Direktlänk till inlägg 27 april 2022

Elithunden Olsson⭐️

Av Ia Weylandt - 27 april 2022 17:00


Den där Olsson Alltså😍😍😍

Fy som Faaaan vilken Underbar Fantastisk hund hon är😍

Jag skulle kunna spä på med alla superlativ jag kan komma på, men det känns som om det ändå inte rättvist skulle kunna beskriva hur Magisk jag tycker hon är.

Jag hade inte kunnat få en hund som passat mig bättre än Världens Bästa Olsson😍..

 

För som dom flesta nog känner till, så blev vi uppflyttade till Elitrapport på Falbygdens BK i söndags...

 
Och bara att komma till den klubben, känns som att komma hem.

Älskar att tävla där, och det är helt klart värt 3 timmars bilresa enkel väg för att åka dit.

Vi sover alltid i klubbstugan när vi tävlar där för att slippa åka tidigt på morgonen.

 

Vi anlände till Falköping vid 16-tiden på lördagseftermiddagen.

Då var det inte en kotte kvar på klubben, men dom hade lagt ut en nyckel till oss, så det var bara att gå in och ha hela klubbområdet för oss själva hela kvällen.

Vi bar in all packning, och bäddade åt oss i "vårt" rum.

Tyvärr fotade jag inte, men vi sover verkligen supermysigt där...


Jag ville ju såklart ut och känna på lydnadsplanen med Olsson....
 
Men FY FAAAN så dåligt det gick...

Shit alltså😱

Om jag hade något sånär gott självförtroende när vi kom ner, så var det som bortblåst efter kvällens lydnad...
 
Fria följet kändes ändå OK, det gör det ju allt som oftas, även om hon blev lite busig i blåsten...
 
Men sen började misären.

Hon visste plötsligt inte vad STÅ betydde i inkallningen🙈
Alltså, jag blev helt förtvivlad,  inte riktigt det genrepet jag önskat,

Men vad är väl en bal på slottet???
Jag såg framför mig hur vi skulle nolla inkallningen, men tänkte att då får jag väl se till att ha betyg på resten då...

Det som kändes absolut bäst efter lördagens träning var hoppet, som hon gjorde Super👏👏👏👏
 
Som det visade sig kunna svänga när det väl var dags för lydnaden på söndagen,,,

men det visste vi ju inte då...


Vi åkte sen in till stan och hämtade varsin pizza 🍕 som vi avnjöt i klubbstugan samtidigt som vi spelade kort...

♥️♣️♦️♠️
 
Härligt gammal hederligt sätt att umgås en kväll😅

Tyvärr var det en av dom sämre pizzor vi ätit😔
Jag åt en kebabpizza som var helt indränkt med kebabsås, så det smakade inget annat än kladdigt☹️

 
Men mätta blev vi,,, och sov jävligt gott på natten  gjorde vi också...😴😴😴


Åsså vaknar man på morgonen, och bara känner det där härliga tävlingspirret i magen.

Lite härligt smånervös, men mest bara förväntansfull, iallafall inför rapporten, lydnaden kände jag får jag ta som den kommer,,,

OM den kommer,,, 


Men inte underskatta lilla fina Frk Olsson, för springa kan hon, och hon kan springa jävligt fort också💨💨💨

Det som överrumplade både mig och Thomas, var att hon dessutom kunde bli heeeelt blockad på framföringarna.

Hon var såååå jäkla taggad, så det var svårt att få kontakt med henne.

Och då kommer ju även startskallet som ett brev på posten😫

Fasiken, det där måste vi få bukt på, det var 28 viktiga poäng som försvann pga ett litet överpysande bjäbb.

Synd när hon springer så jäkla bra...

I eliten är det ännu fler poäng som försvinner, det har man fanimej inte råd med...


Men mellan skicken, är hon härligt avslappnad....

Det blev några mycket trevliga timmar i skogen, där alla deltagande hundar skötte sig med den äran⭐️⭐️⭐️


Så tillbaka till klubben då, där det blev paus för lunch innan lydnaden skulle dra igång.

Och jag var faktiskt inte speciellt nervös, men lite rädd var jag för att det skulle bli ren förnedring, där jag skulle nolla det mesta.....

Men återigen,,,,

DEN DÄR OLSSON ALLTSÅ!!!!!


Så jäkla härlig känsla att komma in på planen, och känna att hon är helt med mig...
   
Och jag tycker ju hon är så cool 😎 

så sällan som vi tränar med folk på planen, men hon bara går in och är precis som vanligt, som om dom inte existerar,

det är bara hon och jag❤️⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️

Betyg 9-9
 
Dags för inkallningen, som jag var säker på att nolla....

Men vad gör den lilla fina hunden???
Jo, hon gör sitt livs jävla ställande, och belönas med 9-9,5

WOAW alltså, jag trodde knappt mina ögon....

Underbara Älskade lilla hund❤️❤️❤️❤️


Framåtsändandet var nog däremot  så nära en nolla man kan komma.

Full fart ut, inte en tanke på att slå av innan gruppen, så jag RÖT i med ett SAKTA,,, och faktiskt så sänkte hon farten, men var på vippen att bli för lång...

Men vi räddade betyg 5-5


I krypet kändes hon Magisk, men jag ser ju inte uppifrån,

Betyg 10-8,5

Skallet gör hon ju så bra, och inte mycket att säga om..

Betyg 10-9,5


Men sen kan man väl säga att cirkusen började🤡

Apportera, det är skitkul...

Startskall, kampande/ruskande, snett sitt

Betyg 5-6

Men hon hade jäkligt bra tempo in,,, alltid något👍
 
Åsså avslutar vi med hoppet då, som var det enda som kändes bra dagen innan,,,

nu var det nära på fiasko...

Startskall, islag på uthoppet, och satte sig inte🙈

Betyg 5-6

men jag är jävligt nöjd över att hon överhuvudtaget hoppade på återhoppet, för jag såg hur hon spanade in korgen med apporter som stod i närheten...

Så alla betyg, är viktiga betyg....
   '   
Och det är ju roligt att det finns lite att jobba på, eller???????

Uppletandet kändes riktigt jäkla skitdåligt!
Hon plockade 2 föremål, men sen blev hon lite klibbig, och gick inte ut på djupet något mer.

Tror faktiskt att hennes hjärna var lite överhettad av trötthet, vet att min var det iallafall, kändes nästan som jag gick omkring där på baslinjen och var lite småpackad 😵‍💫

 

Men, det var iallafall betyg, så nu var det bara en platsliggning ifrån uppflytt...

Inte så "bara" det inte, jävligt långa 5 minuter där man står och hoppas, hoppas, hoppas att hon ska ligga.

Å det gjorde hon också⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

FY FAAAAAN vilken skön känsla när resultatet lästes upp, och vi hade klarat uppflyttningen...

Älskade, Älskade Olsson❤️❤️❤️❤️❤️
 
Dom 3 timmarna i bilen hem gick skiftfort,,,💨💨

Och väl hemma fanns först en tanke att öppna en flaska bubbel å fira,

men vi var alla så jäkla trötta, så vi får spara oss till ett senare tillfälle...

 

Måndagen fick bli en vilodag.

Så jäkla skönt ibland att bara vara, och inte ens behöva tänka tanken på lydnadsträning...

Gick en fin promenad på morgonen,,,

 

 Och fortsatte sen dagen med att åka till Enköping för att ge Glock laserbehandling.

Efter att han blev halt senast vi tränade rapport, så visade han ömhet när vi klämde honom på tårna på framförallt vänster fram.

Så nu har jag suttit och åkt till Enköping med honom 2 ggr/vecka, och han har svarat bra på behandlingen, men sen får tiden utvisa om han kommer att kunna fortsätta som tävlingshund.

Just nu får han mest koppelpromenader på asfalt med skor på.

 

Han är jättesöt, ser ut som en liten ponnyhäst❤️

På eftermiddagen var jag och Olsson och snitslade spår till Strängnäs BK´s Elitspårstävlingar på Valborg.

Tycker det är kul att snitsla spår, och spåren går ju i våra skogar där jag ändå promenerar nästan varje dag, så då kan jag lika gärna förena nytta med nöje och snitsla samtidigt, gå ska man ju liksom ändå göra...

 

Kvällen ägnades åt gårdsfix, bla så fixade Thompa  med stängslet, och gjorde en ny fårhage...

 
Så nu har vi bokstavligt talat fåren alldeles inpå knuten....
 
Älskar att ha dom så nära ,,, Olsson tyckte först det var konstigt med bräkandet och bökandet så nära, men hon vande sig fort...
 

 

Tisdagsförmiddagen fortsatte jag att finjustera mina 3 spår, så nu är dom redo att ta emot tävlande på lördag.

Såååå jäkla fina spår, jag är Avis på dom lyckliga som får just mina spår👣👣👣

 

Och när jag ändå var ute, passade jag på att lägga ett spår tillf Frk Olsson, och bara ett spårupptag till Sheriffen.

Dom fick Thomas spåra när han slutade jobba på em.

 

Började med Glock, som gör ett superfint upptag....

 
Tror spåret var Max 200m, 1 pinne+slut, och Knocke såg lite förvånad över att slutpinnen kom så fort...
     
Men han var glad och busig när han fick kampa med den på tillbaka vägen....
 
Olsson gjorde ett fint upptag.

Thomas har spårat med henne några gånger tidigare, men då har inte jag varit med.

Nu vände hon sig om några gånger och tittade på mig, men kom sen iväg fint..

   
Och sen spårade hon som en sugklocka och markerade pinnarna fint...

Och det var efter att dom hittat slutpinnen, som olyckan var frammme.

Thomas kampade med pinnen, när Olsson plötsligt råkar bita honom i handen istället för i pinnen....

 

SHIT, Thomas skrek som en gris, och Olsson blev skiträdd och for med svansen mellan benen iväg till bilen och försökte gömma sig under den❤️

Jag såg ju hur blodet pumpade från Thomas hand, men tvingade honom ändå att kalla på Hickan och leka med henne...
 
Och sen, när Olsson var "normal" igen, tog vi  en titt på Thomas stackars hand som fått sig ett rejält bett mellan pekfinger och långfinger...
 
Fram med första förbandslådan för att plåstra om, men vi var nog båda rörande överens om att det där behövdes ses över av sjukvårdspersonal....
 
Så in i bilen med oss för färd mot Mariefreds vårdcentral...
 
Där släppte jag av Thomas, och medans vi väntade tog jag och hundarna  en prommis i Mariefred.
   
Inte ofta lantisarna går i en stad, dom tyckte det var kul, mycket intressanta lukter som dom inte är vana vid...

40 minuter senare kom Thomas ut omplåstrad, sydd med 2 stygn, stelkrampspruta tagen, och penicillin utskrivet..

Spår är en ruskigt farlig sport🙈😂😅🤣

Tur vi ska satsa på rapporten😅

 

Men ingen rast, ingen ro, Olsson har kommit med på högre spår, och då jäklars måste det tränas...

Vi vilade från lydnadsträning mån och tis, och det var riktigt skönt.

Men på onsdagen var det dags igen.

Backade banden i alla moment, körde bara korta inkallningar, framåtsändande med lina, jobbade med farten, ljudet och gripandet i apporteringen...

Nu jävlar måste vi bli stabilare 💪👊

 

Åkte sen och trampade ut 2 korta spår, bara ett upptag till Glock, och Olssons blev väl 600m...

Stannade på vägen hem i Åkers lilla blomsterhandel och köpte lite plantor...

Kliar som tusan i odlarfingrarna att få börja plantera, men det är ju så satans kallt på nätterna...

Så tomatplantorna planterades om i hinkar som får stå i fönstret i hallen och förgro....

 
Jävligt fult🙄men det får jag leva med ett tag tills vi kan plantera ut dom...

Köpte också lite olika kryddor som får stå ute i solen på dagarna,,, får väl se hur länge det dröjer tills jag glömmer att ta in dom till natten😬
 


Sen var det hög tid att åka och släppa på...
 

Olsson gör ett Kanonupptag, Faan va snyggt det är när hon lugnt och fint letar sig ut, hittar spåret, för en snabb check åt båda hållen, och sen väljer vänster, vilket var rätt⭐️⭐️⭐️
 

Sen spårat hon super....
 

Thomas lekte och kampade med slutpinnen,,,,,
 

Men var lite extra rädd om händerna😎

Inget mera blodvite nu.....
 
Sen var det lilla ponnyhästen Glocks tur,,,,
 
Och han vill ju inte vara sämre än systeryster, 
 
Så han gör också ett superbra upptag⭐️⭐️⭐️
 
Spåret var inte längre än 100 meter 1+slut
 
Men Sheriffen var lycklig när han kampade med husse efter att ha hittat slutpinnen...
 

Sen åkte jag hem och gick och la mig en stund, så vansinnigt jäkla trött😴

Thomas hängde Hobbe på bilen och drog ner honom till Strängnäs BK.

Vi planerar att stanna kvar på klubben på lördag efter spårtävlingarna och fira valborg där.

Sover hemma på fredagen eftersom jag ska vara spårläggare på lördagsmorgonen, känns ju lite dumt att sitta å åka från klubben på morgonen när spåren ligger typ 5-10 minuter från där vi bor.

Men när vi är klara i skogen åker vi till klubben, där jag också ska vara skrivare på lydnaden.

Ska bli kul,,, Älskar att vara funktionär på tävling!

 

Jag har njutit oerhört mycket i veckan över vår uppflyttning till Elit i rapport.

Olsson är verkligen en heeeelt Fantastisk liten hund, som absolut inte har något ont i sig, även om det kan bli lite tokigt ibland...

Imorgon börjar jag dagen med en tripp till Enköping för lasring av Knockes tår, håller tummarna för att världens finaste lilla Sheriff snart är tillbaka på tävlingsarenan igen...

 

Så med Lill-Lördan framför oss,,, önskar jag alla en 

TREVLIG HELG!!!!!!!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards