Alla inlägg den 5 januari 2017

Av Ia Weylandt - 5 januari 2017 19:15

 

Ja, Kära nån, här duggar verkligen helgerna tätt, och sköna kortveckor börjar bli en vana.

Dessutom har Thompa varit ledig denna vecka, vilket gör att det blir rena rama semestern även för mig.

Inga hundar att promenera på mornarna, och inga får att mata..

(hästarna sköter ju Thompa på vardagsmornarna, så dom behöver jag inte bry mig om annars heller)

Och alla sysslor har varit klara när jag kommit hem från jobbet,,, så det har verkligen varit en "glidarvecka" för mig...

 

I måndags anlände äntligen foderhuvan, eller vad det heter som vi beställt till hästarna...

 

Toppen att täcka balen,,, inte bara för att skydda den mot nederbörd och blåst,, utan också för att få mindre spill...

Dom tidigare balarna har gått åt i ett nafs,,, och inte för att dom käkat upp allt, utan för att dom spridit ut det runt omkring sig, och sen stått och trampat, bajsat och legat i det...

Så nu hoppas vi det ska bli lite ordning och reda kring matbordet...

 

Och återigen, är det kul att se hur olika dom är, Hebbe och Lova.

 

Det var mörkt i måndagskväll när Thompa med hjälp av traktorn ställde foderbordet på plats..

Vi har ställt den ganska långt ut i hagen, för vi vill att hästarna ska röra på sig, så jag tog Hebbe i grimma och grimskaft och ledde ut honom för att visa att den fanns..

 

Och jäklar som han blåste upp sig och trampade runt när vi närmade oss det gröna monstret..

Men han är ändå skön Hebstern,, för det är inte som att han sätter sig helt på tvären,,, utan han följer med mig, och nosar på monstret,,, men äta ur det,,,,

Nej fy fasiken, sa Hebbe, och det hjälpte inte ens att jag bokstavligt talat försökte trycka in en tuss i munnen på honom...

 

Och då kommer plötsligt Lova galopperande till oss i full fart...

Och hon utan några som helst tveksamheter bara gör en tvärnit vid monstret och börjar käka...

Jag flyttade då Hebbe till hålet brevid,,, men han ville inte äta endå...

Så jag tog av honom grimman, och tänkte,,,

jaja,,, nu vet han ju vart maten finns...

Och då gick han runt och började äta ur samma hål som lilla Lovis...

Sååååå söta💞

 

Nu dock, när han fått vänja sig vid monstret, och fått träffa burken i dagsljus,,, så äter han precis som vanligt...

 


På tisdagskvällen drog Thomas söderut för att jaga vildsvin, men också för att plocka upp en foderhäck som vi köpt till fåren,,, lite av samma anledning som varför hästarna fick en...

Fårens har dock lite fler och färre hål..

 

Jag var hemma och käkade svamprisotto, och våndades över att Thompa var ute och for på vägarna i snöstormen, och dessutom med hästsläppet för att få hem foderhäcken.

Men han kom hem vid 1-tiden på natten...

Då hade jag inte lyckats somna ännu,,, och trots att han var hemma helskadd,,, så skulle det ta över 3 timmar till innan jag kom till ro...

 

Klockan fyra kollade jag klockan sista gången,,, slumrade sen till,,, men kände mig mer eller mindre som överkörd av ett tåg, när klockjäveln ringde på morgonen...

 

Och det är så jäkla tråkigt att vara så trött..

På kvällen blev jag som ett övertrött litet barn som bara gråter för allt...

Jag grät för att det kommit snö, och att vi därför inte skulle kunna träna hund som planerat under helgen.

Jag grät för att det var kallt,

Jag grät för att fåren inte vill gå in i sin ligghall, vilket gör att jag tror dom ska frysa ihjäl.äJag grät för att jag fick för mig att dom, fåren alltså, skulle fastna med sina huvuden i foderhäcken...

 

Alltså,,, ibland undrar jag faktiskt hur Thomas står ut....💖

 

Turligt för Thomas så kunde jag bolla orolig fårtankar med bästa vallfröken,,, eller bollade gjorde vi väl inte,, för bollar man, så ger man ju och tar,,, jag bara tog😌

Men det var hursomhelst skönt att få min nojiga ångest dämpad lite...

 

Och sen grät jag lite över att vi  blev utan middag,,, vilket som vanligt var helt och hållet vårt eget fel...

 

Nyårsdagen, skulle vi egentligen ha ätit hemmagjord pizza.

Men vi hade så mycket skaldjur över, så det blev rester istället...

Så på onsdagen stod pizza på menyn...

 

Jag har ju som vanligt inget tålamod,,, så det var Thomas som fick bearbeta den elastiska degen,,, vilket han gjorde som en värsta professionell pizzabagare...

 

Och sen toppade vi dom med oxfilé, kantareller, champinjoner, bacon och lök....

Såååååå smarrigt,,, smaklökarna låg i högsta beredskap...


 

 Och jag vet inte hur vi tänker,,, eller ens OM vi tänker...

Tog ut pizzorna ur ugnen,, och lät dom ligga och svalna lite medan vi gick på toa...

Thomas på nedersta våningen,,, och jag på översta...

Sen möttes vi på mitten,,, och då fanns inga pizzor kvar längre😡😡😡😡 däremot låg både tallrikar och bestick barskrapade på köksgolvet...

 

Skulle vilja skriva förbannade jävla hundjävel,,,

men kan väl bara skriva,,,

FÖRBANNADE JÄVLA OSS!!!!!

 

Så då grät jag lite till,,, mest för att jag blev arg på Dollar, när det var mig själv jag skulle vara arg på...

Hursomhelst,, så somnade jag strax efter helt ovaggad,,, och sov som en stock hela natten...

 

Utvilad, pigg och glad upplevde vi en makalöst vacker ,men kall torsdag...

Vi tog en superhärlig prommis i skogen, där det inte var så mycket snö alls..

Hundarna skuttade, for och hade superkul...

 

Husse, som drömmer om en karriär som fältävlansryttare,,, tränade lite hinderhoppning under vår fina promenad...

Kanske inte den mest graciösa fälttävlanshäst jag sett😁 

Det var verkligen en hissnande vacker tur,,,,

 

Jag hade önskat att vi haft en liten termos med lomumba med oss...

Det är en såndär dröm jag haft i många år, att vi ska gå en långprommis ii vinterkyla,,, och vid ett tillfälle stanna och dricka varm oboy med konjak....

Det funkade ju aldrig där vi bodde tidigare, eftersom nån av oss alltid behövde köra,,, men nu är det ju fullt möjligt,,, kanske sker det under helgen....

 


Tillbaka på gården blev det gårdsfix.

Thompa plogade ridvolten, och jag och hundarna kombinerade utkörning av hö till fåren,,, med lek och bus i snön...

 

Vårt Underbara snömonster,,,, som håller igång i kylan...

 

Men även ett litet snöälskande monster tycker det är skönt att stundtals gå in och vila sig i den guldgula halmen...

 

Vi har halmat extra mycket nu i både hästarnas och fårens ligghallar...

Sheriffen tycker det är skitkul att gömma sin boll i halmen,, och sen gräva upp den,,,

 

Halmen far åt alla håll...

 

Hur söt får man egentligen vara, om man heter Glock??💖💖💖💖

 

Underbara hundar💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾💕🐾

 


Avslutade efetrmiddagen med att Thompa plogade upp en promenadslinga i kohagen...

 

Han åkte före med 4-is, och jag och hundarna joggade efter,,,,

Eller,,, skoja bara,,, jag joggade definitivt inte,,, men det gjorde hundarna,,, eller,, Nä,,,dom sprang...

 

Sååååååå Vackert!!!!

 


Kan säga att det var Jäkligt skön att komma in sen...

Värmde lussebullar, och drack julens första glögg,,, 

 

Har inte varit sugen på glögg tidigare,,, inte så konstigt med tanke på att vi typ har firat jul i +10...

Men idag med -10, så smakade det himmelskt gott....

 

Och appråpå att vi har en temperaturförändring på närmare 20 grader på några dagar,,, så var jag tidigare i veckan iväg och köpte varsitt täcke till hästarna....

 

Vill ju helst inte täcka dom,,, MEN eftersom det varit så varmt, och kylan kommit så plötsligt, så tycker jag inte att dom hunnit sätta jättemycket vinterpäls...

Nu är det ännu ingen fara,,, dom har ligghallen med massor av halm, och dom har fri tillgång till hö..

Det är vindstilla och ingen nederbörd,,, men ändå,,, smäller det till och blir ner mot -22 som SMHI hotar med,,, så vill vi kunna lägga ett täcke på dom...

 

En hel dag ute i kyla sätter sina spår,,, och satingen så majsigt det är att få goa ner sig i soffan tillsammans...

 

Mysigaste, gosigaste Sheriffen kan inte komma tillräckligt nära..💞

 


Ikväll har vi tänt vedspisen i köket för första gången sen vi flyttade hit...

Vilken myskänsla,,, och vilken värme den sprider...

  

 

Det blir ingen rapportträning i helgen...

SuperTråkigt,,, men skönt att gruppen sätter hundarnas välmående i första rummet,,,👍👏👍

annars kan jag tänka att vissa tycker att jag och Thomas är lite övernojjiga,,,

inte träna när det är för kallt, inte när det är för mycket snö, inte när det är isigt etc, etc..

 

Men jag kan ta att andra tycker vi är larviga,,,jag gör Alltid det jag tror är Bäst för VÅR hund,,, och med detta inte sagt att det är det rätta,,, men det känns rätt för oss, och det är ju huvudsaken...

 

Så nu får vi se vad resten av helgen har för skojigt att bjuda på...

Kanske blir det en helg i sängen när vi mest ägnar oss åt tv-tittande...

Isåfall så blir det så,,, och jag tänker inte ha dåligt samvete,,, för även om vi spenderar mesta tiden åt att göra ingenting,,, så kommer vi Alltid se till så att djuren har det Toppen...

 

Trevlig TrettondagsAfton Alla Underbara🍷🍗⛄️☀️✨💞

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards