Direktlänk till inlägg 9 oktober 2021

Tränat lite grann i veckan💪

Av Ia Weylandt - 9 oktober 2021 17:30

 

Fy Fasiken va mycket jag tränar hund just nu,,,, och jag ÄLSKAR varje sekund av det❤️
Jag får ganska ofta frågan om jag inte ångrar att jag sa upp mig från mitt 8-16.30/mån- fre jobb, och började jobba shift istället?
Svaret är NEJ, jag ångrar inte EN sekund att jag vågade, för det är länge sedan jag mådde så bra som jag gör just nu...

(då snackar jag mentalt🤪,knähelvetet är värre än någonsin😫)


För jag känner mig verkligen så otroligt privilgerad som kan ägna i stort sett hela dagarna året runt till hundträning, 

ta bara den gångna veckan som ett exempel.

Måndag och onsdag körde jag spår, uppletande och lydnad med Olsson innan det var dags att sticka till jobbet fulltankad med energi vid 15-tiden....

Hade jag istället jobbat 8-16.30,,, så vet jag att det för det första inte funnits möjlighet att träna så mycket efter jobbet pga att mörkret kommer för fort nu.

Nr 2, så vet jag sedan tidigare att energin inte funnits för att göra det, möjligtvis antingen lydnad, spår, eller uppletande, men Absolut inte alla 3....
 

Lägg där också till, att Glock har fått valla en stund varje förmiddag denna veckan....
  

 

Det är också en Enormt härlig känsla att kunna göra det varje dag så länge underlaget tillåter...

Men sen visst tusan finns det en nackdel också, för självklart skulle jag helst inte vilja jobba helger och röda dagar, men man får väga den enda nackdelen mot alla fördelar, och när jag gör det, så känner jag mig mer än nöjd😊

 

På tisdagen var jag ledig, och ibland är känslan att jag gör mindre träning när jag är ledig, för nu blev det en rackarprommis i skogen på 2 timmar på fm.

Sen ägnade jag mig åt lite nödvändigt pyssel hemma i väntan på att Thomas skulle sluta jobba.

Men direkt när han stängt ner datorn för dagen, så drog vi till skogs...

Började med att jag trampade ut ett kort spår till Glock👣👣👣

 

Sen körde vi rapport med Olsson...
MatteGos på A❤️❤️

 

På det stora hela gick det väl bra 👍 

Vi testade båda att för första gången gå med henne lös på framföringarna, och det var inga konstigheter...

Däremot blev hon återigen lite tveksam att gå iväg på 3:e skicket🤔

Hon galloperade ut ca 20 meter, stannade och vände sig mot Thomas, som då gav ytterligare ett marschkommando, och då drog hon iväg som en avlöning....

Träna, Träna, Träna.....

 
Släppte sen Klonkan på sitt korta spår🐾🐾🐾

Han gör ett superfint upptag, och spårar sen så fint, så fin⭐️❤️⭐️❤️⭐️
 

På torsdagen firade Thomas och jag 15år tillsammans...

(tack snälla FB för påminnelse😝, jag hade annars ingen aning🙈)

Turligt nog så slutade jag 21.00 just denna torsdag, vilket gjorde att vi kunde fira när jag kom hem vid 21.15

Så Underbart att komma hem till tända ljus i hela huset, öppna en flaska skumpa och bara hinna mysa och prata tillbaka om dom 15 år som passerat....
   
Vi njöt av den goda drycken tillsammans med supergod skagen i små krustader...
 
Detta följdes upp av friterad camenbert, med hjortronsylt.

Ser kanske inte mycket ut för världen på bild,,,, men såååååå ljuvligt jävla gott😋
 
Vi satt uppe och surrade tills klockan passerade långt efter midnatt, vilket inte gjorde mig så mycket som var ledig dagen efter.

Värre för Thompa som skulle upp klockan 05.58, jobba hela dagen, och sen sätta sig i bilen för att köra ner till Kalmar på fredagseftermiddagen...🥱


För denna helgen har jag varit gräsänkling, då Thompa direkt efter jobbet i fredags drog ner till Kalmar, där han är född, uppväxt och har sin släkt.

Syskon/kusinträff stod på menyn hela helgen, men jag stannade kvar hemma, och höll ställningen på Sjövreten...

Och vad har jag då ägnat helgen åt????
Jo hundträning😆 och god mat som Thomas vägrar✋äta....


Började med att lägga ut varsitt spår till Hickan och Sheriffen....

La ett ganska så klurigt ängsspår till Glock, många svängar och vinklar...
 
Olssons spår var lite mer traditionellt.

I huvudsak upptaget jag vill träna...
 
Gick en mysig entimmas promenad,

  och satt sen å vilade i bilen i 15 minuter, innan det var dags att släppa på lilla rara Frk Olsson...

Och återigen, jag är sååå imponerad över hennes upptag, som hittils varit 💯% åt rätt håll (peppar,peppar)

Och sen spårar hon super⭐️⭐️⭐️
 
Jag är ju mycket tveksam om mitt knä kommer hålla för att tävla spår med henne, tycker det känns så trist om det ska falla på det, för hon är en riktigt duktig spårhund...

Men jag sinkar henne😔

Glocks spår fick en liggtid på över 2 1/2 timma, och jävlar som han fick kämpa....
 
Men som han gjorde det💪💪

Bra att det var svårt för honom, för jag gick i princip slak lina genom hela spåret,,,

skönt för hans rygg och mitt knä👌
 
Drog sen till Strängnäs BK, där jag hoppades att jag skulle vara själv en fredagseftermiddag.

Det var jag inte😝

Tvärtom så har det nog aldrig varit så många som tränat på en och samma gång.

Men jag tog hundarna med mig och gick längst ner på planen,

där började vi med att bara leka runt med varsin boll...
     
Det var kul🎈

Sen körde jag lydnad med Olsson, det gick väl "sådär"

Jag tycker att flera av högremomenten börjar sätta sig när vi tränar hemma på vår egen plan, men jag märker att dom inte alls är befästa när vi kommer ut på andra platser..

Träna, Träna, Träna💪 
Sen fick Glock hjälpa till att valla uppletanderutan...

Det gör han med bravur😍
   
Olsson letade också med bravur.

Tycker verkligen polletten trillat ner denna veckan, då det blivit letande varannan dag.
  
Nöjda och glada släppte jag ut hundarna på planerna igen, så dom riktigt fick springa av sig innan vi åkte hem och gjorde fredag....

 
Och nästan självklart så käkade jag en ljuvligt god örtrisotto, med pilgrimsmusslor, panchetta och pinjenötter...

 
Allstå, det var sååååååååå jäkla gott...

Thomas vet inte vad han går miste om när han Vägrar äta risotto😋🤤

 

Lördagen inleddes med 1 timmas härlig skogspromenad...

 
Hajja att jag inte gått EN ENDA morgonprommis sen i juli förra sommaren😱

Dels för att jag då gjorde illa knät, vilket gjorde att Thomas automatiskt tog över dagens första promenad.

Men sen har jag ju också blivit väldigt bortskämd iom att Thomas har jobbat hemmifrån sedan dess, och stuckit ut och scootrat med dom varje morgon innan jag vaknat, vilket gjort att jag börjat varje morgon med gofrulle, och sen gått ut.

Men imorse var det bara att masa sig upp vid 6-tiden då hundarna ville ha frukost, och bli utsläppta en stund.

Vi gick och la oss igen, men vid 8 stack vi till skogs innan jag käkade frukost.

   
Och det var ärligt talat ganska så skönt, för frukosten smakar Dubbelt så gott, när man har en timmas skogspromenad i kroppen.

Och det är lika bra att jag vänjer mig, för from 1/11 ska Thomas tillbaka till kontoret igen😢men bara 3 dagar i veckan...

 

Efter frullen tog jag med mig hundarna ut på lydnadsplanen för lite lek och bus...

 
Sheriffen fick mest lek,,,,
 
Men jag körde igenom alla högremomenten, utom hoppet med Olsson.

Så skönt att hon kan koncentrera sig, trots att Glock är med...

Skälla kan hon🤩
 
Och Glock fick öva på att fånga korv.....
 
Det är han riktigt skicklig på😍
 
Slurp😋
 
Härligt foto, med alla Sjövretens fyrbenta vänner på ett och samma foto🐕🐎🐑
   
Tiden går fort när man har roligt, klockan hann passera 13, så det var hög tid att gå in och ge hundarna lunch.

Och när vi vilat en timma på maten, drog vi till skogs för lite roligt spårande....

Jag la ut varsitt ganska så kort spår till båda...

Glocks.....

 
Olssons, med sin livs första spetsvinkel 🍀
 
Gick promenad i väntan på spåret, hade inte tänkt plocka nån svamp 🍄 , men kunde inte motstå frestelsen när dom stod där gula och fina och kallade på mig....
 
Släppte sen först på Olsson, som återigen, vilket upptag hon gör👌
Så Grymt imponerad,,,,

Men som man säger i hästhoppning,,,,

ju fler felfria rundor, desto närmare kommer man ett nedslag!!!
Bakspåret lär komma förr eller senare,,, hoppas bara inte första ska bli på en eventuell tävling...

Och såååå fint som hon spårade, jag hade snitslat spetsen, för jag ville se exakt hur hon gick, och hon var klockren😍
 
Glock gjorde också ett mycket fint upptag, och spårade super...❤️⭐️❤️⭐️❤️
 
Nu har vi kommit hem, och känner oss så där galet nöjda med oss själva efter en härlig dag med mycket bra hundträning...

Nu ska jag fortsätta denna lördagskväll med att göra något mer som jag verkligen njuter av.

Jag ska laga mat.....

Dels ska jag göra en Moules Marinieres till middag till mig själv🤤

Men jag ska också göra en lasagne, för imorgon får jag besök av 2 kompisar, och vi ska ägna hela dagen åt vallning...

Tänkte dock ta en lunchpaus, och vad passar då bättre än en förberedd lasagne, som bara är att värma och yxa upp lite sallad till...

Men först ska jag rensa lite svamp....
 

Sen jobbar jag imorgonkväll😭

Usch, känner inte alls för det, men en kollega ville byta söndag med mig, så jag var ledig förra söndagen, och då kändes det plättlätt.

Nu är det inte lika kul när det är paybacktime,,,🙈

Känns såklart ännu tråkigare eftersom jag inte träffat Thomas på hela helgen..

Men, Men, bara gilla läget...


Älskar att hundarna ligger ute så mycket dom bara får❤️❤️

 

Så med det önskar jag en fortsatt Trevlig Helg🎈 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards