Direktlänk till inlägg 16 oktober 2022

En hundig vecka!!!!

Av Ia Weylandt - 16 oktober 2022 17:15

Fy som Tusan, som vi har tränat hund i veckan som gått, skulle nog nästan kunna påstå att jag inte gjort så mycket annat.

Och anledningen till allt detta tränande, är ju för att jag anmält lilla rara Frk Olsson till sin första Elittävling.

HJÄLP😱

Vi är inte riktigt redo för det egentligen, finns alldeles för mycket kvar i lydnaden att slipa på, men va Faan, jag vill ute och testa våra vingar en gång innan vi går i vintervila, och jag hoppas ju såklart på att vi fixar rapporten, så att vi får gå in och göra lydnaden, för vi behöver den erfarenheten, jag och min lilla Älskade hund🥰

 

Och skulle rapporten skita sig, så får vi en mysig dag i skogen tillsammans med härliga rapportmänniskor, och då får vi hejja på dom istället...

 

Äsch, det ska bli kul och spännande, jag ser fram emot det, och som alltid inför tävling, så vill jag känna att jag kommer dit med dom bästa förutsättningarna jag kan ge till mig och min fina hund...

Därav träningsmängden i veckan som gått...💪👊👌

 

För veckan har innehållit inte mindre än 3 rapportpass....

Ett när vi körde "vanlig" rapport bara med Hickan.

Då körde vi 1000+300+500

 

Prinsessan skötte sig som den Prinsessa 👑 hon är💝


Ett pass innehöll 2 frispår, där Thomas och jag gick ut varsitt.

Tog med Glock ut, och slängde bollar åt honom lite huller om buller utifrån sträckan, så det blev förledningar åt både höger och vänster och snett framåt...
       

Det var inget som bekom Hickelipick, hon bara körade på, det såg vi dels På GPŚn, men också var det en ganska öppen terräng, så vi såg stora delar av sträckorna...

Älskar hennes coolhet, att hon bara lugnt accepterar att husse och Glock går iväg,,🐾🐾🐾
    
Hon står helt lugnt och tyst och tittar efter dom, och så fort dom försvunnit utom synhåll, så lägger hon sig ner...

Den stackars hunden, har däremot inte fått sitt egna rosa halsband med hennes egna namn på😔

men däremot har vi äntligen fått tummen ur, och bytt ut det oranga halsbandet på gpśn till ett mer matchande rosa....
  

Håll ut lilla gumman, snart kanske du får ditt egna namnhalsband🤪


På veckans tredje rapportpass, låg fokuset på framföringar, och återogen tog vi Hjälp av den Vackra Sheriffen❤️

 

Bättre sparringpartner kan vi knappast få.
 
Nu körde vi 6 ganska korta sträckor, där vi skickade Glock först på alla, för att Olsson skulle få retning på framföringarna...
  
Thomas hade en usel första framföring, men då tog han tag i henne, och sen skötte hon sig Super👌på resten.

Ibland måste man påminna henne lite, vilket man ju tyvärr inte har råd med på tävling....

Träna, Träna, Träna.....


Och jag är såååå jäkla glad över att det går att köra båda hundarna samtidigt, även om det inte är något vi gör jämt.

Men så skönt att det, när vi känner att det behövs, går att ta med båda, och skicka Glock först för att få fram det vi vill i Olssons framföringar, för när vi kör bara henne, går hon perfekt.

Men hade det varit så att hon satt och tokskällde, gnällde eller levde om när vi skickade Glock, så skulle vi aldrig träna så...

Men hon är ju så jäkla cool 😎 


Samma som när vi ibland stannar mitt i skogen under en promenad och kör uppletande.

Hon ligger tyst och fint där man lägger henne😍
 
Och det spelar ingen roll att Thomas skickar Glock mitt framför ögonen på henne, hon bara ligger där och väntar snällt på sin tur...
 
Älskade hund, ibland undrar jag vad jag gjort för att förtjäna henne🥰


Så med det sagt, så har vi alltså också gått mysiga promenader, och en gång den gångna veckan så stannade vi till och körde ett uppletande.

Vi kör ju sällan "tävlingsmässigt " utan försöker träna så mycket motivation som möjligt.

Just denna dag, körde vi en övning som vi kallar,,,

"Uppletande a`la Hanssons"
 

Kul och motiverande, och både Glock och Olsson Älskar den🎈


 
Uppletande, blev det även en eftermiddag, då vi besökte Strängnäs BK.

Även denna dag ett a`la Hansson upplägg...

 
och båda skötte sig super i den fina rutan⭐️⭐️
 
Anledningen att vi åkte till BK´n var för att jag ville få till en platsliggning utom synhåll med skott...

Olssons livs första😱

Hon har legat med skott, och hon har legat med mig utom synhåll, men aldrig med både mig borta och skott på det.

Jag var skitnervös....

Men jag blev ganska snabbt lugn när första skottet kom, och hon inte så mycket som vände på huvidet⭐️
Jag stod och kikade genom ett hål i skulet, jag såg bättre än det ser ut på bild😎

 
Såååå jäkla skönt att det momentet fungerade utan några konstigheter💝
 
En annan sak som var första gången för oss, var att jag gick med henne på stegen.

Tidigare har bara Thomas gått med henne, eftersom jag tycker det är så läskigt.

Han har bara gått med henne i koppel, men nu testade jag att gå med henne lös för första gången...


Och Älskade, Älskade hund,,, så lugnt, så tryggt, så fint hon går uppför ,,,,,
 
och över,,,,
 
men sen tar hon ETT steg nedåt, och HOPPAR sen rakt ut😩
 
Fasiken alltså, vi provade flera gånger, vi la godis på varje steg, jag höll godis i handen, vi kopplade och försökte bromsa henne, men resultatet blev bara att hon inte kunde kontrollera bakochframben utan ramlade emellan stegen istället.

Vet faan inte hur vi ska lösa detta...

Förslag mottas tacksamt🙏


Avslutade med massor av lek och bus....

 
Såklart blir det även flera lydnadspass i veckan hemma på vår egen lydnadsplan...

     
Och så fysar vi....

Men bara Olsson,,, 4 km intervaller i elljusspåret körde Thomas och Olsson med elscootern.

Undertiden får Glock och jag underbar egentid på vår egen prommis...
   
Glock blir inte ens upprörd när husse och syrran drar iväg, för då käkar han och jag godis och går runt och nosar på kissfläckar.

Härligt pensionärsliv tycker nog Sheriffen, även om han alltid älskat att springa med fyrhjulingen och elscootern....

 

Och detta är ju den träning som sker på eftermiddagarna, efter att Thomas slutat jobba, utöver det, så har ju hundarna och jag förmiddagarna att slå ihjäl eftersom jag fortfarande är sjukskriven...

(börjar jobba 1/11, så då ska hundarna få vila lite😉)

 

I veckan som gått, så har jag varit "gårdsvakt " på en liten fårgård inte lång härifrån, så varje förmiddag har vi åkt dit för att titta till och vattna fåren.

Och på vägen dit, har jag passat på att trampa ut ganska långa ängsspår till Olsson på dom fina fälten...

 

 
Väl på fårgården, då vi räknat att antal får stämmer, så har Glock fått valla en stund varje dag...

Kul med andra får ibland🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐕

 
Sen har Olsson fått spåra på vägen hem...

Jag tycker det är riktigt kul med ängsspår,,, vet inte om OlliBompa tycker samma, men spårar gör hon, men inte med samma glädje som i skogen....
 
Sen försöker jag få till minst en, gärna två PW promenader i veckan.

Då går vi hemifrån till elljusspåret, går runt det, och hem igen, det blir ungefär 7 km, då jag har dom kopplade, och därmed får upp lite tempo på mig.
  

Min kondis är riktigt kass😫

 

Så blev det helg då, och även om jag inte jobbar just nu, så är fredagsmyskänslan densamma🥰

Länge sen nu vi hade en AW på fredagen eftersom vi varit borta senaste helgerna.

Men i fredags var det dags igen...

Rysligt Mysigt att sitta ute under infravärmaren och dricka White Russian.

 
Jag hade planerat att göra något roligare att snacksa på, men jag åt sån stadig lunch, så jag var inte hungrig.

Så Thomas fick bara wasabinötter till ölen, men det slank ner det med....
 

Älskar att sitta ute.....

Och jag är ju lite lätt "nördig" för iom att det var räkmackans dag i fredags, så ville ju jag äta räkmacka såklart...

Skitlarvigt, men jag tycker det är lite kul, så räkor fick det bli till middag.

Smakade smasken😋

 

 


Lördagen inledde vi faktiskt med något som inte var "hundigt ", vi drog upp till Huddinge för att hälsa på Thomas senaste barnbarn Meja❣️
Säg Hej till Morfar👋
 

Eller så kan man lipa åt honom👅
 

3 generationer👶👩👨‍🦳
 

Och när vi ändå var i Storstan, så kunde vi inte låta bli att hoppa in på Stockholm Södra BK och leka runt lite.

Vår gamla hemmaklubb, som vi spenderat så mycket tid på, kändes lite vemodigt att svänga in där nu.

Hade hoppats på att träffa flera gamla klubbkompisar, men klubben var ganska öde, 

Trist,,, för några år sedan vid lunchtid på en lördag skulle där ha kryllat av folk och rörelse...

 

Vi körde iallafall ett konkurrens uppletande med båda.

   

Dom fick hämta in vartannat föremål, och jäklar vilken fart det var under tassarna, men näsorna var på👌


Körde också lydnad med båda⭐️

 

Kul och nyttigt med nya platser...
 


Sen rullade vi söderut igen.

Svängde bara förbi fåren och tittade till dom,

 

klockan tickade iväg, den hann bli över 16 innan vi var hemma på Sjövreten igen...

Och då var det skönt att ta en dusch och sen lördagsmysa.....

 

Söndag då, och ytterligare en dag i hundens tecken, iallafall för mig, husbonden fick en vilodag från hunderiet, men har fått desto mer gjort på gården.

Jag tog hundarna, och stack direkt efter frullen bort och tittade till fåren, och vallade med Glock...

 
Sen drog vi vidare ner till Nynäshamn för att hejja på min Bästa Pia-Lotta, som med sin Bizzy debuterade i Elitspår.

Kom lagom för att se dom göra ett skitsnyggt uppletande...

 
Sen var det lunchpaus, och då passade jag på att leka runt på planerna med G&O

Körde lydnad, och lekte agility...
 
Det var superskoj tyckte dom båda...
   
Kollade sen lydnaden, och Pia och Bizzy gjorde verkligen inte bort sig i debuten...
 
SuperDuktiga...
   
Min plan var först att både köra lite mer lydnad och ett uppletande när tävlingen var klar,,,, men uij, då var jag så kall och frusen och ville bara hem, så istället stannade jag på hemvägen och köpte varsitt smarrigt märgben till hundarna, som en liten kompensation till att dom haft en ganska tråkig dag...

 

Nu ligger dom och gnager så harmoniskt på dom, jag har tagit en dusch och värmer mig inombords med en varm choklad med mintuu...

 

Ikväll står det Tacos 🌮 på menyn, och imorgon drar jag ner till Jönköping för att mysa med dom finaste jag vet...

Ser fram emot ytterligare en bra vecka🎈

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards