Alla inlägg under augusti 2016

Av Ia Weylandt - 29 augusti 2016 15:10

Så var den över då,,,,

Årets Härligaste hundhelg, helgen som jag ser fram lika mycket mot varje år, men som jag ändå inte vill längta till,,, för när den är över,,, så infinner sig en sån enorm tomhet inom mig..

Och det gör mig jävligt deprimerad...

 


Men nu ska vi inte fokusera på det negativa,,, utan blicka tillbaka på en helt underbar helg...

Vi kom iväg från Norrköping redan vid 8-tiden i torsdags morse..

Och då ska man veta att vi även varit ute och kört ett lydnadspass innan vi åkte,,,

Älskar verkligen att vara morgonpigg👯


Det tog oss ca 3 timmar ner till Borås,, och jag tycker det är lika hissnande vackert varje gång man närmar sig Jönköping...

 

Utsikten har ju inte direkt blivit sämre sedan Jonna flyttade dit...

Jönköping är liksom hennes stad nu,,, 

Jag slängde slängpussar till henne,, glad över vetskapen att vi kommer träffas IRL nästa helg...


Framme i Borås blev mottagandet mäktigt...

Varenda lyckktstolpe var pimpad med budskapet över vad som var på G kommande dagar...

   

Såååå Kul!!!


Så redan vid 11-tiden checkade vi in Hobbe på Saltemads Camping mitt i Borås..

Och vilken skillnad mot Sibbarps i Malmö förra året,, som höll strikt på in och ut checkningstider...

Jag mailade Saltemads tidigare i veckan och frågade när vi fick checka in,,, och fick svaret att det var fritt att komma när vi ville under torsdagen,,, och åka när vi ville under söndagen...

RESPEKT!!!!


Medans Thompa ställde Hobbe på plats, så gick jag och hundarna en fin prommis inne på campingområdet..

Såååå Jäkla Harmoniskt...

 

En hel del folk hade redan kommit på plats,,, och jag Älskar verkligen att gå runt och småprata med folk som man inte träffar så ofta...

Njuter varje sekund👯


Och titta så fint vi fick bo under fyra härliga dagar...


Jag gick sen bort till tävlingsområdet och träffade tävlingsledaren för rapporten för att få lite info ang mitt funktionärsuppdrag...

Och det är också en sån där superhärlig grej med detta års SM-arrangemang,,,,, att det var gångavstånd från Hobbe till tävlingsarenan..

Jag bara Älskar det!!!


Och nu måste jag passa på att berömma hela arrangemanget och alla dessa fantastiska frivilliga människor som sliter som djur för att rodda en tävling som denna...

All Kärlek, Heder och Respekt till Er💞

Tack för att just Ni finns🌻


När jag kom tillbaka till Hobbe, så hade Abbotarna dykt upp,,, och när dom installerat sig och sin Kabe, satte vi oss ner och softade en stund...

Thomas har inte lärt sig ett endaste dugg under sommaren som gått...

Han lämnade sin ölburk obevakad, och fick smaka på känslan av hur det känns att dricka en öl med en halvdöd geting i...

 

Han låter hälsa att den smärtan som infann sig av att bli biten på tungspetsen önskar han inte ens sin värsta fiende...

Men en sockerbit lindrade det något....


Men getingstungen eller ej,,, middag skulle ändå lagas och imyndigas,,, och jag skrattar lika gott varje gång åt dom komiska grillstilarna som infinner sig över en liten grill på marknivå,,, annat är det när dom grillar hemma på gasolgrillen....

 



Efter en mycket trevlig torsdagskväll vaknade jag tidigt och begav mig iväg på en supervacker drygt 60 minuters prommis med hundarna...

 

Så mycket härliga promenadmarker runt campingen,, vilket ytterligare hamnar på plussidan på årets arrangemang..

Tillbaka i Hobbe, käkade vi en dunderfrukost, med ägg, yougurt, mackor, the och juice...

Lovely!!!


Sen var vi några stycken som stämt träff för träning på Borås BK...

Som vanligt skall det poseras framför klubbstugan...

 

Thomas körde sedan lydnad med Glock, medans vi andra vallade Borås tävlingsuppletanderuta....

Thompa var nöjd med Glocken,,, och innan vi startade uppletandet så la vi en platsliggning med skott som gick bra för alla deltagande hundar...


Uppletanderutan var verkligen spektakulär, och såg supersvår ut...

 

Men hundarna verkade gilla den och letade bra, trots att det var svåra vindar och mycket kuperat...

 

Härligt gäng I publiken.....

 


På vägen tillbaka stannade vi först för att käka lunch,,, men sen var vi även tvungna att hoppa in på Intersport och köpa lite nya kläder...

Inte fasiken hade vi räknat med högsommarvärme..

Därför hade vi plockat ur alla sommarkläder ur Hobbe, och istället utrustat honom med vad vi trodde skulle behövas i lite lätt höstrusk...

Det blev nya sommarbrallor och lite nya T-shirts för oss båda...


Stressade som faan och med andan i halsen hann vi se den sista lilla glimten av invigningen,,,

 

Och nu var 2016-års Bruks SM igångsparkat.....

Var sen med på rapporthundarnas lottning, vilket alltid är lika spännande varesig man e deltagare eller inte...

Lottningen i rapporthundsgruppen kan ju vara så mycket mer avgörande än i andra grupper...

Avslappnande skönt just där och då att inte vara deltagare, utan bara en "hangaround"....


Men nackdelen med att vara en " hangaround" är att man vill försöka hinna se så mycket som möjligt...

På fredagseftermiddagen drog rapporthundarnas uppletande igång,,, och det vill man ju verkligen se alla hundar utföra...

Så där blev jag stående i drygt 2 timmar utan en tanke på att ta med dom nya fina stolarna vi köpte tidigare i sommar🙄

 

Men det var så spännande,,, så tiden gick fort...


Direkt när uppletandet var klart fick jag ner till Hobbe och tog ett glas vin, men snabbt nog var det dags att bege oss av mot kamratfesten som vi anmält oss till.

Supertrevligt och supergod mat,,, men jag var lite stressad iom att jag visste att jag skulle upp tidigt för att köra dom dryga 3 milen mellan Borås och Ulricehamn för att ta emot publiken på A-stationen...

så med tanke på det gick jag och la mig redan vid 22-tiden på fredagskvällen...


Framme vid rapportbanans A-station på lördagsmorgonen,,, blev jag så jäkla glad över att vi inte var tävlande detta år...

Får ofta frågan hur det känns att vara på ett SM och inte tävla själva,, vilket jag innerst inne tycker ÄR jobbigt...

Men INTE iår, när jag såg startsträckan...


För återigen har man förlagt starten i en slalombacke rakt uppför innan hundarna försvinner in i skogen...

Och jag tycker inte det är schysst hälsomässigt för våra hundar..

OKEY uppför,,, men jävlar vilken påfrestning för armbågar och bogar, när dom inte bara EN gång, utan dessutom TVÅ gånger skall utsätta sina kroppar för den påfrestningensom sker när dom kommer ut ur skogen och vill så fort som möjligt till husse eller matte...


Men publikmässigt är det ju Toppen..

Nedan ser vi uppbindningsområdet från publikplats...

 

Nedan utmarschen från dom tävlande...

   

Och såhär såg det ut från publikplats...

Spännande!!!

Jag var precis som förra året nån slags publikvärdinna som rapporterade tider och svarade på frågor om denna Underbara och Faschinerande Bruksgren...


Så jäkla häftigt,,, för det kom en man dit, som berättade att han vann SM i Rapport 1963 med en Dobermann..

Nu var han närmare 90 år, bosatt i Ulricehamn, hade inte haft hund på många år, men såg att SM skulle avgöras,, och därför tog sig dit....

Alltså,, jag bara Älskar ju historia och att få höra om hur det var förr...

Den mannen skulle jag gärna ha tagit mig med hem...

Tänk så mycket kunskap och erfarenhet det måste finnas som man skulle kunna ta del av......


Hur som helst så blev det en mycket fin och trevlig dag där ute i rapportskogen.....

Vi fyra funktionärer som jobbade därute på publikplats hade fullt att göra nästan precis hela tiden

Men det blev en lite kort paus, då vi faktiskt hann sätta oss ner en liten stund och äta lite snabbt...


Dom bästa Tjejjorna!!!!

 



Rapporthundarna och förarna skötte sig som vanligt exemplariskt...

Några försvann tyvärr,, men det är ju så det är...

Klyschar till det å säger att det är STORT att bara ta sig till SM...


För det ÄR det,,, nån gång MÅSTE man inse att det inte är så "lätt" att ta sig till SM i rapport för att det "bara" krävs 2 certpoäng för att ta sig dit...

Man ska få certpoängen också,,,,, vilket inte är så jävla lätt,,, trots att hunden gillar att springa..

Det gör förresten mina Jack Russels också,,,, 😝


På lördagseftermiddagen kom vi tillbaka till tävlingsområdet ganska möra och trötta...

Shoppade ju såklart en hel del...

Tänk va mycket som behövs plötsligt...

Nytt koppel och halsband till Glock...

nya Biaböddar,, inte för att vi har behov, utan för att det var "billigt"

Lägg därtill bollar, kongar och kampskinn...

Jösses vi är ju som en hel butik just nu.....


Lite lydnad hann vi också se....

Pratade innan lydnaden med en tjej som jag beundrar som fasiken

 

Hon berättade då att det som var deras svagaste gren var just lydnaden...

jösses tänkte jag,,, om lydnaden är deras svagaste sida????? 

vars ska detta sluta?????


Det slutade med GULD i Skyddshundsgruppen!!!!! 

Alltså,,, det är såååå jäkla Stort så jag tror det år svårt att ta in för alla inblandade😘🎈


Om jag tog det lugnt under fredagskvällen,,, så tog jag igen det med råge under lördagskvällen...

Då visste jag ju liksom att jag inte behövde "köra" bil dagen efter...

Å jävlar i havet så dåligt jag mådde när jag vaknade på söndagsmorgonen....


Skylten in till publiksparkeringen talade sitt tydliga språk...

Det var liksom här PUB-liken skulle samlas...

  

Hövvaligen,,,jag var ett rejält PUB-lik👻


Fast jag klarade mig igenom mitt uppdrag som speaker på rapporthundarnas lydnad...

Inte så svårt med tanke på att mikrofonen inte funkade på hela tiden...😡

Undrade just varför publiken var så förbannat jävla lam och oengagerad,, men inte så konstigt om dominerar hörde något😔


Hann även efter mitt funkisuppdrag titta på både fin lydnad, och intressant skydd innan det var dags att packa ihop och fara hemåt igen...

 


Ett Underbart hundmeeting är nu till ända.....

Älskar varje sekund av det,,,, att få gå där i flera dagar och träffa och snacka med människor som vi bara möter 1/år,,, det är magiskt...

Hundarna däremot,,, tycker nog inte det är lika kul,,, blir mycket ligga husvagn, eller gå kopplade prommisar runt arenan.

Men även det är nyttigt...

Och det är skönt att dom kan koppla av i Hobbe...

 


Idag är det måndag,,, vi kom hem sent igårkväll, och har haft välbehövlig semester idag...

skönt,,, vi har ju en hel del att stå i hemma på gården...

Gunnebostaketet runt gårdscentrat är nu på plats,,, vilket känns toppen,,, nu kan vi verkligen släppa ut hundarna utan att dom kan ta sig nånstans utan vår tillåtelse...

ca 800kvm har vi hägnat in för hundarna...

Reaterande ca 5 hektar är även det i dagsläget inhägnat,,, men vi vill inte att hundarna ska ha fri tillgång til så mycket mark...


Idag har jag varit hos en läkare för att försöka göra något åt mitt onda knä som gäckat mina prommisar den senaste månaden...

Fått remiss till röntgen, då läkaren upptäckte en svullnad som jag jag inte själv sett,, (trodde det var fett😳) och hon kände även att det fanns vätska i knäleden,,, vilket tydligen inte är så bra...)

Så snälla håll tummarna för att allt är bra.✊

  

Tack Alla Underbara Männiksor som låtit mig uppleva ännu en Magisk Helg!!!!

Av Ia Weylandt - 24 augusti 2016 20:07

Från början var planen att vi skulle stå på så långt vi orkade ner mot Borås, och sen bara stanna till på en rastplats, sova lite snabbt, och sen rulla in på SM-campingen tidigt imorgon bitti...


Men sen tänkte vi om,,, det är ju trots allt inte så fasligt långt till Borås,,, så därför bestämde vi att,  som så många gånger tidigare när vi varit påväg söderut istället stanna en natt på vackra Norrköpings BK, och iochmed det också få en trevlig kväll med hundträning, god mat och lite vin...


Så vid 18.30 ikväll landade vi på vårt delmål...

 

Som vanligt så installerade Thompa Hobbe,,, och jag tog med mig hundarna på en hissnande vacker promenad i den fina Trollskogen bakom BK'n

 

Bara Älskar att strosa omkring där...

 

När Hobbe stod säkert på plats, gick vi in och körde lydnad med Glock....

 

Mycket bra skötte han sig..

 


Dollar, han nöjjer sig mest ganska bra med att bara ligga bredvid planen och tugga på sin älskade kong.

Då och då kommer han och vill att man ska dra lite i snöret,,, men sen är han nöjd igen...

Gjorde även en metallapportering med honom,,,

Superkul tyckte Dollar'n att få lira lite fotboll på kvällskvisten...


Och nu har vi slagit oss ner för att käka smörgåstårta Och mysa...

 

Som vanligt vet jag inte hur jag tänker när jag gör denna rätt,,, men kan konstatera att det räcker även till lunch imorgon..

Och Supergod var den!!!

   

Nu önskar vi Godnatt från ett vackert Norrköping...

Imorgon ska det bli Superkul att träffa Underbara hundvänner som vi bara träffar en gång om året....

Ser såååå mycket fram emot!!!!


Av Ia Weylandt - 21 augusti 2016 17:07

Eller, det är ju bara för mig det är första helgen,,, för Thomas är det sista helgen innan 2016 års semester är till ända...


Hur som helst så har det varit en mycket bra helg.

Vid 10-tiden i lördags förmiddag, så kom Abbotarna farandes från Stockholm för en heldag på Sjövreten.

Och efåter husesyn och fika, begav vi oss ut för lite Rapportträning.


Glock och Dollar på A-stationen.... 

Det blev en mycket bra träning.

450+250+400.

Glock var taggad till tusan, men fick lite problem med en And som satt och tittade på honom precis vid sändningspunkten från  A-D

Den ville han inte springa förbi, men när Thompa gick fram i banan och förbi ankan, så drog han iväg i ilfart...


Sånt är livet på landet,,,!!!!


Efteråt fick Glock och Abbot springa lite lösa ihop.

 


Båda var ganska möra efter rapporten, på en helt öppen sträcka i gassande solsken,,, så det blev inte speciellt mycket spring...

Desto skönare tyckte dom det var att plaska runt lite i vattnet på vägen tillbaka...

 

Sån lyx som jag känner att kunna gå ut och träna rapport, bara 10 minuters gångväg från huset...


Hemma igen satte vi oss ner ute för lunch och fika...

Solen stekte verkligen, så det blev till att ta fram ett parasoll för att vi skulle stå ut...

Garvade så vi kiknade åt snillena som spekulerade huruvida man fick upp parasollet...

 

Dom är sååå underhållande dom där två...


Efter lunchen satt jag och fru Abbot kvar ute i solen, och Fru Abbot,,som är ett geni när det kommer till heminredning, kom med en massa bra tips och ideer på hur vi med ganska enkla medel kan fixa till det på olika sätt i vårt nya hem...

Mr Abbot, å andra sidan, är ett geni när det kommer till tekniska och praktiska saker, så han och Thomas gick undertiden runt i huset och kollade saker som behövde kollas...


Underbara vänner som jah njuter av att få ha i min närhet...

Hundarna såg vi knappt röken av,,, dom låg mest i skuggan och sov....


Men dom kvicknade till när det på eftermiddagen blev dags för uppletande...

Jag var faktiskt lite tveksam till rutan som vi, men framförallt Thompa ägnat tid åt att röja.

Jag trodde den skulle bli för svår,,, men ack vad jag bedrog mig...


Både Glock och Abbot gjorde ett skitbra jobb,,, det verkade snarare som om dom triggades av dom i våra ögon svårigheterna...

 

Nemas problemas att plocka in föremålen...


Klockan han springa iväg, och vi som både tänkt åka till Hedlandet och köra lydnad, fick inse att det inte skulle hinnas med om vi även ville hinna mysa lite...

Så mös en stund gjorde vi först på altanen med lite vin, öl och snacks...

 

Men ganska snart var det dags att flytta in i köket för att njuta av vackra röda kräftor med tillbehör...

 


Vi hade kunnat sett ute,,, men det är så förbaskat mycket getingar, så det kändes lugnare inne...

Det blev en lång och mycket trevlig kväll,,, och det var skönt att ha en dag ledigt från alla måsten, och bara tänka hund och mys...

Tack Bästa Abbotarna för att ni kom!!!😘 


På söndagen sen var det dags för jobb igen,, och då snackar jag på gården, och inte hos min arbetsgivare🙃

Började dagen med att reka rapportsträcka...

Hittade en såååå jäkla fin...

Problemet är bara att det inte finns någonstans att ställa bilarna, utan man måste isåfall gå från gården i ca 15 min innan man kommer fram till A...

 

SuperFin lite klurig sträcka helt i råterräng,,,

 

Jag tror hundarna skulle gilla den som faaaan...

 

Utsikt från tänkta C-stationen....

 

Jag ska ta med Thomas vid tillfälle och se vad han tycker,,,, skulle vilja förlänga den lite,,, men det blev lite stenigt i ett parti,,, sånna där luriga mossiga stenar som jag tycker är lite för stor skaderisk,,, men jag är ju så jävulskt övernojjig ibland😳


Efter min morgonprommisen på dryga 90 minuter, smakade frukosten himmelskt..

Vi käkade en sån där riktigt bra frulle, med ägg, fullkornsbröd, juice och yoghurt,,,, kanske inte världens nyttigaste,, men jäklar som man står sig hela dagen...

Klockan är nu när jag sitter och skriver 18.18,, och vi har inte ätit något sen 9.30 imorse...


Efåter frullen, hände vi på släpet och åkte till Strängnäs för att köpa buskar till hundgården...

Hann också titta in en sväng på JYSK, och hittade ett par fina stolar/fåtöljer till vårt sovrum,,, har saknat något att slänga kläderna på,,, hittills har dom hamnat på golvet...


Hemma igen ägnade vi ett par timmar åt att plantera buskarna vi köpt ivrigt påhejade av hundarna, som genast var där och kissade in dom...

 

Det känns bra...

Ägnade också ett par timmar åt att snygga till lite i hagen runt lösdriften...

För trots att vi sagt att vi ska vänta till våren med att skaffa fler djur,,,, så har jag en stark känsla av att det snart  kommer att finnas hästar på Sjövreten igen,,, iallafall om husbonden får välja...

 




Vi fick ju överta stallkatten Kirre från förra ägaren,, och såg nyfiket fram emot hur D&G skulle reagera...

Och vi kan väl sammanfatta det med att nyfikenheten varit STOOOOOR...

Framförallt från Dollars sida, vilket jag tyckte var förvånande...

Nu har dom ( hundarna alltså) iallafall kommit så pass långt så att dom kan passera Kirre utan att krypa ur skinnet av nyfikenhet...

 

Skönt, framförallt för Kirrekatten🐱


Ägnade sedan eftermiddagen åt skruva ihop en hatthylla från MIO som jag köpt och kände mig nöjd med..

 

Men något som vi verkligen saknar i hallen är en garderob eller dyl,,,, någonstans där man liksom kan hänga undan jackor etc....

Så bäst jag sitter där, så får jag ett ryck,, går in på IKEA's hemsida,,, hittar en garderob med dom rätta måtten,, vilket inte är det lättaste att hitta,....


Min hjärna tänker:

jag sticker upp och köper den,,, 30 min till IKEA,,,, 10 minuter inne på varuhuset för att hämta min garderob,,, 30 minuter tillbaka igen...

Jag klarar det på 1 timma om jag är snabb......


Eller hur????

Verkligheten ser ur som följer:

Tvärstopp innan Södertälje i norrgående riktning,,, redan innan jag kom fram till IKEA låg jag back på totaltiden..

Och inne i varuhuset,,, alltså vi snackar KAOS,,, jag trodde jag skulle vara ensam där en söndagseftermiddag...

Har folk inga liv?????


Blev såklart osams med en kärring i kön...

Hon tyckte jag trängde mig,,, men jag lovar,,, jag bevakade bara min plats när HON försökte tränga sig,, och sen la faanskapet skulden på mig...

Hennes sällskap fick tillslut gå in och sära på oss när vi munhöggs som mest...

Och som vanligt hade jag rätt, och var den som först betalade mina varor.  

Attans att folk ska vara så jäkla stressade.....


Och sen var det lika jäkla svårt att komma ut från stan som det var att komma in i den...

Så min planerade 1-timmas tripp till storstaden blev istället dryga 3 timmar...

Undertiden hann Thompa både promma, köra lydnad och röja lite här och där...


Garderoben bars bara in i huset,,, jag monterar in den imöra,,, för nu är det hög tid för lite middag, dusch och sen hopp i säng,, för imorgon vankas jobb för oss båda....


Det blir dock en skön kortvecka,,, onsdagkväll påbörjar vi resan ner mot Borås och 2016 års SM i Bruks och IPO.

Anländer nångång under torsdagen och då har jag möte med tävlingsledningen inför mitt uppdrag som publikvärdinna i rapporten...

Ska bli sååååå jäkla skoj att återigen få vara delaktig i arrangemanget runt SM...


Nu ska dessa rara små röda kräftor inmundigas....

   


På återhörande!!!!


Av Ia Weylandt - 18 augusti 2016 18:05

 

Ja, nu är första arbetsveckan snart avklarad,,, och jag har hittills överlevt utan några större problem..

Med detta inte sagt att jag inte önskat att semestern varat i ett par veckor till,,, men det är ganska skönt att komma tillbaka till verkligheten igen...


Nu fick jag ju dessutom en härligt skön mjukstart på hösten..

I måndags morse mönstrade jag och mina fantastiska kollegor på fina M/S Molly, som precis som förra året tog oss på en makalöst vacker tur genom vår fina huvudstad...

 

Naturligtvis innehöll dagen en hel del konfererande,,, och det var mäktigt att sitta där och se  dom stora kryssningsfartygen glida förbi utanför fönstrerna...

En härlig första dag på jobbet, som avslutades med middag på en Italiensk restaurang på Östermalm, där jag åt en av de absolut godaste pastan jag någonsin ätit....


Men sen har resten av veckan rullat på i "vanliga" arbetsdagar...

Thomas har ju fortfarande semester, men trots det har jag gått upp på mornarna och gått morgonprommisen med hundarna...

Älskar ju dagens första promenad, och vill helst inte vara utan den,,, och ÄN mindre nu när vi kan gå i denna vackra miljö....

 

Jag går en runda på ca 1 timma på morgonen,,, och ännu finns det otroligt mycket mer att upptäcka...

   

Sheriffen bestämde sig en av mornarna att han skulle släpa på den "lilla" pinnen under hela prommisen...

 

Både Dollar och jag vart tillslut ganska less när den "lilla" pinnen, om och om igen slog oss i rumporna varje gång Sheriffen och pinnen skulle springa om oss,,, och direkt han var förbi, så stannade han och lät oss passera,, för att sen återigen draförbi i full fart, och snärta till våra rumpor...

Men sålänge Sheriffen är nöjd, är jag nöjd💞


Å Thompa har verkligen inte legat på latsidan under sina lediga dagar...

Vi var ju innan lite oense om hur och var vi skulle ha hundhuset.

Jag ville köpa nytt, och Thomas ville utnyttja dom byggnader som redan finns, vilket jag väl innerst inne håller med om..

Så många gårdar vi tittat på där vi bangat för att det varit föööööör många byggnader på gården...


Och nu med facit i hand när T lagt nytt golv och målat om, så ser det Mycket trevligt ut..

 

Fortfarande återstår lite arbete, men OJ va fint han gjort det, och hundarna har fått en 140 säng att ligga på,, och minsann också äkta lammpälsar att goa in sig i....

 


Även så har Hobbe nu fått flytta hem till Sjövreten...

Skönt att ha honom på plats,,, snart ska han börja packas inför SM-resan till Borås nästa vecka...

Ska bli såååå mysigt....

   


Inomhus börjar det mer och mer ta form nu, även om det även där är en lång väg kvar...

I hallen börjar vi hitta rätt i vad vi vill ha,,, däremot har vi ännu inte funnit vart vi kan köpa det..

Bla, så letar vi efter en hallmattan som är 155x290 lång,,, vilket verkar vara ett mått som inte är direkt standard...

Men den som söker, skola finna,,, och vi har inte bråttom...


I köket är vi så gott som klara....

Här är den vackra vedspisen, som enligt uppgift värmer skönt under vintermånaderna...

 

Köket är ju enligt mig det viktigaste rummet...

Där ska bara trivselfaktorn vara över 110%, och lite så känner jag här...

Tror även hundarna känner detsamma...

   


Nu har ju dom iofs en otrolig förmåga att trivas och koppla av lite överallt...

DollarTrollarBollar.....❤️

    

Avslappnad Sheriffski❤️


Träningsmässigt så ligger vi väl lite i träda just nu....

Thompa var visserligen ute och spårade med båda två häromdagen,,, men annars blir det mest promenader...

Men det gör liksom ingenting...

Hösten kommer vi mest satsa på vallningen, och jag har anmält mig till ännu en kurs...

Den kursen innehåller vallning,,, men också läran om fårhantering etc etc,,, toppenbra för mig att gå om vi nu som planerat ska skaffa egna får såsmåningom...


Men självklart släpper vi inte brukset, även om det nog som det ser ut nu inte blir något tävlande under hösten.

Däremot, så får vi besök av Abbotarna i helgen,, så ikväll har vi ägnat oss åt att fixa en uppletanderuta.

Så kul att "Fyris" äntligen får komma ut och jobba lite,,, samtidigt som Thompa röjer i bakgrunden....

   

Svårt att se,,, men kollar man noga så ser man högra övre hörnet därbak i bilden...

 

Nedan snitslarna från vänstra nedre hörnet...

Det blir en utmanande ruta, som börjar på äng, och sen går in i skogen....

 

Ska bli Superskoj att testa den på lördag....


Så härligt att ägna ett par timmar efger jobbet utomhus..

Hundarna är ju såklart med hela tiden, och jag börjar förstå bönders önskan om korthåriga BC's..

Jävlar i havet va skitig Glock blir...

 

Allt verkar fastna mycket mycket mer i hans päls mot Dollars...

Borsta, Borsta, Borsta, och Torka, Torka, Torka...

Kul med vita trägolv i hela huset..... NOT!!!!!


Dollar verkar sakna fysträningen med "Fyris",,,, kanske ska damma av honom och försöka kvala till SM 2017,,,

han verkar ju tokladdad....



Men nu är det torsdagskväll,,, en arbetsdag kvar,,, sen är det Äntligen efterlängtad Älskad helg...

Som jag skrev tidigare så ser vi fram emot besök av Abbotarna,,,

Blir spår, uppletande, lydnad och kräftor....

En mysig helg helt enkelt!!!


Avslutar med att konstatera att det idag på dagen 10 år sedan min Älskade mamma, endast 59 år gammal, fick avsluta sitt liv på denna jorden...❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 


Ironiskt nog var jag kallad på mammografiundersökning just denna dag...

Vet inte om det är bra eller dåligt...

Det enda jag vet är,,,


FUCK CANCER!!!!!!! 


Av Ia Weylandt - 14 augusti 2016 17:36

Ja, precis som alla andra år, så kommer den då,,, den "sista" Kvällen....

"Sista" som i sista innan det är dags att få tillbaka till verkligheten och börja jobba igen...

Och känslan av att hösten, med mörker och kyla, nalkas med stormsteg brukar få mig grinfärdig och med jordens ångest en kväll som denna..

Men jag känner ingen direkt ångest ikväll,,,, mår så förbaskat jäkla bra av att bo såhär,,, så harmonin flödar i kroppen,,, och jag tycker tvärtom det ska bli spännande att komma in i nya rutiner....

Nu blir det ju inte nya rutiner direkt från imorgon, eftersom Thompa har en semestervecka kvar..

Dessutom jobbar jag ju bara i 7 dagar, sen väntar nästan en hel veckas ledighet igen i samband med SM.....


Men livet på landet rullar på i sin härligt lugna ro...

Älskar att vakna på morgonen, och gå ut den första lilla rundan på våra egna marker...

   

Efter första lilla snabbkissen vid 6-tiden,,, så har vi gått in och fortsatt pula inomhus, och sen vid 9-tiden har jag tagit hundarna på en rejäl prommis runt om i den fantastiska omgivningen..äSen har vi käkat en rejäl frulle, och fortsatt vårt pulande...


Fredagen spenderade jag på IKEA och kom hem med massor av bra och ha saker som skulle snickras ihop...

Såååå härligt att sitta ute och skapa...

kolla mitt vinglas,,, man vet att man bor på landet, när man måste lägga lock på vinet för att inte typ en miljard flugor ska dränkas i glaset...

 


Men det är det värt...


Köket börjar bli klart, lite smådetaljer som skall fixas,,, men som vanligt så stormtrivs jag i husets hjärta...


 

Lite vardagsbestyr har även smugit sig in mellan allt pulande...

Kloklippning,,, och jag blir lika full i garv varje gång klosaxen åker fram...

Glock lägger sig själv till rätta och väntar på sin tur...

 

Älskade hund...


Något av det finaste jag sett sedan vi flyttade hit, var under lördagskvällen, då Thomas och Glock åkte runt och fixade med staketet runt hela marken...

Sååå jäkla mäktigt att se hur Glock sprang med vid fyrhjulingen, och så fort Thompa stannade, så la sig Glocken ner bredvid, och väntade på att dom skulle ge sig iväg igen...

 

Det kom så jäkla naturligt för honom....

Bilderna är skitdåliga pga att jag satt väldigt långt ifrån...

Jag hade gott sällskap av Dollar, som sprang med i början, men som sen valde att hålla sig hos mig och bara spana på husse och brollan...

 

Lite sliter vi oss från alla måsten..

Idag tog vi en tur in till den vackra staden Mariefred och prommade runt...

 

En sån vacker liten stad, där det känns som om tiden stått stilla...

 

Vi käkade även lunch,, men då var batteriet i mobilen slut, så tyvärr inget bildbevis,,, men gått var det...

 


Vi har även spårat med våra två fyrbenta...

 

Har hittat massor med fina spårmarker i närheten av vårt hus....

    

   

Ska fortsätta leta rapportsträckor i veckan som kommer...

Har hittat flera fina sträckor,,, men det måste ju även gå att ställa bilarna nånstans,,, och det har vi inte lyckats finna ännu...


Nu är hundarna och vi nöjda efter en heldag ute...

Glock har hittat en ny favvoplats på ett lite udda ställe...

Dollar väljer lite mer traditionella sovplatser...

   

Thomas och jag, vi njuter av OS och hästhoppning...

 

Till detta smaskar vi goda kräftor och Västerbottenpaj...

Inte helt fel...

 


Sen blir det en dusch och hopp i säng..

Imorgon ringer klockan igen för första gången på fyra långa veckor...

Börjar med en mjukstart med regionsmöten på en båt i Stockholms skärgård för att sedan valutas med en middag på stan...

Skön början...


Är supernöjd med 2016 åts härliga sommarsemester...

Nu får vi se fram emot en fin höst...


Ha det☀️

Av Ia Weylandt - 11 augusti 2016 18:34

 

Ja, jävlar i havet,,,,, att flytta är ingen semester direkt...

Shit som vi jobbat och slitit dessa dom sista av mina semesterdagar...

Vi har varit igång från tidig morgon, vi snackar runt 5-tiden varje dag tills vi stupat i säng vid 22-tiden på kvällarna...


Flyttfirman vi anlitade är ingen jag skulle rekommendera någon att använda...

För det första tog det JÄVLIGT lång tid för dom att lasta,,, och lika jävla lång tid för dom att lasta ur och ställa grejorna på plats...

Dessutom förstod dom inte mina direktiv, utan ställde grejorna på helt andra platser än vad jag sa,,, typ höger sovrum/vänster sovrum ingick inte i deras ordförråd..


Inte heller ingick det tydligen att bära möbler till fler än en byggnad,, vilket gjorde att allt som skulle  till annan plats än huset,typ garage, gästhus,hundhus, stall,,, bara dumpades utan för huset...


 

Nu ligger övriga byggnader inte speciellt långt bort,, men det vart ändå ett extra kånkande för oss, som vi inte räknat med....

Lägg där till hur mycket det gnälldes över hur "tungt" allt var,, så,,, nej, den firman går bort om nån vill ha tips om flyttfirma framöver...

Själva hoppas vi att få bo kvar här i många år framöver....


KAOS,,, är väl det ända rätta ordet för att beskriva våra senaste dagar...

 

Var lätt grinfärdig första dagen då allt bara låg huller om buller, och vi sprang mest runt planlöst i det 3 våningar höga huset, och flyttade på saker hit och dit kändes det som...

 


Till slut i allt KAOS,,,, var jag bara tvungen att gå ut med hundarna och utforska omgivningarna i vår närhet...

Och OJ om jag inte blivit besviken...

Till sjön kommer man på typ 2 minuter,,, 

 

Men det är ca 10 min promenadväg tills vi kommer till det som vi kallar för "badplatsen"

 

Det är ju typ ingen badplats, som man tar med sig badlakan, picknickfilt och fika för att spendera dagen på,,, men det är en alldeles utmärkt liten badplats för både hästar och hundar...

Och våra hundar har hunnit roat sig kungligt där flera gånger under vår korta vistelse här....


Och kolla på denna ljuvliga bild från morgonprommisen som vi tog tillsammans alla fyra igår morse...

Det är Såååååå ljuvliga marker runt om vårt hus,,, så jag bara njuter varje sekund...

 

Det är precis det här jag längtat efter.....


Första dagarna har verkligen gått åt till att få så mycket som möjligt på plats, vilket gjort att matrasterna blivit få och korta...

Nedan äter Thomas typ en kombinerad frukost/lunch/middag, bestående av en slät avokado och en öl....

 

För så har dagarna hittills sett ut...


Våra Älskade hundar, har dock tagit dagarna med ro, och njutit av friheten....

Dollar sover skönt vid det provisoriska "staketet"

 

Glock har hittat sin favvoplats ute på farstutrappan...

 


Vi försökte faktiskt också "lyxa" till det lite en av kvällarna,,, då blev det Felix Gulaschsoppa på burk och ett glas vin...

Woaw!!!!

 

Somande av utmattning nästan med huvudet i soppskålen....


Hundarna ligger helst kvar ute och vill inte komma in förens vi kallar på dom...

  


Nu känns det som om jag mest bara gnääller,,,men låt mig få göra det några dagar,, för kroppen värker i varje liten muskel,,, eller nåt...

Men jäklar som vi Älskar att få bo så här...

Och när allt känns tungt i upp packandet,,

Ja då går man ut på den blivande egna apellplanen och kör lite lydnad...

 

Det är ju liksom det vi längtat efter,,, att bara kunna köra lite när det passar oss,,, ett moment här,, och ett moment där...

 

MAGISKT!!!!

Och som vanligt en jäkla massa lek....

 

Imorse tog Thompa med sig hundarna och gick en prommis i skogen,,, och jag kom ner till köket och insåg,, att nu måste köket fixas så vi kan käka en god frulle och tanka lite energi inför kommande tunga arbetsdag...

 

2 timmar senare,,, dukade jag efter mycket möda ock stort besvär upp en superfrulle, värdig ett någotsånär sjysst vandrarhem,, bortsett från den mycket vackra nystrukna och stärkta vita duken på bordet....

 

Det tog min Älskade sambo ca 1/4 sekund att förstöra idyllen genom att direkt sätta igång att skaka juicen utan att korken var på.....

 

.....och sen var min uppoffring åt helvete om man säger så....


Ikväll har vi utforskat skogarna i vår närhet...

Spåra kan man göra hur mycket som helst,,, däremot har vi inte lyckats hitta någon rapportsträcka som är längre än drygt 400 m, vilket räcker utmärkt om bara T och jag vill träna framföringar, men kanske inte är tillräckligt för att bjuda ner träningskompisarna en helg...

Men vi fortsätter reka...


Och i vårt rekunde,, fyller vi glädjande även på vårt kantarellförråd,,,

 

Underbart Härligt Stora och Många kantareller, som kommer smaka smaskens i höstens alla viltgrytor...


Matlagningen har blivit lite Si och så dessa dagar,,,

med en god räkmacka, önskar vi trevligt torsdag,, min sista semesterkväll,, imorgon är det vanlig helg,,, och på måndag är det jobbendags igen...

  


Ville bara lämna ett livstecken....

Ses och hörs!!!!!


Av Ia Weylandt - 7 augusti 2016 16:21

Ja men shit som jag mår just nu....

Stressen som sprutar ur öronen, och som bidragit till att jag gått med ständig huvudvärk dom två sista dagarna...

För nu ska ju liksom allt klaffa,, tidigare har vi gått omkring och småpackat lite, slängt en del och bara myst...

Men nu ska liksom Allt ner i kartonger, och det är egentligen först nu på slutet som man blir varse om hur mycket smått skit man har, men som ändå måste struktureras ner i rätt kartong...


Vi har verkligen varit igång från tidig morgon till sen kväll, och endast gjort avbrott för att aktivera våra hundar och äta mat..

Och nu börjar man se slutet i tunneln, och dom flesta skåpen ekar tomt...

Lite vemodigt känns det allt...

 

Lika vemodigt är varje promenad man går nu...

Jag går typ varje morgon i skogen och grinar för mig själv,, tänker att det är sista gången jag går på den här stigen,, och sista gången ditten och datten.

Men sen blir jag faktiskt lite sur på mig själv.

Va fasiken vi flyttar ju inte 100 mil härifrån, vi kommer ju fortfarande jobba i Stockholm och dessutom säkert åka upp och träna ibland på helgerna,,, det är ju bara å svänga förbi min älskade skog och ta en sväng...

 

Igår hann vi också sticka in både uppletande och lydnad med hundarna mellan allt packande.

Tycker att Glock tappat lite av sitt fina uppletande,,, blir en väldans massa spring bara,,, så nu blir det till att backa tillbaka något.

Men lydnaden såg bra ut...


Måltiderna dessa dagar får anpassas till rätter som kräver minimalt med köksredskap..

Men det går ingen större nöd på oss,,, till smarriga räkmackor behövs bara en liten kastrull för att koka ägg..

 


Ja Hujedamig vilket äventyr vi ska ge oss ut på...

Imorgon klockan 10.00 skriver vi på papprerna och får nyklarna.

Direkt efter åker vi ner med en full släpkärra med lite blandade grejer som inte går att packa i kartonger.

Vi ska under morgondagen se till att få upp hundgården, så att den är på plats när flyttbilen anländer på tisdag.


För klockan 8.00 tisdag morgon kommer flyttbilen, som ska transportera allt vi äger och har till vårt nya hem.

Så tisdag natt blir första natten på Sjövreten...

 

Jag hoppas vi ska trivas!!!! 


Av Ia Weylandt - 5 augusti 2016 06:41

Så har vi spenderat två härliga dagar i Fantastiskt fina Västervik.

Började med att vi mötte upp Assisarna på Västerviks BK, och direkt därifrån åkte vi ut till spårmarkerna och la ut våra spår...

Sen åkte vi tillbaka till klubben och tog en liten fika... 

Inledde sedan lydnadsträningen med att göra en platsliggning med skott.

Det gick jättebra för alla hundar,,, första gången Dollar la ner hakan i backen, gissar att han är ganska trött på all platsliggning han får nuförtiden...❤️

 


Sen lekte vi lite framför Västerviks Underbara spegel..

Man blir sååååå jäkla snygg..

Kolla Thompas mage,,,, BORTA!!!

 


Och OJ vilken smal och snygg tjej,,, en riktig egoboost spegel....


Men vi stod inte bara å kuttrade framför spegeln.

Det blev även lite seriös lydnadsträning, och både Dollar och Sheriffen skötte sig bra...

 

For sen tillbaka ut i spårmarkerna och släppte hundarna på sina spår.

Vet inte vad som hände med plockepinn Dollar,,, jag som skrutit om hans pinnsäkerhet senaste tiden.

Idag tycker jag att det kändes som han spårade bra, men 2 av 5 pinnar lämnades kvar i den vackra småländska skogen.

 

Glock däremot, gjorde ett avsina absolut finaste påsläpp någonsin, och spårade sen precis lika fint, och fick alla pinnar med sig hem.

Duktigaste Sheriffski❤️

 


När alla spåren var tagna, åkte vi ut till en Magiskt fin restaurang i skärgården.

Vilken utsikt från matbordet...

   


Maten var dessutom jättegod...

 

Jag hade lite svårt att välja vilken förrätt jag ville ha,,

löjromstoat, eller skagentoast,,

Så det blev en av varje,,,,

 


Supersmarrigt!!!


Och det går ju inte att tillbringa en dag i Västervik, utan att besöka den fina butiken Jami Hundsport!

 

Och även om man som vi inte innan vi gick in, kände att det var något specifikt vi var i behov av,,, så skapades av någon underlig anledning ett behov bara man passerade entrédörrarna...

Märkligt fenomen det där, när man kommer ut ett par 100-lappar fattigare utan att förstå hur det gick till...


Men jäkligt nöjda och glada med dagen åkte vi tillbaka till campingen och slappade resten av kvällen...


På torsdagsmorgonen var vi tillbaka i Västervik's fina skogar, för idag stod det rapport på schemat...

 

Satan va kul det var.

Tror det varit nyttigt för Glock med ett uppehåll på några månader, för han känns riktigt taggad och stabil just nu.

 

Gos med Älskade hussen ❤️❤️

 


Innan vi drog igång rapporten, gick jag ut ett spår till Dollar, så när Glock sprungit klart var det dags för revansch för gårdagens missade pinnar...

 

Och idag lämnades inga pinnar kvar i skogen, utan han spårade skitfint och plockade alla 5..

 

Vilka duktiga pojkar vi har,,,


Stannade till på BK'n på hemvägen, och gjorde även idag en plats med skott, men idag slapp Dollar vara med, och jag var istället skytt..

Sen fick också Glock gå några vändor på stegen, vilket går fortsatt bra...

 

Lunchen denna dag intogs på Västerviks Golfklubbs restaurang..

Mumsligt va det...

 

Sen for vi på lite sightseeing i den vackra staden.

Besökte bla Gränsö slott.

Jag gillar verkligen Västervik,,, en riktig liten pärla, som jag gärna åker tillbaka till...


Tillbaka i Hobbe hann vi slappa lite,,, jag somnade tom en liten stund.

Vi hade tänkt avsluta vår gemensamma semester med att äta middag på campingens restaurang, men det var fullbokat, så Thompa och Mr Abbot fick gå upp och hämta pizzor, som vi åt i husvagnen..


Vi har ju haft en jäkla tur med vädret denna semester, men precis när T&A kliver ut från restaurangen med pizzorna i pappkartonger, så öppnar sig himmelen, och regnet fullkomligt vräker ner...

Det blev en rejäl språngmarsch för våra pojkar, allt för att rädda pizzorna, och det var knappt det gick att sitta ute och äta...

 

Men lika fort som regnet kom, lika fort slutade det igen, och grabbarna sken återigen ikapp med solen☀️

 


Nu sitter jag här,,, fredagsmorgon,, sista morgonen på Hobbesemestern för iår.

Ska snart börja packa ihop för att påbörja färden tillbaka till Huddinge igen.

Egentligen hade vi tänkt stanna tills imorgon, men stressen över flytten börjar göra sig påmind, och det känns skönt att få ett par sista dagar hemma innan flyttlasset går..

Hajja att vi flyttar från Stockholm på tisdag,, har nog inte känts på riktigt förens nu..


Vi har haft 2 superhärliga veckor i Hobbe, med massor av bra hundträning, och härliga kvällar och umgänge med gamla och framförallt många nya vänner,, men nu känns det lagom att knyta ihop säcken för 2016 års husvagnssemester..

Jag har ju en vecka kvar, men den kommer nog mest handla om att komma på plats i vårt nya hem...


Tack alla inblandade för fantastiskt härliga dagar...

Hoppas vi ses snart igen☀️😍

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards