Direktlänk till inlägg 14 februari 2020

HAPPY VALENTINE❤️

Av Ia Weylandt - 14 februari 2020 17:30

          

Fy   Som   va jag Älskar att ha dagarna ledigt,

Den som läser får ursäkta att jag tjatar om det, men det är så jäkla härligt, och jag mår så jäkla bra just nu. 

Det känns verkligen som om jag utnyttjar mitt liv till Max💪 

 

Veckan som gått, har jag inte haft ett endaste dagpass, och det känns som vi gjort en massa skoj varje dag... 

 

Det här är ju min ”lätta” vecka, med bara 3 arbetspass, men jag kommer ju ifrån en ganska tuff helg, då jag jobbat till 00.15, fre, lör, sön, och gör så även på måndagen...

Så på måndagen är man ganska slut, lördag/söndag, tar ju Thomas hundarna på morgonen, så då får jag sova till 9 ungefär,,,

men på måndagen, när Thomas jobbar, väcker dom mig som en klocka vid 6-tiden, så då är det bara att masa sig upp efter bara ca 5 timmars sömn, sen går vi visserligen å lägger oss igen, när hundarna käkat frulle, och varit ute på tomten.

Hinner somna om en liten stund,,, men sen likt Skalmans matochsov klocka, så ringer Glocks gåut klocka vid halv åtta...

Då kan jag köpa mig lite extra tid, genom att ligga och klappa på honom och halvsova,  

men för att göra en kort historia lång🤪 så är jag ganska trött under måndagen,,,

och eftersom jag jobbar på kvällen, så känner jag inte att jag har all tid i världen att hitta på grejjer på... 

 

Sååååå, för att komma till saken, efter typ 2 miljoner omvägar,,😆, så på måndagen vill jag inte ha några större  projekt inbokade... 

 

Men började, som dom flesta dagarna, med en lång härlig promenad i kohagen...  

     

Går där nästan varje morgon nu sen Hickan virvlade in i våra liv...

Där blir både Glock och Olsson, väldigt spralliga och springer runt väldigt mycket med sina pinnar...

    

Just sånna dagar, då man är lite lätt mör, är det extra skönt att se att framförallt HickiPicki, får rasa av sig lite energi redan på morgonen...

    

Efter den sköna morgonpromenaden, satt jag både länge och väl vid frukostbordet.

Klockan var nog 11 innan jag var klar,, Älskar det❣️ 

 

Sen bara mösade vi hemma på gården resten av dagen tills det var dags att åka och jobba på kvällen.

 

Glock fick valla i omgångar...

    

Det är verkligen det jag Älskar mest med vårt boende,,, att man kan göra saker lite nu och lite då,utan att behöva åka iväg och avsätta flera timmar på olika aktiviteter.

Nu vallade vi en stund...

Innan hade jag lagt ut ett spår till Hickan i en avstängd del av hagen, som hon fick ta i en vallningspaus...

Hon hade lite svårt att komma igång i spåret,,, men när hon väl började spåra, så spårade  hon mycket fint...

  

Sen vallade vi lite till...

    

Jag borstade även båda hästarna, så dom var klara tills Thomas kom hem.

När jag sen stack till jobbet, så longerade Thompa först Lova, han vill inte rida på henne när han är själv hemma, vilket jag tycker är sunt.

När sen Lova var klar, tog han Glock med sig ut på ridtur på Linus, och sen tog han en kortare promenad med alla 3.

Det var måndan det.....

 

Tisdagen var jag ledig hela dagen...

Inledde även den med en lång prommis i kohagen, följt av frukost, och sen blev det lite pyssel inne...

Vi har en liten fröken Olsson som tuggar på ALLT... 

I hallen på övervåningen har vi en hylla med Dollar och Glocks pokaler🏆och rosetter🎗

Dom har hon börjat hämta och tuggat sönder🤬

Så hela den hyllan, och allt annat tuggbart, rensade jag bort, och ställde in i gästrummet tsv...

 

Och när man börjar möblera om, så upptäcker man ju liksom hur skitit det är bakom under varje möbel,,, så det blev lite skura och dammsuga också...

 

Slet mig till slut och stack till skogs...

Trampade ut ett spår till Thomas och Glock...

    

Gick en magisk promenad medans vi väntade på husbonden, som hann fixa med båda hästarna innan det var dags att släppa på...

    

Sist blev det ju bakspår,,,,

    

Men denna dag, gjorde han ett Klockrent upptag, och kom iväg åt rätt håll👌🌟

    

Och han spårade KANON⭐️

 

Gick ut ett spår till Ollan, som hon fick ta när Klonkan var tillbaka...

    

FinFint spårade hon,,, och nu börjar även pinnarna bli intressanta...

Såååååå jäkla härligt med en matfrisk hund,,, som gör va faaan som helst för lite korv🍗🤣

    


På onsdagen var jag nere i Arboga och vallade tillsammans med tre andra tjejer..

Tyvärr med en mobil utan batterier, så dåligt med foton☹️ 

    

Jag började prata med en tjej för några år sedan när vi var å tittade på Vallhunds-SM i Kungsör.

Och jag tycker vallhundsfolket, likt rapportfolket är väldigt inbjudande och välkomnande.

För den tjejen, som bor i Eskilstuna på en fårgård, bjöd genast in mig att komma och valla hos henne.

Jag var där en eller två gånger strax efter SM-et, men sen rann det lite ut i sanden.

Men nu efter att jag börjat ha lediga dagar, så har vi tagit upp kontakten igen, och nån gång i höstas var jag och Glock där, och lärde känna ytterligare 2 vallande tjejer, en som bor i Arboga med sina får, och en som bor i Kungsör.

Så på onsdagen träffades vi alla fyra i Arboga och vallade...

 Jättekul, verkligen, och nyttigt för mig och Glock.

Om 2 veckor ska vi till gården i Kungsör.

 

Nu har jag faktiskt pratat med Thomas om att utöka vår flock med ett gäng tackor till. 

Känner att jag också vill kunna erbjuda dom att komma hit, så att inte jag bara åker runt och glider.

Jag har ju bara fyra får, så dom stackarna kan vi ju inte valla på hela dagen, men om jag skaffar fyra till, så kan man ju göra två grupper, och då är det lättare att bjuda hem folk å valla..

GE och TA, heter det ju, och just nu känns det som jag bara TAR, för det är ju liksom inte som om jag kan GE någon av dom något kunskapsmässigt😫 tvärtom så TAR jag även kunskapen av dom, och suger åt mig som en svamp🍄

 

Vet att dom läser detta, och vet att dom säger att jag inte behöver känna som jag gör, men jag gör det ändå.

Hur som helst, en mycket trevlig onsdag, lite stressad var jag dock, eftersom jag skulle jobba på kvällen.

Nästa gång är jag ledig hela dagen... 

 

Jobbade till 00.15, på onsdagenskvällen, men faktiskt så lät hundarna mig sova till 8.40 på torsdagsmorgonen, efter att dom varit uppe och ätit vid 6.

Så då vaknade jag pigg, utvilad, och fick en jäkla energi när jag tittade ut genom fönstret, och såg solen☀️ stråla från en klarblå himmel.

Nu ville jag ut i skogen...

 

Så på med kläder, packade ner frukosten i picknickkorgen, in med hundar spårselar och korv i bilen, och sen for vi ut i den vackraste av skogar🌲🌳🌲🌳 

 

Inledde med bara en ca 30 minuters rastningsrunda med alla 3...

  

Sen knallade jag ut ett ganska knixigt spår till Glock....

  

Sen tog jag bara Glock och Olsson med mig och gick en såååå mysig promenad i det Fantastiska vädret.

Vilken dag☀️☀️☀️

  

Båda hundarna var skuttiga och glada.. 

Sen åkte Hickan och Sheriffen in i bilen, och ut fick farbror Dollar komma på en liten egentidspromenad med sin matte❤️ 

 

Det var mysigt att lugnt strosa fram bara med honom❤️


Och sen kan jag väl säga att frukosten smakade himmelskt gott i min kurrande mage..

Inte konstigt att magen kurrade, för klockan var närmare halv tolv innan jag fick njuta av min goda baguette med brie/salami/paprika, och till det en termos med varm choklad😋

  

Tiden rusade iväg, och jag ville gärna hinna spåra med Hickan också, så jag satt inte speciellt länge i bilen.

Med magen full av salami och varm oboy, knallade jag ut ett lite kort spår till HickiPicki, som hon fick ta ganska omgående...

Det löste hon fint...

Blev inget foto från Hicks the Picks spår, det var så kort, så jag hann liksom inte☺️

 

Sen dags att släppa Sheriff på spåret som nästan hunnit ligga närmare 2 1/2 timma.

Men det bekom inte Glorius Glock alls,,, han pinnade på lika glatt som vanligt...

  

Dutti Sheriff❤️

 

Direkt från skogen for jag sen in till Strängnäs för att veckohandla.

Måste ju erkänna att det är roligare att handla inför en ledig helg, då får ju liksom även jag njuta av maten🙃

Tycker det är så härligt att komma hem från mataffären, och plocka upp alla saker jag handlat.

Njuter av att ha kylskåpet fullt.

Och njuter av veckans fina Liljor som jag ska få njuta av hela helgen... 

Och jag fuskade lite och gjorde alla ❤️-dag pynt några dagar innan självaste dagen...

Och lika mycket som jag njuter av färska blommor, så njuter jag av att ha ett fräscht fruktfat, likt att ha färska blommor på bordet, så känner jag mig ”rik” när jag har färsk frukt på ett fat,,, blandat med lite grönsaker🤣

  

Men det var den torsdan det, full av positiv energi efter en dag med massor av frisk luft, var det dags att kränga på sig jobbuniformen, och sticka å jobba veckans sista pass.

Och jag kan lova att känslan är Magisk, när jag kommer hem på torsdagsnatten, med vetskapen att jag nu är ledig i TRE långa härliga dagar...

Säger det igen,,, MAGISK💫✨💫✨ 

 

På fredagen, hade jag egentligen sett mycket fram emot en dejt med 2/3 av Team Linna här hemma hos oss.

Vi som planerat så bra, vi skulle spåra och köra uppletande på förmiddagen, åka hem till oss och käka lunch, och sen köra lydnad på vår lydnadsplan efter lunchen.

Men tyvärr, så gjorde sig Linna illa i slutet på förra veckan, och måste vila under en period😔

 

Och klart är det mest synd om Linna, och jag håller alla tummar jag har för ett snabbt tillfrisknande✊

och jag hoppas vi kan få till en ny dejt framöver, för jag hade verkligen sett fram emot en dag med Fru Linnas härliga positiva energi.

Vi har aldrig umgåtts helt själva, har tränat massor ihop, men det i grupp eller på läger, nu hade jag sett fram emot en dag bara vi två...

Krya dig Fina Pinchos💙 

 

Så istället för spårdejt, fick vi leka själva under dagen.

Inledde med en promenad i det som vi tidigare kallade för ”finskogen”

Fin, för att den verkligen var heeeelt jäkla Underbar att gå i.

Under dom 3 åren vi bott här, har jag gått nästan varje morgonpromenad i den delen av skogen.

 

Men i höstas kom timmerbilarna,,, och vips, så försvann en del av de vackraste platser jag visste.

Jag har knappt gått där sedan dess, för det blev sorgligt på något sätt, att se allt det vackra försvinna...

Men imorse vände vi tillbaka till brottsplatsen.

Och det var verkligen en sorglig syn...😢

 

Till höger om oss där vi går, hade vi en fin rapportsträcka, och en jäkligt fin uppletanderuta...

BORTA!!!

Det var också ett av mina kantarellsäkraste områden...😢😢😢 

 

Bitvis går det inte att ta sig fram pga dom djupa leriga spår som maskinerna satt i min skog...

    

Och där inte maskinerna har förstört, där har det lämnas så mycket ris, så där går det inte att gå längre😢😢 

 

Usch, nä, så sorgligt och vemodigt att gå där..

Den delen av skogen blir aldrig densamma igen....

    

Men om sanningen ska fram, och det ska den väl,,,

Så finns det fortfarande fina orörda partier kvar,

    

Och jag ser inga snitslar runt träden här, så man hoppas ju att det kommer finnas liiite kvar av ”finskogen” när dom har skövlat klart✊

    

När vi sörjt klart i den sargade skogen😟 blev det långfrulle för mig...

Hundarna låg ute och mösade i det fantastiskt vackra vädret☀️ 

Gillar att titta ut, och se hur dom ligger tillsammans❤️❤️❤️

 

Kanske ser ut som om Glock inte ligger så skönt där på trappsteget,,, men han lägger sig ofta där även när det är tomt högst upp💝

 

Jag hade planerat att storstäda huset inför helgen,,, men solen fick mig att längta ut,,, så det blev bara att dammsuga och torka golven lite pronto,,, och sen stack vi till skogs igen...

  

Gick först en liten prommis med alla 3,,,

och sen trampade jag ut ett spår till Glock.

Det blev ett kul spår i nya marker, där jag inte gått tidigare.

Knixigt och Trixigt, med många terrängbyten....

  

Sen strosade jag och hundarna runt i väntan på att husse skulle bli klar med hästarna...

   

Faan vad jag njuter i skogen❤️

  

Efter drygt 1 timmas strosande kom husbonden ut till skogs, och det var dags att släppa på.

Jag hade faktiskt ansträngt mig för att hitta en riktigt ”ful” upptagsruta som var lite risig och blöt.. 

Man måste ju liksom träna på det också...

 

Tycker jag lyckades bra, men inte bekom det Sheriffen inte...

Han bara tuffade på, och kom iväg åt rätt håll... ❤️❤️

 

När T&G tuffat utom synhåll, gick jag ut ett litet spår till HickeliPick.

Men jag väntade med att ta det tills Klonkan kommit i mål...

  

Jag vill finnas där och jubla och applådera när den stolta Sheriffen kommer för att visa sin slutpinne...👏👏

Massor med godis lek och bus...

  

Men sen var det HickeliPicks tur.

Hon är så skön, hon vet precis vad hon ska göra när hon kommer ut ur bilen.🐾🐾🐾

Jag försöker få henne att kissa innan, för att undvika att hon ska behöva kissa i spåret,,, men hon har inte tid,,, 

och finfint kommer hon iväg....

 

Och spårar så fint och fokuserat⭐️👌

Jag ska börja öka spårlängden så smått nu,,, för HON är inte klar när det är klart...

Hon vill spåra mera❤️

  

Nöjda och Glada lämnade vi skogen, och for hem för att fira ❤️-dagen...

 

Blev såååå Glad när jag kom innanför ytterdörren, och det första jag såg var 3 🌹🌹🌹Fantastiskt fina Stora röda rosor🌹 stå i fönstret i hallen...

Jag trodde inte Thomas hade koll🙈

  

Jag tar ju alla chanser att hitta en anledning att dricka bubbel🥂🍾och käka skaldjur🍤🦐🦞, så det ska vi göra ikväll...

 

Hundarna fick också mys såklart...

Härligt att sitta här och skriva och höra deras nöjda malande på varsitt grisöra...

 

Älskade Dollar❤️❤️❤️ 

  

Älskade Glock❤️❤️❤️

  

Älskade Olsson❤️❤️❤️ 

  

 

MED DET ÖNSKAR JAG ALLA EN TREVLIG ❤️HELG❣️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards