Direktlänk till inlägg 2 augusti 2023

Underbara Öland dag 1-3

Av Ia Weylandt - 2 augusti 2023 18:15


Så har vi redan hunnit avnjuta 3 dagar, på denna magiska ö, med det magiska sällskapet...

Skönt nog har vi över hälften kvar🥰
 
Resan ner gick bra, och ganska fort, (Tack alla poddare🤩)

Härlig känsla när det Äntligen var dags att köra över bron, och Hajja att jag för första gången vågade titta hela överfärden.

För dom som inte vet det, så HATAR  jag broar, och är beredd att köra långa omvägar för att slippa vissa broar...

Ölandbron är ju dock lite svår att undvika😝
 
Men nu var jag oerhört stolt över mig själv som tittade....


Vi kom fram till ett soligt Öland vid 16-tiden på söndagen, då hade ingen i vårt resesällskap anlänt ännu, och vi visste att dom skulle komma ganska sent.

Så när Hobben var på plats, och hundarna rastade,, 

Här bor vi!!!!

 

Så käkade jag och Thomas middag själva, och precis som alla tidigare år, så inleder vi Ölandssemestern med att smaska på lite skaldjur...

Thomas åt hummer, och jag käkade rökta räkor😋

 
Och till det skålade vi i mumsiga rosa bubblor 🥂
 
Något senare anlände göteborgarna till campingen, och när dom fått upp sina förtält, och kommit iordning, slog vi oss ner en liten stund för lite kvällsmys .....

Eller,, "en liten stund" är ju ett relativt begrepp.

Vi satt uppe tills klockan passerat midnatt🥱

 
Men ååååå va mysigt det va 🥰


Klockan 10.00 på måndagsmorgonen hade vi bestämt träff i dom vackraste av skogar, för lite rolig träning.

Thomas och jag åkte dit 45 minuter innan samling, och hann gå en makalöst vacker promenad..
 
Jag blir varje år lika fascinerad i dom vackra skogarna,,, och alla stigar bär till havet...

 

  Magiskt!
 
Vi slog oss ner en stund, och planerade dagen.

Spår stod på agendan, och vi fördelade markerna rättvist emellan oss..

 
8 hundar som ska spåra, kräver lite logistik, men det häftiga är att det finns utrymme att få ut 8 spår på en och samma plats...

Det är fanimej inte dåligt....


I väntan på spåren körde vi uppletande med 8 hundar, som allihopa skötte sig bra👌⭐️👍


Först ut att hitta grejjer va tollaren Rödtottarnas Sjöguld (Doris)
 
Otroligt charmig hund....
 
Näst på tur va Världens Bästa Vallhunden Glock❤️
 
 
Mixalex Dante letade också bra....
 
Och sen var det Mixalex Olsson´s tur...
 
Tycker hon löste det bra, ganska snurriga vindar, men hon kämpade på...
 
Så gjorde även Blackneck´s D´Krita (Skorpan)
 
Ullhedens Önska hittade allt...
 
Och sist, men inte minst, fina Lynx Aykmar (Lyx)
 

Sen var det verkligen hög tid att släppa på spåren...

Först Glock, som aldrig spårat riktigt bra i dom öländska markerna...

Nu for han lite framochtillbaka i upptagsutan, men tillslut bestämde han sig för att gå iväg åt rätt håll...

 

Men sen spårade han fint, och plockade alla sina pinnar⭐️

Medans Thomas och Glock var ute och spårade, tittade jag på när unga fina Kaldogårdens Indy släpptes iväg på sitt spår....

 
Sen dags för Frk Olsson, som gör ett superfint upptag, och spårar kanon ⭐️
 
Och när Thomas och Ollan var ute på spåret,,,

kollade jag på när Önska kom iväg fint på sitt spår....
 
Även Dantes påsläpp såg jag⭐️
 
Tyvärr missade jag att fota när Lyx och Doris gick iväg på sina spår för dom låg alldeles för långt bort.

Men dom båda spårade också fint...

Så det var ett glatt och nöjt gäng som slog sig ner för att inta sina medhavda matsäckar....
 

Med nöjda magar kollade jag på när Skorpan och Önska körde sök...
 
Såååå jäkla kul och lärorikt....

Nu blev jag nästan sugen igen på att testa söket🤗
 

Sen skulle vi egentligen ha fortsatt med lydnad,,,, meeen, jag fick ett telefonsamtal från campingen, där dom meddela den trista nyheten att vår markis på husvagnen släppt från marken och blåst sönder🥵

 

Så istället för lydelse, så kastade sig Thomas och jag in i bilen och åkte tillbaka till campingen, jäkligt oroliga för hur mycket skador som en fladdrande markis skulle ha kunnat hinna ställa till med....🫣

Men vi hade sån jäkla "tur", så benen klarade sig, och vi har inte kunnat se några skador på Hobbe ännu iallafall...

Vittnen från campingen sa att det hade varit kav lugnt på campingen, åsså blötsöogt hade det kommit en jättestark vindpust, som ställde till det inte bara för oss...

Men efter den vindpusten blev det vindstilla igen, och det var nog det som gjorde att enda skadan var ett pyttelitet hål i markisen som den fick när den fastnade i TV-antennen...

 

Sen är antennen lite krokig, men TV:n funkar iallafall....

 
Det hade verkligen kunnat bli så mycket värre....

 

Under måndagen anlände också Norrköpingarna....

Och turligt nog så satte dom upp ett förtält, vilket va skönt, för vädret var lite lätt svajigt på kvällskvisten☔️

Tillsammans åt vi en god middag, samtidigt som vi skrattade så vi tjööööt och tårarna rann....

 
Älskar å skratta😍

 

Tisdagen gick mest i lydnadens tecken...

Thpmas och jag var tidiga till samlingsplatsen, så jag trampade ut varsitt spår till Glock och Olsson.

Sen hann vi också köra varsitt lydnadspass innan dom andra dök upp.

Tyvärr har Thomas revben börjat göra ändå ondare🙁så han pallar inte göra så mycket.

Han satt stundtals i bilen med värmen på och vilade....

Men han körde iallafall några moves med Sheriffen, för att han skulle få göra nånting...

 
Sen kom dom andra, och då skulle vi preppa lydnadsplanen, och jag höll på att skratta ihjäl mig när det prompt skulle hängas upp en snitsel i ett högt träd...😂🤣😂🤣

 
Alltså, det krävdes fyra man, och tre som stod brevid och skrattade för att få upp den snitseln🤣

Men på plats kom den👍

Sen fnissade jag också lite, när det såg ut som en hel flyttfirma kom gåendes med ett helt möblemang för att ställa vid lydnadsplanen😅
 
Och sen blev det lydnad hela dagen lång....

Vissa körde ett pass, och vissa körde två....

Doris💗
 
Önska💗
 
Lyx💗
 
Indy💙
 
Mixalex Riva💗
 
Skorpan💗
 
Åsså Underbara frk Olsson också😍

Jag körde två pass ett före lunch, och ett efter....

Och jag är så in i bengen nöjd👌

Sån ynnest att få möjlighet att träna med så duktiga och kunniga människor🙏
 
Tack vare deras kloka tankar och goda råd, känner jag hopp om vårt framåtsändande igen🫶
   
Jag klev av planen efter andra passet, och var så där nöjd, så jag bara log med hela ansiktet😁

Hade kunnat köra mer, för det var så kul, men vi har många dagar på oss,,, och dessutom hade ju Olsson även fått ett nästan 1 km´s spår innan lunch...

 
Och SOM hon spårade⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Hon har inga som helst problem med den Ölänska skogen, utan tuffar på lika fint som vanligt, och plockade alla sina pinnar👍
 
Glömde fota Knockes spår, men han spårade också bra 👍 

 

SMHI hade utlovat regn under hela tisdagen, så det var vi inställda på, men blev glatt överraskade,,, då det inte alls kom så mycket.

Det kom en skur precis när vi skulle käka lunch, men med träden, och paraplyernas skydd, så blev det inte så farligt, och matsäcken satt som en smäck i kurrande magar....

 
Det regnade fortfarande lite grann när vi började på eftermiddagspasset,,, men det avtog ganska snart, och med lite fantasi kunde man se solen titta fram genom molnen⛅️
 
När lydnaden var klar, kördes det skyddövningar med två hundar.

Unga Indy,,,,
 
Och SM-klara Önska...
 
Jättekul att se😃

 

Efter avslutad träning, då klockan var närmare 16.00, gav sig alla ut på separata promenader....

Flocken Hansson ger sig iväg ...
  

Tillbaka på campingen, gick dom fyra gubbarna iväg och tog en bastu....

Själv satt jag utanför Hobbe och mös i solskenet med ett glas rosé innan middagen...

 
Härligt mör, och nöjd med dagen.....

Och sen avslutades en härlig dag med mysig middag, och en jäkla massa skratt....

 

 


Och så blev det onsdag, och ännu mera träning stod på schemat...

Men vi inledde som vanligt med en magisk promenad i dom vackra troliga skogarna...

 
Denna dag var det 5 hundar som skulle spåra, och 4 som skulle söka.

Glock fick en vilodag, då husses revben inte pallar🙁

Spåren lades ut, och sen följde jag med ut på sökstigen....
 
Fick se en superrolig träningsövning , som inte bara hundarna verkade uppskatta, utan det var även jäkligt

kul att titta på.

Nu blev jag verkligen sugen på att testa söket....


Dante⭐️

 
Skorpan⭐️
 
Önska⭐️
 
Doris⭐️
 
Det blev inga bilder från spåren, varken Olssons eller någon annans, för det gick så jäkla dåligt för mig och Hickan, så jag var helt förstörd efteråt😭

Vet inte om även det handlar om hennes sabbade tillit till mig, för hon ville helt enkelt inte spåra🥺

Först fick jag henne överhuvudtaget att gå ut i rutan, tillslut hjälpte jag henne fram till spåret, då spårade hon typ 5 meter, sen stannade hon, vände sig om, och bara stod och tittade på mig😢

Jag valde då att sela av henne, och gå tillbaka till bilen, mycket ledsen och uppgiven....

 

Tur då att jag har lyxen att ha Världens Bästa människor runt omkring mig, som peppar, uppmuntrar och kommer med goda råd....❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

 

Innan vi satte oss ner för lunch, så trampade jag ut ett nytt kort spår, som fick ligga till sig medans vi åt...
    
Det spåret fick sen Thomas gå med Olsson, onda revben till trots, men det var bara ca 150 m, så det gick med lite smärtstillande...

Och nu gjorde hon ett superfint upptag, och spårade lika fint som vanligt.

 

Så det är ju mig det är fel på tyvärr....


Hade sen ingen som helst lust att köra lydnad, kände mig bara så jäkla låg....

Men återigen,,, världens bästa, mest peppande gäng🥰😍😘

När jag en stund senare entrade lydnadsplanen, var humöret på topp,,,

och vi skötte oss verkligen jättebra, både min lilla rara hund och jag💗

 
Spänningarna i framåtsändandet har verkligen släppt, och man märker hur rätt hon vill göra, bara jag är tydlig....
 


Så på det stora hela var jag väl inte helt missnöjd med dagen, när vi efter en fin avslutande promenad återvände till campingen vid 16-tiden

   

Nu sitter jag nyduschad i solen utanför Hobbe med ett glas rosé.

Dom andra i sällskapet håller på att göra sig fina för ett besök på Lammet&Grisen, men vi, Thomas och jag, valde iår att avstå från det restaurangbesöket.

Känner mig "klar" med den restaurangen, även om det är skitmysigt...

Vi stannar på campingen käkar tacos 🌮, och är hundpassare istället, ett inte allt för ansträngande jobb☺️

 

Imorgon, torsdag, ska det enligt SMHI bli regn hela dagen, så vi får se vad vi hittar på...

Jag ska vara på VC och ta prover 9.15, men sen kanske det bara blir en slappardag i husvagnen, jag har laddat upp med böcker och en korsordstidning,,,

men känner jag mig själv rätt, så vill jag nog iallafall träna nånting bara lite grann😆

 

Nu ska jag ställa mig och hacka grönsaker, och steka köttfärs till middagen....

Ser redan fram emot morgondagen,,,, regn eller inte😍

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards