Alla inlägg den 3 mars 2024

Av Ia Weylandt - Söndag 3 mars 18:15

 
Äntligen Mars⭐️

Jag Älskar månaden Mars💝

Mars månad är som en smaskig förrätt,,, en läcker liten aptitretare av vad som komma skall...

 

Och JA, jag vet att Mars kan bjuda på värsta kalla vintervädret,,, det kan fortfarande komma massor med snö, och det kan fortfarande bli hiskeligt kallt,,,

Men ändå,, det är en vårmånad,,, och bara vetskapen om att våren är på ingång,,,

gör att jag Älskar att det nu står Mars i vår almanacka....

 

Annars kan jag väl sammanfatta den gångna veckan, som ganska jobbig måendemässigt...

Mådde ju Toppen i söndags, va pigg som tusan, och gick den längsta skogsprommis jag gått på länge, och kände mig fortfarande pigg efteråt...

Och måndagen började precis lika bra...

Jag vaknade och var sååå full av energi,, hade redan då sånna vårkänslor, så det sprätte i benen på förmidagsprommisen, och sen storstädade jag huset...

Pigg & Glad!!!

 

Å så vaknar jag på tisdagen, och känner mig mer eller mindre som överkörd av ett tåg.

Sååå trött, så orkeslös, så jäkla ont i kroppen...

Faaaan också!!
Tvingade mig ut på min förmiddagsprommis, och jävlar va tungt det gick, och jäklar va de värkte i kroppen.

 

Thomas och Glock skulle till veterinären på em, och jag var så jäkla träningssugen, så jag bokade en tid till mig och OlliBompa i Nykvarns hundhall, men var tvungen att boka av,,,

Fanns liksom inte en chans att jag skulle orka😔

 

Istället följde jag med till veterinären...

Vi har Världens Bästa veterinär till våra hundar⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

En privat aktör som har sin praktik hemma på gården mellan Strängnäs och Enköping.

Och hon är så Otroligt kunnig, och så vansinnigt engagerad, och finns tamejfaan alltid tillgänglig för rådgivning om det behövs...

Nu hörde Thompa av sig till henne, för att vi känt lite oro över vår Älskade Glock...

 

Som hanhundsägare vet man ju vad ordet "snoppdropp" betyder☺️

Vi tycker oss ha sett, att Glocks "snoppdropp" till och från på senaste tiden innehållit lite blod.

Lägg därtill att vi båda reagerade på att han drack ovanligt mycket under helgen som gick.

Både när vi var ute på prommis och inne...

Detta gjorde oss ju såklart lite oroliga...

 

Thomas ringde vetten på tisdagsförmiddagen, som direkt sa att vi kunde komma in på eftermiddagen med ett kissprov, så skulle hon kolla igenom honom...

Så stackars Glock fick finna sig i att bli jagad med en kissburk under dagen..

Inte det lättaste att få en liten BC-pojk att kissa i en burk🙈

Men det gick tillslut...

 

Och Tack och Lov fick vi lugnande besked från veterinären.

Allt såg bra ut, njurar, prostata, hjärtat etc.

Hon tog en odling på kissprovet, och ringde dagen efter och sa att lilla GlockiPlockiPinn hade blåskatarr...

Och det kändes ju som en lättnad såklart...

Nu får PlockiPinni äta penicillin i 7 dagar, men det kunde ha varit värre...

Älskade lilla hund😍

 

 


Onsdagen mådde jag verkligen SKIT 💩

Nog faktiskt det sämsta jag mått sen jag blev sjuk för 2 1/2 år sedan.

Men hur jäkla trött och orkeslös jag än är, så tvingar jag mig ut på min förmiddagsprommis.

Nu sa jag till mig själv innan, att det räcker med att bara gå till brevlådorna fram och tillbaka, bara du kommer ut.

Och sen när jag har gått till brevlådorna,

så tänker jag, bara till båten,

och vid båten tänker jag, kämpa på nu, jag går upp till min vilosten, där får jag vila en stund...

 

Så vi tog oss upp till min vilosten i kohagen, en prommis på ca 20 min😊 

Och jäklar va skönt det är att ta en paus där

 
Och skönt att Olsson väl där roar sig själv...

Hon strosar runt och nosar,,,,
 
Och ger sig iväg på lite upptäckarstråt....
 
Den vackra Sheriffen är inte lika lättroad, han lägger sig ner vid mina fötter och väntar på att nåt kul ska hända...
   

Och sen på onsdagseftermiddagen, var det Äntligen dags för 2024 års första rapportträning...

Jösses som jag såg fram emot den,,,

Det var en njutning att få packa ryggorna,,,

 
Det var en njutning att få skära upp korv,,,,
 
Och det var en njutning att få komma ut i skogen ch göra en A-station...

Denna dag var det premiär för Olsson i sitt nya fina rapporthalsband från

www.thingsbyjes.se

 
Och det var lite nervöst att kicka igång efter 4:a månaders vintervila...

Inte för att jag trodde hon glömt vad hon skulle göra, men man vet ju aldrig.

Jag tar ingenting för givet,,, Dollar gick som en jäkla klocka sin första säsong i Elit 2010, för att sen 2011, inte springa på en tävling på 8 månader😳

 

Men av det vi såg av Frk Olsson denna dag, så finns viljan, glädjen och farten kvar,,, jävlar som hon gick💨💨💨

Och det var en njutning att se henne gå iväg och komma in i full fart❤️❤️❤️❤️❤️
 

 


Torsdagen spenderade jag i Eskilstuna, och fyllde på kroppen med ännu mera gift.

Med tanke på hur jäkla dåligt jag mådde i veckan, så togs en massa prover, som skönt nog visade sig vara bra...

Och faktum är att jag kände mig piggare än vad jag gjort dom senaste två dagarna....

 

Och Ännu piggare, kände jag mig när jag vaknade på  fredagsmorgonen...

Så pigg, så jag bestämde mig för att knalla ut varsitt spår till G&O efåter min förmiddagsprommis

Härlig känsla...

Nu orkar jag ju tyvärr inte gå dom med hundarna ännu, så det fick Thompa göra, men jag är glad över att jag hade orken att trampa ut dom...

 

Nu var dom inte så hiskeligt långa, Olssons mätte ca 600, och Glocks knappt 300.

Men bättre än ingenting....

 

Och jäklar vilket fint upptag Frk O gör, ca 2 timmar senare...

 
Alltså, det är en fröjd att stå brevid och titta på när hon jobbar sig ut i rutan, gör en snabb check, och sen väljer rätt...
 
Sen spårar hon som en gudinna,,, Thomas var salig efteråt, det går så lugnt, så tryggt, så säkert...
 
Man blir ju sugen att hitta nån spårtävling under våren....

Och Knocke ville ju inte va sämre...

Även han gör ett fint upptag,,,,,
 
Och plockar alla sina 3+slut❤️
   
Känns som om båda hundarna har vilat sig i fin form🤪

 

Helgen har varit bra!
Lördagen efter frukost, drog vi till skogs för att köra ett frispår med HickeliPick.

Satan i Gatan va vi har kommit in i ett träningsstim.....

Älskar det❣️

 
Thompa leker, kampar och busar med Hickan lilltroll,,,,
 
innan han lämnar A-stationen, och beger sig ca 600m ut till B...
   
Och Hinkan är ju sååå cool...

Hon bara lägger sig ner under en gran 🌲 och tittar längtansfullt efter husse när han går iväg...
 
Och sen, när jag ca 20 minuter senare, ska värma upp, så är hon som en känguru, som liksom hoppar på bakbenen i sin iver att få komma fram till sändningsplatsen, för att sen dra iväg i 180 knyck 💨💨💨💨

 

Det var ett ganska trixigt spår, men hon löste det galant,,,
 
och kom in till husse i god fart....
 
Duktig HickeliPick⭐️

 

Gick en ganska lång mysig prommis efteråt...
 


Sen hem och hopp in i duschen, för vidare avfärd mot Sjötäppan gård, där äldsta barnbarnet skulle fira sin 13-onde födelsedag...

Hajja, att Thompa har ett barnbarn som är tonåring🥳hur faaan gick det till? 
Fina Liam, som verkligen mer eller mindre är född på hästryggen, och är idag en mycket duktig ryttare..

En Älsklingsbild från några år tillbaka...

 


Det blev en mycket trevlig eftermiddag, med supergod tårta...

 
och mysigt samkväm med släkten....
   
Fina lilla Saga, tycker så mycket om sin farfar, och ville vara hos honom hela tiden💞
 
Hon Älskar att pilla öron,,,,
 
Tårtan va inte så viktig,,, bara hon fick ligga hos farfar och pilla honom i örat....💝
Love tyckte däremot att tårtan va supergod....
   

Kom hem igen till Sjövreten vid 16-tiden, och det är så härligt att det fortfarande är ljust ute då...

Jag drog iväg med hundarna ut på en riktig långis med scootern...

Den första riktiga långturen jag tar med Elis.....

 
Så härligt att vägarna runtomkring oss nu, är i princip helt snöfria....
 

Thompa var kvar hemma och fixade med hästarna...

Sen gick vi in och lördagsmyste med att kolla skidskytte i efterhand.

En bra lördag helt enkelt👌

 

Och söndagen blev helt OK den också.

Som traditionen lyder, första söndagen i mars, så går vi upp och kollar starten i Vasaloppet på TV.

Det är så mysigt, känns lite som julafton.

Thomas stack ut tidigt med hundarna, och jag gick upp och gjorde gofrulle...

7.30 bänkade vi oss o varsin soffa, tända ljus överallt, och njöt av jäkligt god frukost😋 samtidigt som alla fantastiska människor tog sig an dagens 9 mil mellan Sälen och Mora...

 

Tycker starten är så maffig.....

   

Men, vi slet oss efter en stund, och packade in oss och hundarna i bilen och drog ner till Eskilstuna.

Anledningen var att vi beställt lite reservdelar till Hobbe från Tumbo husvagnar, och fick mail tidigare o veckan att dom kommit.

Frågade då om det gick bra att komma på söndag och hämta dom, och fick svaret att det skulle gå bra, dom skulle ha öppet mellan 11-15

 

Faaan va 👍 bra....

Bara det, att vi kom fram till husvagnsfirman och det va helt jäkla knökstängt😬

Visade sig att dom  har stängt på söndagar😤

Och alltså, jag blir ju så jäkla arg, så det brinner i huvudet på mig🤬
Men va ska man göra, det fanns ju liksom ingen där att skrika sig hes på, och tur va väl kanske det....🫣

 

Förenade ändå lite nytta med nöje, genom att åka till Eskilstuna BK och köra lydnad och uppletande...

 

Och jäklars, så fin hon va min Frk Olsson...

Tyvärr fick Thomas köra henne, jag orkar inte hur mycket jag än vill...

Och när jag ser dom tillsammans, så tänker jag att jag kan bara inte ta tillbaka henne.

Dom är såååååå fina ihop,,, och hon går såååååå jäkla bra...

 
Fotat långt ifrån, för jag satt på stegen en bit bort,,, men fria följet är såååååå snyggt👌
 
Framåtsändandet behöver nog lite repetition, men hon var snabb ut, hon slog av, blev lite lång, men skitsnabb in...

Och framförallt,,, HON VAR GLAD 😃 
 

Det var Magiskt att sitta vid sidan och se min duktiga hund och husse dansa fram tillsammans💞

Önskar bara att det varit jag som gick där😔

 

Gick vidare in och körde ett uppletande i fyra korridorer....

 
Vetetusan, om man egentligen ska ägna sig åt att träna hundarna,,, eller bara låta dom vila sig i form, för Hickan va Magisk⭐️
 
Även KnockeliBockeliBus fick leta...
 
och gjorde det så bra...

Det går inte så fort längre, men han hittar grejjorna,,, och han är förbaskat söt när han kommer in med dom....😍
 


Lämnade sedan Eskilstuna bakom oss,mochåkte hem till Sjövreten igen.

Thomas släppte av mig och hundarn i Läggesta, och sen gick vi hem dom 2 sista kilometrarna...

 
Skönt att vara någotsånär pigg igen...

Men jäklars va blött det är överallt, tur jag hade koppel på hundarna, annars hade nog iallafall Olsson simmat iväg...

Dom blev som tokiga båda två när dom såg vattnet...
   
Nu har båda hundarna fått varsin kvart på vibben...

Glock slocknar direkt.....

 

För Olsson tar det ett par minuter, men så har alla våra hundar varit i början, sen slappnar hon av och njuter..
 
Nu står en köttfärssås och puttrar på spisen,,, ikväll bjuder jag mig själv på min älsklingsrätt Spagetti och Köttfärssås😋

Veckan som kommer ligger väldigt oplanerad framför oss...

Tider att passa på tisdagen, men det är allt.

Hoppas kunna fortsätta med skogsarbete, även om SMHI säger att det ska bli kallare igen...

Men ingen snö i sikte,,,, kler tummarna🍀

 

Må så gott Alla💝

 

 

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards