Direktlänk till inlägg 16 april 2023

Förnedringen…….

Av Ia Weylandt - 16 april 2023 16:30

  Fy Faaaaan vilket antiklimax det blev för mig på Ullared BK´s välordnade rapporttävling.

Jag har nog Aldrig skämts så mycket som jag gjorde när Olsson och jag klev av från lydnadsplanen.

Nog visste jag att vi skulle kunna faila på lydnaden, men jag hade nog inte i min vildaste fantasti kunnat ana mig till att vi skulle faila så katastrofalt.

Jag sitter här med skämskudde, och en del av mig vill aldrig mer visa mig på en lydnadsplan, men den andra delen vill ha revansch.....

Jag hoppas den andra delen vinner 👊

 

Men nu ska vi börja från början.....

Enligt den ursprungliga planen vi hade, skulle vi komma ner till Ullared på fredagskvällen, sova i klubbstugan fre-lör.

Tävla på lördagen, och sen ta in på hotell i Ullared.

Vi skulle gå ut och äta på kvällen, sova gott, käka god hotellfrukost, och sen spendera söndagen på Gekås....

Som jag sett fram emot en kombinerad hund/shoppinghelg......

 

Så blev det inte....

Thomas slutade en timma tidigare på fredagen, vilket gjorde att vi kom iväg hemmifrån tidigare än beräknat, och var således nere i Ullared redan vid 17-tiden på kvällen...

Så då tänkte vi som så att vi hoppar in på varuhuset redan nu, och liksom rekar terrängen nu inför söndagen, så att om det är mycket folk då, så vet vi liksom vad vi vill ha...

 

 

Grejjen var den, att det var nog ovanligt lite folk på varuhuset dennna fredagskväll, så vi knallade runt därinne i ca 60 min, och på den tiden kände vi att vi hann shoppa det vi behövde.

Jag måste säga att jag tycker det varuhuset är överreklamerat, visst vi gjorde några fynd, men notan slutade på endast 1200:-

Vi måste nog varit dagens sämsta kunder😂

 

 

Men ändå nöjda med våra fynd, åkte vi vidare till Ullared BK, där vi gick en ganska lång prommis med hundarna, och sen installerade oss i klubbstugan...

 

Sån trevlig klubb, nästan alla funktionärer var där på fredagskvällen och förberedde inför tävlingen, och käkade också middag ihop.

En middag som vi också blev inbjudna till, men vi hade redan ätit.

 

Däremot, så gick vi efter att ha installerat oss, ut och hängde med hela gänget hela kvällen...

SuperTrevligt!!!!!
Och jag blir så stolt över våra fina hundar❤️❤️❤️❤️❤️

Vi skulle sova på kansliet, som man var tvungen att passera genom för att komma till toaletterna.

Så hundarna låg därinne, helt tysta, helt lugna, medans främmande människor sprang in och ut och genom rummet för att komma till toaletter och hämta pärmar och papper och allt vad det var...

 

Glock&Olsson❤️❤️, dom gör mig så Stolt😍

 

Det blev inte speciellt sent, runt 22-tiden bäddade vi ner oss, och sov faktiskt jäkligt skönt tills klockan ringde 06.21 (jag försöker ju alltid ställa tiden på dom poäng jag siktar på😎)

Mer realistiskt borde jag räknat med att vakna typ 2 timmar tidigare....😌..... då hade jag kommit närmare dom poäng vi faktiskt slutade på😅

 

Samling 08.00 ca 17 minuter från klubben, och väl där blev jag så jäkla nervös så jag höll på att kräkas.

Jag ville verkligen inte ha startnr 1.....

Får gå fram och dra första lotten, och har alltså 1/6 chans att få spiken,,,,, men drog en stor nervös suck av lättnad, då jag tittade på min lott, och det stod nr 2 på den.....

Phu😰sååååå skönt, och där släppte all nervositet,,,, nåja,,, jag var nervös under själva rapporten,,,, men mer på ett skööönt vis...

 

Så för att sammanfatta själva rapporten,,,, så var vi så inibengen nöjda med att vår Underbara hund sprang alla fyra sträckorna.

Det finns att jobba på, på framföringarna,,,, inte idealiskt för vår hund, att hon får sitta så att hon ser hunden framför gå iväg, men det gjorde hon nu, och det kändes lite som att gå framföring med en tickande bomb 💣 

 

Sen, som sagt, så ska det skita sig, så kan det lika gärna skita sig lite överallt.

Olsson kom in fel på D-stationen, var visst ute och vimsade i nån tät granskog, och tappade drygt 90 sek bara på det skicket, vilket resulterade i att hon åkte på en halv enhet i tid mot snabbaste hund😖

Men,,, fortfarande glada och nöjda över att hon sprungit.

 

Sen direkt in på uppletandet därute i skogen.

Och det kan jag väl säga, att det var den absolut värsta uppletanderuta jag någonsin sett...

Brant som faaan uppför, och så jäkla stenig....

Jag trodde först det var ett skämt🥳 

Kan man fixa en sämre ruta liksom????

Men jag måste säga att Olsson jobbade jäkligt bra 👌

Hon har ju haft en tendens att bli lite klibbig, så vi har jobbat mycket med att få ut henne på djupet.

Och nu gick hon verkligen ut på varje skick, vilket då tyvärr resulterade i att hon missade det föremålet som låg nära.

Så 3 föremål, betyg 7-7

Först var jag besviken, men sen efter en stund, aå var jag väldigt nöjd med hennes arbete, hon kämpade verkligen tiden ut❤️

 

Tillbaka på klubben blev det en kort lunchpaus, innan det var dags att köra igång med lydnaden.

Och jag måste säga att jag inte var speciellt nervös, tyckte mest det skulle bli kul,,,,( om jag bara vetat vad som väntade)

 

Ullareds BK har bara en lydnadsplan, och egentligen ingenstans att värma upp...

Jag brukar alltid värma upp Ollan genom att låta henne rasa av sig med en boll, men det fanns liksom ingen plats för det, och jag kände för en stund en lätt panik på uppvärmningen, för hon var verkligen inte med mig.

Men sen körde jag lite koncentrationsövningar, och när det var vår tur att gå in på planen kändes hon jättefin...

 

Och vi började bra, med ett fint fritt följ, som jag var supernöjd med...

Betyg 8,5-8,5

Men sen fasiken hände det något, och förnedringen började....

 

När jag ropade på henne på inkallningen, så reste hon sig bara upp, men kom inte🙈

Jag hade tagit av mig glasögonen, för dom immade som Faan på uppvärmningen, så jag såg inte så bra, och först fattade jag nog inte att hon inte kom, allt var så suddigt.

Men så ropade jag igen, och då studsade hon fram några meter, men stannade sen igen...

Jag kallade på henne en tredje gång, och då Äntligen blev det fart under tassarna,,, men momentet var ju redan ganska förstört....

 

Framåtsändanets första ben var ✨magiskt✨

det bästa vi gjort, och jag hann tänka YES⭐️

Vänder upp för andra benet, och hon får syn på backen med apporter, så när jag säger FRAMÅT, drar hon som en avlöning mot den där jävla blå backen😫.

Jag lyckas få stop på henne och på något vis dirigera in henne i gruppen igen,,, men NOLLAN var ett faktum😫

 

Jaja, hinner jag tänka,,, En Nolla kanske jag har råd med,,,, nu rockar vi resten.....

Lägger ner för krypet, och när jag säger kryyyyyyyp,,, så ställer hon sig upp😣

Säger LIGG,,,, KRYYYYYYYYYYYYYYYP,,,, men hon bara ställer sig upp igen😭

 

Där och då tänker jag först,,,,,, jag bryter,,,,

men sen hinner jag snabbt tänka om att nej faaan, jag kör vidare,,,, nu tränar vi...

Nästa moment är skallet, och det är vi ju faaan BÄST på,,,, eller inte.....

 

För andra tävlinen i rad, så gör hon något hon ALDRIG gjort på träning....

Hon ställer sig upp😩 men skäller i övrigt bra....

Why Olsson??? Why???

 

Dags för metallen,,,,

går ut i bra fart,,,, bra gripande,,, fin fart in,,, bra ingång....

Och spottar sen ut apporten framför mina fötter......

Why Olsson???? Why???

 

Resterande 3 moment lyckas vi väl på något vis traggla oss igenom, jag försökte le och vara glad, men helst av allt ville jag helst bara sjunka genom jorden.....

Fy Faaan va jag skämdes, kände ju liksom att va faaaan har jag på en elittävling att göra???

Gick tillbaks till bilen och bara föll ihop som i en trasig hög och grät....

Kände mig verkligen som den mest misslyckade människa någonsin,  och ville helst bara starta upp maskineriet och dra därifrån, och aldrig mer träffa en endaste hundmänniska igen.

 

Men som tur är, så har jag ju så många fina människor omkring mig, både på plats och som pepp i telefonen.

Människor som stöttar och peppar😍

Flera som såg misären på plats, kom och pratade med mig, och kom med uppmuntrande ord, fokuserade på det som faktiskt var positivt...

Sa att vi ser ju att hon kan, sa att ni är härliga att se tillsammans ,,, sa att det finns så mycket glädje och saker som är bra...

Tack Alla, jag behövde det verkligen😍

 

Var faktiskt tveksam på om jag skulle lägga den avslutade platsen.

Olsson är känslig och väldigt lyhörd för mitt humör,,, och jag kände väl egentligen att jag inte riktigt var i den sinnesstämningen som skulle vara på den bästa för min hund...

 

Men jag försökte ta mig samman, och jag tror det lyckades,,, för hon låg en fin plats, och det kändes ju bra att få avsluta med betyg 10-10😝

 

Efter prisutdelningen sket vi i allt vad bokade hotellrum, restaurangmiddag och härlig hotellfrukost hette...

Jag ville bara hem.

Så vi lämnade Ullared vid 16.30, och brände raka vägen hem till Sjövreten....

Såååå skönt att komma hem!!!!

 

Men jag måste säga att Ullared var en förbaskad trevlig klubb att tävla på, trevliga funktionärer, välordnat, fin sträcka, fina planer (sen hatade jag uppletanderutan, men jag är ganska petig☺️)

Åker gärna dit igen, synd att det ska vara så förbaskat långt bara🙁

 

Vaknade redan klockan fyra på söndagsmorgonen, och bara låg och grubblade och grubblade.

Jag HATAR mig själv för att jag har så jäkla svårt att ta motgångar.

För i dom där grubblerierna kom jag fram till att det är ingen idé att jag håller på, jag är för jävla dålig helt enkelt.

Varför lägga ner en massa tid på träning som inte ger ett skit.

Jag gick så långt i mina grubblerier, så att jag allvarligt funderade på att L-testa Frk Olsson, och sen försöka placera om henne som tjänstehund....

Usch vilken elak och ond människa jag är👺

 

Men sen vid 7-tiden, så orkade jag inte ens med mig själv och mitt grubblande mer, så då tog jag hundarna med mig och stack ut på en lång och superskön skogspromenad...

 

När jag fick cellgifter i torsdags, så fick jag även påfyllning med 2 påsar blod, så trots att jag spytt upp allting ätit sen i torsdags kväll, så har jag faktiskt känt mig ovanligt pigg i kroppen under helgen.

så denna söndagsmorgon tog jag en runda som tar ca 90 minuter, och det gick jättebra...

 

Och det är ju så att skogen hjälper mot mycket....

För bäst jag gick där i min ensamhet, så började istället jävlaranammahornen växa ut😈

Nu jävlar ska jag ha revansch och träna ÄNNU mer, men lägga om träningen lite....

 

Så första steget har varit att jag bokat upp träningsdater med lite olika folk på olika platser...

fredag, måndag, ev tisdag och torsdag kommande 2 veckorna är redan uppbokade.

Om någon fler i min närhet vill ha lydnadssällskap i veckan som kommer, så hojta till, jag vill ha mycket folk och störningar på plan 💃🕺👯‍♀️🚶‍♂️🚶‍♀️🏃‍♀️👭🧍‍♂️

 

Och sen skäms jag nästan för att erkänna det, men efter frukosten idag, gick vi ut och körde rapport🙈

Jag som Alltid förespråkat att hundarna ska vila dagen efter tävling....

Men till mitt försvar, så körde vi bara superkort, men jag ville testa en ny grej på framföringen.

Ingen av oss hade ju vidare bra framföringar under gårdagens tävling, men vi båda fick lite goda råd av domarna på respektive station ( älskar när rapportdomarna är erfarna rapportförare, som även kan komma med tips)

 

"min" fantastiska domare, tyckte att jag gick alldeles för långsamt på framföringen, och det gör jag ju för att jag är så jäkla rädd för att tappa henne.💣

Men hon trodde att det bara byggde upp en frustration hos Olsson, och att jag istället skulle testa att gå på som i ett vanligt fritt följ.

Så det ville ju jag ut och testa denna vackra soliga söndag....

 

Vi skickade Glock först för att få fram draget,,,, och jävlar i min lilla låda om det inte funkade 💡

Hon blev mycket lugnare, både på framföringen och på nedräkningen....

Jag var såååå jäkla supernöjd efteråt...

 
Innan vi körde igång, trampade jag ut ett spårupptag till Glock, som han fick ta efteråt....

Såååå jäkla snyggt som han tog det⭐️
 

 


Så från att imorse vara nära på att lägga ner hela skiten, så är jag nu full av pepp och idéer på hur vi ska lägga upp det under kommande 2 veckor...

Jag är sååå träningssugen, så jag hade gärna kört lydnad idag också,,, men jag ska hålla mig tills imorgon...

Olsson och jag knallade hem från rapportskogen... 

Det är en fin tur där vi passerar människobadet i Åkers-Styckebruk....

 
Frk Olsson var såååå sugen på att hoppa i, men hon får vänta ett tag tills det blir varmare....
 


Thomas och Glock ägnade sig undertiden åt staketfix.

Vi stänger under våren av sektioner av hagen, så att den ska få växa på sig, och sen flyttar vi runt på hästarna.

Men vi har en liten vit häst i familjen som skiter fullständigt i trådar som det inte är el i, han kliver bara rakt igenom dom...

Så Glock och husse var ute och satte dubbla trådar, får se om det hjälper.....

 

Jag kom hem och satte mig i solen och läste ut min bok, innan jag fick lusten att börja skriva...

Så jäkla härliga vårkänslor som spirar nu...

 


Kommande helg ligger ännu så länge helt oplanerad framför oss.

Ska bli jätteskönt, inte så många lediga helger nu under våren.

Ser fram emot att börja vårpiffa altanen, kanske plantera lite, vårstäda min bil, och bar vara utomhus...

Och så ska vi såklart TRÄNA!!!!
   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards