Alla inlägg den 6 december 2015

Av Ia Weylandt - 6 december 2015 17:00

På fredagskvällen fick jag ju Äntligen min efterlängtade Irish Coffie,, som jag längtat efter hela hösten,, men alltid hunnit somna innan jag hunnit göra den....

Men nu började jag ju fredagskvällen med den,,, och kaffet hade precis den effekt som jag hade hoppats,, vilket gjorde att jag klarade av att hålla mig vaken hela Idolfinalen...


Nu var det ju egentligen inte själva Idolprogrammet jag ville se,,, har inte sett ett enda avsnitt tidigare, och hade ingen uppfattning om vem jag skulle hejja på..

Utan anledningen att jag ville se, var för att jag visste att min stora idol Tommy Körberg skulle dyka upp...

Tycker han är Magisk!!!!

Jag har en kund i huset där han bor,,, så på senare åt har jag stött på honom lite titt som tätt,, första gången var i okt-09, då jag tiggde till mig en autograf, som fortfarande sitter uppe på kylskåpet....

 


Att jag var uppe så länge på fredagskvällen gjorde så att jag sov som en stock fram till strax före åtta, då Dollar faktiskt vänligt men bestämt påpekade att det var dags att kliva upp...

Glock är mer morgontrött, och sover så länge vi sover.....


Stack iväg till golfbanan och gick en dryg timmas härlig prommis,,, hem käka frulle,, och fixade 5:e luckan i bruksträningsjulkalendern...

Dagens uppgift var att göra lite olika hundgodis inför söndagens utmaning...


 

Det blev fläskpannkaka från Thomas torsdagsmiddag,,, älgfärsbullar från frysen,, och torkat rådjurshjärta...

Mumsigt!!!


Denna komposition blev också dagens rapportgodis....

För när Thompa kom hem från skjutbanan,,, käkade han bara en snabb frulle,, och sen drog vi ut i rapportskogen...

 

Vi hade bestämt oss för att träna själva den här helgen,, och bara göra återskick, för att få honom att bli säkrare iväg från husse....

Och det blev en mycket bra träning,, då första skicket mycket riktigt strulade,,, och han hade lite svårt att komma iväg...

Men denna gång fanns det ingen Abbot att ta rygg på,, utan nu var han tvungen att lösa det själv,,,, vilket han också gjorde efter att Thompa "marschat" på honom igen....

Jättebra....

Och än bättre att resterande fyra återskick gick super,, och han gick iväg och kom in i en rasandes fart...

Det är nog såhär vi får köra ett tag nu...

 

FinFin sträcka,, och eftersom det regnade lite lätt,, så var vi ensamna i skogen....


Efteråt gick vi en lång härlig promenad på den närliggande golfbanan...

 


Jäklars som dom skuttar och far,,, stundtals är man rädd att dom ska bryta benen på det sliriga underlaget....

 


Åsså lägger dom sig och hämtar andan en stund,,,,

 

För att sen dra iväg i full fart igen...

Underbart att se....


Det hann börja mörkna innan vi var hemma,,, och då stod det lussebullsbak på schemat...

Thomas är den som sätter degen,,,,

 


Han är också den som kavlar ut den, och smetar ut en blandning av mandelmassa och smör....

 

Han är också den som rullar ihopa den, och skär och formar till vackra saffransbullar...

Mitt jobb är att serva med glögg,, och diska upp vartefter...

Ett bra teamwork....

 

Dollars jobb är att fånga upp eventuella smulor som råkar trilla ner....

Glocks jobb är att sova och passa dojjan undertiden....

 


Mumsligt vackra goda skapelser som tillslut ligger redo för att imundigas...

 

Eller vackra vetetusan,,, men iår lyckades vi klara oss utan att bränna dom i botten...

Dom blev otroligt saftiga,,, men kanske liiiite för söta...

Men ner slank ett par stycken,,, innan det var hög tid för mig att ställa mig å skala räkor inför lördagens middag...

 

Första och sista gången jag köpte i lösvikt på Willys,,,  dom smakade bra,, men var jäkligt jobbiga och skala för det var så mycket spröt och skräp med...

Ogillar sånt....

Men min löjromstoast smakade Himmelskt...

 


Tack vare att jag även denna kväll började med att dricka en Irish,,, så lyckades jag för första gången se ett helt avsnitt av Så Mycket Bättre...

Vet inte om jag tycker det var så speciellt sevärt...????


Söndag morgon,, och jag kliver upp redan strax efter fyra och förflyttar mig till läshörnan i gästrummet....

Måste trots att jag inte tror det själv ha slumrat till en minut,, för jag vaknar till med ett ryck och känner mig jäkligt iaktagen....


Shit,, höll på att skita på mig,,  och blev klarvaken på studs...

 


Då var klockan halv åtta,, och hundarna tyckte nog det var dags för lite action...

Så husse tog dom med sig och stack till golfbanan,, och jag packade och förberedde för en spårdag i Trosa....


Hade bestämt träff med Bäztorna kl 10.00 på ett braigt spårställe i dom vackra sörmländska skogarna...

Men när jag nästan är framme,, så ringer Fru Bäzta, som redan är på plats,, och säger att träden trillar som käglor rakt framför ögonen på henne...

 


Attans Alltså,,,

Om jag får ett träd i huvudet så får jag skylla mig själv,,, men jag hade ingen som helst lust att utsätta min stackars oskyldiga älskade Dollar för den risken...

Så därför bestämde vi oss för att istället spåra på fält denna blåsiga söndag...

Bra beslut,,, på vägen ut till fälten så rasade ett jakttorn nästan rakt över min bil...

 

Tur det inte satt en jägare i det....


Vi gick ut varsitt spår på dom stora fälten,,, både Dollars och Bäztas blev över 800 meter vardera,,, och sen fick vi Äntligen sätta oss ner och fika och snacka skit...

 

Dagens Huvuduppgift liksom!!!

Vi hittade lä bakom ett par höbalar,,, och satt där i godan ro i närmare 2 timmar,, och sen var det hög tid att släppa på.....


Den lilla,, men mycket naggande goda Barvatorp's Bäzta var först ut...

 

Och det var fanimej inte lätt idag den den kraftiga blåsten...

 

Men maken till arbetsmyra....

Så ung,,, men så målmedveten...

Jäklars som hon fick jobba,,,, men inte den minsta tendens till att ge upp,, trots att det stundtals blåste så hårt, så jag trodde den lilla myran skulle flyga till havs...

Lugnt och metodiskt jobbade hon sig fram till slutet....

 

Dutti liten B.....


Jag var nästan lite nervös när det var dags å släppa på Dollar,,, vet ju att han ibland kan ha lite svårt att få fäste på fält,,, men denna blåsiga dag var han klockren...

 

En sån jäkla njutning å gå bakom honom en dag som denna,,, då han bara borrar ner nosen och blir toknogrann, och därmed sänks tempot rejält...

 

Älskade Underbara Mest Älskade SuperDollar!!!!


Efter lite eftersnack skildes mina och Bäztornas vägar åt för den här gången...

Jag åkte till golfbanan och mötte upp Thomas och Glock,, som haft egen tid idag...

Bad honom fota,, men han glömde...


Dom var iallafall på Gålö och spårade,, vilket hade gått super,,,

Spårupptag,,, 4+slut,, och Thompa var skitnöjd...

Sen hade dom åkt till SSBK och kört lydnad,, vilken Thompa var helt lyrisk över efteråt...

Duktiga, Duktiga KronPrinsGuldGlock...


Vi gick en mysig, men blåsig prommis på golfen,, och sen åkte vi hem och slutförde lucka nr 6 i BruksTräningsjulkalendern's utmaning...


Dagens uppgift var att träna valfritt bruksmoment 5min x 5 ggr med minst 60 minuters mellanrum...

Något vi gjort lite nu och då under hela dagen...


Thomas och Glock valde krypet,,,

 

Perfekt,, eftersom det behövs tränas på,, och är lätt att genomföra inomhus...

Han gör det så bra,, den lille Sheriffen...

 


SuperDollar behöver ju inte träna på något specifikt moment,, han är Perfekt i allt,,, (skojja),,, men bara för sakens skull, så valde jag stegförflyttningar och vändningar på stället...

 

Mest egentligen för att det var lätta moment att utföra hemma i hallen...

 

Hundarna blir taggade som fasiken av dessa små stunder av träning hemma....

Kanske ändå ska satsa på att inreda vinden som träningshall,,, för det verkar ju som vi ska bo kvar här trots allt....


Nu är det söndag kväll den andra advent 2015....

 

Ljus nr 2 brinner så vackert i sin stake,,, dom ser tamejtusan rosa ut,,, men dom är faktiskt röda....

Köttfärssåsen puttrar så läckert i sin gryta,, och ur radion strömmar julmusiken vackert...

Utanför fönstrerna blåser det utav bara tusan,, så jag är mer än nöjd med att få spendera denna söndagskväll inomhus....

2 arbetsveckor kvar,, sen vankas jullov.......


Måste säga att jag ändå mår ganska så bra just nu....

Ha en Fantastiskt bra vecka alla glada,,, snart kommer en ny helg.....



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards