Alla inlägg den 27 december 2020

Av Ia Weylandt - 27 december 2020 15:45

 
Det är över nu!
Årets värsta dag, som jag våndas inför varje år..

Den kom, den såg, den Segrades💪
Nu är det ett helt jäkla år kvar till nästa, och vem vet hur livet ser ut då...


Kvällen före julafton, är nog en av årets mysigaste kvällar.

Vi hjälptes åt att städa hela huset, och Glock är så väldigt hjälpsam när det kommer till dammsugning...
 
Sååå härligt att sen slå oss ner med varsin liten drink, och se hur dom nytorkade golven glänser.


Men sen jäklar är det jobb som gäller hela kvällen lång...

Thompa rullar som vanligt våra goda köttbullar...
 
Och jag steker dom läckert gyllenbruna...

Vi gör inga speciella "jul"köttbullar, utan kryddar bara som vanligt...
 
Samtidigt puttrar en kastrull med tunna revbensspjäll, som sedan penslas med en makalöst god glaze, kanske inte heller så "juliga" men "ljuvliga" med smak av japansk soya, ingefära och sesamolja mm😋
 
Mmmmm, revbenen är nog det jag tycker är godast på vårt lilla nerbantade julbord.

Det enda vi äter är skinkmacka, revben, prinskorv, köttbullar och rödbetssallad...

Så det ägnade vi oss också åt, griljera skinkan.

 

Samma nervösa lotteri varje år✊🍀


Och sen, vete tusan vad som hände???
Vi hade Absolut inte pratat om att spela BingoLotto på uppesittarkvällen.

Men jag bad Thompa hoppa in på Ica och köpa mjölk, och sen kom han hem och överraskade med varsin lott...
 
Det var riktigt mysig att slå sig ner framför TV:n med varsin lott, och lite räkor med tillbehör😋
 

Men inte tusan vann vi nåt☹️

Det blev ganska sent, vilket det kanske ska bli på "uppesittarkvällen"🤪

Thomas kom inte iväg med hundarna på julaftonsmorgonen förens klockan nästan var nio😱

(såklart fick dom frukost och komma ut och kissa vid sextiden, som vanligt) men sen somnade vi alla om😴

 

Så vid nio, stack Thomas ut på morgonrundan, medans jag förberedde värsta julfrullen, med tomtegröt och skinkamacka 😋

 
Men vilken jäkla besvikelse skinkan blev😣

Jag är mest rädd för att det ska vara en massa fett och senor, men den såg verkligen ASFIN ut...

Däremot var den såååååå jäkla salt, så jag kunde inte äta🤮

Ååååå va trist😤

Slutade med att vi fick åka och köpa en ny,,, den salta, ska vi försöka salta ur med hjälp av vattenbad, så kanske den kan duga till hundgodis.

Så salt som den var, vill vi INTE ge den ens till hundarna🖕

Efter frullen (klockan var 11, nästan lunch) ringde jag å facetimade med Älskade Morris❤️
Underbara unge, som var uppklädd för julfirande tillsammans med närmsta släkten i Jönköping...

 
Jag bad honom att vinka till Mormis,,, och som han vinkade och gjorde slängpussar😘

Hur jäkla söt får man vara egentligen❤️❤️❤️
 

Sen var vi nog faktiskt ute resten av dagen tills det började mörkna...

Minusgraderna gjorde så att vi hade rena hundar, men också att ridvolten var väldigt hård.

Lova måste tränas, så det var bara för Thomas att börja med att sladda underlaget...

 
Jag och hundarna hängde brevid och tittade på...
 
Sen longerades Lova.
 
Jag filmade henne i båda varven i alla gångarter, filmer som vi sen skickade till Bästa Bella❤️
Hon rör sig mycket bra nu Lova.
 

Nu är tanken att hon ska testas med en lätt ryttare igen, och sen ska vi försöka sälja henne till en ryttare med lite lägre kroppsvikt än Thomas🤪

Sorgligt, men sant😢


Thompa stack ut på en kortare ridtur på Linus, och tog Glock med sig.

Jag och Olsson tog en liten prommis undertiden, jag kommer ju inte så långt på dom där jävla kryckorna...

Sen medans Thompa mockade och pysslade med hästarna, så lät jag Glock julaftonsvalla en sväng...

 

Snacka om Lycklig liten Sheriff❤️

 
Sen kom vi lagom in för att slå oss ner framför TV:n med lussebullar och julmust, och kolla Kalle med flera.

Min favorit är Djungelboken😁
 
Tänk att jag fortfarande tycker att det är så viktigt att kika på det, nu kollade vi nog i ärlighetens namn inte så mycket, satt mest och snackade och spånade, vi ska göra om lite hemma.

Och tänk att vi inte druckit den minstas lilla sipp glögg iår, det är konstigt, men suget har inte funnits..


Sen startade Thomas bastun, och jag mösade till det med att tända en massa mysiga ljus.
 
Sen satt vi där både länge och väl och spånade....
 
Så skönt att få svettas ur, och skrubba sig ren.

Jag kände mig ren ända in i själen efteråt...
 
Och sen var det hög tid att duka fram den lilla julmaten vi hade..
 
Smakade mycket bra⭐️
Första julen utan Dollar😢

Det var lite sorgligt och känslosamt stundtals..

Julen är ju sån,, därför kändes det bra att❤️ Dollar❤️ fick vara med på ett hörn, om än "bara" på min väst..
 
Men det var också ganska skönt att minnas och prata om honom där under julmiddagen.

Så många roliga minnen han bjudit oss på.

Ett av det roligaste, iallafall såhär efteråt, när det hände var vi inte så roade...

Tror det var dagen före julafton 2012, jag griljerade som vanligt julskinkan, och sen ställde jag ut den på altanen för att svalna fort.

Vad jag inte visste var att Thomas var nere och pulade på nedervåningen, öppnade garagedörren och släppte ut Dollar.

Vad som hände med den julskinkan, behöver man inte vara rymdforskare för att lista ut😖
Älskade lilla matglada Dollar,

Försökte göra ett hjärta 💖, men fick ingen vidare ordning på fingrarna...
 
Spenderade resten av julaftonskvällen slöande i soffan framför TV:n.

Glock och Olsson mösade med sina ben...

   

Men det blev en ganska tidig kväll, jag gick och la mig strax efter 21.00, och Thomas kom strax efter...

 

Men kära nån, så länge vi sov på juldagsmorgonen😴

Glock är ju vanligtvis som Skalman, och väcker oss vid 6-tiden varje morgon, 

8.05 blev vi väkta denna fredag😱

 

Juldagen blev faktiskt lite som en repris på julaftonen.

Man hinner ju inte så mycket, när klockan hunnit bli 11.00 innan frukosten var uppäten och undanplockad.

Efter frukost var vi ute och pysslade med hästarn.

Denna dag blev dom båda longerade.

Och jag vallade lite med Glock

 
Thompa gick en eftermiddagsprommis, och jag, jag latade mig mest....

Men sen på kvällen körde jag faktiskt specialsök med båda..

 
Har kört igång Glock också...

Och ärligt talat, så är han redan strået vassare än Frk Olsson🤫
 
Men det beror på främst att han har markeringarna mycket naturligare iom BC´ns "eyeande👀
 
Sen är ju han mer rutinerad och letar på...han ger liksom inte upp i första taget...
 
Olsson har lite bråttom, och ger upp snabbare, och drar vidare till nästa...
 
Sen kan hon också gå tillbaka till gamla legor när det börjar ta emot...

Men det gör ingenting, det är en superbra aktivering när man inte kan göra så mycket...
 

Älskar ljudet av att höra deras näsor arbeta💖


På annandagen hade vi planerat att träffas för den traditionsenliga "julrapporten"

Tidigare har vi kallat den "AdventsRapporten", för vi har träffats hemma hos oss, kört rapport, och sen grillat, druckit glögg och käkat skumtomtar.

Men i år var det svårt att få till ett datum pga operationer, valpköp och jobb.

Så därför bokade vi annandagen, MEN så pratade Thomas med jägarna, och det visade sig att dom skulle jaga i våra skogar hela julhelgen😫

Och då är det ju bara att backa, tänkte först att vi ändå skulle träffas bara för mysets skull, och kanske köra ett uppletande eller nåt.

Men, det är ganska långt för Team Linna/May och Team Quick/Qrut, att åka "bara" för ett uppletande...

Man vill kanske kunna göra nånting mer, och vår lydnadsplan är så blöt, så den vill vi inte använda nu, för då trampar vi sönder den...

Så vi ställde in,,, känns inte som det kom sån nån överraskning, hela 2020 har ju fyllts av inställda aktiviteter☹️

2020, har ju varit året man fått leva på gamla minnen och meriter, så då gör jag det med dom finna minnena från AdventsRapporten som dök upp från förra året...

Från rapporten....

 
Från mingelmyset.....
 
Så istället för rapport, fick det bli en spontanmiddag med Team Fonzie...

Kändes tryggt då Mr Fonzie och Thomas umgåtts regelbundet en gång i veckan under hela hösten,,

och att dom var nykollade, negativt för 💩coronabajset 💩

Vi bestämde innan, att vi skulle hålla det "enkelt"

Och kollar man min dukning innan,,,,

så nog faaaan var det enkelt....🙈

 

För det blev lite av kyl/frys rensning för att slippa åka till affär och handla...

 

Tilltugg till fördrinken, blev Tortillapizzor med olika ostar, löjrom, rödlök zucchini etc etc...

 

Smakade helt hiiimelskt,,, definitivt "pizzor" jag kommer göra igen...

   

Älskar att improvisera....

 

Missade tyvärr att fota huvudrätten, som vart en gryta på scampi, grädde och olika kryddor tillsammans med ris, allt improviserat från kyl/frys.

SuperGott🎈

 

Ingen efterrätt, bara ett hopplock av det vi hade hemma....

 

Såååååå gott och lagom det också....

Ägnade resten av kvällen åt att dricka goda drinkar....

 

Gott var det,,,

men bordet var väl ingen snygg syn, när vi Äntligen gick å la oss framåt småtimmarna 😴😴😴😴😴

 
En Mycket trevlig kväll, så härligt att få prata med någon annan än Thomas som omväxling😆


Vaknade ändå oförskämt pigga på söndagsmorgonen😁

Ingen rolig syn att titta ut genom fönstret och se att det återigen var heeeelt grått ute, och att regent stod som spön i backen😫

Men, Men, vi får vara glada över dom fina dagarna som var just över julen, skönt att få ha rena golv i några dagar iallafall😝


Efter frullen packade vi in oss i bilen och for över till Liam och Love på Sjötäppan...

Egentligen skulle vi åkt över på julaftonsförmiddagen för att lämna över deras julklappar utomhus.

Men då mamma Izabella kom hem från Frankrike några dagar innan, efter att ha skrivit ett examensarbete, och kände sig krasslig, så ville vi inte ens ses utomhus.

Men sen fick hon ett negativt svar på sitt  💩coronabajs 💩 test, så därför åkte vi över idag istället...


Vi höll oss mest utomhus, och fikade i smedjan i deras stall..

 
Grabbarna poserar med sina julklappar från oss.

Liam fick en ursnygg jacka, och Love fick sina första skridskor...
 

Kanske inte dom mest skojiga grejjerna, Love hade nog gärna testat sina skridskor dirket på grusplan stackarn🥰

Tur då att dom också fått bandyklubbor och bandymål...

 

Stallgången var Perfekt att spela i,,,, 

 

Medans vi andra fikade och snackade skit...

 

Och Bella, alltså,,, vilken jäkla GRYM tjej hon är.

Efter FYRA års studier, som gjort att hon stundtals rest mellan England, Frankrike, Holland och Italien, så klarade hon sin examen i Paris den 18/12-20

 
👏👏👏👏👏man bugar och bockar👏👏👏👏👏

Och självklart kan vi inte lämna Sjötäppan, utan att gå in och snicksnacka med deras fina fåglar....

 

Jag tycker dom är sååååå balla, även om jag är lite rädd...

 
Hem och gjorde ingenting....

Eller, Thompa tog en lång promenad med hundarna, jag gjorde min knägympa, och sen somnade jag😴

Jag som skröt om att jag inte var trött🥱


Nu är Glada julen slut, och tja, jag är ändå ganska nöjd...

Önskar ju såklart att jag kunnat svänga över till Morris också några timmar, och firat utomhus...

Men får istället njuta av våra facetimesamtal, och alla fina bilder...
 
GOD FORTSÄTTNING OCH ETT FÖRHOPPNINGSFULLT GOTT NYTT ÅR....🍀

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards