Direktlänk till inlägg 23 december 2022

Pysselverkstad hela veckan lång…..

Av Ia Weylandt - 23 december 2022 17:15

 
Jösses vilken jäkla pysslarvecka vi har haft.

Denna veckan innan själva julafton tycker jag är den mysigaste, ÄLSKAR när vi umgås och pysslar i köket..


Måndagen inleddes med ett riktigt myspromenadväder, vitt och vackert, vilket betyder rena och fina hundar.
 
På eftermiddagen åkte Thompa med Glock till fysioterapeften och lasrade och allmänt klämde och kände igenom den älskade Sheriffens kropp.

Jag och Olsson drog därför själva till Nykvarns Hundhall, där vi pulade och nötte på momenten...

 
Och tog en selfie😎
 

Sen på måndagskvällen började puleriet.....

Jag har ju blivit något av besatt av att skapa den perfekta pizzabottnen....🍕

Vet inte hur måndags olika recept jag testat, men det blir inte bra.

Nu hittade jag ett väldigt avancerat recept med ett specialmjöl jag aldrig hört talas om, men när jag googlade så visade det sig att det gick att köpa på Apotea...

Så jag beställde förra veckan, och nu skulle det testas att göras efter konstens alla regler....

 
Och det var verkligen lite krångligt, och jag har vårdat den där jäkla degen som en bebis hela veckan.

Först skulle liksom hälften av mjölet knådas i maskinen i 4 minuter, sen skulle resten av mjölet i och knådas ytterligare 2 minuter, sen skulle saltet i, och ytterligare knådas i 2 minuter...

Nu skulle den ligga i sin bunke och jäsa i rumpstemperatur i 20 timmar, där luften skulle knådas ur efter 10 timmar...
 
Sen efter 20 timmar i rumstemperatur, skulle den delas i 4 delar, rullas till bollar, och läggas i olivoljade plastlådor med lock, och in i kylen i 2 dygn.

Aphu, Aphu, man hoppades ju att den skulle bli bra efter allt jobb...


På måndagskvällen bakade vi även bröd, 

Ett väldans gott bröd med massor av nötter och tranbär....
 
När det kom ut ur ugnen, och hade svalnat en stund, tog vi varsin provmacka med bara bregott på, och det smakade helt jäkla himmelskt😇
 
Tisdagen bjöd på det Absolut värsta vädret jag vet,,,

ISHALKA överallt🥶

Knappt jag tog mig ut från gården...

Skridskor hade varit att föredra på uppfarten...

 

Sen var det iofs helt okey när vi väl kom ut i skogen,,,,

 
Där var underlaget mer som slusch, och hundarna var skuttiga och glada....
   

På tisdagskvällen åkte vi för att handla julklappar till barnbarnen...🚂🧸🪀🪁

 

Och såklart köpte vi något gott till hundarna🦴att lägga under granen...
 

Men vad är nu detta?
Är det något Thomas glömt att berätta för mig🫢

eller varför köpte han en halskedja i storlek passande en schäfer🤔
 

Jag undrar jag vad han köpt i julklapp till mig????? (Eller till sig själv för den delen☺️)

 

Vi handlade och åkte också och lämnade en julklapp till en fin person som måste vara den Absolut mest Omtänksamma och Snällaste människan på jorden....😍

Du vet Vem Du är, och även om det är låååångt ifrån allt du gör för mig, så tror jag du blev glad😘

 


Sen stod godistillverkning på schemat....

Gjorde Rocky Roads...😋

   
Och snickerstryffel....😋 (första gången jag gjorde dom, och dom blev inte så goda🫢

 

 

På onsdagen vaknade jag, och kände mig så jävla irriterad 😣 anledningen var för jag ville absolut inte gå ut i halkan...

Annars brukar jag alltid gå upp vid 20 över 8, men nu bestämde jag mig för att inte kliva ur sängen på hela jäkla dagen....

Så jag låg där och tjurade, men när jag tjurat i en halvtimma, så orkade jag inte tjura längre, utan gick upp, och blev sååååå jäkla glad och peppad när jag såg att det var barmark...

Nu blev jag spårsugen......

 

Trampade ut varsitt ängsspår till hundarna, och medans dom låg till sig gick jag i skogen och kände mig helt lyrisk över att gå på barmark igen...

 
Känns som så jäkla länge sedan, men såå jäkla länge har vi väl inte haft snö eller????
 
Spåren fick över 2 timmars liggtid, för det var så jäkla majsigt att gå...

Men till slut var det dags att släppa på....

Vet inte om det var den långa liggetiden som gjorde det, men Glock gjorde nog sitt bästa ängsspår någonsin...

 
Jäklar va fint han spårade⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Olsson spårade också bra, blev ett väldans snurrande i en av vinklarna, men hon löste det⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 

På onsdagen stod det bakning på schemat.

Lussebullar,,,

 
Vår ugn gräddar så jäkla ojämnt, men dom flesta blev fina, och riktigt goda😋
 
Gjorde också saffransskorpor😋
 
Sen firade vi också lite "lillördag" med varsin smarrig Irish Coffie😋
 
Och till middag blev det min smarriga mozzarellamacka😋
   
Anledningen till att vi firade lite "lillördag" på onsdagen, var för att på torsdagen var det dags för mig att spendera en heldag på Mälarsjukhuset i Eskilstuna och få nya gifter...

 
Det var den andra kuren, och efter att jag fick den första, så kunde jag inte äta på nästan 1 vecka.

Det enda som jag var sugen på då var rostat bröd med bregott.....

Så sannolikt blir det inte en sådär superrolig julhelg när det kommer till maten,,

 

Förra vändan med gifter fick jag var tredje vecka, och jag trodde det skulle vara så denna gången också, och hade det varit så, så hade andra kuren kommit förra torsdan, och då hade jag klarat både jul och nyår.

Men nu ska jag få var fjärde vecka, så därför kommer själva julhelgen inte bli den bästa....

Men vi får se.....

 

När jag ändå var i Eskilstuna, så tänkte jag hoppa in på Hööks, och köpa varsin julklapp till hästarna...

Men kära nån så tokigt, där slog man näsan i dörren, och ingen lapp eller nånting satt uppe.

Bara igenbommat..

 

Hem, och ägande kvällen åt att först koka revbensspjäll,

    

som får ligga i marinad nu i dagarna 2 innan dom grillas på julafton....

 
Sen var det dags att ta hand om det spännande pizzaprojektet....

Och jag säger bara Halleluja moment, det var den godaste hemmagjorda pizzabotten vi någonsin ätit.

Både Thomas och jag var överens om det, och därför var det verkligen värt allt pill....

 
Nu har jag ju som alltid ändå åsikter om hur saker och ting kan förbättras, nu ska vi jobba på toppingen...

Men det var verkligen kul att det blev så bra⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Sen suger det att ugnen gräddar så jäkla ojämnt🤬

 

Till fredagen vaknade jag upp till vitt igen...❄️❄️❄️

 
Kan fortfarande inte låta bli att gilla det😊
 


Eftermiddagen spenderade vi i Nykvarns Hundhall...

   
Oftast när vi är i hundhallen, så kör vi båda hundarna samtidigt, och då känns 1 timma som oceaner av tid.

Men denna dag körde vi dom en och en med kommendering, och jäklar vad en timma gick fort då💨💨
 

Men tycker båda skötte sig bra, framförallt Glock är helt Underbar att stå och titta på, snart 9 år, och fortfarande så jäkla full av energi, så att hans små gulliga framben går som symaskinsnålar.... 
 

Olsson känns så fin, hoppas, hoppas vi får komma ut och tävla i vår🍀
 

 

Hem för uppesittarkväll...

Thomas slog in julklappar för glatta livet, något som jag avskyr🤮

Jag tycker det är så jäkla pilligt, och snålar alltid med pappret, så det blir glipor, och tejpen krullar ihop sig...

Nä, där har Frallan större tålamod än jag..

Men jag servade med Irish Coffie, så lite nytta gjorde jag allt😙
 

Och så var jag även ansvarig för griljering av årets julskinka...

 

Den ska vi smaka på lite senare när den svalnat,,,

Alltid lika läskigt att liksom köpa grisen i säcken, man har ingen aaaaning om vad den smakar eller ser ut där inne....

 
Men får hoppas den är god🍀, för mig är viktigast att den inte bara är en massa fettslamsor som man måste sitta och pilla bort....

Sen avslutar vi denna pysselvecka, med att spela BingoLotto, det var många år sen sist...

  

 Men nu är det dags att önska alla Fina människor därute, en Riktigt GOD JUL 🎄 

Hoppas den blir Fröjdefull för alla❤️


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards