Direktlänk till inlägg 21 september 2022

Det Lilla Hickebarnets MentalTest

Av Ia Weylandt - 21 september 2022 17:15

 
Jag är så himla glad, för när Olssons fina mamma Cobras matte fick höra att OlliBompa skulle göra MT, så frågade hon om hon fick följa med och titta.

Och det såklart att hon fick😃 

Blev bara jätteglad för att hon visar intresse för sina "barnbarn" och går upp tidigt en ledig söndag för att titta.

Och att hon sen hade finkameran  med sig och fotade Massor,,, gjorde mig om än, Ännu gladare😁


För även om Thomas filmade alltihopa, och filmer självklart är superkul att se, så tycker jag alltid att bilderna är roligare att ha kvar...

Dessutom så ser jag mycket mer i Hickans uttryck på bild, än vad jag hann se i filmerna.

Så Tack Snälla Therese Tibelius, mamma Cobras snälla matte, för att du kom, och fotade så mycket...

Alla bilder från testet är tagna av Therese, och hon har godkänt att jag skriver ut hennes namn, vill att hon ska få cred för sina fina bilder🥰

Olsson, som jag ser som en väldigt social och trygg hund, fick till min stora förvåning lite neddrag på hanteringen.

"Låter sig hanteras"

I det momentet får ju jag inte stå och titta på min hund, utan står och tittar på publiken, så jag var förvånad efteråt, men nu när jag ser bilden,,, så håller jag med, hon accepterar, men ser inte riktigt helt bekväm ut...   

Däremot så visste jag ju innan att hon har en jäkla lek/kamplust.

Men att hon hade så fina/fasta bett, det kom som en glad överraskning.

Hon har aldrig bitit i en bitstock tidigare....

 
Gick med innan och såg första hunden,,, och tänkte inför 40 metaren,, 

att det där grejar nog inte Olsson, hon som är en sån mammagris🥰
 
Men jävlar i havet, hon drog som en avlöning 💸
 
Testledaren sa efteråt att hon var så glad över att få ta emot en hund som taxerade in i bettet, och inte bara smällde på.

Även här när jag ser fotona, så förstår jag vad hon menar, för man ser ju hur Ollan taxerar👏👏👏

 
Men går i med ett bra bett, som hon inte släpper⭐️
 


I förföljandet, kändes det som att hon inte riktigt var beredd, hon fokuserade mer på publiken, när trasan drog iväg.

Hon drog efter med fördröjning, fullföljde, men grep tveksamt och släppte direkt.


I uthålligheten, tycker jag hon jobbade skitbra,,,,💪
 
i, som domaren sa,,, 57 sek😫

4 sekunder till så.......

Men jag tycker det är fina bilder.....
 
Fram tills dessa moment, var jag inte speciellt nervös...

Jag menar, leka/bita/kampa gör vi ju varje dag, det vet jag att hon kan.

Jaga får hon inte, så hade hon struntat i förföljandet, så hade jag inte blivit förvånad över det...

Men det var ju liksom efter dessa moment, som hon enligt mig skulle börja belastas med utmaningar som hon inte träffar på i vardagen....


Först ut var "figurraden " där TL håller i hunden medans jag springer iväg mellan en massa "fula" gubbar, och gömmer mig i skogen...

När jag varit borta i x antal sekunder, så fälls ytterligare läskig gubbe upp i min färdväg,,, och efter ytterligare några sekunder, så släpps min lilla hund, för att se om hon vågar springa förbi alla läskiga gubbar för att hitta sin älskade matte...
 
Och jag, jag stod ju där i skogen och tyckte det tog en evighet, och tänkte att,,, nä,,, nu tog modet slut, nu vågade hon inte....

Men min Älskade lilla HickaPicka kom till mig...❤️❤️❤️❤️

Man ser ju på bilden, att hon gör en liten "böj" förbi läskiga gubben...
 
Men det var inget som var kvarstående i henne sen när vi passerade FramOchTillbaka brevid honom...
 

Dumpe "overallen" träffade hon ju på sitt MH för 2 år sedan, då gick hon fram när jag gått halva vägen, och jag tänkte väl att det skulle bli något liknande nu...

Men nejhejdå, dra på trissor, nu drog hon fram direkt, och gav overallen ett bett i skrevet,,,,,

 
Känns ju tryggt och bra, om det mot förmodan skulle komma en potential våldtäcksman mot oss i skogen💪
När hon upptäckt att overallen inte hade för avsikt att våldföra sig på mig, så släppte hon direkt, och brydde sig inte om den längre....

 
Skramlet var lite förvånande reaktion på...

Det var liksom så spektakulärt uppbyggt, så hennes intresse för det vaknade redan när vi skulle passera...

Eftersom hon var så pass intresserad, så fick vi passera flera gånger innan skramlet drogs, för dom drar inte när hunden tittar på objektet....
 
Så när det väl sen drogs, så hoppade hu hon såklart till, men sen var hon "klar" med det...
 
Hade ingen som helst nyfikenhet att gå fram förens jag stod brevid,,, och inte ens heller då, var det speciellt spännande...

Och inget driket kvarstående intresse efter heller....
 
Men allra mest spänd och nyfiken på, var jag hur hon skulle reagera på läskiga gubben som kom åkandes på en släde mot henne...
 
Men hon överraskade stort, genom att hela tiden hålla sig framför mig, och plockade även fram lite aggresivitet.
 
Men direkt jag släppte loss henne, var hon snabbt fram.

Och visst faaan ser han lite läskig ut med sina stirrande ögon och hotfulla mun.👹    
Här avreagerade hon inte lika snabbt, var i och nafsade på honom i första passagen, men sen släppte hon...
 
Avslutade sen med skott under både passitivitet och lek, och det var inga konstigheter.

 

Min fina, duktiga modiga lilla Hicka blev med beröm godkänd på 491p.
 
För mig personligen, så spelar ju poäng, godkänd eller icke godkänd egentligen inte någon roll.

Hon har visat sig vara en riktigt trevlig tävlings/träningskompis, och det var därför jag köpte henne, och det ändrar inga MT-resultat i världen på❤️

På söndagen när vi kom hem från MT´t i Södertälje var vi alla ganska möra.

Vi gick och la oss och sov middag i några timmar, sen gick jag en skogspromenad med hundarna, sen åt vi middag, och slocknade sen alla fyra framför TV´n....


Men sen har veckan hittils varit sig lik.

Jag går promenad, vallar och tränar lydnad på fm.

Och sen blir det lite andra aktiviteter på em.

I måndags kom 2/3 Fonzis över på em, och vinklade lydnad.

 
Usch en riktigt kall höstruskig kväll, men hundarna hade kul...

 

På tisdagen stod det fys på schemat.

Målet är ju att starta en Elitrapport i början på november, vart vet vi inte ännu.

Står mellan Tierp, Norrköping, Falköping.

Kommer välja den med flest elithundar i startfältet💪

Hur som helst, vart vi än åker, så ska det lilla Hickebarnet vara i fin form så att hon orkar med en hel tävling både fysiskt och mentalt.

 
Så Thomas tog bara Olsson med sig på en 4:a km galoppsträcka i elljusspåret.

Där körde dom i intervaller, drog på fullt bitvis, för att sen växla med lite lugnare galopp.

 

Jättemysigt för mig och Sheriffen, som gick en egen prommis, inte så ofta vi tar dom en och en...
 
Avlutade med en lugn joggingrunda på 1 km, och då fick Sheriffen också hänga med...
 
Men så mycket "jogging" kanske det inte blev....
 

 Senare på kvällen gick jag och Hickan ner och körde lydnad...

 
Glock och Thomas drog iväg med fyrhjulingen ut på våra egna marker och hämtade lite träd....
 
Sen stod Thomas och klyvde massor av ved...
 
Vi brukar inte elda mycket på vintrarna, men inför denna vintern känner vi att vi måste mer dra nytta av vår underbara vedspis.

Tidigare har vi bara eldat för mysfaktorn...🔥

 

Sen gick vi in och kokade kräftor...

Thomas la ut några burar i helgen som gick, och det blev väl inte jättemånga, totalt 23 stycken efter att han slängt tillbaka ett gäng som var alldeles för små.

Dessa rackare har sen dom fiskades upp, simmat omkring i vårt badkar, vilket jag har tyckt varit lite obehagligt att veta när jag gått på toa.

Inte för att jag tror att dom ska överfalla mig eller så, 🙈 men bara vetskapen om att levande djur simmat runt där var inte skön...

 

Nu kokades dom, och den lukten som spred sig i köket var gudomlig,,, det luktade verkligen kräftskiva....
 

Onsdag idag då.

Och här sitter jag själv å skriver,,,

Husbonden är iväg på galej med sitt jobb, och jag ska ju självklart ställa mig och experimentera i köket.

Ikväll blir det någonting med pilgrimsmusslor, är inte helt säker på vad jag ska göra med dom ännu...

 

Men innan Frallan stack till hufvudstaden, hann vi gå ut och köra lydnad....
      
När Thompa sen stack, gick jag ut och gjorde ett uppletande med Olsson.

Glock fick vara med och valla rutan....
 
Och jävlar va bra hon var idag, det lilla Hickebarnet⭐️
Jag hade lagt dom ganska "taskigt" så som det faktikst kan se ut på tävling ibland, även om det inte borde...

Men det var ganska gynnsamma vindar, så hon hade inga som helst problem, trots att jag innan trodde hon skulle få det svårt...

Här kommer hon in med disktrasan, som var ett av  föremålen på SM, (man fick ju behålla alla föremålen därifrån)..
  
Avslutade med att gå en Magiskt vacker prommis utefter sjön...

 

Helgen framför oss blir lugn.

Thomas ska vara barnvakt till 2 av sina 3 barnbarn på lördagen.

Micke och Bella ska vara borta över natten, så Thomas sover över på Sjötäppan, så pojkarna får vara i sin hemmiljö...

Vilket innebär att jag blir ensam igen på lördagskvällen, och jag dreglar🤤redan nu när jag tänker på maten jag ska äta...

Kan avslöja att det blir fisk 🐟😋

 

Sen på söndagen ska jag vara skrivare på Flens BK´s lydnadstävlingar, ska bli kul, Älskar att vara funktionär,

tänkte såklart också förena nytta med nöje och passa på att träna själv på annat ställe...

 

Avslutar med en bild som jag bara Älskar på lilla fina Frk Olsson, tagen av duktiga fotografen Therese Tibelius 

 


TACK ÄLSKADE HUNDAR FÖR ATT NI FINNS❣️❣️ 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards