Direktlänk till inlägg 28 april 2024

Dessa Fantastiska hundar❤️⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

 
Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill.

När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv under Kristi Himmelsfärdshelgen.

 

Men det Insåg jag ganska tidigt att det inte skulle funka med mina behandlingar🥲

Reservplanen var då att åka ner och tävla rapport och spår i Falbygden, valborgshelgen istället, alltså denna helg.

Jag anmälde till spåret på lördagen, och rapporten på söndagen, och såg fram emot en mysig helg i Hobbeliten.

Men tyvärr när jag läste PM´t för lördagens spårtävling, så insåg jag att jag inte skulle kunna starta.

 

Man skrev nämligen ut i PM´t att lydnadsmomenten skulle gå i en annan ordning😳

Vissa tycker det är superkul, jag tycker det INTE, och det beror inte på att jag inte tror att hundarna klarar det, i mitt fall, är det JAG som inte klarar det just nu.

 

Jag har ju jättejobbigt att orka med ett helt program i den form jag befinner mig i,

rent psykologiskt funkar det, för att dom jobbiga momenten, fritt följ, inkallning och framåtsändandet kommer först, och efter det, är det "lätta" moment kvar, så jag peppar mig själv med, att orkar jag bara dom 3 första, så behöver jag inte gå så mycket mer sen...

Men som i detta fallet, när dom 3 "jobbiga" momenten kommer sist, för att avsluta med ff, det skulle inte min kropp mäkta med, så jag hoppas ju att det inte blir en fluga att hålla på att kasta om ordningen på momenten, för då har jag tyvärr tävlat klart, och det skulle vara skittrist nu när jag tycker det är så kul igen....

 

Iallafall, så strök jag Olsson från spåret, men vi tänkte att vi ändå åker ner på fredagen, och myser (och köper ost 🧀😜) och njuter av  att titta på spåren på lördagen, och tävlar rapporten på söndagen.

 

Planerade, handlade, och packade HobbeL startklar, då det på torsdagen plötsligt uppstod ett annat problem, som gjorde att vi inte skulle kunna tävla på söndagen heller...

*SUCK*

Jag fick nästan panik, skulle det inte bli nån tävling alls!

Men så såg jag att Ullared inte stängt sin anmälan till sin rapporttävling på lördagen, så jag skyndade mig att slänga in en anmälan, och sen var det bara att rodda om planerna.

Vi orkade inte släpa på HobbeL ner, så det första var att försöka hitta ett boende, det löste sig enkelt, genom att det fanns ett jättefint vandrarhem bara 100 m från Ullareds BK..

 

Men ändå, med en liten uns av besvikelse över att inte få tävla på Favvoklubben Falbygden, så satte vi oss i bilen på fredagseftermiddagen för att köra dom 50 milen ner till Ullared...

Ullared är också en supertrevlig klubb att tävla på, men jag kände mig jäkligt skrockfull efter förnedringen där förra året, så jag ville inte ens berätta för en endaste människa att vi var påväg dit.

För en gångs skull var jag faktiskt glad åt krånglet med SBK-tävling, tänkte att om det går käpprätt åt fanders, så behöver inga andra än dom som var där veta☺️

 

Vi var väl nere i Ullared vid 19-tiden, då åkte vi till klubben och gick ut och rastade hundarna.

 

Och medlemmarna där är verkligen Fantastiska❣️

Dom skulle ha funkismiddag för alla inblandade på fredagskvällen, dom tävlande var också inbjudna om man anmält sig, det hade ju inte vi eftersom vi anmält så sent.

Men när vi kom till klubben, så blev vi genast inbjudna för att maten skulle räcka till oss också...🧡

 

Det hade varit supermysigt, men vi kände att hundarna legat i bilen 5 timmar under resan ner, vi ville inte att dom skulle ligga ytterligare timmar.

Så vi åkte istället och köpte varsin pizza, och sen checkade vi in på vandrarhemmet...

 
Det fanns ett gemensamhetsrum där vi kunnat sitta och äta, men där fick inga hundar vistas, och vi ville inte lämna

dom det första vi gjorde, så vi åt ganska obekvämt, med nattduksborden som underlag för pizzorna....

 
Men det smakade gott, och hundarna var nöjda över vårt sällskap....
 


Det blev en tidig kväll, somnade och sov skönt, och vaknade pigg och utvilad på morgonen, och kände mig faktiskt inte speciellt nervös.

Mest förväntansfull faktiskt, för det är ju så, att man inte riktigt vet vart man står inför säsongsdebuten.

Nu kände jag mig mest nyfiken på att ta reda på om vi tränat rätt under vintern och tidiga våren... 

 

Så kände jag iallafall tills vi kom fram till samlingsplatsen klockan 08.00

Då herre min jävlar slog nervositeten till med full effekt, och jag började undra varför i helvete man utsätter sig för något så vidrigt som att tävla rapport😅

Men efter lottningen lugnade jag mig något,,, fick startnummer 3,

(FICK,,,,inte drog, för jag fick som vanligt ta sista lotten)

Men nr 3 tycker jag är bästa startnumret, man hinner se en hund på lydnaden, men behöver inte vänta så länge...

(Kan också va för att Glock hade startnr 3 när vi vann SM😂)

 

Kommer ut till sträckan och blir nöjd, för det var samma ställe som förra året, och den sträckan var superfin.

Nöjdheten förtogs dock något, när det visade sig att A-stationen var den samma, men att sträckan dragits om i en annan riktning...

Fanns säkert en anledning till det, dom kan ju ha röjt skogen el så, men den nya sträckan tilltalade oss inte alls.

Och det gör tyvärr att det är osäkert om vi tävlar i Ullared något mer, hur trevligt det än är...

 

Thomas fotade på vägen ut till B, och det var verkligen inte snällt...

 
Sträckan gick brant uppför nästan hela vägen till B.
 
Men det vi ogillade mest, var nog partiet på en grusväg, med inte så tassvänligt grus.

Nu sprang dom inte jättelångt på grusvägen, men elithundar skulle ändå springa på den 4:a gånger...

   
Kunde ha gått riktigt illa åt på deras trampdynor...

Tur det inte var jag som gick ut, för då hade Olsson inte fått starta...

 

Men som tur var gick det bra, men jösses va trötta hundarna var när dom kom in på stationerna.

Kanske en liten fördel, för jag och OlliBompa gjorde våra hittils bästa framföringar⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

och belönades med vår första 10:a

Thomas åkte på nerdrag, men det är inte så konstigt, han skickar ju första skicket när Ollan är lite lätt övertänd, och då pyser det över lite...

Men såååååååå jäkla nöjda som vi var efter hennes fina rapportarbete❤️

 
Tyvärr, var hon ute och vimsade lite på sträckan från A-C, där tappade hon 90 sek, bara på det skicket, men Tack och Lov sprang hon snabbt på dom andra, så vi slapp tidsneddrag....

Känns lite oroväckande när jag tänker tillbaka, och inser, att mer eller mindre på varje tävling varit ute och vimsat på något av skicken...

Blir nog att lägga extra krut på förlängningsträning framöver, för det är på dom hon vimsat...

 

Tillbaka på klubben, och dags för uppletande.

Hon letade bra, plockade fyra föremål, och fick 9-8😳

Ena domaren,(det var andra domare än i rapporten) drog för tugg och tempoväxlingar?

Det var faktiskt en ny erfarenhet att få avdrag för att hunden växlar tempo i ett uppletande...

Visst, hon började i galopp, men övergick i trav, man märkte att hon var rejält trött, men hittade fyra föremål innan 1 minut kvar...

Undrar om hon belönats högre om hon travat hela tiden🤔

 

Och så lydnaden då!
Jag var inte speciellt nervös, men visst ville jag gärna bräcka förra årets bottennapp.

Och min Magiska, Fantastiska hund⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Återigen, så kul att gå med henne på planen, och som hon gör dom första 5 momenten...

Vilket framåtsändande,,, jag var i chock, betyg 9-9,,, 

Sen ÄR apporteringarna vår akilleshäl, faaan vet va jag ska hitta på, för nu känns det som vi provat allt...

Men vi hade iallafall betyg på allt, och jag var såååå jäkla nöjda med oss efteråt...

 

Hade faktiskt inte en tanke på att det skulle räcka till cert, men när resultatet lästes upp, och det visade sig att resultatet räckte till Fantastiska Olssons andra cert på fina 585,75p

Då brast det liksom för mig, och tårarna började rulla på min kind...

Och inte nog med det, så blev det seger också,,, vilket såklart är kul, men jag hade varit lika nöjd och glad om fina Chicka vunnit...

 
Det skilde 0,75p mellan oss⭐️ 

Vilken dag....

 

Hoppade in i bilen för att ta oss dom 50 milen tillbaka hem till Sjövreten igen...

Och det är ju en baggis när det gått bra...

Vi lyssnade på poddar, men jag tror inte jag hörde ett endaste dugg, för jag satt bara och njöt, och tänkte tillbaka på dagen, och vilken underbar fin ,fantastisk hund Olsson är⭐️

 

Vi var hemma vid 20-tiden, och då hade jag gärna suttit uppe och firat lite, men jag var så jäkla trött, så det blev hopp i säng...

 

Dagen, som idag, har varit lugn och skön.

Älskar dagen efter en lyckad tävlingsdag, då man bara kan unna sig att va.....

 

Jag lovade Thomas sovmorgon, och stack själv iväg ut på mysig prommis vid 8-tiden imorse...

 
Sån vacker morgon, vindstilla, men ganska kallt, men vi njöt där vi sakta strosade fram...
 


Käkade lååång gofrulle, pulade inne, och pulade med hästarna...

 
Gillar att dom kan strosa runt fritt på gården och få in och ut i stallet som dom vill....
   
Efter lunch drog vi alla ut på en lång och magiskt mysig prommis o dom vackraste av skogar...

 
Jag har ju några "pigga" dagar nu, innan det är dags att återigen sänka kroppen med gift på torsdag...
 
I närmare 90 minuter strosade vi runt,,, älskar det mer än alla tävlingar tillsammans... 
 
Ikväll blir det fira av i trippel bemärkelse...

Självklart firar vi Fantastiska Olssons fina tävling..  

Men jag har också suttit på helspänn hela dagen och följt rapporthundarna som tävlat på Falbygdens BK.

Och tro mig, jag är precis lika lycklig och glad över våra fina träningskompisars resultat, där fina Team May,  blev uppflyttade till Elit⭐️

Och Team Iza, som debuterade i Elit, tog cert, och har ett ben inne på startlistan till SM🇸🇪

 

 

Vilken jäkla helg⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

Nu ska vi käka skaldjur, och dricka mer skumpa.

Hundarna tuggar ben...

   

Jag ska ta prover imorgon, och är rädd för att jag kommer ha alkohol i blodet, men det skiter jag i.

Man måste ju få fira...🎉🍾🎊🥂

 

Imorgon är en annan dag!
Tack Alla Fantastiska männiksor och hundar för att vi får uppleva allt kul🎈

Vad vore vi utan er❤️

 



 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards