Direktlänk till inlägg 18 december 2022

4:e Advent 🕯🕯🕯🕯

Av Ia Weylandt - 18 december 2022 15:45

 
Hövvaligen vilken vecka.

Så många känslor som släpptes lösa, och som inneburit många tårar, men också mycket kärlek 🫶 

Återigen Stort Tack❣️


Annars tycker jag väl att veckan varit bra, vi har gått många och långa promenader, och jag tycker det är så mysigt med snön.
 
Jag går ju min prommis på fm, och sen när vi kommer in igen, så lägger jag mig och vilar i nån timma.

Tröttheten som cellgifterna ger, hade jag lite glömt bort.

Det är en läskig trötthet som är ganska så okontrollerbar...

Men jag njuter av det trevliga sällskapet när jag vilar💖💖

 
På måndagseftermiddagen blev det lite gårdspyssel.

Det går åt mycket mer hö nu när det är så kallt, fåren äter extra mycket för att hålla värmen, så jag la också in massor med extra halm i deras lilla hus.

Under halmen är det ett tjockt lager med torvströ, så jag hoppas att dom inte fryser...

Thomas körde upp en ny höbal till dom med traktorn...

 
Och medans den ställs på plats, så får Glock hålla fåren på avstånd...

Det tycker han är jättekul, och han är skitduktig på att hålla koll på dom så att ingen smiter förbi, dom tester kan jag lova...
 

På tisdagseftermiddagen blev det en en sväng till Nykvarns fina Hundhall för lite träning,,,

 

Och en selfie😊

 
Sen på kvällen hade jag lyxen att få sitta vid köksbordet och njuta medans husbonden lagade middag åt oss...

 

Det händer minsann inte ofta, inte för att jag gnäller över det, jag gillar ju att laga mat...

Men när det står plättar eller pannkakor på menyn, då passar Thomas bättre som kock än jag, för jag har inget tålamod att stå å pilla med ett plättlägg.....

Goda fina plättar blev det, med en egenkokt jordgubbssylt till,,, åssså grädde förstås😋
 
Ärligt talat, så tycker jag inte särskilt mycket om plättar och pannkakor, men vi hade en massa mjölk över, och i dessa tider känner jag att man måste ta vara på, och skapa efter det som finns.

Gillar aldrig att slänga mat, och speciellt inte nu....


På onsdagen snöade det i princip hela dagen, och det är ju så, att om man som jag går prommisar, och sen får komma hem, sparka av mig blöta kläder, hoppa i mysisar och tända ljus..

Då bryr man sig ju liksom inte om att snön faller...
 
Men det är ju inte riktigt lika mysigt, om man liksom ska bli blöt och kall, och sen tex direkt åka å jobba...

Så därför har jag njutit även av snöpromenaderna...

 


På torsdagen efter förmiddagspromenaden i den vackraste av skogar,,,
 
åkte jag för att handla all julmat.

Japp, jag har faktiskt handlat allt till vårt lilla spartanska julbord som vi ska äta på julafton Thomas och jag.

Sen kommer jag säkert behöva komplettera med lite mjölk och grönsaker, men jag pallar inte att trängas med miljarder andra människor nästa vecka och försöka få ihop allt...

 

Halva Thomas jobb insjuknade i Covid efter Åretrippen, och så på torsdagen var Thomas riktigt vissen, och sov mest hela kvällen.

Jag däremot, känner ingenting, och bestämde mig för att göra köttbullarna till julbordet...

I vanliga fall är det Thomas som rullar dom, och jag som steker dom, och med facit i hand, så hade det upplägget varit bättre.

För återigen, jag har inget tålamod....

Vill ha dom så små som möjligt, men jag började smått, sen blev det för pilligt, så dom började mer likna små pannbiffar...

 
Och inte behöll dom sin runda form heller när jag stekte dom,,,,

men va faaaan, dom blev skitagoda...

Jag gör ingen speciell julkryddning på dom, utan steker som vanliga köttbullar som vi kan ha i frysen sen och äta till makaroner.

 

Och hövvaligen, på fredagen vaknade vi till en riktig kyla.

-21˚ visade termometern när Thompa stack ut med hundarna på morgonprommisen vid 7.30

När jag stack ut vid 10-tiden visade termometern på -17˚, och det gick inte att gå.

Började med att gå mot kohagen, men det krampade så i hundarnas tassar, så dom stod bara och lyfte på benen.

Testade att gå på gångbanan istället, den var ju plogad, men det blev inte bättre.

Så det blev bara en kortis denna kalla fredagsmorgon...

 

Därför kändes det extra skönt att vi bokat Hundhallen på fredagseftermiddagen.

Härligt för hundarna att få springa av sig....


Vi hade INTE snackat ihop oss om kläderna innan😆men ändå ser vi ut som vi går på en camping i likadana overaller🤪😎

 

Fortsätter kämpa med stegen...
 

Usch vad hon ogillar den,,,,
 

Men det går framåt🤩
    

På vägen hem från Nykvarns Hundhall, svängde vi förbi Åkers Blomsterbruk,,,

jag hade tidigare under dagen fått ett telefonsamtal om att dom hade ett blomsterbud åt oss, och eftersom vi ändå skulle ut och åka, så sa jag att vi kunde hämta upp det på vägen....

 

Vi satt och gissade på,vägen från vem det skulle vara, och var nog båda ganska övertygade om att det var Jonna och Sebbe som skickat det.

Så därför när jag öppnade blomsterpaketet, och läste på kortet, så bara brast det totalt för mig.😭

Thomas sa, läs, läs, men jag bara grät,,, och sen när jag med sprucken röst läste upp kortet för honom, så brast det för honom med....😭
Blommorna var från dom som vi kallar "Rapportgänget i Tärnsjö"

 
Så jäkla fin bukett 💐💖och så mycket glädje jag känner varje gång jag tittar på den😍

 
Är det någon gång jag känner mig rik, så är det när jag har färska snittblommor på köksbordet💰
 

Termometern visade på -18 ute, och 14 inne när vi kom hem från hundhallen..

Burr va kallt 🥶

Men jag älskar när man kan hoppa i tjocka, mjuka myskläder, med tjocka  fluffiga sockor på fötterna...

Thomas tände eld i vedspisen i köket, och ganska snabbt spred sig en härlig värme i huset...

 
Insidan av kroppen värmde jag upp med en iskall Fireball 🥃😎
 

 

Helgen sen, har varit väldigt lugn, och både lördagen och söndagen har sett väldigt lika ut...

Vi har legat kvar i sängen till 9, efter hundpromenad käkat frukost vid 10, pysslat med hästar och får klockan 11, och tittat på skidskytte klockan 12...

 

Mellan 13-14 har jag gått en härlig prommis med glada skuttande hundar...
 
Dom lägger sig ner, och väntar in att jag ska komma iväg en bit...

När jag är tillräckligt långt ifrån dom, så kommer dom sättandes i världens fart,,,

drar förbi mig, och lägger sig ner igen och väntar tills jag har passerat....
   
Lättroade hundar 😆

 

Klockan 14, dags för skidskytte igen, klockan 15 blev det en bastu...

Min lilla Älskade vapendragare hade nog gärna följt med in i bastun😍, men finner sig i att troget ligga utanför och vänta på mig😍😍😍

 

Kan ju iofs vara så att det inte var mig hon väntade på, utan hon kanske förväntade sig att osten och charken skulle trilla ner från bordet😜
   
Vi tyckte ju det var så mysigt när vi var på Falbygdens ost, att provsmaka olika ostar i små kuber...

Så till helgerna brukar vi ha lite olika ostar som vi smakar på...

Sååååå gott tillsammans med lite prosciutto och ett glas chardonnay/Sofiero😝

 

Rena och fina kollade vi Brons-matchen i fotboll.

Och sen avslutade vi lördagskvällen med att käka en jäkligt god plankstek😋

   

Och nu är det söndag, och den har faktiskt i det närmaste varit helt identisk med lördagen.

Jag sitter just nu nere i relaxen, nyduschad och fräsch, och ska upp och kolla VM-Finalen i fotboll ⚽️ 

Sen ska jag återigen provlaga nyårsmenyn, och hoppas det går bättre denna gången...

 

Hoppas inte hundarna är alltför missnöjda med helgen, trots att vi slappat mest, och hängt framför TV-apparaten...

Dom gillar ju att hänga med oss😍🥰😍🥰

 
Ha en fin 4:e Advent 🕯🕯🕯🕯, 

Snart är det jul igen......

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards