Direktlänk till inlägg 28 oktober 2022

Ångest och Träning…

Av Ia Weylandt - 28 oktober 2022 18:45

Veckans som gått har väl varit lite sisådär🫲🫱

Så jäkla mycket jobbiga tankar och funderingar som tar över min hjärna.

Väntar ju på röntgensvar, och har inte fått något ännu...

Bra eller Dåligt?
Jag vet inte..

Allt jag vet är, att förra gången röntgades jag på en lördag, och fick positiva (alltså bra) svar redan på tisdagen.

Nu röntgades jag i söndags, och har ännu inte fått svar...

Vad betyder det???

Och Självklart börjar hjärnspökena genast dansa tango i mitt huvud...


Jag försöker hålla mig så jäkla sysselsatt som det bara går på dagarna, för så fort jag är stilla, så börjar grubblerierna.

Men även om jag fixar dagarna ganska bra, så är nätterna värst.

Jag har räknat ut att jag sovit i snitt fyra timmar/natt senaste veckan, resten ligger jag vaken och grubblar...

Humöret kan jag väl sammanfatta som ngt labilt, växlar mellan ilska, ångest, rädsla.

Och jag gråter för Allt.

Så om någon tagit åt sig och upplevt mig som dum, vass och elak i veckan som gått, så ber jag om ursäkt,,,,

Jag är inte riktigt mig själv,,, eller vem som nu är jag???

Nåväl, deppig inleddning!

Att skriva är skönt, därför skriver jag😊


HAPPY HALLOWEEN 🎃 👻 Jag Älskar alla högtider!!!

 

Men som sagt, så försöker jag hålla mig sysselsatt...


Inleder varje dag med en supermysig prommis.

Det är ju ändå något visst med hösten🍂🍁🍂så vackert ute, och man slipper hålla koll på ormar, även om jag hört några som sett dom nyligen pga att det är så varmt...

Men det är inte så att jag hoppar baklänges av skräck varje gång jag ser en pinne (🐍) på marken☺️
 

Sen efter varje förmiddagsprommis, som är mellan 60-90 minuter lång,

så har jag vallat med Glock, och tränat lydnad med Olsson...

Undrar hur det kommer sig att jag alltid kommer ihåg att fota när Glock vallar, men aldrig när Olsson lyder🤔

Måste vara för att det är såååå förbannat vackert att se en vallhund i sitt rätta element...

Jag ÄLSKAR att se Glock när han vallar, Olsson ser jag ju liksom inte på samma sätt när hon lyder...

Oavsett, så är båda kul, vi har kul på förmiddagarna...

 

Måndagseftermiddagen spenderade jag sen på absolut bästa sätt med en timmas träning i Nykvarns fina hundhall....

  
Och Den Underbara känslan som infann sig när jag öppnade dörren och klev in i hallen är svår att beskriva i ord...

Under den vidrigt jobbiga vintern som vi gick igenom var det i Nykvarns hundhall det enda stället där jag kunde släppa all skit och tänka på annat....

Jag minns så väl lugnet som spred sig i kroppen i vintras när jag klev in i den fina hallen, och den känslan kom tillbaka nu igen...
   
Det kändes som att komma hem❤️ och jag var tvungen att stanna upp en stund och bara insupa lukten och synintrycken innan jag kunde börja träna...


Men sen jäklar blev det träna av.

Olssons stegklättring har hållit mig sömnlös på nätterna.

Inte kul med en hund som bara kastat sig rakt ut från överst på stora stegen,😩

Hon går skitlugnt och fint upp, jättelugnt och fint över, men sen på nervägen, så bara slänger hon rakt ut.

Vi har provat att en av oss står framför, men då har hon kastat sig åt sidan...

Och när vi verkligen har stoppat henne, så har hon trasslat in benen på nervägen, och hamnat mellan stegen istället😣

Hur Faan skulle vi komma åt det liksom???
Kände att det funkar ju inte att gå över 20 gånger och hon hoppar varje gång, då är hon snart trasig😔


Men så kom jag ju å tänka på den Perfekta👌 stegen som står i Nykvarns hundhall...

Att jag inte tänkt på den tidigare🤔
 
Den är ju helt perfekt att träna på...

Aldrig hal av regn👍,

och står om man inte vill flytta ut den mot en vägg, så det minimerar ju att kunna fly den vägen...👍

Dessutom blir fallet inte lika högt om dom hoppar👍


Och 1 timma senare åkte jag därifrån med ett leende på läpparna, och hopp om framtiden...🎈

För jag räknade att vi gick över den 20 gånger ( gjorde såklart andra moment emellan)

Och första gångerna larvade hon sig och försökte hoppa av, hoppade över 2 nedersta stegen etc etc.

Men sen "klick" precis som att polletten trillade ner, så gick hon sååååå fint på alla stegen på vägen ner,,,

inte bara EN gång, utan FYRA gånger på rak👏👏👏👏

Snacka om att jag var nöjd där och då🤘

 

Emellan alla klättringar lekte vi mest,

så bra med speglarna i hallen, så man kan se dom sneda sättandena😝

Nästa sak som vi Verkligen måste slipa på...

Och vad är väl en träning i hallen, utan den obligatoriska selfien 🤣

    
Som synes så tycker Olsson det är skittrist att stå stilla och possera 😅

 

Medans jag och hundarna lekte och roade oss i hallen, fortsatte Thomas slitet med att fixa ved inför vintern...

Målet är att bara kunna leva på att elda med ved under hela vintern för att få värme i huset, och därmed dra ner på elkostnaderna...

Oj, som han sliter varje kväll, fäller träd och hugger upp dom i lagom stora vedträn.

Ett riktigt slitgöra😰

Han kämpar på enda tills mörkret sätter stop på kvällarna,,,💕

 

På tisdagseftermiddagen blev det Olssons tur att glänsa i rapportskogen✨

 
Vi körde en fullång grundsträcka, och sen 2 kortare förlängningar....
 
Medans T&O traskade ut till B, gick jag och Knocke en egen prommis...

Faaan va den lilla Sheriffen njuter av egentid utan systeryster hängandes i benen på honom.

Han lever upp och blir som en unghund på nytt,,,,💖

 
Måste bli bättre på att ta ut honom själv ibland... 

Rapporten gick bra, hon känns riktigt fin, håller tummarna för att hon visar upp sig från sin bästa sida i Falköping nästa helg🍀

 

På onsdagen åkte vi till Strängnäs Jaktskytteklubb och tränade dold platsliggning med skott...

Jag stod gömd bakom ett plank och såg ingenting...

 
Nervöst, men så är det ju på tävling.

Thomas stod också dold, men stod så att han såg dom, och vi hade radiokontakt, så han kunde meddela mig om Hickan lämnade platsen...

Men min fina lilla HickaFlicka låg så fint när jag kom tillbaka❤️❤️❤️

 
Stackars Glock, som vi nästan aldrig tränat platsliggning med under sin aktiva karriär, får plötsligt finna sig i att agera ankare till Olsson.

Bättre läromästare kan hon inte få✨
Efteråt lekte och busade vi runt på den tomma skytteklubben....

 

Sen åkte vi hem och körde lydnad på vår egen plan...
 
Thomas och Glock leker mest, vet inte om det blir någon mer start för Sheriffen...

Vi får se hur han mår i vår, just nu känns han jättefin i ryggen och tårna.

Går fortfarande och lasrar honom en gång i månaden...
 
Min och Frk Olssons lydnad känns på det stora hela fin...

 

Men detvär en sak att göra alla momeneten hemma med belöningar, mot att komma ut på tävling och göra allt i en följd efter att dom har 9km i benen.

 
Men jag hoppas, hoppas, vi får göra lydnaden, behöver det för att få rutin ihop, min lila Hicka och jag❤️


På torsdagen stod det fys på schemat.

Så jäkla härligt nu när kohagen öppnats upp, för det ger oss milslånga grusvägar att köra med fyrhjulingen på...

 
Det går ju att öppna grindarna och köra igenom även om korna är där, men det blir liksom lite meckigt, och då är det smidigare att köra på andra ställen med elscootern.

Men nu gav vi oss iväg alla fyra på en 6 km´s tur...
     
Glock fick springa dom första 3 kilometrarna, sen fick han finna sig i att sitta i mitt knä på Fyris.

Han protesterade lite först, han Älskar ju verkligen att springa framför Fyris, men vi vill vara lite försiktiga med hans tår...


Vi stannade till på vägen hem och lät dom svalka sig lite i vattnet...
 
Så jäkla Magiskt vackert🌞
 
Vi stod där både länge och väl och bara njööööt💖
 

Och veckan avslutades på allra bästa sätt, med ett besök i Nykvarns Hundhall...

Nördarna poserar😂

 
Jag körde mycket fritt följ med kommendering, fokus på raka sättandet i halterna...
 
Men traskade självklart några varv på den perfekta träningsstegen.

Spännande att se om hon kom ihåg från i måndags....
 
Och min lilla fina älskade stjärna...

Så lugn, så fin, så klockrent trampade hon på varje steg❤️⭐️❤️⭐️❤️
 
Nu blir det spännande när vi ska testa på stora stegen utomhus i helgen 🙈

 

Vi passade på att nöta saktagåendet med båda....
 
Också en sån jäkla perfekt övning att göra inne hundhallen...
 


Nöjda, och fulltankad med positiv energi, har vi kommit hem, och som traditionen kräver, så kör vi AW eller i vårt fall kanske mer AT (after training) på fredagar om vi är hemma...

Denna fredagens AT bjöd på massor av godsaker som jag förberett innan vi åkte...

 

Skagen,,, Löjromspizza,,,  Räkmacka,,, Räknachos....

 
Mumsligt gott,,,
 
En byfåne passade in.....
 
HAPPY HALLOWEEN....
   
Nu kör vi Trevlig Helg💖

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards