Direktlänk till inlägg 2 juli 2023

⭐️SPH III Mixalex Olsson⭐️

Av Ia Weylandt - 2 juli 2023 17:00

 
Fy Faan, Fy Faan, Fy Faan , va nöjd, stolt och glad jag är över Hickans, Thomas och min Elitspårsdebut...

(Thompa gick ju spåret, så han är också i allra högsta grad delaktig, dessutom är han ju min bästa sparringpartner)😍

Många kanske fnyser, och tänker att vaddå vara så jäkla nöjd över certpoäng?
Men jag ska erkänna att jag hade varit jäkligt nöjd över Godkänd också.

Vem vill inte ha en ny titel liksom😉

För nu lägger vi SPH III i meritlistan....


Måste börja med att verkligen plussa Heby BK som arrangör...

Faktiskt en av dom trevligaste spårtävling jag varit på..

Det jag annars tycker är så träligt med spårtävlingar, är att det oftast blir såååååå jäkla mycket väntande....

Här flöt det verkligen på, vi var klara nån gång mellan 15-16, och det är jäkligt bra jobbat med 10 starter, där 9 fullföljde....

Sen var såklart en bidragande faktor också att vi kände nästan alla i startfältet, så det var kul att titta på lydnaden..

Lägg därtill en ganska stor publik med många kända ansikten, vissa som man inte träffat på flera år..

Summa Summarum en riktigt trevlig dag, där vi t.o.m hade vädrets makter på vår sida🌞


Men vi började ju med samling och lottning klockan 08.00 på lördagsmorgonen.

Jag drog startnummer 4:a, vilket jag redan där var väldigt nöjd över, 3 eller 4 är mina önskenummer...


Och som vanligt på tävling är jag heeeelt värdelös på att fota...😊

Men jag fotade faktiskt den otroligt fina upptagsrutan efter att Thomas och Olsson kommit iväg...
 
Otroligt fin, men faktiskt också lite lurig,,, inte för hunden,,, men väldans lätt för föraren att få en förutfattad

mening om åt vilket håll spåret skulle gå...

Tror både Thomas och jag var ganska övertygade om att spåret skulle gå till vänster...

 

För vi parkerade bilarna (vår bil, startnr 5´s bil, 2 domarbilar och 2 mottagarebilar) på en väg.

Sen gick vi in på en mindre sandväg kanske 200 meter till rutan som låg på höger sida.

Så det kändes liksom omöjligt att spåret skulle gå åt höger rakt emot bilarna....


Jag var ärligt talat skitnervös inför upptaget, hjärtat bultade så jag trodde nästan det skulle hoppa ur bröstet...

Mest orolig var jag över att Olsson inte skulle vilja gå ut i rutan när jag stod kvar, och sen inte komma iväg inom tiden....

Men hon är inte såååå mammagrisig som jag kanske vill tro😎

För jävlar i havet vilket upptag hon gör⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 

Ut, hittar spåret, snabb check höger, snabb check vänster, och väljer höger....

Och jag väste, NEEJ, jag tror det blir bakspår😩

Känslan då, när Thomas kliver ut ur rutan och man väntar på,,,,

"Bakspår-tillbaks till rutan" , men det jag istället hör är ena domaren säga....

Fy Faan va snyggt!!!!

Den känslan🤩🥳😇

 

Men jag hann få lite adrenalin till innan T&O försvann utom synhåll.

För drygt 100 meter från rutan, vinklade spåret åt vänster,,,och gick parallellt med bilarna, och då hörde jag hur Glock började skälla...

Men fina lilla Hickan lyfte inte ens på nosen❤️

 

Sen hade hon spårat så jäkla fint, inte ett tapp, ändå blev en liten pinne kvar i skogen..

Men vi var sååååå jäkla nöjda,,, fasiken vilken härlig start...

Thomas sa att det var det absolut finaste spår han någonsin gått...👍


Uppletandet var ute i skogen, i också en superfin ruta.

Jag utbrast spontant när jag blev visad hörnflaggorna, att Gud va fint det är!
Och Olsson gör ett superfint uppletande⭐️

Lite springig i början, eller som den ena domaren sa,,, "osystematisk"

Men sen plockade hon relativt enkelt snabbt fyra föremål...

Tugg drog ner betyget till 9-9

Och jag var så jäkla nöjd, så redan då höll jag på att spricka av glädje....

 

När alla var på plats på klubben, så blev det platsliggning innan lunch...

Och Olsson andra dubbel-10 var ett faktum...

 

Sen en ganska kort lunchpaus innan det var dags att köra igång lydnaden.

Ekipaget med startnr 3 bröt efter uppletandet, så Olsson och jag skulle in som nr 3, vilket jag tycker är perfekt, för då hann jag kolla på första hunden innan det var dags att värma upp....

Olsson kändes jättefin när vi värmde upp, pigg och glad, så jag var faktiskt inte ett dugg nervös när det blev vår tur...

Och Älskade, Älskade fina hunden❤️❤️❤️

I våra mått mätt, gör vi en sån jäkla fin lydnad....

För även om betygen inte var skyhöga, så hade vi betyg på allt,,, och det känns som en enorm seger....

 

Och Stort Tack, till Fantastiska Kent Eriksson som tog så fina bilder av oss...

Så kul minne att ha...

För jämför bilden nedan, som Thomas tog av oss på lydnaden,,,,,

 
Jämför den med Kents fina bilder nedan😅

Se också vad koncentrerad jag är...😅

 
Olsson kändes så fin och följsam i fria följet...

Visst hon tränger lite stundtals, och sätter sig säkert snett nån gång.

Men hon är sååå med, och gör sitt bästa....
 
Älskar bilderna😍
 
Inkallningen var väl det enda jag var lite besviken över, för jag vet hur snabbt hon ställer sig på träning.

Nu ställde hon sig inte på första, så jag fick ge ett extrakommando ,,,, men läggandet var fint 👌

 

Framåtsändandet däremot, är jag riktigt nöjd med, iallafall första benet, som var super....


 
Andra benet var till en början lika bra, hon blev lite längre på det,,,men sen stannade hon och vände sig om, och precis när jag då kommenderade framåt, så sa TL, kalla in😳 det handlade verkligen om en hundradels sekund...


Krypet var jag ganska säker på att nolla efter hur träningen känts sista veckan...

Men återigen,,, fina fina Hickan⭐️

Hon blir ju hög bak, men hon kröp för betyg, och fick det också....
 
Skallet👏👏👏 gav oss dagens tredje dubbel-10:a

 

Metallen gör hon bra,,,,

 
Men det blev ett jäkla bollandes och lek med tungen, jag trodde för ett ögonblick att hon skulle dra till publiken med den...

Men hon kom in utan extra uppmaning från mig....
 
Hoppet fint,,, tyvärr islag på uthoppet...
 
Och sist men inte minst stegen, som både jag och Olsson tycker är otäck, och därför aldrig tränar...

Men hon går så lugnt och fint upp och över...

Hoppar sista steget, så jag kanske ska försöka våga träna den lite för att få bort det....

 
Förstår ni att jag klev av planen och var lite lätt euforiskt nöjd...

Fasiken va nöjd jag var med oss,,, jag ville bara krama ihjäl min lilla fina hund...


Sen började ju såklart huvudet räkna...

Jag själv såg inte många betyg, och inte Thomas heller, men vi fick känslan av att det skulle räcka till CP.

Men man är ju aldrig säker förens man har resultatet på papper...

Det märkliga är att på morgonen, så kände jag att jag skulle vara supernöjd om vi fick Godkänt på vår första Elittävling, men sen när jag kände att det nog kanske, kanske kunde räcka till CP, så ville jag väldans gärna ha det...


Så på prisutdelningen, när TL ropade upp den som placerade sig som 7:a med certpoäng, då jublade jag.

Olsson och jag blev 6:a på 554,5p...

Sååå mycket bättre än jag någonsin vågat drömma om⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Så nöjda och glada, lämnade vi Heby BK, och åkte tillbaka till Hobbe på Östa camping...

Där tog vi ett glas vin, och käkade chili con carne, det första jag åt på hela dagen☺️

Men det blev en tidig kväll, tror klockan var strax efter åtta, när jag kröp ner i Hobbe och stängde ögonen...

Somnade bums😴😴😴

 

Dagens huvudperson, och stackars Glock, som inte fått göra så mycket, fick varsitt smarrigt ben...

Sen sov Hickan resten av kvällen...

 

Vi hade ju inte tänkt stressa hem på söndagen, men vi är ju som vi är.

Hundarna väckte oss vid 6.30, då gick Thomas en kissväng med dom, och jag började packa ihop...

Så redan vid 8.30 rullade Hobbe ut från campingen, och det som varit mitt och Hickans hem i 11 dagar...

 

Kom hem till ett regnigt Sjövreten,,, tänk att man kan bli så lycklig över att det regnar😆

 

Vi slappade mest hela dagen, Thomas drog ut på en riktig långpromenad på eftermiddagen, och kom hem helt jäkla dyngsur, trots regnrock....

 

Nu ska vi bara njuta och vara i veckan,, men redan nästa helg väntar nya äventyr för mig och Frk Olsson....

Det ska bli skitkul🎈

 

Tusen Tack för alla Grattisar på FB,,, jag kunde inte vara stoltare över oss än vad jag är❤️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards