Direktlänk till inlägg 2 november 2015

Vallande Vallhunden Glock

Av Ia Weylandt - 2 november 2015 20:15

 

Så kom och gick den då,,, den efterlängtade Allhelgona helgen,, som vi planerat och längtat efter så länge....

Äntligen skulle vi låta den lille Sheriffen få träffa får för första gången,, samtidigt som vi såg fram emot en härlig helg i trevliga hundvänners sällskap....


De övriga i gänget stack ner redan på torsdagsförmiddagen,, men eftersom Jesper fyllde 20 den dagen,, så ville vi fira honom på kvällen,, men som tur var så var det ju halvdag på fredagen,,, så vi kom iväg från Huddinge vid 13.30 tiden,, och var framme på Vadstena BK strax innan 17,, då det var en hel del trafik på vägen ner...


Bilden är tagen på lördagsmorgonen,, då det var becksvart när vi kom ner.....  


När vi väl kom fram,, så rastade jag hundarna och Thomas installerade Hobbe,,, och sen gick vi in i klubbstugan för mys och gemensam middag...

Fru Gaia/Elisa hade gjort sin supergoda kräftsoppa,, som är så god så man vill aldrig bli mätt...

Thompa försökte dra ut på det hela genom att försöka äta den med sked....

 

Det gick sådär....


Sen satt vi och surrade en stund,,  och fick gosa med den underbara lilla valpen "myggan" 9,5 vecka,,,, blir man sugen eller???

 

men det blev inte speciellt sent,, utan vi kröp ner i Hobbes sköna säng,, och somnade sött...


Och sen har vi ägnat oss åt vallning i dagarna 2,,, och dagarna har sett väldigt lika ut...

Det kommer att bli mycket bilder,,, inte nödvändigtvis i någon speciell ordning,,, utan bara lite hur som haver...


Skönt nog så har vi inte samlats sådär rysligt tidigt på mornarna,, vilket jag tycker är skönt för då har vi hunnit aktiverat Dollar med både spår och lydnad innan vilket är skönt för mitt ständiga dåliga samvete...

 


Vaknade ju som vanligt tidigt varje morgon,,, och tog en vacker promenad längs med dom östgötska slätterna,,,,

 

Väldigt vackert,, men väldigt blåsigt,,,

 

Sen la jag ut ett spår till Dollar på fälten runt klubbstugan,,, inte mycket till skog i Vadstena inte...

Men det är roligt att spåra äng ibland också...

Sen kröp vi in i Hobbe igen,, hann ligga å läsa en stund,, käka frukost,, och sen gå ut och ta spåret...


Och han spårade så fint Älskade SuperDollar!!!

     

Det vackraste jag vet!!!!!

 


GlockeBlockeBus körde lite lätt lydnad med husse undertiden...

Bara lite linförighet,,, ville ju inte trötta ut honom innan han skulle möta fåren...

 


Och sen bar det iväg bort till fårhagen i Motala....

Och alltså,, fasiken vilken Magi det är,,, detta med vallning...

Jag blev alldeles matt,, men också vansinnigt frustrerad,,,


Jag vill ju kunna allt,, och veta allt,,, och jag har fasiken varken tid eller tålamod att lära mig,,, jag vill kunna NU!!!!!


Jag har ju varit och kollat på en del vallhundsprov och tävlingar,, jag har tittat på otaliga Youtube-klipp,,,   och det har varit otroligt faschinerande,,, men att som i helgen fått se hundarna jobba live i "skarpt läge",,,

Alltså det är så magiskt,,, så jag får rysprickar bara jag tänker på det....


Fina Fina Tonedo's hunden Vic fick i uppdrag att hämta fårflocken som befann sig någonstans i den stora fina fårhagen,,, och känslan när han kommer med hela högen i kontroll framför sig,, den är oslagbar,,,, och jag skulle önska av hela mitt hjärta att det var den lille Glocken som sprang därbak....

     


Men det såg väl inte riktigt likadant ut när det var Glock's och de andra nybörjarhundarnas tur att ta sig an en något mindre fårskock....

 

Underbart mysiga trevliga får,, som verkligen haft en ängels tålamod hela helgen...


8 pass totalt blev det för Sheriffen under helgen,,, dom fyra första på lördagen,,, och det är det som är såååå stört,,, jag kan inte säga om det var bra eller dåligt,,,, för jag kan inget och vet inget,, och vet ju därför inte vad man ska förvänta sig...

 


Vad jag däremot kunde se,, var att det skedde en förbättring efter varje gång Glock fick komma in i fårfållan....

 

Sen var det ju väldigt korta pass,, och man märkte direkt när han började ta slut i huvudet,,,

Då åkte svansen rakt upp,,, och det övergick mer i  jakt än i vallning....

 


Till lunch har vi grillat korv,,, som smakat smaskens,,,

 

Och sen har det varit full fart i fårhagen igen....

Så otroligt vackra färger,,, bara det ger en härlig njutningskänsla i hela kroppen...

 


Tror Gaia försöker tala om för matte att det är dags att gå in till fåren nu.... 

 

Vet inte vad Dollar tyckte om att vara "Herdehund" för en dag,,, men det var skönt att han kunde ligga med ute i hagen,, och inte behövde tillbringa hela dagarna i bilen....

 

Och lite fick han pussa på fåren också...

 


Nåväl,, efter en hel dag ute, med massor av nya intryck för både oss och hundarna,, så var det ganska skönt att komma tillbaka till Hobbe och bara "va" en liten stund...

Hundarna fick varsitt tuggben,, och Thompa och jag slappade i varsinn soffa framför TV:n...


Vid 18-tiden var det dags för mig att bege mig in i klubbstugan och förbereda för kvällens middag...

Det blev hackande, skärande och förberedande för en tacosbuffé,, samtidigt som jag hann umgås lite med härliga människor...

 


Middagen sen,,,, smakade smasken,,,

Vi åt, och vi åt, och vi åt,,, samtidigt som vi hade det så jädrans mysigt....

Älskade varje sekund...

 


Får det lov att vara något från baren???

Underbara Elisa agerade bartender,,,,,

Ljuvlig!!!!

 


Det blev lite för sent,,, jag drack lite för mycket vin,,, och jag var liiiite trött på söndagsmorgonen,, men det var det tamejtusan värt,,, och tröttheten gick över fort efter min morgonprommis,,,

Sheriffen som man märker gillar att ha koll på läget från högre höjder,, drog upp och ställde sig högst upp på A-hindret för att spana ut över området....

 

Sen höllt ju jag på att skita på mig,, när han bara gör ett jätteskutt framåt och kastar sig ut....

Usch,, sånt gillar jag inte,,,, ser carpuslederna slå knut på sig själv....


Men även denna ljuvliga söndagsmorgon,, blev det spår och lydnad för Dollar...

 

Idag blåste det utav bara tusan,,, så det blev lite snurr innan han riktigt fick fäste i spåret,,, men han kämpade på bra,, och löste det....

 

Återigen,,,, Det Vackraste jag Vet!!!!

 


Sen gjorde vi en platsliggning med skott,, där trygga rutinerade Dollar agerar ankare till ungtupparna...

 

Första gången Thomas gick och gömde sig,,, och jag tror fasiken inte ens Glock reagerade på att han försvann,, han går in i en bubbla när det kommer till platsliggning........


Dollar fick köra lite lydelse med husse,, och det är nog bland det roligaste som finns...

   


Och sen bar det iväg bort till fårhagen igen....

Fyra pass blev det även denna mysiga dag....

 

Och som sagt,,, kan för lite för att veta om det gått bra eller dåligt,,, men kul och trevligt har vi haft iallafall,, och Thompa är nöjd,, så då är jag nöjd....

 


Avslutade sen med fika och eftersnack innan det var dags att hänga på Hobbe och bege oss hem mot Stockholm igen...

  


En Mycket trevlig och alldeles för kort helg gick mot sitt slut,,,,

OJ, som jag har njutit av varje sekund...


SuperTACK kennel mamma Tonedo's för ditt Enorma engagemang,,, Stora kunskap och Vänligheten att ta dig an oss utbölingar....

Jag önskar jag vore som du!!!!


Nu sticker jag till Tyskland ett par dagar,,,,, har den Stora förmånen att få gå och se toppmatchen mellan Bayern Munchen v/s  VfB Stuttgart på den stora Allianz Arena,,, en arena som utsålt tar 80.000 besökare,,, och det är utsålt...

Mäktigt ska det bli....

Sticker på onsdag,, kommer hem på söndag,,, så nu blir det inte så mycket skrivet på en vecka....


Thompa tar hand om hundarna,,, hoppas han utnyttjar tiden väl till spår, lydnad och promenader....


Tills vi skrivs igen,,,

Lev väl,,, och Ta hand om varandra....!!!!








 
 
Ingen bild

Lenazeiq

2 november 2015 21:10

Tack själva för härliga dagar. Ha en skön resa. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards