Direktlänk till inlägg 6 september 2021

💝Världens Bästa Olsson💝

Av Ia Weylandt - 6 september 2021 13:30

 
Underbara, Älskade Fantastiska Frk Olsson❤️

Vilken jäkla fin liten Hicka hon är❤️❤️
Jag känner en sån Enorm kärlek till henne, för att hon är sååå jäkla fin, och liksom verkligen försöker ställa upp på allt vi hittar på.


För som dom flesta redan läst på FB, så var vi iväg och tävlade lägre Rapport med henne i Knivsta i helgen som gick.

Och det var ärligt talat faktiskt en slump att vi anmälde oss dit, hade först tänkt vänta till senare på hösten, för jag var osäker på om hon verkligen var redo för uppgiften.

Men så hörde en annan tävlande av sig, och tyckte vi skulle anmäla, och jag tvekade väl ett tag, men sen efter samspråk med min sambo, så tänkte vi,,,

att va Faan vi anmäler, måste ju våga prova våra vingar  🦅 

Och är det något vi ångrar?
Svar Nej😎

Däremot ångrar jag som vanligt att jag inte fotade mer under dagen, men det är ju bara sån jag är,,, jag fotar inte på tävlingar😊

 

Iallafall, så ringde klockan 05.07 på lördagsmorgonen,,, jag trodde när jag gick och la mig kl 01.00 efter att ha jobbat på fredagen att jag skulle vara mer död än levande när klockan ringde,,, men jag vaknade med ett leende på läpparna, och hoppade glatt upp ur sängen.

Såg faktiskt riktigt mycket fram emot dagen☀️

In i bilen med oss, och sen for vi upp till Knivsta, och anlände där strax före samlingen 07.30

Där inledde vi med lottning, och är det någon gång jag verkligen, verkligen har velat ha startnr 1, så var det denna dag.

Jag får gå fram och dra lotten först av alla, och drar nr2,,,, 😮‍💨 suck....

Det blir liksom lite psykologiskt jobbigt att veta att Olsson nu skulle få springa efter en hund som gjorde sitt 5:e försök i lägre,

men vad ska man göra?
Bara gilla läget, och ha tro på sin hund🍀

 

Och vilken rapport hon gör, den Fanstastisk Olsson.

Hunden innan sprang inte, men glädjen jag kände i kroppen, när jag hörde skotten på Frk O, dom gav rysningar ända in i benmärgen... ( kanske också lite beroende på att vi aldrig tränat med skott🤪)


Faan vilken härlig känsla det var att få ta emot henne, och binda upp henne tillsammans med dom andra hundarna.

Hon var inte ens häsjig när hon kom in, bara sugen på att springa mer...

Och det är ju också en svår utmaning när man kommer ut på tävling.

Hon fick nog ligga i 30 min på B, innan hon skickades till A, och på A, blev det nog ca 40 minuters väntan innan det var dags igen att springa till C...

Så långa liggtider har vi aldrig tränat....

 

Och jag säger det, hon är en fröjd att gå framföringar med, så lugn, så fin, men drog iväg med en jävla fart...

Jag hörde skotten på henne, men vågade ändå inte slappna av, tyckte det gick flera hundra minuter innan det sprakade till i TL´s walkie talkie, och jag hörde TL på C säga dom magiska orden,,,

-att då var alla hundar inne🥳💥✨🎉🎊

 Och då jävlar ska ni veta att både jag och mina medtävlare jublade....
Älskar rapporten, och den glädjen vi känner med och för varandra💖


Sen var det faktiskt väldigt skönt att vara på A, och vara "klar"

Jag flyttade ut min rygga från kylan på uppbindningsplaten, till solen, och satt och njöt av att se dom andras hundar komma från C-A, och sen kolla framföringarna från A-D.

 

Sen var det en Underbar känsla när rapporten var klar, och jag fick Välkomna Thomas och Fantastiska Olsson med massor av korv och glädjerop när dom kom  tillbaka till A.

Thomas, och dom andra som gått ut sträckan, hade bara positiva ord att säga om dagens bana.

Thomas sa att det var en av dom finaste han gått⭐️⭐️⭐️
Och det är ju ett gott betyg, om man bortser från att han, dom senaste 12 åren, endast varit den som gått ut på sträckan 7 gånger av alla dom otaliga starter vi gjort😂🤣😂🤣

Men att döma av dom andras betyg, så var det en Mycket fin och rolig sträcka🤩

 

Och Thomas var faktiskt så duktig, så han fotade ett foto på Fantastiska Olsson ute på C😍

 
Iallafall fick vi den bästa tänkbara starten på denna tävling...

10-10 på rapporten, Thomas fick t.o.m kommentaren "prydligt" på sitt domarprotokoll⭐️⭐️


Tillbaka på klubben, blev det en kort paus för lunch innan det var dags för budföring, platsliggning och lydnad...

Och dom momenten kan jag väl bara beskriva som något svajig,, och det känns nästan som ett under att vi klarade uppflytt...


För det började med att det lilla Hickebarnet tjuvade på budföringen 💨💨

Jag fick STOP✋ på henne inom 10 meter, och sen sprang hon fint, men med betyg 6, som är maxbetyg för tjuvstart, så där försvann många fina poäng som jag liksom räknat med....

Direkt sen in på platsliggningen, och den är inget att orda om

Betyg 10-10

Sen gick jag bara ut i några minuter och värmde upp inför vår lydnad, som jag tycker är SÅ bra...

(hemma)

Men NJA,,, får nog tänka om lite där.....

För den var verkligen skitdålig 💩 för att tala ren svenska😆


Inledde iofs med en Mycket fin linförighet,

betyg 9-9

Första benet på framförgåendet gör hon SÅÅÅÅ bra,👏👏🤝

där har vi 10:an tänker jag, när hon går ut lika jäkla fint på andra benet,,,,

MEEEEEN, hade andra sträckan varit typ 2 meter kortare, så hade det varit perfekt 👌, men nu tyckte Olsson att det fick var nog, stannade, och när jag gav ett extra förekommando, trodde nog hon jag sa, "kom"

För hon kom glatt springandes in till mig,

betyg 0-0😖


Efter den nollan, kände jag att jag måste se till att rädda betyg på resten.

Och det gjorde jag också, betyg på allt,  men det var mest 5:or och 6:or...

Meeeeeen, det räckte,,, och Team Olsson är numera en högre rapporthund❤️⭐️❤️⭐️❤️⭐️❤️

Direkt efter lydnaden, kände jag mig så misslyckad och besviken, vet vilken fin lydnad vi har hemma, och så känns det bara såååå jäkla skitdåligt efteråt.

Men sen efter ett lite snack med mig själv, och Thomas såklart, så inser jag vilken skillnad det är...

Hemma kör jag lydnad efter kanske en promenad i skogen.

Nu hade Olsson sprungit 2,5 km, vilket nog är det minst jobbiga, hon hade gått 4 km, vilket inte heller är så ansträngande...

Utan det värsta var nog att hon var fruktansvärt upprörd när dom andra hundarna skickades från C-A, och hon inte fick jaga efter...

Thomas hade fullt sjå att få med henne upp till D, då upprörda lilla Frk O, angsåg att det var helt fel håll...

Sen gick hon känguru hopp i hela 2 km tillbaka till A från D,,, så jag kan tänka mig att huvudet var ganska utbränt när hon kom till lydnaden...

Så med tanke på det,,,, så gjorde hon en makalöst fin insats,❤️

Och va faaaaan, det räckte ju⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Underbara, Bästa, Magiska Frk Olsson blev uppflyttad till högre rapport...

Den lilla fina hunden, med det Stora hjärtat, Faan va vi Älskar henne❤️

 
och prispallen på Knivsta går inte av för hackor...

härligt att ha så fina sponsorer...
 
Vet inte varför vi inte tävlat i Knivsta på många år.

Med Dollar var det en självklarhet att åka dit varje år på Walloxkampen och tävla,,, en favvotävling faktisk, speciellt efter det året då hann vann hela tjottaballongen och blev Svensk SpårChampion🇸🇪
Men Glock har Faktsikt aldrig tävlat där,,,,

Men, efter helgens superfina sträcka, med underbart duktiga funktionärer och domare, så bara längtar vi tillbaka.

Hoppas det blir en rapporttävling där i vår✊

Hade tänkt fira rejält på lördagskvällen, hade förberett allt, förutom att jag glömt lägga bubbel på kylning😩

Vi som Alltid bruka ha en flaska 🍾kall, för man vet ju faktiskt inte när man får en anledning att fira något.

Denna kväll firade vi Glocks SM🇸🇪, Olssons uppflytt, och sen var det ju också någon som fyllde år tidigare i veckan.

Vi mumsade på färska kräftor, räkor, skagen, löjromspizza och västerbottenostpaj.😋

Jag la in en flaska bubbel i frysen när vi kom hem, men tyckte inte den hann bli kall, så det fick bli en kall Mariestad istället, det är ju lite bubblor i öl också😆🍻

 

Och, som sagt, så är det även någon som fyllt år.

Och trots att jag försöker hålla det så hemligt som möjligt, skriver tex inte ut det på FB, så finns det några olydiga människor i min närhet, 

För OJ, det kom visst ett blombud under dagen....

En helt galet fin höstlig bukett 💐 
 
Blev väl inte helt överraskad när jag läste på kortet....

Älskade ungar, som jag Älskar Er❤️❤️❤️
 
Och sen när jag kom till jobbet på kvällen, så väntade ännu en överraskning från en fin kollega🥰
 
Den proseccon ska bli väldigt spännande att prova🥂


Tidigare har vi alltid låtit hundarna vila dagen efter tävling, men med Hickan skapas tydligen nya traditioner...

För på söndagen stack vi ut i spårskogen, och la varsitt spår till Hickan och Sheriffen...

 

Olsson hade faktiskt för första gången någonsin väldigt svårt att få fäste i sitt spår...

Kom iväg tveksamt, snurrade lite, och vände sig frågande om och tittade på mig några gånger🤔

Lyckades ändå ta sig till första pinnen, sen snurrade hon väldigt i en vinkel, men sen efter det, var det som att spåret satte sig, och hon gick som på räls resten.

Men hade det varit tävling, så hade vi inte klarat tiden😳

 
Hoppas att En gång, är Ingen gång🍀✊

 

Dags att släppa på Sheriffen, som tar ett klockrent bakspår😫

Det går bra nu🤥
 
Men sen spårade han Kanon runt hela det 1500m långa spåret...
 
Tror minsann vi får träna lite spår i veckan som kommer👣🐾👣🐾👣🐾

 

Vad vi också ägnade söndagen åt, var att tömma och städa vår Älskade Hobbe😢

Ny husvagn är beställd, men den får vi inte förens i mars/april, men Hobbe flyttar redan på fredag😭😭


Alltså, jag har sån separationsångest....

ÄLSKAR ju den där husvagnen, och vi har upplevt sååååå mycket roligt med honom, känns som han är en del av hela vårt hundliv, vilket han ju har varit dom senaste 11 åren...
 
Men nu är det dags att ta farväl.

Man tror liksom inte man har så mycket i vagnen, men det har blivit några vändor för att tömma honom.

Och det är så sorgligt att se lådor och skåp eka av tomhet...
   
Ännu sorgligare är det att se kaoset i vårt hem😣

Prylar och grejjer överallt...
 
Vi kan ju inte ens bära ner grejjorna i källaren, eftersom den är mer eller mindre helt utblåst efter översvämningen.

Bastun är riven, och ska byggas upp på nytt, hela duschutrymmet är nerplockat och skall kaklas om.

Där nere råder ännu mera kaos, så det är bara att gilla läget....

Men OJ, vad jag kommer sakna Hobbe, hade helst velat behålla honom som gäststuga här på gården, men vi fick ett alldeles för bra inbytespris för honom, så det är bara att släppa, och hoppas att den som köper honom, älskar honom precis lika mycket som vi har gjort❤️❤️❤️❤️❤️

   
Nu är det måndag, och jag tog hundarna med mig imorse, och drog till Strängnäs BK, för att köra lydnad.

Hade sån jäkla tur, så att precis när jag kom dit, var det ett gäng som skulle köra platsliggning, så då hakade jag på, och la Olsson på en plats.

Det gick bra👌
Sen lekte jag runt med båda hundarna en stund.
 

Skönt att den gulliga Sheriffen är så lydig, för jag lät honom ligga kvar brevid planen, medans Olsson och jag lydde.

Glock låg så fint, och Olsson lydde så bra😊

Fick återigen känslan av att vi skulle kunna ha 10:or på allt, utom kryp och apportering,

men, träning är en sak, tävling en annan, så det är ju bra att momenten sitter på träning, för annars skulle dom ju aldrig sitta på tävling...

Avslutade med ännu mera lek och bus 🙃
 
Nu har vi kommit hem, käkat lunch, och ska vila en stund på maten.

Sen ska jag ta en dusch och sticka och jobba vid 15-tiden.

Thomas får besök av Fonzisarna för lite eftermiddagslydnad.

 

Och lilla rara Frk Olsson❤️❤️❤️

Tänk att hundarna vet att när jag sätter på mig jobbkläderna på eftermiddagarna, då vet dom, att dom inte får följa med...

Och nästan Varje gång när jag ska gå, så ligger den lilla rara hunden och passar på min toffel, med en blick som säger,,

Snälla matte, lämna mig inte❣️

   
Åh, vad jag önskar att jag kunde vara med dom 24/7, men då kanske dom skulle tröttna på mig🥴

Vi har det ganska bra som vi har det💖

 

TACK ÄLSKADE HUNDAR FÖR ALLT NI GER OSS❣️


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards