Direktlänk till inlägg 3 december 2023

När första ljuset brinner 🕯️

Av Ia Weylandt - 3 december 2023 17:30

 
Jag vetefaan , nu med facit i hand när helgen är över, om det fortfarande verkligen är en Älsklingshelg😫

Just nu känns det som jag mest stressat och gjort saker och ting lite halvdant bara för att få det klart...

Men ändå,,, lite mys infinner sig nu när vi Äntligen sätter oss ner för att njuta av det första adventsmyset....

 

Annars har veckan mest bestått av härliga promenader!

 
I början på veckan var det inte speciellt mycket snö, framförallt inte i skogen...
 
Men sen kom det desto mer,,

 
 
Och jäklar i havet vad vackra promenader vi gått...

Det hissnar i kroppen, och jag njuter verkligen.
 
Så Magiskt att naturen liksom är helt orörd varje förmiddag när vi går,,, har knappt ens sett några spår av vilda djur...
  
Det blir ganska pulsigt och tunggått,,, men hundarna har såååå jäkla kul😍

 

Sen var tanken att jag skulle julpynta på fredagen,,, jag skulle egentligen ha börjat jobba 14.30, så jag tänkte perfekt att fixa på fm, och sen komma hem på fredagskvällen till en nystädat, och juligt hus.

Men så var det lite krisigt på jobbet, så jag fick frågan om jag kunde komma in till klockan 12 istället, och man vill ju ställa upp om man kan, men mina planer fick kastas runt lite🌀

 

Därför tassade jag upp ganska tidigt på lördagsmorgonen, och stack iväg ut med hundarna...

Och det var så fint ute, det låg som en tät tjock dimma över sjön...

 
Bilderna gör inte det vackra rättvisa,,, men det finns kvar i mitt huvud...

Stackars Olsson, har ju aldrig vilat från träning tidigare,,, och hon är såååå jäkla full av energi...

Har nog aldrig haft en hund tidigare, som springer och leker så mycket själv...
   
Att se henne så pigg och glad är också så vackert och glädjande....

 

Och sen ägnade jag hela jäkla dan åt att piffa huset...

Roligast är att göra fina blomsterarrangemang...

Alltid vitt i köket....

 
Rött i hallen....
 
Hyacinterna har slagit ut perfekt 👌 lagom till denna helgen, och står utspritt här och där i huset och luktar jul..  


Men sen var det så jäkla mycket som strulade...

Mycket beror ju på att hela källaren är röjd, och grejjerna förvaras på andra ställen på gården...

Men vart🤔va ju frågan?
Hittade inga lampor och inga förlängningssladdar.

Julduken var som bortblåst, och stjärnan till balkongdörren hade gått sönder...

😩jag ville ju liksom göra allt klart när vi ändå höll på😫

 

Så det blev skutt in i bilen, för en tur till Strängnäs för shopping, och det fanns inte alls med i min tidsplanering...

Behövde dessutom besöka 3 butiker, utan att hitta en endaste mossgrön stor duk,, slutade med att jag köpte en grön gardin och la på bordet...

Funkade det med, kanske skulle jag ha strykt den innan, men hittade inte strykjärnet😤

 


Sen ville jag hinna ut på prommis innan det blev alltför mörkt, så jag pausade pyntandet, och tog en pw med dogsen utefter sjön...

 
Det var skönt att komma ut en sväng, kände mig bara så stressad och irriterad därhemma.

Och det var skönt sen att komma hem, där Thomas fixat allt med trasiga lampor och för korta sladdar, som jag absolut inte hade tålamod med...

 

Så efter mycket om och men, så kunde vi slå oss ner och göra lördag i ett fint hus...

 

Det är ju inte så att jag tokpyntar.....

En liten stake och några tomtar i myshörnan på övervåningen...

 
Den nyinköpta stjärnan till balkongdörren....
 
Hallen med hästarna i bakgrunden🐴🐴
 
Hallen....
 
Köket är ju där som jag trivs allra bäst,, och det blir verkligen mysigt...

Mysigare i mörkret dock, med tända ljus på bordet...

 

Det lilla fönstret ovanför diskbänken...
 

Varsin julstrumpa hänger på vedspisen i köket.

Där ligger det alltid en liten överraskning till oss och hundarna på julaftonsmorgonen...
 
Jag ÄLSKAR mina paketlampor som står i en liten vinterhörna i vardagsrummet...

 
Och blir man inte lite grillsugen alltså...

Altanen Magisk⭐️
 

Som sagt,,, inte riktigt samma njutning att pynta, som jag brukar ha,,, men i slutändan är jag,,

Nöjd, Nöjd, Nöjd 

 

Söndagens inledning kan bara beskrivas med ett ord KAOS😤

Lussebullebak stod på menyn.

Jag är SKITDÅLIG på att baka, oftast är det faktiskt Thomas som som sköter det mesta, och jag hejjar mest på...

Meeeeen, av nån jäkla underlig anledning, så tog jag på mig att sätta degjäveln direkt på morgonen, medans Thomas stack ut på morgonprommisen...

 

Och FY FAAAN, jag ska inte baka, ska hålla mig till matlagning i fortsättningen...

För det första, så hade vi bestämt att bara göra en halv sats, pga att vi inte äter upp det vi bakar...

 

Jag var därför oerhört noga med att räkna ut och mäta upp hälften av det som stod i receptet.

Hälften jäst, hälften smör, hälften mjölk, hälften socker, 

so far so good,,,,

Och sen häller jag i INTE hälften mjöl, utan mjöl för hel sats😫😩😫 och hinner börja köra degen i matberedaren innan jag upptäcker mitt misstag, och det upptäcker jag för att degen snabbt blev så jäkla fast...

SKIT OCKSÅ 💩 

 

Fick sätta mig i bilen och åka upp till ICA i byn för att köpa mer saffran och mjölk.

Kommer hem, lite lätt stressad, gör en ny HALV sats,,, 

meeeen, när jag ska hälla i den varma mjölken på jästen i matberedaren, och startar maskineriet, så startar jag den för hårt,,, så ALL jävla vätska fullkomligt exploderar, och färgar halva köket gult😩😫

 
Alltså, jag orkar inte...

Iväg till jävla ICA igen, denna gång för att köpa ännu mer saffran och jäst...

Men tredje gången gillt, fick jag ÄNTLIGEN ihop nåt som såg ut som en bulldeg, 

Men jag vill aldrig mer ens tänka tanken på att baka igen🙈

 

Men innan vi började baka, åkte vi bort till Mariefred, och årets julmarknad i den lilla fina staden...

 
Vi blev dock inte långvariga, för det var så grymt mycket folk, mycket mer än vad det brukar.

Har aldrig förut varit trångt att gå där med hundarna,,, men nu var det knökfullt.
 
Vi gick ett kort varv i ytterkanten,,, köpte lite ölkorv och några lakritsremmar,  men sen åkte vi hem och bakade....
   

Eller, ja,,, Thomas bakade☺️

 

 
Men jag penslade bullarna med ägg,, det klarade jag av iallafall....
  
Och resultatet blev faktiskt bra till slut, och lagom många blev dom också...

 


Dom där ska vi väl lyckas sätta i oss innan nästa jul😅.

 

Så nu har vi myst och pyst med nybakade bullar, pepparkakor, skumtomtar och julmust, samtidigt som vi hejade på dom svenska skidskytteherrarna🇸🇪

Köpte varsin pipgris till hundarna på marknaden,,,

 
Och jäklar va kul dom haft det med dom,,, trots att själva pipet/knorrandet gick sönder efyer typ 2 sek...
 


Innan herrarna drog iväg på skidorna, fick jag ett trevligt samtal från Öland, som verkligen kickade igång sommarlängtan ...

Varje sommar när vi lämnar Öland, så prel bokar vi samma platser inför nästkommande år...

Sen innan campingen öppnar bokningen, så sitter Sonja själv och ringer runt till alla som förbokat, för att kolla att vi fortfarande vill ha platserna..

   
OM VI VILL!
Och det är så mysigt att prata med henne, om ditten och datten och vädret på den vackra ön...

Mest av allt gillar jag att hon, liksom jag, gillar att vara ute i god tid,,, nu ska jag börja planera menyn inför Ölandsveckorna🍖😂

 

Närå,,, Öland ligger en bit bort,,, hoppas hinna leva och njuta av många roligheter innan dess☀️

Men det är lite mysigt att längta!

Ha nu en fin första advent alla 🕯️


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards