Direktlänk till inlägg 11 september 2022

FEST OCH KALAS 🥳🎈

Av Ia Weylandt - 11 september 2022 18:30

 
Fyyyy Faaaan va trött jag är ikväll😴

Men samtidigt så sitter jag här just nu, och är så Otroligt Lycklig, Glad och Tacksam, så det är sååå värt det...

Tack alla inblandade som gjorde vår helg...


För det är så att min mycket högt älskade dotter Jonna fyller 30 år nästa helg, och det är ju liksom alltid den stora frågan hur man ska fira.

Jag kom i slutet på sommaren på idén att ställa till med ett litet överaskningsmingel här hemma hos oss, och bjuda in släkten.

Jonna flyttade ju Jönköping för 10 år sedan, och har inte jättemycket kompisar kvar i Stockholm längre...


Så för några veckor sedan började planerna smidas ordentligt, främst var det ju jag och hennes sambo Sebastian som i hemlighet kommunicerade med varandra om huruvida vi skulle lägga upp det, och framförallt inte få Jonna att misstänka något...

Planerna har gått smidigt, men jösses som vi, Thomas 😅och jag legat i sista veckan....


Först var tanken att vi skulle hyra en lokal här i byn, men det visade sig att den bara tog 40 personer sittande, och när alla inbjudna tackat JA, så visade det sig att vi skulle bli 43 stycken, och det kändes trångt...

Kollade då om vi skulle hyra ett partytält och ställa här hemma, men då blev jag lite snål, runt 4000:- skulle det kosta, och det kände jag var pengar som jag hellre la på en fin present till Jonna...

 

Så därför bestämde vi oss för att ha kalaset på altanen i vårt hus, och be till vädergudarna att det inte skulle regna, för då skulle det bli fiasko.

Gissa om jag kollat vädret på SMHI en miljard gånger om dagen den senaste veckan...😅


Vi har inte heller riktigt plats för 43 sittande gäster på altanen, så därför gjorde jag evenemanget till ett "öppet hus" så alla inte skulle komma samtidigt, och bestämde mig för att grilla hamburgare och korv.

Med den menyn kunde man ju liksom mingla runt, utan att behöva balansera en tallrik med kniv och gaffel i händerna.


Strängnäs BK, säljer enligt mig bland dom godaste hamburgarna jag någonsin ätit på sina tävlingar.

Tidigare har jag kunnat beställa en kartong när dom ändå beställt, men denna gång när jag verkligen behövde så funkade inte det.

PANIK i typ 2 sekunder, men sen kontaktade jag tillverkaren själv, och fabriken visade sig bara ligga 40 minuter från oss, så jag var så Välkommen att köpa, men fick då komma och hämta själv, vilket jag tyckte va Toppen, för det blev ju dessutom nästan halva priset...💰


Men jag hade ju glömt det där förbannade trafikläget i Stockholm, som gör att vi är så jäkla glada att vi flyttat därifrån.

40x2 min framochtillbaka räknade jag med,,, men sanningen var att det tog närmare 75 min ENKEL väg🤬

För när jag åkte norrut tog det tvärstopp, och gick sen i krypfart strax efter Slagsta....
 
Sen på vägen hem, tog det nästan tvärstopp söderut strax efter Salem.....
 
Turligt nog hade jag sällskap av Fru Abbot i telefonen under hela resan, så jag hade det ganska trevligt ändå.

Och nu har vi hamburgare för resten av året,,, men det tog ju halva dagen....


Sen har vi ju burit och kånkat stolar och bord till förbannelse från stora lägenheten över garaget och upp till altanen... (uppförbacke hela vägen)

Vi har storstädat huset...

Jag har varit och handlat alla tillbehör till burgarna🍔

Thomas har handlat all dricka...🍾🍺🍷

Och framförallt spenderade vi TVÅ kvällar på att blåsa upp och knyta ihop 250 ballonger 🎈 

 
Nu var det ju högtryckaren som blåste, men jag knöt knutarna och blev alldeles öm i fingrarna....

Och sen hade vi ballonger överallt....
   
Under fredagen bakade jag också,,, och det tog typ hela dagen....

jag Älskar att laga mat, och känner mig ganska bra på det,,, men baka är inte riktigt min grej, ändå hade jag av någon underlig anledning bestämt mig för att baka....

Så jag bakade Nutellakaka, Blåbärskaka, och kanelbullesockerkaka😅

Med tanke på åtgången, så hade jag nog inte misslyckats helt😃

 

Åsså kom då dagen D, och det var dags att knyta ihop säcken.

Roligast var att pynta, duka och fixa altanen....

   
 

På min skogspromenad under fredagen samlade jag på mig lite skogssaker som jag såg framför mig skulle bli fina bordsdekorationer...

Tyvärr går inte tanke och handling riktigt hand i hand,,, i mitt huvud skulle dom bli finare,,, men dom fick duga...
 

Passerade över ett kalhygge, där det stod Massor med solrosor 🌻, vilken är min Absoluta favoritblomma.

Så jag plockade några, och ställde ut här och där i huset....
 
Sen skulle liksom sallad, lök och tomater skäras upp, och det sista förberedas....

 

Men jag måste säga att det flöt på bra, jag kunde ha varit ett nervvrak, men det var jag faktiskt inte...😎

 

Först sen att anlända var Sebbes fina mamma och syster från Jönköping...

Vi fick en lugn och skön timma ihop innan det brakade loss, där vi bla var nere och hälsade på hästarn...

 

Sebbe uppdaterade mig hela tiden om hur dom låg till, så vi visste när dom var på ingång, och då gömde sig alla som kommit, men sprang ut och sjöng "Ja må hon leva" när Jonna var påväg in i huset....
 
Och jag tror inte ett öga var torrt...

Jonna grät, och jag grät,,, fy som fasiken va glad och överraskad hon blev❤️
    
Jag känner mig sååå jäkla glad...

Sen fortsatte det att under eftermiddagen komma folk i parti och minut...

Många kramar blev det...
 
Så nöjd med att jag inte hyrde en lokal, för Tack vare att vädret höll sig i schack,🍀 så blev det ett härligt minglande runt på vår gård...
   
Barn som lekte runt och roade sig själva på tomten och i skogen...

Så nöjd att jag inte tryckte in oss alla i en lokal....
 
Vissa gick ner och snackade med Linus och Waijtiiii...
 

Glock och Olsson fick vara bakom staketet i trädgårdlandet,,, men som vanligt charmar Glock alla, så många av barnen hängde hos honom, till Sheriffens stora förtjusning....

Oj så klappad han blev....
 
Härligt med folk överallt som käkade hamburgare, drack och var glada...
 

Och som sagt så gick mina bakverknåt som smör i solsken...
 

Jonna, min Älskade fina dotter, fick finna sig i att öppna presenter från alla offentligt, vilket ju såklart är lite jobbigt, men hon klarade det med glans....

Och vilka jädrans presenter hon fick,,, lite avundsjuk faktiskt, hade Hoppats på att hon skulle glömma dom flesta,,,

men icke😂

 
Och sen bara fortsatte minglet med en härligt god och uppsluppen stämning...
    

De tre musketörerna...

Thomas, Jonnas pappa, och min pappa....
 

Min pappa, Jonna, och mina Fantastiska systrar.....❤️❤️❤️❤️


 

Jonnas pappa och 2 av hennes kusiner...
   
Min Underbara minsta lillasyster och lilla vackra "Betty" som bara log sig genom hela tillställningen❤️
 
Men även en lång dag lider tillslut mot sitt slut...

"🎶🎹🎵 När alla Vännerna gått hem,🎵🎶🎵 festen är slut för länge sen🎵🎹🎶

 

Då kan jag säga att det var ganska skönt att bara sätta sig ner, med ett glas rödvin🍷, mitt första för kvällen,

om jag ska dricka alkohol, så vill jag göra det samtidigt som jag sitter ner och njuter, jag gillar inte att dricka i sammanhang som nu, så jag samtidigt ska hålla koll på att maten räcker, alla andra har det bra,,, 

inga barn blir nertrampade av hästarna, och att hundarna sköter sig....

Men så fort dom sista gästerna lämnade vid 21-tiden, så slog jag mig ner med ett glas rödvin och en skål med ostbågar...

Och jävlar i havet, den stunden var Magisk⭐️

Sen var det heeelt klart  underbart att Sebbes mamma och syster skulle sova över, så vi fick lite tid för oss själva där på kvällen....

Vi öppnade 2 flaskor skumpa🍾och bara satt och mös och tjötade tills efter midnatt....

 
Sååååååå jäkla mysigt,,,, åååå va jag önskar att dom,,,(eller vi) bodde närmare så vi kunde umgås jämt❤️

 

Vaknade imorse lite lätt trött och sliten,,, men sååååå jäkla nöjd...

Käkade en lång och mysig gofrulle....
 
Mormis Morris gillar ägg....
   
Efter frullen, drog vi ut på en mysig promenad allihopa...

Morris Älskar Glock, och Glock Älskar Morris, så självklart höll Morris i Sheriffens koppel....
 

Vi gick genom kohagen, där tack och lov korna höll sig på behörigt avstånd...
   

Vi fick gå med kopplade hundar utefter sjön, då det fortfarande är en rejäl algblomning där...

Vilken tur att Morris tar så bra hand om Knocke❤️
 

Efter en lunch bestående av korv med bröd, åkte vi till lågprisvaruhuset Hedlandet, för att shoppa loss...

 

Så mycket shoppa blev det nog inte egentligen, men det är kul att gå där och kolla....
 

Sen vinkade vi adjö till våra Underbara Jönköpingsbor....

åååååååååå va jag vill bo närmare❤️ Vill träffa dom varje dag❤️
Men så är det inte,,,, men sååå jäkla nöjd över helgen.,,,

Återigen Tack Alla❣️

När vi vinkat Adjö till Jönköpingsborna, stack jag och hundarna till skogs....

Gick en Underbart Härlig 2 timmars prommis,,, så magiskt skönt med tystnaden och stillheten....
 

Fest och Kalas i all Ära,,, men jag trivs nog bäst när det är Lugn och Ro.

Men Jävlar i havet va glad jag är över alla som kom och gjorde Jonnas 30-års dag❤️❤️❤️❤️❤️

 

Nu sitter jag och njuter av dom fina blommorna jag fick av min dotter, för hon trodde ju hon kom hit för att fira MIN födelsedag......
 
Älskade Onge,,,, 

I LOVE YOU❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards