Direktlänk till inlägg 3 oktober 2021

Drömdagar 💭

Av Ia Weylandt - 3 oktober 2021 17:15

 
Nu är vi inne i Oktober,,,,, smaka på det namnet????
Det klingar verkligen höst, och även om jag smågillar oktober, så är vi nu farligt nära November, vilken ju faktiskt är årets mest hatade månad.

Iallafall för mig, fram tills för ganska så exakt 2 år sedan, då jag tog det braiga beslutet att byta jobb, och bara jobba kvällar, då det ändå bara är mörkt, trist och tråkigt ute,

Och istället få vara ledig på dagarna, och ägna mig åt det jag Älskar,,,

nämligen hundträning🎈

 

För att till skillnad mot tidigare år, då jag drabbats av värsta ångesten när det stått oktober i vår almanacka, och jag vet att omställningen till vintertid närmat sig, så känner jag istället att,,,,

Å va mysigt, träna hund hela dagarna så länge underlaget håller,,, och sen jobbar jag när det är mörkt...

En livsstil som passar mig som handen i handsken😍


Och att få ha lediga dagar mitt i veckan, då man kan styra upp "drömdagar"

Hur mycket mer Lyx kan det bli?????

För i onsdags hade jag en riktig "drömdag", det var nog faktiskt så nära på den mest perfekta dag jag kan tänka mig när jag är ledig.

Hundträning och trevligt sällskap,

Vad mer kan man begära liksom?


För ÄNTLIGEN, efter över 2 års planerande, där skadade hundar, sjuka mattar och coronobajs💩 har satt käppar i hjulet, så fick vi till slut till en träningsdag tillsammans.💪🥰

Så i onsdags morse klockan 09.00 mötte jag upp delar av Team Linna, som under det senaste året också utökats med lilla fina MayDay i flocken. 
 
Den som saknades i teamet, var Mr Linna, som snällt fick finna sig i att jobba, precis som Glocks och Olssons husse.

En riktig "tjejdag" blev det, om man bortser från Sheriffen, som fick vara ensam tupp i hönsgården🥰


Vi började dagen med att knalla ut fyra spår.

Jag gick ut Glocks och Maysan, och E knallade ut Linnas och Olssons.

Här kan man väl säga att det var jag som drog "vinstlotten" för Glock fick ett spårupptag, och sen kanske ett spår på 200m.

Maysans spår var 500meter.

Men E, hon fick knalla hon,,,,😅

Olsson blev 1200m, och Linnas 1100m.

Lägg därtill att E även knallade med när alla fyra hundarna spårade🐾🐾🐾

Hon fick några mil i benen denna dag😱


Vi hann med en timmas härligt kacklande, innan det var dags att släppa på första hunden, som var fina MayDay.
 

Jag gick med bakom, och Maysan spårade suveränt...
 

Maysan är väldigt ung, och ska väl förhoppningsvis bli rapporthund i första hand, så hon har inte gått så många spår i sitt unga liv, och E varnade mig innan, att hon är ganska så fladdrig i spåret.

Men OJ så fint hon spårade👌
Så kul😍

 

Sen släppte vi på Glock på hans korta spår.

Ett superfint upptag gör han,,,,

 

och hittar snabbt den första pinne,,,
 

Och belönades klart med Massor av korv 🌭🌭🌭🌭
 

Sen spårade han superfin dom ca 100 metrarna tills slutpinnen hittades,,, 

och belönades med Ännu mera korv.🌭🌭🌭🌭

Lycklig Sheriff, som nog ändå verkade lite snopen att spåret tog slut så fort, men det kändes skönt i mammahjärtat att han iallafall fick komma ut och göra nånting😍🥰

Älskade Glock❤️


Sen dags för Frk Olsson att visa vilken duktig spårhund hon är, för det Är hon verkligen⭐️
Jag har väl gjort 6 spårupptag med henne, men detta var det första med främmande spårläggare, och det var väl inte riktigt lika vackert som dom hon gjort när vi varit själva.

Hon kanske blev lite brydd över att E, stod bakom mig, för hon gick ut några meter, sen vände hon tillbaka och hoppade på E, men sen när det var avklarat, så letade hon sig ut mot spåret, och kom iväg åt rätt håll....


Tur, eller skicklighet vet jag faktiskt inte denna gången, för jag tyckte inte hon analyserade lika fint som hon gjort tidigare, utan det kändes mer som att hon bara hittade spåret, och drog iväg....

Men iväg kom vi iallafall, och som hon spårar⭐️⭐️⭐️    

Vi fick ett litet tapp strax efter 3:e pinnen, då spåret vinklade höger, och Olsson började snurra åt vänster,,,

men hon löste det, och det var en häftig känsla jag kände i linan, när jag kände att hon kom rätt igen, det blev som ett sug på nåt vis...

Fina markeringar på alla pinnar⭐️
 

Ååååå så glad matte, när slutpinnen bärgades...
 

Jag var helt slut, men Olsson hade nog kunnat fortsätta en stund till...

Gulliga lilla hund❤️
 

Sist ut i spårmarkerna denna onsdagsförmiddagen var fantastiska Linna💙

Tanken var att jag skulle knalla med på spåret, men det är bara att inse mina begränsningar, kroppen pallade helt enkelt inte...

Så jag var tvungen att stanna efter typ 100m.

Men Linnorna kom iväg fint👌
 

Istället gick jag till slutet och tog emot dom, när dom efter 1100 meter kom till slutpinnen.

Även Linna gjorde ett superfint spårarbetet.
 

Härligt när 4/4 hundar, alla spårar Kanon❤️


Sen var det dags för uppletande.

Jag hade först inte tänkt köra med Glock, så han fick vara med å valla korridorerna.

Först ut var Maysan, som fick 2 föremål på djupet i 2 korridorer...
 

Plättlätt, sa May, när hon med lätthet hittade båda...
 

Olsson fick fyra föremål i fyra korridorer.

Hittade 3 stycken plättlätt, sen fick hon återigen svårt att hitta det som låg nära.

Vad är det jag har sagt att vi behöver träna på🤓

Och varför gör jag det inte🤔

Iallafall så hittade hon det till slut,,,,,
 

men nu jävlar måste jag skärpa mig...


Men just det "näraföremålet" skulle visa sig bli svårt även för Linna.

Hon tog också 3 snabba, men fick kämpa för det fjärde...
 

Måste ha varit något med vindarna där det låg, för Linna fick vittring på det vid flera tillfällen, men lyckades inte lokalisera det.

Men även hon fann det tillslut...
 

Åsså kunde jag ändå inte motstå att låta Knocke lite lite också...
 

Och det blev samma för honom, 3 snabba föremål,,, och sen svårt för det fjärde.

Jag visste ju vart det låg, och skickade honom dit, och han lydde faktiskt, men fick bara inte in det i näsan.
 

Men sen plötsligt kanske på 5:e försöket, så måste vinden blåst till, för då tvärnitade han, och hittade det direkt...
 

Så kan det gå,,,,,arbetsviljan hos våra hundar är det iallafall inget fel på❤️❤️❤️

Efter det, var det ljuvligt  att sätta sig ner en stund och smaska på goda smörgåsar som jag gjort på morgonen innan jag for.

Aldrig smakar väl en smörgås med stekt ägg och falukorv bättre än ute i det fria efter en bra träning😋
 


Men det blev faktiskt lite kyligt efter en stund, så det var bara att packa in oss i bilen, och rulla mot Sjövreten, där lydnad stod på schemat....

Även nu fick Maysan inleda...

Och vilken duktig och balanserad liten tös hon verkar vara...
 

Dom körde igenom alla apellmoment, och nog tycker jag hon verkar redo allt.

Såååååå duktig⭐️
 

Jag körde igenom alla högremomenten med Frk O....
  

Vi och Team Linna har inte tränat så mycket lydnad ihop innan, varje gång vi setts har det stått rapport på menyn.

Så det var kul med lite nya ögon som kom med goda tips och trix....
 

Linna, hon fick köra lydnadslydnad hon.

Denna fantastiska tjej, som är brukschampion med cert i både rapport och spår, har nu sadlat om till sökhund tillsammans med sin husse, och redan lyckats blivit uppflyttade till högre.     
Husse vill därför inte att matte kör brukslydnad med Linna just nu, så därför tränar dom för att starta lydnadsklass III inom kort...

Snacka om en bra allroundhund, som även tävlat i både rally och agility🤩
   
Iallafall, så blev jag lite inspirerad av lydnadslydnaden, och tänkte att va Faan, kanske jag och Glock ska försöka ge oss på lydnadsklass I i vinter...

Kul i vilket fall som helst med lite nya roliga moment som vi kan leka med på dagarna...
 
så vi påbörjade så smått "runda konen"
 

och han har det ju oförskämt lätt för sig den där lilla Underbara Sheriffen⭐️⭐️⭐️

 
Sen började en helt underbar dag att lida mot sitt slut...

Vi satt och snackade och mös en stund innan vi skiljdes åt...

 
Linna och Glock fick hänga med oss sista stunden, dom brydde sig inte nämnvärt om varandra, utan lekte var och en på sitt håll med sina bollar, och ställde högst motvilligt upp på att posera på bild tillsammans...
  
Klockan var närmare 17.30, när jag och hundarna nöjda gick in,

och ni vet den där otroliga magiska känslan som infinner sig, när man kommer in efter att ha varit ute och aktiverat sig precis hela dagen,

man sparkar av sig kläderna, tar en dusch, hoppar i ett par mjukisbrallor och en sliten t-shirt,,   
tänder upp en massa ljus, häller upp ett glas vin, och sen med en skön *suck* dimper ner i soffan, och liksom bara pyser över av nöjdhet....

DEN känslan hade jag i onsdagskväll,,, och den var magisk, den lever jag fortfarande på....

Och inte blev det sämre av att jag såg två mycket nöjda hundar som låg utspridda i vårt hus....
     
TACK Team Linna M, för en Underbar dag, sååååå glad att vi Äntligen fick till det.....😍


På torsdagen var jag dock ganska mör, så tog det ganska så lugnt hela dagen.

Gick en härlig nästan 2 timmar lång prommis i våra vackra skogar, och sen slappade jag faktiskt mest tills det var dags att fara till jobbet...
  

Men på fredagen sedan, blev det lydnad för hela slanten.

2 pass var blev det för dom.

Vilket egentligen inte var meningen, men det är min disträa sambos förtjänst.

 

Han sticker ju alltid ut och scootrar hundarna i ca 3 km vid 7- tiden varje morgon.

Sen vid 10, går jag en ca 1 timmas skogspromenad med dom, som följs upp av vallning för Glock, och lydnad för Olsson.

Denna fredag, när jag skulle dra iväg, så fanns inte hundarnas koppel nånstans...

Vi letade och vi letade, men hittade inga...

Thompa trodde då han "tappat" dom på morgonscootringen, så han gav sig iväg för att leta, och när han ändå drog, så tog han hundarna med sig.

Men eftersom han inte kom ihåg riktigt vilken rutt han kört, så blev det en jädrans letande, på en tur som blev över 7 km....

Och inga koppel hittade han, förens han kom hem,,,,och tittade på ett ställe, där man ALDRIG i sin vildaste fantasi hade tänkt på att leta,,, men se, där hängde som så fint...

 

Jag kände, att med hundar, som redan vid 11-tiden hade 1 mils joggande i benen, så kändes det överflödigt med ytterligare en promenad så direkt inpå...

Så jag stannade inne, och städade och fixade, bytte lakarn och sånt som inte hinns med så ofta😉

 

Men sen, när dom vilat en stund, gick jag som sagt ut och körde 2 pass med båda.

Blir tyvärr inga foton på Olsson, men vi kämpar på med högremomenten,

ena stunden känns det super, nästa stund känns det omöjligt.

Men det bara SKA bli bra, sådetså😎

 

Med Glock känns det bara lite mera tivoli och cirkus...

 
Dammade av den gamla lydnadsrutan,,, och ja,,,

han bara gör det...
 

Testade även lite fjärr, och ställande,,, och ja,,, han bara gör det också⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ 
Underbara hundar, som ger mig så mycket positiv energi❤️❤️

Lördagsförmiddagen ägnade vi åt att flytta staket, eller jag vet inte om man kan kalla det förmiddagen, för vi låg kvar i sängen till klockan passerat nio, Thomas och hundarna drog iväg på scootern, och jag hade gofrullen klar tills dom kom tillbaka vid 10-tiden.

Sen satt vi nog nästan en timma å käkade och snackade och planerade.

Får man inte käka middag ihop på helgerna, så får man lägga lite krut på frukostarna...

 

Men vid 11-tiden masade vi oss ut för att flytta ett staket, och därmed flytta fåren till en del av hagen som varit avstängd sen innan sommaren tror jag...

Vi var nog lite väl tidsoptimistiska, tänkte väl som så att ca 100m fårstängsel med stolpar, det flyttar man väl på en kvart🙈

Men det tog sina timmar, stolpar som skulle upp, stolpar som skulle ner, och fårstängsel som trasslade sig lite...

Men OJ så bra det blev, och OJ va glada ullsussarna blev när vi släppte in dom...

 
 

Efter avslutat dagsverke, han vi köra lite lydnad med båda...

Sheriffen "vilar" lite från bruksmomenten, men dom körde lite fritt följ och ljudgivning....

 
Ljudgivning, och dom andra högremomenten, nöter jag och Frk O för fullt....
 
Och just ljudgivningen tycker jag faktiskt börjar bli liiiiite stabilare,,,,

men bara lite😝

Tänk att jag tidigare tyckt att allt sett så "lätt" ut när Thomas/Dollar, Thomas/Glock har dansat sig upp genom klasserna....

Nu tycker jag allt är skitsvårt,,,,, men kul🎈
 
Var ju självklart även tvungen att visa Thomas hur duktiga jag och Lydnadshunden Glock är på våra "nya" moment..

RUTAN......
 
Han är Magisk❤️ (vad gör man inte för lite korv😉)
   
Sen vare bara in i duschen med mig, kasta i mig lite mat, och sen dra till jobbet....

 

Söndag idag, och jag är ledig,

Älskar lediga dagar😍

Och vad passar bättre en ledig höstig söndag, än en liten roadtripp...

För efter frukosten packade vi in oss i bilen, mot destination WildCard♥️♠️♣️♦️
Thomas ville åka å hälsa på sin lilla häst, och se så sööööt man kan va😍
 

Sååå häftigt att komma ner till dom stora hagarna där det är hästar och föl överallt....

Och dom är så nyfikna på människor, hela flocken kom för att möta oss.
 

En hel hög med ljuvliga fölungar😍


Men vi hade såklart bara ögonen fästa på mamma Sparkling Rose, och vårt lilla WildCard som kommer skruttandes därbakom♥️
 

Och som han har växt den lelle gossen, sen vi såg honom senast för ca 3 månader sedan...
 

Fölen är inte jättemycket hanterade av främmande människor, så han var lite blyg till att börja med...
 

Men nyfikenheten tog till slut över, och han vågade sig fram för att nosa lite på kommande husses hand...
 

Det var verkligen supermysigt att bara hänga där inne i hagen med honom och alla dom andra fina hästarna...

Ska bli spännande att se vart färgen slutar på honom, vi döpte ju honom till White WildCard, och jag kallar honom Wajti, men han ser knappast ut att bli vit, snarare champagne 🍾 och då har han ju hamnat i rätt familj😎
 

Vi lämnade till slut lite motvilligt hagen, men om 3 månader får vi hämta hem vår lilla häst.

Ska bli så jäkla kul att få hem denna oslipade diamanter 💎 
    

Innan vi lämnade gården tog vi en lång blåsig promenad på dom vackra markerna...

Hundarna var väldigt skuttiga och glada...
 

Stannade påvägen hem på Flens Brukshundklubb och körde lydnad med båda.

Thompa passade på att nöta framåtsändande när vi var på ny mark...
 

Sheriffen skötte sig Mycket bra⭐️⭐️⭐️
 

Olsson skötte sig väl också på det stora hela bra...

Hoppet är ju ett moment som till och från varit lite sisådär...

Hon känns lite "lat" tar inte i, och får ofta lätta islag...

Nu tog hon det till en ny nivå🙈då hon knappt tog i alls, utan mer eller mindre klättrade upp på hindret, tog stöd, och sen nästan välte hela skiten när hon med baktassarna sköt ifrån i uthoppet😱

Ja, kolla, bildbevis finns, och talar sitt tydliga språk😳

Hon tamejfaan STÅR på hindret...
   

Gör Om, Gör Rätt Frk Olsson...
 

Hon kan om hon vill, då flyyyger hon med lätthet över....
 

Efteråt fick hundarna käka en något sen lunch på parkeringen,,,,
 
Och vi stannade och tog en hamburgare 🍔 på Flens lokala korvkiosk.

Den var jättegod...

 

Och nu sitter jag här nyduschad och fräsch och ska snart börja med söndagsmiddagen....

Vad passar bättre en söndag, än en ljuvligt god pasta,,,, Älskar pasta😋

Thomas och hundarna tar en ridtur på Linus i regnet...

 

Nu väntar min "lätta" jobbvecka som bara innehåller 3 arbetspass, och sen ledig helg.

Thomas drar ner till Kalmar på fredag för släktträff, så jag och hundarna blir ensamna hela helgen.

Om någon är sugen på att umgås, lyda, leta, spåra el dyl,,, så tar jag tacksamt emot lite sällskap😊

 

Men då är då, och nu är nu, är satans nöjd med veckan som gått, och ser fram emot nästa....

Ha det Bäst🎈

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards