Direktlänk till inlägg 29 mars 2015

Hektiskt hundhelg......

Av Ia Weylandt - 29 mars 2015 18:15

För inte allt för länge sedan,, så skrev jag här i bloggen,, att jag Älskade när almanackan fylldes upp med härliga hundaktiviteter...

Jag Älskar fortfarande att ha många planerade hundiga roligheter att se fram emot,,, däremot,,,  så känner jag att det kanske blev liiiite för mycket just denna helg,,


Nu ska ingen tro att vi inte har haft det fantastiskt roligt, nyttigt och trevligt,, för det har vi...

Däremot,, så kan ju dagens ihållande regn gjort så att man nu känner att "aldrig" mer,,,, i fortsättningen håller vi oss till inomhusträning...


Sen har jag också saknat att kunna äta frukost i lugn och ro...

Det är inte det att det varit supertidiga samlingar,,, utan bara det att vi prioriterat att göra andra saker innan,, och därmed gått miste om slapparfrullar...


Men nu inleddes detta lite negativt kan jag tycka,, vilket ju inte alls var meningen,,, så nu blickar vi tillbaka på en supertrevlig helg....


Började ju med att vi under lördagen skulle ha en heldag ute på Värmdö BK...

Jag gick upp tidigt och knallade med hundarna på golfbanan mellan 8-9,,, sen böt jag bara om,, och vi kom fram i god tid till Värmdö klockan 10.00


Där inledde vi med att käka supergod frukost och planera dagen...

 

Ett sökgäng var också på plats,,, men markerna delades upp i bästa samförstånd mellan sökarna,, och vi som ville spåra...

Trevlig Klubb det där!!!!!


Sen gick vi ut våra spår...

Thomas gick sitt eget till Glock,, och jag fick ett utlagt av Gaia/Eliza matten,, samtidigt som jag gick ut ett till Gaia...


Tiden rann iväg,, och vi behövde inte vara sysslolösa särskilt länge innan det var dags att släppa småpojkarna på sina spår...


Först ut var Vallhunden Glock....

Och det blev en ny och nyttig erfarenhet...

 

För det första så var det längre att gå från bilen till spåret än vad Glocken någonsin varit med om tidigare...

Vilket gjorde att han redan där tappade lite fokus...

Sen började spåret på äng,,, för att sen gå in i skog,, och sen avsluta på äng igen....


Direkt när Thomas släppte på,, så såg det superfint ut,,,,,,

 

Men sen blev nog Glockis lite "brydd" över att jag stod kvar bakom...

Vi har ju på senaste tiden kört ganska många "öppna" rapporter på äng,,, så jag tror helt enkelt inte att han förstod vad han skulle göra,,, för han vände sig gång på gång bakåt och tittade på mig,, precis som han gör när han och Thomas går ut från A-B..


Thomas gjorde ingen stor affär av det,, utan hjälpte honom bara framåt dom ca 50 metrarna tills spåret försvann in i skogen, utom synhåll från mig....

Och sen spårade han superfint,,, och kom så stolt, så stolt farandes till mig för att visa upp sin vinst...

 

Fina, Fina GlockiPlockiPinni.....

 


Sen stod jag kvar och såg när Tonedos My Friend Abbot släpptes på sitt spår med full fokus....

 



På tur sedan att släppas på var blott 5 1/2 månader gamla Tonedos By My Side Eliza...

 

Hennes spår såg vi hela tiden,, och det var skoj att se med vilket fint fokus hon löste sitt spår...

Och roliga grejjor hittade hon också i spåret....

 


Dollar's och Gaia's spår behövde längre liggtid,,, så undertiden blev det budföring med småttingarna, Glcok, Abbot och Eliza,,,,

Och alla tre skötte sig sååå bra,,,


Lilla fina Eliza hos mottagare Franzon....

 

Jag är ju inte världens bästa fotograf,,, så det mesta blev lite suddigt,,, men ändå roliga minnen att ha....

 


Sen var det Abbots tur....

 

Fullt fart till mottagaren...

 

Det jag tyckte alla 3 ungdomar skötte så bra,, var att jag stod med kameran som smattrade ganska nära,, och man såg hur dom kollade till på mig,, men ingen gjorde någon som helst tendens till att gå någon annanstans än till mottagaren....


Glocken's tur....  

Full fart,,,,

Han går verkligen för full....

 

Meep Meep,, kan inte låta bli att jämföra honom med Roadrunner....

 

Hinner knappt få stopp på sig själv vid mottagaren...

 

Bästaste belöningen för en liten Sheriff...

 


Sen var det Äntligen SuperHjälten's tur att få komma ut och spåra,,,  

Här står vi och väntar in att vittringen ska komma i Dollarn's näsa....

 

Och när jag ser på honom att han vindat in spåret,, så säger jag "varsegod",, och iväg framåt far han,, och då går det fort...

 

Tvärnit vid spåret,, en snabb analys,, och sen iväg åt rätt håll...

SuperDuktig,, SuperDollar....

 
Och sen var resten av dagen förstörd......

Närå skojja bara,,, men jag vete tusan vad som hände faktiskt....


Av 6+slut utlagda pinnar,,, så hade vi 3+slut med oss hem...

Och jag är ganska övertygad om att det var dom 3 första vi missade....


Alltså han spårade bra!!!

Det enda som hände som var lite annorlunda,, men som jag inte har en aning om ifall det var det som påverkade honom var,, att ganska snabbt efter att vi kommit ut ur rutan,,, så kom vi fram till ett litet berg...

På det lilla berget satt 3 ungdomar och rökte något,, som jag med min tyvärr ganska stora erfarenhet av olagliga preparat,, kände på lukten att det inte var vanliga cigaretter...


En känsla som förstärktes när ungdomarna fick syn på mig och Dollar,,, eller framförallt när dom fick syn på Dollar's spårsele,,, en spårsele som är köpt i Tyskland,, och där det står "POLICE" på sidorna...


För när vi närmade oss,,, så la alla 3 ungdomarna benen på ryggen och sprang åt olika håll.

Och där stod Dollar och jag kvar,,, Dollar mest förvånad,, men när jag sa SPÅR,, så fortsatte han att spåra,, och det kändes iallafall inte som om han fick något tapp eller snurr just där...

Men hur som helst, så tog det väääääldans lång tid tills första pinnen kom,,, men sen plockade han 3 stycken plus slutet i jämn takt,,,


Ett misslyckande kan man tycka,,, men jag var mest glad över att SuperD fick komma ut och göra något,,, för vi var ju trots allt iväg på en mini BC-träff....


Medans Dollar och jag skrämde småbus i Värmdö skogarna,, så släpptes Tonedos Always Alert Gaia på sitt spår som jag lagt ut ca 2 timmar tidigare......

 

Thomas var grymt imponerad av hennes upptag...

Och jag var grymt glad att hon plockade alla pinnar som jag lagt ut...

Inte helt lätt att lägga ut ett spår i marker som man aldrig varit i innan...


Sen blev det en så helt Magiskt god hummersoppa till lunch...

 

Alltså jag hade kunnat äta HUR mycket som helst,, men eftersom jag tycker att lördagsmiddagarna är lite viktiga, och klockan hunnit passera 13,, så ville jag inte trycka i mig allt för mycket...


Efter kaffe och toalettbesök var det dags att kliva på lydnadsplanen...

Började med minstingen Eliza,,, kul å se hur en erfaren BC-ägare på ett mycket mjukt och trevligt sätt,, lekte lite lydnad på planen...

 


Abbot,, är en mycket balanserad hund och lydnaden ser otroligt trevlig och lovande ut...

 


Glockis fick tävlingsmässigt gå in och köra igenom apellprogrammet med kommendering...

 

En hel del kvar att jobba på,, men bäst av allt är att han inte störs av folk, röster och störningar på plan...

 

Apporteringen är än så länge en dröm.....

 

Som i allt han gör,, så går det Väldans fort.....

 

Hoppet också fint,,,

   

Fokuserar mest på uthoppet,, och att försöka få ut honom en bit från hindret....

Fiiiinaste....


Elithunden Gaia äntrar planen,, och jag tycker det ser ut som en dröm...

 

Tydligen enligt mattes egen utsaga lite ringrostiga pga lite träning på sistonde,,,,

Men jag njuter...

Och fick faktiskt efter lördagen en ny härlig Älsklingsbild....

 

15 kg's BC,,, 4 kg's tungapport,,,

Och hon bär den som om det vore en fjäder....

Jag tycker det är Vackert!!!!


Sen släppte vi faktiskt in lite katter bland hermelinerna....

Quilpis Qringla med sin underbara matte....

Vet inte vem Qringla lipar åt,,, men en härlig hund,, med bland den absolut snyggaste inkallning jag någonsin sett...

 


Jag hade först inte tänkt att köra något med Dollar, pga att det skulle bli en hel del lydnad i Södertälje på söndagen,,, men sen kom jag på att vi inte gjort ett riktigt framåtsändande med grupp,, på jag vet inte hur länge,,,

Så därför ändrade jag mig,, och gick in och körde lite fritt följ

 

inkallning och framåtsändande.....

 

Det kändes bra......


Sen blev det eftersnack  och genomgång av dagen,,,,med Den Bästa där han ska vara,,, i Centrum......

 

En lång och mycket trevlig dag började gå mot sitt slut....

Vi var inte hemma förens strax efter fyra,, och det var en trött Glock som vi knappt såg röken av på hela kvällen....

Han var så jäkla skitig,, så Thomas och Glock hoppade tillsammans in i duschen när vi kom hem,, och sen sov han resten av kvällen,,, höll till och med på att missa kvällsmålet...Thomas fick ropa på honom....

 

Gulle!!!!


På söndagen sen,, skulle vi inställa oss på Södertälje BK klockan 10.00

Det är ju inte tidigt egentligen,,, MEN,,, nu var det ju omställninga av klockan vilket på något vis gör det rörigt i huvudet,,, livrädd för att tänka fel,, och komma en timma försent...


Dessutom ville jag ju rasta dom innan,,, dessutom ville vi åka och titta på en hästgård innan,,,

SÅ,, klockan ringde tidigt kan jag säga...


Jag stack bort till Västerängarna och rastade,, medans Thompa fixade allt som skulle med...

(vi hade stolar att sitta i,, men inga regnkläder, ingen frukost) men men....

Man kan inte få allt!!!!


Vi har hittat en gård som vi verkligen verkligen tror på....

Vis av tidigare erfarenheter,,, så kände vi att när vi ändå är i krokarna så kan vi lika gärna åka och titta på gården på håll...

Läget och skogarna runt omkring är ju det viktigaste,, och vi har ju lärt oss att mäklarnas bilder och beskrivningar inte alltid lever upp till dom förväntningar vi har...


Så därför stack vi extra tidigt,, för att ta oss en titt på vår ev framtida dröm...

Och hoppet lever kvar,,,,efter att ha sett stället,, så är det fortfarande en dröm....

Där kan vi verkligen tänka oss att bo...

Nu gäller det att hålla tummarna för att inte priset sticker iväg allt för mycket.,,,, vi har typ bara 1000000 till att skjuta in över utgångspriset....


När vi sen kom till Södertälje BK vid 10-tiden så hade regnet fått sitt fäste över Sörmland...

Ett regn som inte avtog en endaste sekund under hela dagen....


Dollar och jag skulle gå programmet 2 gånger,, och fick startnummer 2 o 9...

Och vad ska man säga om oss då,,, även om det ju inte är vi som ska bedömmas,, utan tävlingsledarna...


Jomen,, jag är nöjd med oss....

Han går ju inte lika bra med mig som med husse,,,,det vet jag...

Fria följet, inkallningen och framåtsändandet tycker jag han gjorde super båda vändorna...

Kanske framförallt andra gången för då drog jag på honom som faaan,, fick ljud,, men det gör ju inget,, så länge han har kul...


Hade krypet varit på riktigt så hade vi nollat det båda gångerna...

Nackdelen med att vi inte tränat momentet...

Första vändan när jag sa "ligg" så började han skalla,,, så kan det gå....

Andra vändan låg han så långt fram,, och reste sig därför i vänstersvängen när jag försökte svänga honom med en liten kick med foten typ i hans höft....


Men hur blöta och frusna vi nu än var,, så känner jag sån stor respekt för alla dessa fantastiska entusiastiska människor som står där timme ut och timme in...
Värst var det ju naturligtvis för domarna som inte kom undan för en sekund...


Vi förare,,, blivande tävlingsledare och publik,,, kunde ju gå in i klubbstugan emellan ,, värma oss vid brasan,, och käka goda mackor...


Ja,, så blöta ändå in i underbrallorna var vi,,, men trots allt en mycket trevlig dag,,, där man som alltid har träffat härligt trevliga människor,,, med samma roliga intresse som en själv...


Blev inte mycket fotat från dagen.,,,,, tror ingen kamera eller telefon hade överlevt regnet som föll under hela dagen...

Däremot så fotade jag mina byxor och skor,,,,

Ger kanske en hint om hur det såg ut på planen denna mycket blöta dag...

 


Men kontrasternas kontrast finns i våra liv....


Snabbt hem,, in i duschen,,  hårfix, sminkfix, klädfix,,

och sen iväg på 60-års kalas...

Nu var det öppet hus,,, vilket ju är lite mer lättsamt...


Men ändå,,, min härliga sambo Thomas,, trodde inte jag ville duscha innan,, utan bara byta ut mina blöta kläder....

Jag säger bara ,,,,,#killar"""""


Nä,, jag tog en dusch,, men var nog ändå klar på 20 minuter,,,

Så nu är vi hemma igen,, efter god italiensk buffe,,, och hurra rop för 60-åringen....


Och det känns nu som om det är första gången på hela helgen som jag sätter mig ner....

Så skönt....


Nu väntar en kortvecka,, den bästa av dom alla på våren,,,

Jag menar,, vem får ångest av 3 1/2 arbetsdag,,,

Sen blir det Tärnsjö,, och förhoppningsvis om vädret tillåter,, så följer Hobbe med hem efter påsk.....


Ha en sån SuperTrevlig vecka,, och Glad Påsk,,, har förhoppningar om att skriva innan vi far,, men vem vet....


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards