Direktlänk till inlägg 29 maj 2022

En Kristi Himmelskt Härlig Helg🌟

Av Ia Weylandt - 29 maj 2022 17:00

 
Så har vi precis landat hemma, efter en så nära på Perfekt 👌 helg som jag bara kan tänka mig.

Visst hade vädret kunnat vara bättre, men det hade också kunnat vara sämre...

Visst hade det varit ännu roligare om även vi tävlat, och visst kanske ett träningsläger  varit ÄNNU roligare.

Meeeeeen,,, jag har mått så jäkla bra under dom fyra senaste dagarna, och fyllt på med så mycket positiv energi, så nu ska jag njuta av det en stund...

 

För det var så att Flens BK stod som arrangör för Sörmlands distriktsmästerskap i sök, rappport och spår.

Tyvärr hade vi ingen hund att starta, då Glock fortfarande rehabar, och Olsson inte är klar för Elit, men vi bestämde ändå att vi åker till klubben med Hobbe i fyra dagar, umgås, tittar på duktiga hundar och bara njuter.

Som en liten minisemester helt enkelt....


Men det var nära på att vi inte kom iväg.

Och för en gångs skull, så var det inte cancerhelvetet som var påväg att sätta käppar i hjulet, utan SMHI,,, eller snarare deras väderprognos.

För kära nån som vi kollat väderleksrapporten dom senaste dagarna, och det blev bara dystrare och dystrare, med regn ☔️ regn ☔️ regn ☔️ varenda dag hela långhelgen.


Så sent som på onsdagen dagen innan vi skulle åka, så tog vi beslutet att bli hemma istället...

Och det var Thomas som hellre ville vara hemma, och jag förstår honom.

Fyra lediga dagar för honom, innebär att han kan få jättemycket gjort på gården...

Men för mig, som inte har någon ork att göra nånting, så blir det väldigt stressande när han far omkring och jobbar och sliter som Faan hela dagarna, och jag bara sitter och glor eller sover.

Det blir jäkligt jobbigt, så jag ville verkligen åka...


Så det var först när vi vaknade på torsdagsmorgonen som vi ändrade oss, och bestämde oss för att åka ändå.

Och det tror jag såhär i efterhand att ingen av oss ångrar, för jävlar så bra vi haft det, och vädret blev faktiskt över förväntan...


Vi anlände till Flens BK strax efter lunch på torsdagen.

Där hann vi ställa Hobbe till rätta, gå promenad med hundarna, och köra ett pass lydnad.

Sen dök Abbotarna upp....

Vi satt utanför Hobbe en stund och småsnackade och drack lite gott...
 
Men det blev tyvärr ganska fort kallt, så vi flyttade in i klubbstugan istället.

Där vi sen klockan 18.00 åt en gemensam middag med dom andra som kom redan på torsdagen...
 
Så jäkla Underbart att då träffas igen, käka gott och snacka skit.....
 
På fredagen var det dags att kora en Distriktsmästare i sök...

Jag följde med sökgänget ut i skogen för att gå med och titta på några hundar, och förhoppningsvis få inspiration för att börja träna sök...
 
Men NEJ, det sket sig direkt, när jag insåg vilka JÄKLA väntetider det är🥱

Jag som tycker spår kan vara träligt med långa väntetider...

Men samtidigt är det väl vad man gör det till...

Rutinerat folk har med sig stolar och picknickkorg,,,

det hade ju inte jag, inte ens en dricka tänkte jag på att ta med....  

Men sen hade ju jag förmånen med att få gå med några hundar på stigen...

 
Och det är klart att det var spännande och intressant,,, och dessutom nyttigt för mig, för jag har nog inte fattat vilket jobb en sökhund utför på den 300 meter långa sökbanan...

Jag har bara trott det är rapporthundarna som fått slita hårdast....

 
Fina Tonedos Famous Otto påväg in till husse med rullen i munnen som ett tecken på att han hittat en människa därute i skogen....
 
Men som sagt, sökintresset har inte fångat mig ännu, men det var intressant att gå med och se lite olika hundar...


Och sen Älskar ju jag det där mysiga hänget som blir under en tävling som denna....
 
Man strosar runt och snackar och minglar med härliga hundmänniskor...
 
Åsså hann vi med att köra ett lydnadspass med både Olsson och Glock,,,

innan det var dags för att titta på sökhundarnas uppletande och lydnad...

Otto i ett hopp,,,,
 
och Otto på stegen...
 
När söktävlingen var slut gick vi till uppletanderutan och körde med G&O
 
Flens ruta är ganska svår, speciellt en dag som denna då vindarna for hit och dit, och det gällde att komma rätt i vind för att få in föremålen...
 
Glock jobbade som "vanligt" bra....
 
Olsson började bra och plockade två snabba föremål,


men sen märke jag en tendens, som jag märkt av förut,,, att när hon inte hittar något på ett tag, så blir hon lite "klibbig" och svår att få ut på djupet.

Så Thomas gick ut och lyfte på ett föremål, och det var som en nytändning för Frk O, för sen jobbade hon jättefint igen, och fick till slut in alla fyra....
    

Och Snipp, Snapp, Snut, så var även fredagen slut och det var dags för gemensamhetsmiddag för alla som ville klockan 18.00
 

Nu hade det fyllts på med lite fler husvagnar, totalt räknade vi till 17 stycken,,, 

så det var ett rejält gäng som käkade ihop på fredagskvällen...


 
såååååå jäkla mysigt och trevligt....
 


På lördagen var det dags för DM i rapport.

Och det är så jäkla bra i Flen, för deras rapportsträcka utgår från klubben,,, så jag kunde sitta på en väg bakom lydnadsplanen och se hundarna gå iväg och komma in....

Och mellan skicken hade jag äran att få vara valpvakt åt lilla Sigge, en helt ljuvlig labradorvalp, medans matte, husse och storebror fajtades i rapportskogen...

Sigge va sååå jäkla söt, jag blev helt kär,,,och hade lätt kunnat ta med honom hem....
 
Hann även med att köra lydnad innan rapportgänget  var tillbaka på klubben...
 
Lördagen bjöd väl tyvärr på helgens sämsta väder, med lätt regn till och från under hela dagen.

Men det kunde varit värre...

Kollade på rapporthundarnas uppletande och lydnad...

Ferrie i ett fint hopp.....
 
Och Ferrie på stegen....
 

Och sen när rapporttävlingen var klar, löt vi våra egna hundar leta i uppletanderutan...
 

Denna dag gick det bättre för Ollibompa,,, 


 

Helt andra vindar en dagen före....
 
Så matten var nöjd, nöjd, nöjd....
 
Och Glock, ja vad ska man säga,,,
 
Han bara levererar🌟🌟🌟🌟🌟
   

Och sen, jag bara Älskar den där stunden på dagen, då man kommer tillbaka till Hobbe med tränade och rastade hundar.

Man byter om, sätter på sig lite myskläder, tar ett glas vin, och får sällskap av några trevliga tjäjjer.....

Fru Abbot ser liiiite frusen ut,,,,

 
Fru YES, visade inte bilder på diskmedel 🤪,,, utan på deras andra hund "MANNEN" som var supersöt....
 
Sen ÄLSKAR jag också stunden då grillarna tänds, och alla samlas runt den....
 
Gubbarna grillar,,, och tjäjjerna dukar och dricker vin....😂
   
Och sen återigen,,, äta tillsammans runt ett långbord, där man stundtals skrattar så man tjuter......

 
Med risk för att låta tjatig,,,,

Men fy fasiken som jag Älskar när vi umgås,,,,

skulle lätt kunna bo i ett kollektiv....


Söndagen bjöd på DM i spår och strålande solsken ☀️ 

Medans spårhundarna var ute och kämpade i spårmarkerna körde vi lydnad och minglade...
   
Måste varit lite svåra förhållanden en dag som denna, för endast 7 av 15 hundar var kvar i tävlingen efter spårarbetet...😔

Vi kollade på spårhundarnas uppletande, men sen hängde vi på Hobbe och begav oss hem till Sjövreten igen...

Sååå jäkla nöjda med beslutet att åka till Flen,,,

precis det här jag längtat efter under hela 💩CORONABAJSTIDEN💩


TACK ALLA INBLANDADE SOM GJORDE MIN HELG❣️❣️❣️❣️❣️

 

Och även om jag trivs som fisken i vattnet när vi är iväg sådär, så är det alltid skönt att komma hem....

Och hemma hängde en påse på grinden och väntade på mig...

Och innehållet i den påsen fick mig att gråta en skvätt.....

En Superfin blomma,,,,

 
och ett kort, som gjorde att det brast i mig......
 
Förgrömmade ongar,,,,

Jag Älskar Er mer än ord Någonsin kan beskriva ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards