Direktlänk till inlägg 26 mars 2023

FIRAT!!!!!!!!!

Av Ia Weylandt - 26 mars 2023 16:30


🎶🎹🎵Fira, Fira, Varje fredag, åså varje jul,,, för det tycker vi är kul🎶🎹🎵

🎹🎶🎵men Aldrig mörda på en lördag, för det verkar skumt,,,,, och det tycker jag är dumt🎵🎹🎶

 
På fredagskvällen hade vi min fina pappa, och hans ännu finare fru här på middag för att fira livet🎈

Det blev en mycket lång och blöt kväll, vilket gjorde att vi alla nog kände oss mer döda än levande på lördagen🤢

Men det var det tamejfaan värt,,,

Mer Bubbel 🍾 till folket🥂


Men det var helgen det, veckan innan har innehållit Massor med hundträning.

Jag börjar få lite lätt prestationsångest inför Norrköping, har inga bra känslor alls, inte för något moment,,, och det är ju ingen vidare trevlig känsla att ha såhär när det snart är dags....

Men det enda jag kan göra är ju att TRÄNA, för går det åt helvetia, så har jag iallafall gjort allt jag kunnat.


Förmiddagarna innehåller ju som nästan alltid en så lång förmiddagspromenaden som jag känner att jag mäktar med...

Jag har ju tyvärr en tendens att dra iväg på för långa turer bara för att jag känner mig "pigg" innan jag går...

Men sen blir jag så förbaskat jäkla trött, så jag kan knappt ta mig hem igen....

För det är verkligen så mysigt i skogen nu.....

 
Måndagseftermiddagen tillbringade vi i Nykvarns Hundhall....
 
Fila, Fila på apporteringarna....
 
På tisdagen drog vi ut på fysträning med Fyris...

Det har varit lite dåligt med fyrhjulingsåkande på sista tiden pga att underlaget varit så lynnigt...

Hårt och bitvis isigt som gömt sig under ett lättare snötäcke...


Men nu var underlaget perfekt mjukt och skitigt....

Körde först en 1 km uppvärmningsrunda, som även Glock fick vara med på..
 
Sen lämnade vi Glock, och drog bara med Olsson ut på 4 km i ganska långsam galopp....
 
För att sen avsluta med en  1 km´s igen, och då var Glock med...

 
Jag tycker det är jättekul att köra fyris, så medans T skrittade av hundarna, drog jag ut på en egen tur....
 
För tyvärr törs jag inte köra med Olsson själv, hon är lite fladdrig och kan plötsligt bara vika in framför Fyris, och då får man vara snabb att svänga, och det litar jag inte på att jag kan....

 
Onsdagen besökte vi bästa Hundhallen igen....
 
Fila, Fila ljudgivning.....
 
På torsdagen åkte jag till Södertälje för att handla inför fredagens bjudning, och passade ju självklart på att hoppa in på brukshundklubben för att nöta, nöta framåtsändande .....  

Planen var ganska blöt och tunggådd,,, jag var heeeelt jäkla slut efter några vändor, så jag fick sätta mig och vila mellan varven...

 
Jag undrar jag, hur jag ska orka med ett helt lydnadsprogram ....

Jag försöker få Thomas att ta över henne, men han vill inte, han tror att jag kommer orka på ren vilja den dag det är dags...

Jag hoppas ju att han har rätt om vi kommer så långt🍀

 

När Thomas slutade jobbet på torsdagen, stack vi ut i rapportskogen.

Körde en fullång grundsträcka, med 2 kortare förlängningar...

I Tärnsjö vände hon på första skicket.

Det gick kanon denna dag, däremot vände hon istället på tredje😫

Faaaan alltså, det känns verkligen inte bra.

Nu tror och hoppas vi på att hon blivit störd över att Thomas testat en ny grej mot startskallet, och att det är det som stört ut henne.

För nu nu tog han bara in henne, band upp henne en liten stund, och skickade sen igen utan några krusiduller, och då stack hon som en avlöning...

Vem tusan vet vad som händer däruppe i lilla Poppiloppans huvud🤯

 
Fjärde skicket gick jättebra, så det kanske är mig hon inte gillar🥺


Vi tog en ganska lång "tänkarpromenad" efter och spånade på vad vi ska göra nu,,,,
 
Har en plan som vi ska försöka verkställa i veckan som kommer,,, hoppas bara inte snöhelvetet sätter stop för våra träningsplaner😖

För det känns ju inte jättekul att försöka lösa problem nu några dagar innan start,,,, nu ska vi bara  köra motivation, motivation, motivation.

Vad annars ska man göra🤷‍♀️

 

Och så fredagen då,,, middagsgästerna skulle komma vid 16.30, och jag hade lovat mig själv innan att göra det så enkelt som möjligt för att slippa slita ihjäl mig hela dagen innan...

Men jag är helt jäkla hopplös...

7.30 gick jag upp på fredagsmorgonen, och stod Non Stop i köket hela dagen fram tills P&B´s bil rullade in på gårdsplanen.

Undantaget var att jag gick en timmas prommis med hundarna på fm, och sen tvingade jag mig själv att lägga mig och vila i 90 min, och tur var det annars hade jag nog inte orkat hela kvällen....

 

Och sen tycker jag ju att det är lite kul att stå i köket, så jag ska inte gnälla....

Jag gillar att ha plock som förrätt, så plock fick det bli...

Pigrimsmusslor med sandefjordsås,,,, myrstack med kex,,, laxröra i salladsblad,, skagen i krustader, och så självklart löjromspizza 😋

Till dessa läckerheter skålade vi i 2 flaskor skumpa...
 
Det smakade jättegott🤤

Till varmrätt bjöd jag på en av mina älsklingsrätter.

Lammfile, med duschessepotatis, rödvinssås och kantarellpytt...
 
Och till efterrätt blev den en mörk chokladmousse, vinmarinerade jordgubbar, en kräm på grädde/Philadelphia/vanilj toppad med ugnsrostad mandelmassa....
 
Det var en egenkomponerad kombo, som verkligen gick hem😋

 

Sen kan jag väl säga att vi var ganska så mätta...

Jag hade köpt friterad camenbert som jag tänkt vi skulle äta som vickning på natten, men den var ingen som mäktade med...

Och som sagt, jäkligt trevligt hade vi...

Jag och min far hade den goda smaken att gå och lägga oss vid 24-tiden...

Men min sambo och min styvmor satt uppe halva natten och löste livets mysterier...😇

 

Vi var alla ganska sletna när vi vaknade på lördagsmorgonen, men de två nattsuddarna var nog värst...😵‍💫

Jag stack ut och cyklade med hundarna vid 8-tiden på morgonen, och sen åt vi en mycket god frukost,

och satt sen i timmar och småsnackade, innan det var dags för underbara P&B och bege sig hem till sitt....

 
Vi var lite lätt fyllehungriga, och åt en riktigt klassisk bakislunch,,,,

kokt wienerkorv, potatismos och räksallad😋

 
Låg sen och bara slappade i varsin soffa, och blev plötsligt så vansinnigt godissugna...

Så in i bilen med oss, och for upp till ICAn på byn, och köpte varsin stor påse smågodis...

Det var vi och 27000 barn som trängdes kring plockgodiset...

Usch va dom små rackarna var ivägen när jag ville plocka det jag ville ha😡

Men Mums va gott det var, när vi kom hem med våra påsar och återigen la oss raklånga på soffan och mumsade....
 
Thompa somnade, och snarkade högt, medans jag själv med överfull godismage, tog med mig hundarna ut på en välbehövlig promenad....

Usch va blött och slaskigt det är överallt☔️
 

Resten av lördagskvällen spenderades i soffan,,, det blev inte ens nån mysig lördagsmiddag, vi var för trötta och mätta på godis.... 

Det är ju tur att vi inte har middagsgäster allt för ofta,,,, man blir så vansinnigt trött av det🥱

Men Fasiken så trevligt det är😍

 

Men jösses så skönt det var att vakna imorse och vara pigg👯‍♀️

Förr om åren när jag jobbade dagtid, så var denna den sista söndagen i mars en av årets allra bästa dagar.

Jag Älskade när klockan ställdes om till sommartid, och kvällarna blev ljusare..

Då på den tiden när man kom hem från jobbet vid fyra halv fem på eftermiddagarna, så betydde verkligen en extra ljus timme massor...

Kan väl inte säga att det är riktigt samma lyckoruskänsla iår, dels såklart för att jag är sjukskriven, men också för att Thomas ju slutar redan 13.30 på dagarna, så vi har ju även tidigare hunnit med lite träning på vardagskvällarna..

 

Men ändå, det är något magiskt med att solen nu går ner 19.19 på kvällen, nu saknas bara lite vårvärme....

Och det fick man ju inte direkt njuta av imorse.

Tvärtom, så vakande vi till ett vitt och snöigt Sjövreten🤨

Räcker det inte med vinter nu?

 

Det har varit en ganska så slapp söndag också.

Vi drog bort till slottsparken på fm och körde lydnad...

 
Olsson känns fin, men det kommer bli hårdkörning nu i veckan som kommer....
 
Glock dansade som vanligt fram brevid sin husse och var magisk😍
   
Det var ganska bra underlag, lite mjukt och ganska tunggått ....  

Jag var helt slut när vi var klara, och däckade en timma i soffan när vi kom hem....

 

På eftermiddagen stack jag ut på en lekig prommis med hundarna, medans Thomas tog hand om hästarna, och andra diverse gårdssysslor...

 

Hundarna var så skuttiga och glada, och lekte runt med sina pinnar....

     
Sen är det iallafall ett litet vårtecken att Sheriffen inte vill gå in när vi kommer hem...

Han ligger mest ute på trappan och bara är så vacker så det hissnar i mig😍
 

Nu ska vi göra söndag,,,, hamburgertallrik 🍔🍿🥤står på menyn, ska bli gott med lite mat, känns som det var länge sedan vi åt eftersom vi skippade middagen igårkväll...

 

Nu blir det fullt fokus på lydnad i veckan som kommer.

Ett motivationsrapportpass ska vi klämma in, och ett pass med fyrhjulingen.

Säkert blir det ett eller två uppletanden också, sen kan jag inte göra mer.

Hade tänkt ta Hobbe ner till Norrköping på fredagskvällen, men får hålla det öppet och se hur vädret utvecklar sig.

Men ska ändå göra honom startklar...

 

Sen har jag ett spännande möte inbokat i Stockholm på torsdag, håller tummarna för att det utvecklas till något Mycket Bra🍀

Ha en Underbar vecka, Alla Underbara därute😍

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards