Direktlänk till inlägg 12 maj 2022

En liten svacka……

Av Ia Weylandt - 12 maj 2022 16:30

 
Jag ska ärligt talat erkänna att jag blev jättelåg efter tävlingen i söndags.

Och det är inte besvikelse över att vi inte blev uppflyttade, utan en besvikelse över att vår lydnad totalt sågades vid fotknölarna.

Visst, den var inte lika bra som i Falbygden för 2 veckor sedan, men att vi var sååååååå jäkla dåliga som betygen visade, när känslan ändå i dom flesta momenten var bra, det gjorde mig lite uppgiven,

och jag började ifrågasätta mig själv vad tusan jag gjort för fel, för jag kan ju inte skylla på brist på träning...


Men samtidigt blir jag arg på mig själv för att jag känner så, om jag inte tål att bli bedömd och kritiserad, så kanske jag valt fel sport☹️


Men nu ska jag beskriva dagen ur MIN synvinkel....


Samling och lottning klockan 08.00 vid infarten till Sundbybolms travbana i Eskilstuna.

Det började bra med att jag drog startnummer 3, som enligt mig är bästa numret (och det är inte bara för att vi hade det när Glock vann SM😂)

Utan det är för att det inte blir så lång väntan innan man får släppa på, men framförallt tycker jag det är skönt på lydnadaden, för då kan man titta på när 1:an är inne på plan, och sen värma upp medans 2:an kör sitt, och sen avslappnat och skönt kunna titta på dom andra när man själv är klar.

Men det förutsätter ju också att ingen innan bryter.....


Dags att släppa på, och jag märker på Olsson påväg mot påsläppet att hon är ganska "brydd" över att det var så mycket folk.

Det var domare, tävlingsledare, spårläggare och så jag, och jag tror hon liksom tappade bort mig bland alla människor, för hon letade liksom med blicken efter mig.

 

Och om det nu var det som gjorde att hon inte alls var sig själv när Thomas släppte på, det får vi ju aldrig veta, men det var inte alls samma hund som på träningarna vi gjort veckan innan...

Nu for hon iväg som skjuten ur en kanon, hittade spåret, och drog iväg åt första bästa håll...

"BAKSPÅR, TILLBAKA TILL RUTAN"

Fy Faan, va man Hatar den meningen😝


Och lilla rara Frk O, som aldrig tidigare vänts i ett spår, hade lite svårt att komma iväg, men som kom ut ur rutan, men jag såg att hon inte riktigt hade fäste i spåret.

 

Det blev några långa och nervösa minuter när Glock och jag strosade framochtillbaka i väntan på att förhoppningsvis få höra husses glada hejjarop....

Och efter ca 25 minuter hörde jag husse berömma vår duktiga hund...

Men satan som hon fått jobba därute i skogen, hon som annars går som en sugklocka, hade haft flera tapp, snurrat en hel del, men hittat sig tillbaka.

Thomas var helt övertygad om att dom skulle ha för lång tid, men det var inga problem, dom hade 10 minuter till godo.

Tyvärr blev en pinne kvar därute i skogen, men Mycket Bra kämpat Undrbara Frk Olsson och husse⭐️⭐️

Tillbaka på klubben, blev det en kort väntan innan det var dags för uppletande....

Och jävlar i havet som hon gör det, kan inte tagit många minuter.

Jag börjar skicka i högra hörnet, och hon drar iväg i full fart,(med startskall😆)

får vittring direkt på ett föremål som låg nära, och slår nästan en kullerbytta när hon tvärnitar för att ta det.

 

Sen vill hon fortsätta leta, så hon plockar upp föremålet, men är påväg att fortsätta utåt i rutan utan att komma in och lämna av det.

Det har hon gjort på träning också, så jag var lite beredd, och var snabb att ropa på henne, och jag tyckte hon lydde direkt, men det tyckte inte ena domaren för jag fick avdrag för tjat😣

Skickar igen upp henne mot högra hörnet, och då plockar hon föremål nummer 2 som hon kommer in med i full fart.

Flyttar mig åt vänster skickar igen, och då plockar hon direkt ett föremål på mitten.

KLART✅
Jag var asnöjd med den lilla Underbara hunden.

Fick betyg 8-7,5 avdrag för startskall, tugg och tjat....

 

Och även fast man inte borde, så gör man det ändå, räknar, räknar och räknar poäng...

Specialen i sig skulle räcka för uppflyttning, men det skulle komma att krävas en mycket bra lydnad för att få ihop totalpoängen...

 

Inledde lydnaden med platsliggning.

Och hon är verkligen en liten ⭐️ min underbara lilla hund.

För hunden brevid stökade en del, inget jättestort, men den ställde sig upp, flyttade sig lite, satte sig, la sig igen, nosade, och satte sig upp igen...

Men mitt lilla fina Hickebarn bara stängde av och låg stabilt❤️❤️❤️

Hunden med startnummer 2 bröt efter spåret, så Hickis och jag skulle in som 2:a, så tyvärr hann jag inte se någon hund innan.

Men känslan när vi står där uppvärmda och klara för att beträda planen är magisk.

Jag njuter av varje sekund stunden innan, när hunden före gör sina sista moment, och det snart är vår tur,

den stunden tycker jag är den härligaste känslan på hela dagen.

Lite som innan man ska få åka en jävligt häftig berg-och-dalbana.....

 

Men tyvärr, om jag gick in på planen med självförtroendet på topp, så gick jag ut därifrån och kände mig heeeelt jävla värdelös....

Går inte in på alla detaljer, men bortsett från platsliggningens 10:a, och en 9:a på hoppet, så bestod protokollet av en 0:a på framåtsändandet, en 7:a på fria följet, och resten 5:or och 6:or.

Och det med en BRA känsla,,, tänk er då den dagen det INTE känns bra, den dagen Nollar vi nog allt....

 

Att det inte skulle räcka till uppflyttning stod klart direkt, men jag kan ändå inte låta bli att vara nöjd med min fina lilla hund, som likt alla andra gånge vi gått in på en tävling, är helt obrydd över domare, skrivare och tävlingsledare.

Hon är helt med mig, och gör absolut sitt allra bästa efter dom förutsättningar jag ger henne.

Hon är sååååå fin❤️

Och vi fick iallafall kliva upp på pallen som 2:a och få en pokal,,,

 
Och alla som känner mig, vet ju hur mycket jag ÄLSKAR pokaler 🏆😎

 
Härligt att lilla fina Frk Olssons prishyllan fylls på⭐️

Men jag kände mig faktiskt lite kluven på kvällen....

Hade ju planerat innan att ta en liten kort träningspaus, vi kanske snackar en vecka för att hitta tillbaka till glädjen igen, och inte bara känna krav från mig mig själv att jag MÅSTE träna varje dag, helst flera gånger.


Men under måndagens makalöst vackra förmiddagspromenad vaknade tävlingsdjävulen 😈 till liv inom mig igen.

Jag ska tamejfaaan inte ge upp, jag ska träna ännu mera för att få stabilitet och trygghet i momenten... 
Jag vet ju att hon har en väldigt fin lydnad.....

Så efter att ha sovit dagens middag, gick vi ut på planen hemma för att påbörja finslipandet av momenten...

Men vi började också sniffa lite på Elitmomenten, kul med lite nytt.

Testade stegförflyttningar och att vinkla i krypet.

Metallen har vi testat några gånger förut, men nu blir det mer på riktigt...

 

Och den gör hon faktiskt riktigt bra👌
 
Hästarna och fåren är så nyfikna när vi tränar, och hänger gärna utanför lydnadsplanen...

 
Och husse måste såklart ta paus från hundtränanadet för att gulla lite med sin gullegris....
 


Om jag kände mig taggad och inspirerad efter måndagens lydnadspass, så plussades det på ytterligare efter en trevlig tisdag.

Jag hade en tandläkartid bokad i Stockholm under tisdagen.

Och Självklart måste man ju passa på att förena nytta med nöje och styra upp en date med min Bästa PiaLotta på Stockholm Södra BK...

Så jäkla nostalgiskt att komma dit, så mycket tid vi spenderat där och så många minnen...

Hade önskat att vi haft mer tid, jag hade velat strosa runt på dom välbekanta skogsstigarna som jag gått många timmar på.

Men som dom tävlingstörstande individer vi är🤪 så prioriterade vi ju såklart lydnaden...

2 pass var körde vi, superkul🎈   
Frk Olsson skötte sig som vanligt bra⭐️
La väldigt mycket fokus på framåtsändandet...

Nöta, Nöta, Nöta😊
 
Tiden gick alldeles för fort, hade velat stanna länge till, men det inte så roliga tandläkarbesöket väntade.
Jag HATAR att gå till tandläkaren, förstår egentligen inte varför, för jag har aldrig haft några problem med mina gaddar 🦷 tvärtom så har jag jäkligt bra tänder.

Och likaså nu, inte ett hål, pillade bort lite tandsten, men annars var allt UA, och jag blir kallad om ett år igen👍
Tog en liten nostalgipromenad i Sköndal efter tandläkarbesöket.

Min fina lilla pärla till småstad som jag växt upp i, är inte alls som den var då.😔

Nu har det byggts överallt, och det finns Willys, systembolag, Max hamburgare och jag tror det var plantagen😢

När jag flyttade därifrån 2006 fanns det typ ingenting, man blir lite ledsen när alla grönområden som man lekt i som barn inte finns mer...

Skönt att återvända hem till landet igen...


Va helt slut när jag kom hem, gick å la mig och sov i flera timmar, vaknade bara till en stund och käkade en snabb middag, och sen blev det sängen igen....

Det kostar att ligga på Topp😊

 

Thompa tog en ridtur på Linus och tog båda hundarna med sig..

 

 

 Onsdagen inleddes med en tripp till Enköping där Glock fick sin fina små tassar lasrade....

Och att göra ingenting kan göra mig så trött 🥱 

Sov återigen i flera timmar när jag kom hem igen.

Tror tröttheten beror på koncentration.

Först köra bil i en timma, sen tar besöket en timma, och då lasras han såklart inte hela tiden,

men hon som lasrar är så vansinnigt trevlig, och vi har så vansinnigt mycket att snacka om, och det är skittrevligt, men jag har känt på sistone att vara social tar rejält på krafterna.

Sen tar det en timma i bilen hem igen, och då hoppade jag även in på Willys i Strängnäs och handlade lite mat.

Och sen sov jag som sagt i över 2 timmar...

 

Glädjande är att Glocks tassar känns mycket bättre, och vi får nu börja belasta lite mer, och ska inte ha skor på honom på varje prommis.

Och nu börjar vi lasra varannan vecka istället...

 

På eftermiddagen tränade Olsson och jag lydnad....

Körde inga hela moment, utan fokuserade bara på ingångar och halter...

Ska tamejfaaan inte få avdrag mer för sneda sättande eller att hon slår i mig på ingångarna.👊

Självklart blev det saktagåendeträning i framåtsändandet också😆

 
10 gånger fick hon bara öva på att gå sakta, sakta....

Avslutade med att ta en cykeltur bort till människobadet med henne..

 
Det är en fin tur.

Glock får ta det lite lugnt dom dagar han fått laser, Thompa och han var bara ute och strosade lite på eftermiddagen....

 

Åsså blev det torsdag, eller förfredag som jag kallar den...

Började dagen med en 6 km´s asfaltspromenad..

 
Jädrans som det blåste, va inget skönt alls...

Körde sen lydnad med Frk O...

Träna, Träna saktagående🤪
 
Gick in käkade lunch, och gick sen och la mig och sov 😴😴😴

Dagarna är verkligen lika.....

Sen for vi till skogs, och Thomas gick ut 2 frispår till Olsson.

Ett ganska kort men knixigt, och ett lite längre, men enklare...

 


Ollibompa skötte sig bra på både, hon fick jobba lite i en vinkel på det knixiga, men Thomas stod så att han såg henne, och hon jobbade bra, och löste problemet🤩 

 

Nu packar jag liten övernattningsväska inför helgens roliga äventyr.

Ska åka till Stockholm igen (2 gånger på en och samma vecka😲) och träffa mina gamla klasskompisar från när vi gick årskurs 1-9

Ska bli såååå jäkla kul, och för att jag ska slippa köra hem på natten, och kunna ta ett (eller två) glas vin 🍷 så sover jag över hos min gamla barndomsvän som jag inte träffat på jag vet inte hur många år.


Ska bli skoj, men självklart kommer jag sakna mina 2 Allra Bästa vänner,,,

Glock&Olsson,,, åsså Thomas förstås, men han finns inte med på bild😎

   
Så med det önskar jag redan nu ALLA en Riktigt Trevlig helg!!!


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards