Direktlänk till inlägg 2 februari 2020

Tjoohooo va de händer grejjer🥳

Av Ia Weylandt - 2 februari 2020 16:15

 

Tänka sig , att hur man än vrider och vänder på sig, så känner jag mig som en jäkla upprepande papegoja. 

Förr om åren har blogginläggen denna årstiden sett precis likadana ut...    

-Gick mörk trist promenad på måndan,,,,

-Gick mörk trist tråkig promenad på tisdan,,,

Etc,Etc.....   

 

Detta år, känner jag mig precis lika upprepande,,,,

Men innehållet är lite mer uppmuntrande,,,, 

-Gick en Underbar morgonpromenad i dagsljus på måndan, tisdan, onsdan, torsdan,,,,,,

               

-spårade med Glock, måndan,tisdan, onsdan, torsdan,,, 

       

-spårade med Olsson, måndan, tisdan, onsdan, torsdan,,,,

    

Närå,,, vi spårar faktiskt inte varje dag, däremot spenderar vi mycket tid ute varje dag.

Går en riktig långis varje morgon, där hundarna skuttar och far bäst dom vill...

    

Försöker varje dag att ta ut lilla Hickan på en egen runda, där hon och jag leker själva, utan att hon bara vill fokusera på Glock...

    

Ibland går vi koppelpromenader, bara för att,,, ingen av våra hundar är ju några stjärnor på att gå i koppel, tänkte att Hickan skulle bli Bäst på det🌟

     

Jag har börjat ge fåren mat varje dag, istället för att som tidigare fylla foderhäcken full.

På så vis, så får den lilla Sheriffen valla varje dag.

  

Det tycker han är kul❤️

 

Många frågar mig nu, om det det inte är trist att jobba kvällar, för att Thomas och jag aldrig hinner ses.

Men för det första så jobbar jag ju inte VARJE kväll.

Jag jobbar 7 kvällar på 14 dagar, och det jag märker är att dom kvällar jag är ledig, så blir dom kvällarna så mycket mer värda.

Förr var det mycket så, att Thomas satt i vardagsrummet framför TV:n, och jag höll mig i köket.

Sen käkade vi oftast middag framför TV:n och snackade inte så mycket.

 

Nu när jag är ledig, så ser vi till att det blir kvalite.

Vi kan käka gott och mysa till det en trist vanlig tisdag, och göra den till ”lill-lördag” 

Och varannan måndag när jag är ledig, så går vi ut och äter på restaurang, imorgon har jag bokat bord på ”hemligt” ställe.

 

Nä, jag tycker att jag har fått såååå mycket mer livskvalité, efter att jag började jobba skift.

Sen är det klart att det finns vissa ”surdegar” med skiftjobb också.

Tex kan vi i år inte åka på Tierpslägret som vi varit på varje år, senaste 5 åren pga att jag jobbar den helgen.

Blev också medbjudna, på jättefestligt midsommarfirande norrut tillsammans med underbara hundmänniksor.

(den inbjudan gick ut redan i september, Älskar att det finns fler än jag som gillar att planera i god tid😝) 

Men det är ganska långt norrut, så firandet kommer att pågå hela midsommarveckan, och jag har pga jobb bytet inte så mycket semester att ta ut, så det får vi skippa iår, kanske kan hänga på nästa år istället.  

 

Och appråpå vara ute i god tid, så börjar semesterplaneringen ta fart på riktigt.

Har en superskojjig vecka bokad redan nu, sen kommer vi bygga resten av semestern runt den veckan.

Men man får inte börja längta efter semestern redan nu, finns så mycket annat kul att se fram emot. 

Bla så spånar vi på lite rapporthelger framöver, å va jag ser fram emot det☀️🥂🌟

 

Men nog snackat om framtiden nu, fast det är så jäkla härligt att spåna, fnula och planera...

 

Helgen har varit Toppen... 

Fredagen var jag ledig, och utnyttjade dagens ljusa timmar till max...

Mina bästa dagar börjar med en lång skön promenad, ca 1 1/2 timma var vi ute och strosade.

    

När jag kom tillbaka, tyckte jag att Linus såg lite konstig ut, och tyckte även att det var konstigt att han stod själv långt ifrån Lova...

Upptäckte när jag kom närmare, att det inte alls var Linus, utan en stor ståtlig älgko som tagit sig in i vår hage.

Hon blev skraj när jag och hundarna kom närmare, så då stack hon iväg i världens fart, och hade sönder staketet när hon tog sig ut...

    

Glock och jag matade fåren, och vallade lite,,,

    

Och sen gick jag in och käkade himmelskt god frukost..

Älskar en sån bra start på dagen...

    

Efter frullen pulade jag lite inne, klockan hade hunnit bli 11 innan jag klev av frukostbordet, så det blev bara att jag dammsög hela huset, och bytte till rena lakarn. 

    

Rena lakarn är en lyx i det här huset,,, dom är ju typ bara rena i 5 sek,, så det gäller att njuta🤣

Njöt gjorde jag varje gång jag tittade ut genom fönstren, och såg hundarna ligga och mysa i solen...

    

Efter att hundarna ätit lunch vid 12, så stack vi till skogs.

Rastade bara av dom lite snabbt, sen trampade jag ut ett spår till Thomas och Glock.

Skickade en skojig inbjudan till husbonden... 

    

Han har det gansk bra ändå🤣

Medans vi väntade prommade vi runt i skogen, men sen var det dags att möta upp Thompa, för att åka å släppa på...

    

Dagen till ära, tog den lilla Sheriffen bakspår, för första gången på jag vet inte hur länge🤔

Märkligt, han har sett så stensäker ut på sista tiden, så man har trott att det inte finns bakspår i hans näsa längre...

Så fel man kan ha...

Men sen spårade han som på räls hela spåret👌❤️ 

    

När T&G var ute på spåret, trampade jag ut ett litet kort spår till Hickan...

Det tog vi sen när T&G var tillbaka...

Hon spårade jättefint, har fått ner nosen mer i backen nu när jag har lite längre liggtider på spåret...

    

Hemma igen, hoppade vi raka vägen ner till bastun.

Tänk att jag skulle bli så förtjust i bastande, det trodde jag aldrig.

Men det är så satans mysigt när vi sitter där utanför och snackar om ditten och datten, och spånar om framtiden.

    

Sen hoppar man in i bastun en stund,,, sitter utanför igen,,, duschar... 

    

Sååå mys, och man känner sig så jäkla ren efteråt...

 

Jag gick upp före Thomas, och däruppe skickade jag SMS nr2 till husbonden....

    

När sen Thompa kom upp, var förrätten redan klar..

Mumsig Skagentoast med bubblig Prosecco till🥂

    

Sen blev det en paus innan huvudrätten, för något av det godaste Thomas vet är Wienersnitzel.

Sällan jag lagar det, för det tar sån jäkla tid,,,,, 

  

Och är så pilligt och kladdigt att hålla på med..

Men nån gång då och då kan jag stå ut, och Thomas blir lika glad varje gång...

  

Till efterrätt blev det små friterade minicamenberts😋

Så jäkla gott...

  

Avslutade kvällens middag med en Irish Coffie

  

Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag lät lilla fröken Olsson slicka gräddbunken😱

Tog typ en halv sekund, sen hade vi ingen gräddbunke mer🥴

  

Irishen drack vi i vardagsrummet, där Thomas också satte betyg på kvällen....⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️🏆

 

Snipp, Snapp, Snut, så var fredagen Slut🥳 

 

Lördagen inleddes med att Thompa tog morgonpromenaden, och jag låg kvar länge och väl i sängen och kollade serier... 

Efter en lång gofrulle, stoppade vi in packet i bilen och for till Strängnäs BK.

Där lekte vi runt på planen med alla 3.

      

Sheriffen fick gå lite fritt följ.

Det gjorde han med bravur...

 

Olsson och jag lekte runt själva.

    

Skönt nu att hon kan fokusera på att leka med mig, trots att Glock tränar brevid.

    

Förut har hon bara fokuserat på honom.

Nu har hon bytt dom flesta tänderna, så vi kan kampa på ett helt annat sätt...

     

Roligast av allt, var att jag kunde ha henne lös och leka med, trots att det var en annan främmande hund som tränade på planen.

  

Hon gjorde två försök att sticka dit, men vände när jag kallade på henne...

Duktig liten Olsson❤️

    

Glock visade upp en ny sida av sig själv som vi inte visste fanns.

Den främmande hunden som tränade brevid på planen, var en ung schäferhane, som plötsligt lämnade husses sida, och kom farandes mot oss.

Och den lilla tuffa Sheriffen, blev skitförbannad, släppte sin boll, och gick med full kraft schäferhanen till mötes.

Och schäferhanen, blev så rädd, så han vände och sprang tillbaka till sin husse med svansen mellan benen.

Det trodde jag inte om vår lilla mjukisfluff💙 

 

Det var lite annat folk där också, så Olsson fick hälsa på en snäll gammal labbetik...

Det var också nyttigt för prinsessan, som inte träffat så många andra hundar sen hon flyttade hit.

Så det blev en bra stund på klubben.

Vi gav hundarna lunch, och gick en promenad innan vi for vidare... 

  

Nästa stop var Strängnäs Djurbutik.

Saker och ting har en förmåga att försvinna i vårt hem på sista tiden.

Vet inte om det är en viss liten schäferhicka som bär runt på våra grejjor.

Senaste veckan var det hennes halsband som plötsligt var puts veck.

Shit som vi letat utan framgång, däremot så hittade jag min plånbok som varit borta sen i november😆

Det var ju skoj att den kom fram iallafall.

 

Men in till Strängnäs för köp av nytt halsband.

Och det första jag såg när jag kom in i butiken var en ursnygg Arrakjacka.

Jösses, så kär jag blev, vilket är konstigt, är inte speciellt förtjust i Arraks kläder, snygga, javisst, men dom svindyra jackorna jag har köpt, har inte hållit länge.

Dessutom var den svart med rosa inslag, och rosa är ingen färg jag är speciellt glad i... 

Men jag provade den, och bara föll pladask, så den var tvungen att följa med hem.

Och jag var så nöjd, provade den igen när jag kom hem, och sen ville jag inte ta den av mig...

Se så Snygg jag är, funderar på att byta färg till Hickan, ta rosa💗istället för lime💚 

    

Såklart fick Hickan ett nytt halsband också, åsså köpte vi en massa smarriga ben....

    

Thomas släppte av mig och Sheriffen några km hemifrån, åsså knallade vi över ängarna hem...

    

Det var mysigt...

    

Hemma pysslade Thompa om hästarna...

    

Sheriffen och jag kom glidandes in på gårdsplan, samtidigt som Lova jobbats klart...

 

Pappas Prinsessa💖

    

Det började skymma så smått, så det var strax dags att gå in och göra lördag.

Hundarna fick varsitt Smarrigt tuggben, som dom låg och gnagde på...

   

Själva njöt vi av en god Pasta Salsiccia,

Älskar Pasta🍝 

 

Vaknade upp till en Makalös vacker söndagsmorgon.

Vilka vårkänslor man får, hade nästan lust att ta med frukosten ut på altanen.

Men skenet bedrog lite, solen☀️Strålade från en klarblå himmel, men det var ganska så kallt... 

 

Efter frullen gick Glock och jag ut i fårhagen och vallade...

  

En av tanterna har blivit lite tjurig, och hänger inte gärna med dom andra, utan stannar och utmanar Glock.

Hon stampar med frambenen, och försöker låtsas stånga honom, men Glock har blivit urstark, och bara trycker på tills hon flyttar på sig...

  

Nu har det Äntligen blivit dags att börja rida på Lova.

Jag är ju inte så ridsugen, däremot så tycker jag det är kul att pyssla, så i en vilopaus från vallningen, så gjorde jag iordning Lova för en ridtur...

  

Hon blir så lugn Lova, så fort hon får sadeln på sig, och kelen blir hon också..

Riktigt mysig liten rödtotta❤️

 

Men värma upp henne, fick cowboy🤠Thompa göra själv...

  

Han ville longera henne först, för att hon skulle få rusa ur sig lite innan han satt upp.

Men även här är det stor skillnad när hon får sadel på sig, blir kolugn... 

Och lika lugn var hon när Thomas satt upp.

 

Så duktig tjej, var ju över ett halvår sedan hon hade ryttare på ryggen senast, och hon har ju inte haft det många gånger innan heller...

Nu höll sig Thompa bara inne i paddocken,,, rider nog där ett par gånger innan han vågar ta ut henne i skogen... 

 

Sen hade vi planerat att träna lite skogsarbetet med hundarna.

Frispår med Glock, och rapport med Olsson...

Men jag hade verkligen ingen lust.

Tyckte det var så jäkla skönt att gå hemma på gården i solen och skrota, och bara va.

 

Pulade med fåren, borstade hästarna, mockade, pillade på tomten, som sagt så bär Frk Olsson ut en massa saker på tomten, som man ibland måste samla ihop.

Hittade hennes borttappade halsband inne i hundhuset under en massa filtar...

Men får ju vara glad att hon inte tuggar sönder grejjorna, utan bara bär runt på dom och gömmer dom✌️  

 

Vi stack alla 5 ut på en härligt solig promenad...

 

Hundarna var skuttiga och glad och for runt benen på oss....

 

Så jäkla skönt att få en hel dag utan måsten... 

 

Nu har Thompa tagit Glock med sig och stuckit ut på en ridtur på Linus.

Jag och OllanBollan har varit nere på lydnadsplanen och lekt lite...

 

 

Och nu har jag gått in för att söndagsmysa...

Nu väntar 2 dagar med ”dagpass” för mig,,, men det är skönt, slutar 14.30 på måndan, och 12.45 på tisdan,, så jag hinner njuta av dagsljuset ändå💪Men jag föredrar ändå att jobba kväll...

 

Av alla fina blomsterarrangemang födelsedagsbarnet fick förra helgen, finns det inte mycket kvar nu.

Slängde ut dom 3 sista buketterna imorse.

Men i 2 av dom fanns nejlikor som fortfarande var fräscha, så dom har jag satt ihop i en egen liten vas, och hoppas få njuta av dom några dagar till🌺

  

Nu ska jag sätta mig och leta boende inför en kulig rapporthelg som blev spikad 🔨under dagen...

nu är det bara att hoppas på att inte en sen vinter kommer och sätter käppar i hjulet för oss...

 

Ha en Underbar vecka alla fina🌟

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards