängslet först,,,

 
Och det var inga som helst konstigheter eller sura miner, så vi släppte ihop dom utan några som helst problem...
 
Däremot, så märkte vi på fredagsmorgonen att Linus va dum, och inte lät Banjo äta sin frukost ifred, utan dumma Linus, jagade bort lilla Banjo så fort han gick till sin höhög 😤

Så elaka Linus fick finna sig i att bli instängd i lösdriften...

Det blev han Mycket upprörd över....

 
Waijti och Banjo däremot, samsades bra...
 
Och det är bara vid matsituationerna vi får dela på dom...

I övrigt funkar det bra, och dom håller ihop som en liten fin flock...
 
Jag försöker lura hit Jonna,Sebbe och Morris under kommande veckor när Banjo är här.

Skulle vilja passa på att lära Morris att rida,,, men mamman verkar inte jättepepp på det🫣
   

Sen innehöll fredagseftermiddagen rapportträning för frk Olsson....

Och fasiken va kul det är🎈att vara igång igen,

Hejdå fina hunden😍

 
Körde inga jättelånga sträckor, utan fokuserade på framföringar och långa liggtider mellan skicken...

Tycker hon känns jättefin, och går iväg och kommer in i en rasandes fart...
 
Kampar och käkar korv,,,
 
Men sen lägger hon sig ner och kopplar av när kampkudden plockas bort..

Enda hunden vi haft, som faktiskt ligger på liggunderlaget☺️💖
 

Hemma sen hann vi fånga kvällens sista solstrålar i varsin solstol på altanen...

 
Ingen direkt värmebölja 😅man fick klä på sig rejält...

 
Men ändå, den känslan att kunna sitta ute en stund,,, den känslan var magisk...
 


När solen gått ner bakom trädtopparna, fick hundarna varsin kvart på vibben,,

   
och sen ägnade vi oss åt fredags mys som inleddes med bastu och fotbad...

 
Njuter samtidigt av en White Russian och olivbollar 😋  
Frk O kikade förbi en sväng....
 

 


Lördagen blev väldigt lugn och mysig...

Eftersom skidskyttarna befinner sig på andra sidan Atlanten så hade vi damernas sprint från sena fredagskvällen att titta på samtidgt som vi avnjöt frukosten på lördagsmorgonen...

Då hade Thomas innan vi åt, varit ute och scootrat hundarna i 5 km...

 

Efter en lång gofrulle, drog vi till skogs och körde uppletandekorridorer med Olsson..

 
Det gjorde hon mycket bra👍
   


Glock fick stå över denna dag, han skulle få sitt under söndagen...

For vidare till slottsparken i Mariefred, där "planerna" visade sig vara bättre än väntat👌

Trodde det skulle vara blötare...

 
Olssons fria följ är såååå jäkla fint👏👏👏👏
 
La krutet denna dag på framåtsändandets sakta del.

Kan säga att Frk O till en början var vild och vacker, och drog iväg i 190 knyck💨💨💨💨💨

Men efyer lite nötande (typ efyer 10 vändor😉) så drogs tempot ner, och det blev bättre och bättre...
 
Kul att komma igång även med utomhuslydnad.

Även om det var förskräckligt kallt att stå brevid att titta på.

Jag körde några moves med Glock, kunde ju vara bra med tanke på söndagens väntande aktivitet....
   
Frusen ända in i benmärgen kom vi hem lagom tills damernas andra åk i storslalom från Åre...

Och då gjorde vi något så busigt, så vi värmde våra frusna kroppar med varsin rykande varm Irish Coffie, trots att klockan bara var typ 13.45🙈


Busigt,,, men Jädrans Gott👌

 

Efter skidorna, gick vi en mysprommis tillsammans, och sen var det dags för lördagsmys...

Hundarna fick varsitt märgben, som mottogs på lite olika vis...

Glock gav sig genast i kast med sitt...

 
Olsson, såg helt förstörd ut när hon fick sitt, såg mest ut som vi slagit henne med benet, och hon försvann upp på övervåningen med det.

Hon kom snabbt ner utan, och jag gick upp och hittade benet orört i husses säng😝
 
Där får man för att man försöker göra sig till😆

 

Tyvärr sen, så blev jag dålig på lördagskvällen.

Avskyr verkligen att måendet är så lynnigt, och slår till liksom utan förvarning.

Nu var det tröttheten som slog till med full kraft mitt i skapandet av lördagsmiddagen.

Det är en läskig trötthet, som liksombara säger PANG, och jag skulle vilja och kunna somna stående.

Skulle jag varit själv hemma hade jag gått och lagt mig utan middag, men man vill ju göra allt för att hålla kroppen i schakt för Thomas skull..

Vill inte han ska bli utan mat en lördagskväll....

 

Maten blev Fantastiskt god, men jag orkade knappt sitta upprätt och äta, så jag åt väl en 3-4 tuggor, och sen la jag mig ner i soffan.

Och då PANG kom illamåendet, febern och frossan och övertog kroppen.

Fanns inget annat än att krypa ner i sängen med dubbla duntäcken och försöka sova.

Låg och lyssnade på skidskyttet, men somnade ganska snabbt...

 

Vaknade Tack och Lov på söndagsmorgonen, och mådde bra.

Djävulskt trött, dock efter en stökig natt, men i med lite resorb och dextrosol, och sen stack Glock och jag hemifrån vid 8.30

 

Anledningen till att jag säger Tack och Lov, att jag mådde bra, var för att jag lovat att gå som provhund på Gnesta/Trosa BK då, blivande TL-kollegor till mig skulle träna på att ropa lydnad/uppletande/budföring.

Såg på FB tidigare i veckan att det saknades ekipage, och självklart kände jag att jag ställer upp om det behövs.

Jag ska ju själv ha en likadan dag den 23/3, och är SuperTacksam för alla ekipage som ställer upp för mig då💗

 

Det hade ju varit väldigt pinsamt om jag behövt Tacka Nej på morgonen, så därför skönt att jag mådde bra.

Hade först tänkt attåka dit med Olsson, men kände att hon fått så lite träning utomhus, så det kändes inte bra att gå in och köra tävlingslikt, därför tog jag Glock med mig, och vi fick en SuperMysig dag tillsammans, då allt mitt fokus låg på den Fantastiska Sheriffen❤️

 

Och vilken helt Underbar dag vi fick, jag och Sheriffen...

Vi kom fram till BK´n 15 minuter innan samling, och hann röra lite på oss, på det fina klubbområdet...

 
9.30 samling och genomgång av dagen inne i klubbstugan...

Så trevligt och så tävlingslikt, så man fick allt lite pirr...
 
Jag hade erbjudit mig att vi kunde köra alla 3 delarna om det behövdes, spännande att köra en budföring med Sheriffen, tror det var 2016 senast han gjorde det...
 
Men fina lilla KnockeBockeBus❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Han gör det han ska, även om tempot inte finns där längre.

Faaaan va jag Älskar honom😍

 

Och vilken härlig dag vi fick tillsammans, på en klubb med såååååå trevliga medlemmar.

Jag trivdes verkligen, trots att det va jäkligt kallt...
 
Och Fantastiskt fint ordnat av tävlingssektorn att styra upp detta för sina blivande TL´s.

Det bjöds på mackor, kaffe och the vid samlingen på morgonen, och sen var det fritt att ta fika under dagen...
 

Lite skillnad mot Strängnäs BK för några år sedan, då varje provekipage skulle BETALA 100:- för att få kommendering av TL under utbildning.

Men då ingick iofs fika i dom 100:-💸 

 

Om 2 veckor ska jag köra min träning på Flens BK, och är oerhört Tacksam för all hjälp jag fått att styra upp en bra dag av Fru Messi (Mia Cangren Malmberg)

Jag brukar ju aldrig skriva ut namn på andra än familjemedlemmar, men vissa Fantastiska männiksor (som tex Mia) förtjänar att bli uppmärksammade för att dom är just Fantastiska👏⭐️👏⭐️👏⭐️👏⭐️👏

 

Glock och jag var hemma på Sjövreten igen vid 14-tiden, och då var jag så jäkla frusen, så Thompa startade bastun, och där kröp jag in med kläderna på när jag kom hem.

Förmådde mig inte att ta av dom innan jag klev in, för jag frös så mycket...

Men efter en stund dick jag upp värmen igen i min frusna kropp...🥶

 

Thomas och Olsson hade också en mysig dag tillsammans.

När jag och Knocke stack imorse, stack dom till skogs, och T trampade ut ett spår till Hickan...

I väntan på spåret körde dom uppletande...

 
Det gjorde den fina hunden bra...
 
Sen mys o bilen en stund,,,,
 
Innan det var dags att släppa på...

Hickis gör ett fint upptag,,,
 
och spårar galant...
 
Plockar alla 5+slut...
 
Dom åkte hem en stund, käkade lunch, och vilade på maten.

Och sen drog dom ut på en scootertur.

När Glock är med, drar vi inte upp så mycket tempo, utan det blir mer långsam trav...

Nu när det bara var Olsson, så körde dom 3+3+3km i ganska snabb galopp...
 
Kondisen på Hickebarnet är det inget större fel på, hon var knappt flåsig när dom var klara...
 

 


Nu har vi återförenats här i vårt hem...

Ikväll blir det tacos 🌮 och skidskytte...

Näjda hundar som sovit sen vi kom hem❤️❤️

 

Veckan som kommer bjude på provtagning på tisdag, och förhoppningsvis gifter på torsdan...

Hoppas verkligen att det inte skjuts på mer, för det är ruskigt svårt att planera vårens tävlingar, när jag inte vet hur schemat liksom ser ut,,, har redan fått ändra på vissa planer vi hade...

Så håller tummarna för att proverna är bra 🍀

 

Ha en fin vårvecka 🌿🍃🌱🌿🍃🌱🌿🍃🌱


Av Ia Weylandt - Söndag 3 mars 18:15

 
Äntligen Mars⭐️

Jag Älskar månaden Mars💝

Mars månad är som en smaskig förrätt,,, en läcker liten aptitretare av vad som komma skall...

 

Och JA, jag vet att Mars kan bjuda på värsta kalla vintervädret,,, det kan fortfarande komma massor med snö, och det kan fortfarande bli hiskeligt kallt,,,

Men ändå,, det är en vårmånad,,, och bara vetskapen om att våren är på ingång,,,

gör att jag Älskar att det nu står Mars i vår almanacka....

 

Annars kan jag väl sammanfatta den gångna veckan, som ganska jobbig måendemässigt...

Mådde ju Toppen i söndags, va pigg som tusan, och gick den längsta skogsprommis jag gått på länge, och kände mig fortfarande pigg efteråt...

Och måndagen började precis lika bra...

Jag vaknade och var sååå full av energi,, hade redan då sånna vårkänslor, så det sprätte i benen på förmidagsprommisen, och sen storstädade jag huset...

Pigg & Glad!!!

 

Å så vaknar jag på tisdagen, och känner mig mer eller mindre som överkörd av ett tåg.

Sååå trött, så orkeslös, så jäkla ont i kroppen...

Faaaan också!!
Tvingade mig ut på min förmiddagsprommis, och jävlar va tungt det gick, och jäklar va de värkte i kroppen.

 

Thomas och Glock skulle till veterinären på em, och jag var så jäkla träningssugen, så jag bokade en tid till mig och OlliBompa i Nykvarns hundhall, men var tvungen att boka av,,,

Fanns liksom inte en chans att jag skulle orka😔

 

Istället följde jag med till veterinären...

Vi har Världens Bästa veterinär till våra hundar⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

En privat aktör som har sin praktik hemma på gården mellan Strängnäs och Enköping.

Och hon är så Otroligt kunnig, och så vansinnigt engagerad, och finns tamejfaan alltid tillgänglig för rådgivning om det behövs...

Nu hörde Thompa av sig till henne, för att vi känt lite oro över vår Älskade Glock...

 

Som hanhundsägare vet man ju vad ordet "snoppdropp" betyder☺️

Vi tycker oss ha sett, att Glocks "snoppdropp" till och från på senaste tiden innehållit lite blod.

Lägg därtill att vi båda reagerade på att han drack ovanligt mycket under helgen som gick.

Både när vi var ute på prommis och inne...

Detta gjorde oss ju såklart lite oroliga...

 

Thomas ringde vetten på tisdagsförmiddagen, som direkt sa att vi kunde komma in på eftermiddagen med ett kissprov, så skulle hon kolla igenom honom...

Så stackars Glock fick finna sig i att bli jagad med en kissburk under dagen..

Inte det lättaste att få en liten BC-pojk att kissa i en burk🙈

Men det gick tillslut...

 

Och Tack och Lov fick vi lugnande besked från veterinären.

Allt såg bra ut, njurar, prostata, hjärtat etc.

Hon tog en odling på kissprovet, och ringde dagen efter och sa att lilla GlockiPlockiPinn hade blåskatarr...

Och det kändes ju som en lättnad såklart...

Nu får PlockiPinni äta penicillin i 7 dagar, men det kunde ha varit värre...

Älskade lilla hund😍

 

 


Onsdagen mådde jag verkligen SKIT 💩

Nog faktiskt det sämsta jag mått sen jag blev sjuk för 2 1/2 år sedan.

Men hur jäkla trött och orkeslös jag än är, så tvingar jag mig ut på min förmiddagsprommis.

Nu sa jag till mig själv innan, att det räcker med att bara gå till brevlådorna fram och tillbaka, bara du kommer ut.

Och sen när jag har gått till brevlådorna,

så tänker jag, bara till båten,

och vid båten tänker jag, kämpa på nu, jag går upp till min vilosten, där får jag vila en stund...

 

Så vi tog oss upp till min vilosten i kohagen, en prommis på ca 20 min😊 

Och jäklar va skönt det är att ta en paus där

 
Och skönt att Olsson väl där roar sig själv...

Hon strosar runt och nosar,,,,
 
Och ger sig iväg på lite upptäckarstråt....
 
Den vackra Sheriffen är inte lika lättroad, han lägger sig ner vid mina fötter och väntar på att nåt kul ska hända...
   

Och sen på onsdagseftermiddagen, var det Äntligen dags för 2024 års första rapportträning...

Jösses som jag såg fram emot den,,,

Det var en njutning att få packa ryggorna,,,

 
Det var en njutning att få skära upp korv,,,,
 
Och det var en njutning att få komma ut i skogen ch göra en A-station...

Denna dag var det premiär för Olsson i sitt nya fina rapporthalsband från

www.thingsbyjes.se

 
Och det var lite nervöst att kicka igång efter 4:a månaders vintervila...

Inte för att jag trodde hon glömt vad hon skulle göra, men man vet ju aldrig.

Jag tar ingenting för givet,,, Dollar gick som en jäkla klocka sin första säsong i Elit 2010, för att sen 2011, inte springa på en tävling på 8 månader😳

 

Men av det vi såg av Frk Olsson denna dag, så finns viljan, glädjen och farten kvar,,, jävlar som hon gick💨💨💨

Och det var en njutning att se henne gå iväg och komma in i full fart❤️❤️❤️❤️❤️
 

 


Torsdagen spenderade jag i Eskilstuna, och fyllde på kroppen med ännu mera gift.

Med tanke på hur jäkla dåligt jag mådde i veckan, så togs en massa prover, som skönt nog visade sig vara bra...

Och faktum är att jag kände mig piggare än vad jag gjort dom senaste två dagarna....

 

Och Ännu piggare, kände jag mig när jag vaknade på  fredagsmorgonen...

Så pigg, så jag bestämde mig för att knalla ut varsitt spår till G&O efåter min förmiddagsprommis

Härlig känsla...

Nu orkar jag ju tyvärr inte gå dom med hundarna ännu, så det fick Thompa göra, men jag är glad över att jag hade orken att trampa ut dom...

 

Nu var dom inte så hiskeligt långa, Olssons mätte ca 600, och Glocks knappt 300.

Men bättre än ingenting....

 

Och jäklar vilket fint upptag Frk O gör, ca 2 timmar senare...

 
Alltså, det är en fröjd att stå brevid och titta på när hon jobbar sig ut i rutan, gör en snabb check, och sen väljer rätt...
 
Sen spårar hon som en gudinna,,, Thomas var salig efteråt, det går så lugnt, så tryggt, så säkert...
 
Man blir ju sugen att hitta nån spårtävling under våren....

Och Knocke ville ju inte va sämre...

Även han gör ett fint upptag,,,,,
 
Och plockar alla sina 3+slut❤️
   
Känns som om båda hundarna har vilat sig i fin form🤪

 

Helgen har varit bra!
Lördagen efter frukost, drog vi till skogs för att köra ett frispår med HickeliPick.

Satan i Gatan va vi har kommit in i ett träningsstim.....

Älskar det❣️

 
Thompa leker, kampar och busar med Hickan lilltroll,,,,
 
innan han lämnar A-stationen, och beger sig ca 600m ut till B...
   
Och Hinkan är ju sååå cool...

Hon bara lägger sig ner under en gran 🌲 och tittar längtansfullt efter husse när han går iväg...
 
Och sen, när jag ca 20 minuter senare, ska värma upp, så är hon som en känguru, som liksom hoppar på bakbenen i sin iver att få komma fram till sändningsplatsen, för att sen dra iväg i 180 knyck 💨💨💨💨

 

Det var ett ganska trixigt spår, men hon löste det galant,,,
 
och kom in till husse i god fart....
 
Duktig HickeliPick⭐️

 

Gick en ganska lång mysig prommis efteråt...
 


Sen hem och hopp in i duschen, för vidare avfärd mot Sjötäppan gård, där äldsta barnbarnet skulle fira sin 13-onde födelsedag...

Hajja, att Thompa har ett barnbarn som är tonåring🥳hur faaan gick det till? 
Fina Liam, som verkligen mer eller mindre är född på hästryggen, och är idag en mycket duktig ryttare..

En Älsklingsbild från några år tillbaka...

 


Det blev en mycket trevlig eftermiddag, med supergod tårta...

 
och mysigt samkväm med släkten....
   
Fina lilla Saga, tycker så mycket om sin farfar, och ville vara hos honom hela tiden💞
 
Hon Älskar att pilla öron,,,,
 
Tårtan va inte så viktig,,, bara hon fick ligga hos farfar och pilla honom i örat....💝
Love tyckte däremot att tårtan va supergod....
   

Kom hem igen till Sjövreten vid 16-tiden, och det är så härligt att det fortfarande är ljust ute då...

Jag drog iväg med hundarna ut på en riktig långis med scootern...

Den första riktiga långturen jag tar med Elis.....

 
Så härligt att vägarna runtomkring oss nu, är i princip helt snöfria....
 

Thompa var kvar hemma och fixade med hästarna...

Sen gick vi in och lördagsmyste med att kolla skidskytte i efterhand.

En bra lördag helt enkelt👌

 

Och söndagen blev helt OK den också.

Som traditionen lyder, första söndagen i mars, så går vi upp och kollar starten i Vasaloppet på TV.

Det är så mysigt, känns lite som julafton.

Thomas stack ut tidigt med hundarna, och jag gick upp och gjorde gofrulle...

7.30 bänkade vi oss o varsin soffa, tända ljus överallt, och njöt av jäkligt god frukost😋 samtidigt som alla fantastiska människor tog sig an dagens 9 mil mellan Sälen och Mora...

 

Tycker starten är så maffig.....

   

Men, vi slet oss efter en stund, och packade in oss och hundarna i bilen och drog ner till Eskilstuna.

Anledningen var att vi beställt lite reservdelar till Hobbe från Tumbo husvagnar, och fick mail tidigare o veckan att dom kommit.

Frågade då om det gick bra att komma på söndag och hämta dom, och fick svaret att det skulle gå bra, dom skulle ha öppet mellan 11-15

 

Faaan va 👍 bra....

Bara det, att vi kom fram till husvagnsfirman och det va helt jäkla knökstängt😬

Visade sig att dom  har stängt på söndagar😤

Och alltså, jag blir ju så jäkla arg, så det brinner i huvudet på mig🤬
Men va ska man göra, det fanns ju liksom ingen där att skrika sig hes på, och tur va väl kanske det....🫣

 

Förenade ändå lite nytta med nöje, genom att åka till Eskilstuna BK och köra lydnad och uppletande...

 

Och jäklars, så fin hon va min Frk Olsson...

Tyvärr fick Thomas köra henne, jag orkar inte hur mycket jag än vill...

Och när jag ser dom tillsammans, så tänker jag att jag kan bara inte ta tillbaka henne.

Dom är såååååå fina ihop,,, och hon går såååååå jäkla bra...

 
Fotat långt ifrån, för jag satt på stegen en bit bort,,, men fria följet är såååååå snyggt👌
 
Framåtsändandet behöver nog lite repetition, men hon var snabb ut, hon slog av, blev lite lång, men skitsnabb in...

Och framförallt,,, HON VAR GLAD 😃 
 

Det var Magiskt att sitta vid sidan och se min duktiga hund och husse dansa fram tillsammans💞

Önskar bara att det varit jag som gick där😔

 

Gick vidare in och körde ett uppletande i fyra korridorer....

 
Vetetusan, om man egentligen ska ägna sig åt att träna hundarna,,, eller bara låta dom vila sig i form, för Hickan va Magisk⭐️
 
Även KnockeliBockeliBus fick leta...
 
och gjorde det så bra...

Det går inte så fort längre, men han hittar grejjorna,,, och han är förbaskat söt när han kommer in med dom....😍
 


Lämnade sedan Eskilstuna bakom oss,mochåkte hem till Sjövreten igen.

Thomas släppte av mig och hundarn i Läggesta, och sen gick vi hem dom 2 sista kilometrarna...

 
Skönt att vara någotsånär pigg igen...

Men jäklars va blött det är överallt, tur jag hade koppel på hundarna, annars hade nog iallafall Olsson simmat iväg...

Dom blev som tokiga båda två när dom såg vattnet...
   
Nu har båda hundarna fått varsin kvart på vibben...

Glock slocknar direkt.....

 

För Olsson tar det ett par minuter, men så har alla våra hundar varit i början, sen slappnar hon av och njuter..
 
Nu står en köttfärssås och puttrar på spisen,,, ikväll bjuder jag mig själv på min älsklingsrätt Spagetti och Köttfärssås😋

Veckan som kommer ligger väldigt oplanerad framför oss...

Tider att passa på tisdagen, men det är allt.

Hoppas kunna fortsätta med skogsarbete, även om SMHI säger att det ska bli kallare igen...

Men ingen snö i sikte,,,, kler tummarna🍀

 

Må så gott Alla💝

 

 

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards