Direktlänk till inlägg 1 april 2024

🐣PÅSKEN 2024🐣

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

 
Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå.

Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....

 

Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte...

Det som tillslut fällde avgörandet, var att vi hämtade ju Hobbeliten i Linköping i onsdags eftermiddag, och kom hem med honom ganska sent.

 

Skulle vi dra iväg som planerat fredag fm, så behövde vi skynda på med bäddning, packning och piffning,

och det kände vi inte för,,, ville kunna göra allt det där i lugn och ro.

För jag upptäckte ganska snabbt, att jag sett fel på alla bilder, jag trodde all inredning gick i brunt, och hade köpt allt piff i passande färger till det.

Men det visade sig att allt gick i grått, så på torsdagen fick jag åka och byta alla textilier etc som jag köpt.

 

Ett tag var vi sugna på att ta "gamla" Hobbe upp, men eftersom jag börjat tömma honom, och tex diskat allt husgeråd, så kändes det inte superpeppande att packa in det i honom igen...

 

Sååååå, för att göra en kort historia lång, så blev det ingen husvagnspremiär denna påskhelgen,,,

men som sagt, så blev den bra ändå👌

 

Men faktiskt, så har hela veckan varit bra...

I måndags hade vi TL-utbildning med fokus på söket...

 
Söket, är ju det jag kan Absolut nästan ingenting om, men jag tycker det är superintressant, och det gjorde mig lite taggad att prova på det framöver...
 


Även så lyckades jag i veckan med bedriften att efter många svordomar, anmäla mig och Olsson till tävling på nya utskällda SBK-tävling sidan...

 
Årsdebuten kommer ske i Flen, på DM i spår.

Velade länge om vi skulle starta rapporten eller spåret, som synd nog går samma dag, men valet föll tillslut på spåret, eftersom man som tävlande för distriktet har "förtur" ,,,

kanske om man har otur enda spårtävlingen man kommer med på under året...

Att anmäla till tävling, är Absolut, den bästa peppen för att få motivation att träna...

Tyvärr, är vår lydnadsplan väldigt blöt, så jag har kört några moves varje dag på ridbanan istället...

 
Det funkar i många moment, men inte alla...

 

Å så var det ju klart en höjdpunkt, att för en dag få röda mattan utrullad för sig, och åka ner och hämta hem Hobbeliten...

   


Men sen på torsdagen, inleddes påskhelgen med halvdag (för Thomas)

Och många, och lyckade träningspass har det blivit under den långa helgen som gått...

Inledde påskfirandet på skärtorsdagen med att dra till skogs för att köra ett frispår med Frk Olsson...

 

Thompa traskade ut ett 720m långt spår, som blev lite trixigare än beräknat pga att träd ramlat i hans väg...

   
Men OlliBompa, drog iväg som en avlöning, och löste trixet med bravur⭐️👏⭐️👏⭐️👏⭐️👏

Duktig HickeliPicka❤️

 

Gjorde även ett uppletande i fyra korridorer,,,

   
Och jädrans vilken näsa hon har⭐️
 
Såååå jäkla snyggt plockade hon dom 5 föremål som vi lagt ut...
 
Knocke fick också leta lite, men hann fick nöja sig med 2 korridorer...
 
Ibland undrar man om dom fattar att dom inte ska få leta lika mycket som förr,,, för det blev ett jäklars springande innan han började plocka in dom 3 föremålen vi lagt ut...
 
Det var som om han fattade, att ju fortare han gör det, desto fortare får han gå in i bilen igen...

Nu kanske det inte är så vanligt att hundar tänker så😉, men å andra sidan är Glock ingen "vanlig" hund....

Glock är ju liksom, the One and Only mest perfekta hund som finns,,  så inte konstigt om han övertänker lite❤️
 

For vidare till det som Åkersborna kallar för Engelska parken i Åkers Styckebruk.

Fråga mig inte varför den heter så, är knappast en park, bara ett fält, men skitsaksamma vad det kallas, bara det går att träna lite lydnad där, så är jag nöjd...

 

Jag har gett mig Faaaaan på att jag ska få bort dom där jäkla startskallen hon har på apporteringarna, för det är så förbaskat dumt att dom kommer, när apporteringarna, framförallt metallen annars är sååååå jäkla bra....👌

 

Jag har testar många goda råd, som funkat ett tag, men som hon efter ett par gånger genomskådat,,,

men nu testar jag min egen filosofi, och så får vi se vart det leder...

Vi har 3 veckor på oss till tävling😱🍀

     
Det jag själv måste träna på, är att kasta den där jäkla apporten,,, det blir lite si och så med hur den flyger iväg...
 
Vilket sammanträffande att jag samma dag, fick upp ett liknande apporteringsminne för 11 år sedan,,, då var det SuperDollarn❤️ som satt vid min sida...

Jag måste haft bättre kastteknik då, med tanke på hur apporten flyyyyyyger iväg☄️
 
Det som är lite kul att se tillbaka på, är att 29/3-13, då bilden på Dollar är tagen,,, så var det fortfarande vinter...

Bilden är tagen på isen på sjön Uttran⛄️ 

Det var inte Alltid bättre förr🥹

 

Med nöjda glada hundar, åkte vi hem för att inleda påskandet.

Och vad är en bättre start än en rykande varm och god Irish Coffie 😋
 
Mumsligt gott!
Middagen innehöll räkor på lite olika sätt och vis,

GottGottiGottGott🤤
 

 


Lördag 1= långfredagen (jag Älskar massor med lördagar på rak😍)

 

Innan frullen drog jag till skogs för att göra en del av min TL-läxa.

Läxan består i att fixa spårpåsläpp i lägre, högre o elit.

Så jag gjorde 2 upptagsrutor, en högre och en elit , ingen större skillnad annat än storleken, och en påvispunkt i högrerutan...

 
Thomas var under tiden ute och scotrade hundarna, och sen träffades vi hemma och åt en makalöst god påskig brunch😋

Satt länge och åt, sen pulade vi med hästarna, för en att sedan framåt eftermiddagen dra till skogs för att lägga spår i mina rutor.

Nu skulle jag ju egentligen ha fixat dom dagen innan om jag tänkt lite, men vi chansade på att hundarna skulle klara dom ändå.

Thomas knallade ut ett 1200 meters spår till Olsson, och jag knallade ca 400 m till Glock...

 

Åkte sen ner till Engelska parken och gick en fin promenad,,,,

 
Vi har aldrig gått där förut, men det är riktigt fint...
 
Körde även denna dag ett 10-tal apporteringar med Hickan ......  

Så jävla kass jag är på att kasta den där förbaskade apporten, fick den nästan i huvudet vid ett tillfälle...


 
Hon är faktiskt skön på så vis Frk Olsson, jag kan göra 10 apporteringar på rak utan att hon börjar slå av på tempot,
 
Nästan så att tempot snarare ökar för varje gång, och peppar, peppar, ännu så länge funkar tyst 🤫 tricket....
 
Även KnockeBoy fick springa och hämta apporten.....
 


Vilade en stund i bilen, och sen var det dags att släppa på Glock först...

 
Han för ett fint upptag,,, och kommer iväg åt rätt håll....
 
Spårar fint, och plockar sina 2+slut...
   
Världens Bästa Glock⭐️

 

Olsson gör också ett kanonupptag, och går iväg åt rätt håll...

   
Spårar magiskt, plockar 7+slut, och belönas med massor av lek och bus... 
 

Världens Bästa Olsson⭐️


Sen var det riktigt skönt att komma hem, sparka av sig skogen, hoppa i mysisar, och föra kväller....

Vi är ju inga fikamänniskor, Thomas och jag, men vi hoppade in på ICA på vägen hem, och sprang på 2 påskbakelser som talade till oss...

 
Dom mösade vi på efter middagen....

Inte jättegoda, smakade mest bara socker, men kuligt ändå med liiiiite påskkänsla sådär dagen innan påskafton...🐣

 

Lördag 2 = Påskafton.....

Tidig morgon, vi tassar upp vid 6.30, ger hundarna frukost, packar rapportryggorna, förbereder matsäcken.

Thomas sticker ut en sväng med hundarna, men vid 8-tiden sitter vi i bilen, påväg mot Underbara Tärnsjö, och årets första gruppträning i rapport...

Woaw, vilken härlig känsla....

 

Kommer fram till ett soligt och vackert Tärnsjö 30 minuter innan samling.

Det är precis så vi vill ha det för att hinna gå en dräglig prommis med Glock innan det blir bilen ett par timmar för honom...

 
Thomas sa till mig, att han tyckte jag såg så jäkla kaxig ut, och att jag skulle ta av mig solglasögonen....
 
Vem?
Jag?

😂😂😂😂😂😂😂
 
Jag kan faktiskt hålla med lite såhär i efterhand,,,,

Ser mer ut som en kaxig snowboardåkare, än en gullig rapporthundsförare😎

Men vad ska man göra?????

 

Nåväl, till samlingen kl 10, kom 5 träningssugna Team, och jösses va härligt det var att återse dom efter den långa vintern.

Jag fick nypa mig i armen flera gånger, och påminna mig själv om vilken härlig tid vi har framför oss nu...

 

Uppbindningen på A-stationen.....

 
Samling, genomgång och upplägg av dagens sträcka...
 
Utmarschen....
   
Denna dagen körde vi fullång grundsträcka och 2x350 meter förlängningar...

SuperNöjda med Frk Olsson, men tycker över lag att alla 5 hundar skötte sig bra...

 

 

Fina MayDay på nedräkningen....

 
Fina Ferrie på C-station
 
Fina Frk Olsson på C....
 
Thomas garvade så åt när alla förare nervöst stod och iakttog sina gps ´r innan dom hade sina hundar i säkert

fövar på D...

Undrar hur man gjorde innan det fanns sändare att sätta på hundarna?

 
Fina T&O på D-stationen❤️❤️
 


Medans vi inväntade våra duktiga hundar och förare från D, tändes grillen,,,,

 
Korvar lades på,,,,
 
och jag kan meddela att det smakade himmelskt gott, samtidigt som vi gick igenom dagens träning....
   
Såååååå jäkla Underbart att vara igång igen....

 

Team Ferrie, var tvungna att lämna efyer lunchen, men vi andra körde uppletande i 3 korridorer...

 
Måste bara säga att Olsson var MAGISK⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

  Jädrans vilken fin näsa hon har❤️

 
Nu var det väldigt gynnsamma vindar, så faktiskt alla hundar skötte sig Super👌

 

StekarLinna,,,,
 

Qrut....

 
Iza.....
 

MayDay

   
Missade att fota Jelly, men det var för att hon var innan mig, och då värmde jag och OlliBompa upp...

 

Glock kanske inte hade sin roligaste dag😔
Men han fick iallafall komma ut och käka korv och andra godsaker medans vi väntade in hundarna från D...

 
Det är fanimej inte lätt att bli gammal🙁🥰

 

Så jäkla nöjda och glada med dagen, vinkade vi hejdå till våra fina vänner, och begav oss hem till Sjövreten igen...

Och jag vetefaan vad som händer i min hjärna egentligen...

Jag som varit maniskt rädd för att åka över broar, som tidigare HATAT Strängnäsbron, och suttit och hyperventilerat hela vägen över.

 

Plötsligt märkte jag att jag njöt, märkte det redan på ditresan,,, jag tittade hela vägen över,  

Och nu, på hemresan,,, så kollade jag också,,,, och fotade tom när vi var på toppen av den höga bron😱

 
Vad Är Det som Händer??? Liksom????
Har jag gått och blivit helt brofrälst????
 

Ska bli spännande å se om jag nästa gång även vågar köra över🤔

 

Hur som helst, så var det väldans skönt att komma hem efter många ljuvliga timmar ute i friska luften....

Olsson fick en kvart på vibben, och sen hade jag gjort det lätt för mig genom att bara servera kräftor och västerbottenpaj till middag...

   
Alltså, det var dom godaste kräftor jag någonsin ätit tror jag😋

Jag bara sörplade, stönade och njööööööt...
 

Visste faktiskt inte om att jag tycker kräftor är såååååå gott! 

Lördag 3 = Påskdagen....

Den 3:e lördagen blev inte alls som vi tänkt oss och planerat, men det var faktiskt inte vårt fel, utan jäkla SMHI som lovade Guld och Gröna skogar....

Enligt deras prognos skulle vi ha 14˚ varmt, och strålande solsken 🌞 precis hela dagen....

 

Så vi planerade efter det, vi skulle låta hundarna få vilodag, och istället fokusera på utemiljön runtomkring oss.

Vi skulle högtryckstvätta altanen, städa min bil, plantera lite vårblommor, måla om en dörr, etc etc

Som avslutning på en härlig dag, såg jag framför mig att jag skulle sitta ute på altanen, med ett glas rosé, lite goda bär, och bara njuta av vårsolen...

 

Det bidde inget av det☹️

 

Vaknade, drog upp rullgardinen, och möttes inte alls av en klarblå himmel, snarare en himmel i typ 2 nyanser av mörkgrått😤....

Kollade SMHI igen, som då lovade sol kl 10.00

Så efter frullen drog jag till skogs med hundarna, och Thompa pulade med hästarna.

Gick en fin prommis,,,

 
Men det var fortfarande jäkligt grått när jag kom hem...

Kollade SMHI, som då sa, att klockan 13 blir det sol...

Jo Tjena,,,

Klockan 13, var fortfarande himlen lika grå, så jag gick å la mig å sov en timma....

 

Vaknade klockan 14, och tjurade till rejält, när jag såg den grå himmelen, utan minsta tillstymmelse till sol....

Men, se, då daskade vi upp oss, och bestämde att jäkla SMHI skulle minsann inte få förstöra vår 3:e lördag,,,

Så vi bestämde oss för att dra iväg på långtur med Fyris....

 
Å det är ju så mysigt, att bara dra iväg ut, inte med tanke på att fysa hundarna, utan bara lugnt cruisa kring på dom fina vägarna vi har runtomkring oss...
 
Stanna till vid något vattenhål, och låta hundarna dricka....
 
Trist, när man tycker man har en Pangbild framför näthinnan, men inser att ett vla buskage skymmer halva hunden🫣
 
Sen puttra vidare igen,,,,,
 
Stanna och vila en stund, ge hundarna lite godis,,,
 
 
Långsamt puttra vidare igen,,,,,
 
Stanna för vätskekontroll av både hundar och förare.....
     
Och sen köra vidare igen.....
 

Sammanlagt körde vi 1,7 mil uppdelat på 3 timmar,,, så ingen av hundarna var ens flåsiga efteråt,,,(och inte vi heller😉) 

Däremot var vi alla väldans skitiga, så det blev uteduschen för de fyrbenta när vi kom hem igen...

     
Sen var det mysigt att bara sitta ute en stund, kolla ut över hästhagen, och njuta av fåglarnas kvitter...

 
Sol eller inte,,, våren kommer......

 

Och man är väl inte sämre, än att man kan njuta av ett glas rosé, och lite mysiga bär inomhus, om nu solen lyser med sin frånvaro utomhus...

Lägg därtill en lite men naggande god Fireball, så blev påskdagen perfekt 👌 med eller utan sol😁   

Men sen, efter 3 raka lördag, så blev det söndag, fast måndag= annandag påsk 🐣 

Rapport, stod på menyn även denna dag.

Så i den råkalla gryningen, styrde vi vårt ekipage mot Knivsta och deras Superfina tävlingssträcka...

En riktigt trevlig dag, med duktiga rapporthundar, men fy satans i Helvetia, va kallt det var🥶

Vi var helt jäkla nerkylda när vi kom hem, det fick bli en bastu för att få upp värmen igen...

 

Men som sagt, mycket bra träning...

 
Samling och genomgång på A

Det blev även idag en lång grundsträcka,,, bäst att passa på när marken finns...

 

Utmarsch....

 

Fin bild på Tango och pannkakorna....
 

Och precis som traditionen säger, så fick Glock komma ut och smaska pannkakor när alla hundarna var i säkert förvar på D-stationen....
 

Ett passande jobb för en pensionär❤️

 

Korven efteråt smakade som vanligt himmelskt....
 

Det finns verkligen inget godare efter ett lyckat skogspass 🌭
 

Sen skulle dom andra köra uppletande och lydnad, men vi valde att Tacka för Trevligt sällskap och bege oss hemåt igen.

Kände inte att vi ville köra mer uppletande just nu, ha kört 2 gånger denna helgen, och hon har gjort det mycket bra...

Och då var vi inte så sugna på att stå ute i kylan i flera timmar å vänta på lydnad..

Dessutom var det skönt att komma hem och göra "söndag" innan det blev för sent...

 

Summasummarum så är vi väldigt nöjda med 2024 års påsk, och framförallt är vi SuperNöjda med Världens Bästa Olsson, som skött sig Utmärkt på alla träningar...

Fina Underbara lilla hund, nu ska vi bara vara i nån dag, sen dags att ta tag i lydnaden,,,,

3 veckor kvar till start........
 
Ha en Härlig April alla fina❤️

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards