Alla inlägg den 25 december 2015

Av Ia Weylandt - 25 december 2015 19:30

Jag är en Golfboll,,, vilt studsande mellan himmel och helvete,,,

Och då Sankte Per Inte lär ha varit Golfspelare,,,

bedömmer jag mina chanser hos honom som avsevärt minimala!!!!!


Ja,, för så är den då så gott som över...

Årets stora Ångesthelg!!!!

Det har i år varit en helg med Extra Allt,,,

Glädje, Sorg, Skratt, Tårar, Tro, Hopp, Kärlek men framförallt en Enormt Stor Besvikelse!!!

Och jag har väl Äntligen fattat ett livsavgörande beslut....

Kan bara hålla tummarna för att jag även efter helveteshelgen orkar stå fast och stå upp för mitt beslut...

Men det kommer Faaaaaanimej inte bli lätt....

Äta eller Ätas!!!!!


Men skit i det nu,,, det ska inte dryftas här i bloggen,,,

Nä,, för här är framrutan större än backspeglarna,,, så därför blickar vi framåt,, och fokuserar på det som är bra!!!!


Och det är faktiskt mycket som varit bra under helgen...

Tycker ju alltid att dagarna innan jul är som mysigast...

Jag var ledig och hann handla, städa och fixa allt i lugn och ro,,, och dessutom gå härliga långa promenader med lyckliga hundar...

 

Och det har ju gjort så att vi kunnat ägna kvällarna till pyssel i köket...


På måndagkvällen gjorde vi julgodis...

När vi tränade i rapport Luciahelgen,, så hade Fru Quick, gjort Mozartkulor,, som Thomas totalt snöade in på som något av det godaste han någonsin ätit...

Därför ville han att vi skulle göra egna sådana till jul....


Jag kollade recept,, och tyckte det lät superkrångligt,, men köpte hem alla ingredienser,, och skred till verket...

Och visst var det pilligt, och plåttrigt,, och tog Jävligt lång tid,,, men resultatet var Magiskt...


Först rullar man kulor av nougat,, vilket är skitkladdigt, och ger träningsverk i händerna...

 

Sen skär man tunna skivor av mandelmassa och plattar ut det så mycket man förmår,,,

För att sen rulla in nougatkulan och rulla lite till, vilket genererade i ännu mera träningsverk i rullmuskelaturen...

Översta raden är nougat inlindad i mandelmassa....

 

Sen smälter man mörkchoklad, låter den svalna ,, och rullar sen runt kulorna i den....

Endast några få i taget....

Ett evighetsjobb kan man tycka....

 

Och sen upp på bakplåtspapper och in i kylen för att stelna...

 

Som sagt,, jävligt pilligt och tidskrävande,, men HUR jäkla gott som helst,, och även dom som vanligtvis inte gillar mandelmassa, som vi låtit smaka,, har varit lyriska efteråt...


Så även jag,, även fast jag föredrar dom Underbara, och Mycket lättlagade Rocky Roadsen som jag gör varje år...

Det tar typ 10 minuter,, och är nog ändå liiiiiiiite godare än Mozartkulorna...


Blanda minimarzmellows och olika nötter lite huller om buller...

 

Smält mörk choklad och dumlekolor i ett vattenbad...

 

Blanda ihop, lägg på bakplåtspapper,,, låt stelna,,,

Och Voila!!!!!

 

Skär upp i mindre bitar,, och jag LOVAR,,, det går inte att bara ta En.....


Tisdagskvällen då, var det dags för köttbullerullning...


Kan inte begripa att vi även detta år råkade göra alldeles för mycket olika mat....

Minns SÅ väl att jag förra året,, och året innan,, och även året dessförinnan,, sa till mig själv och alla som var i närheten,,,,,

-att nästa år,,, då minsann,, då blir det bara skinkmacka...


Men vartenda jäklans år,, så spårar det ändå ur,, och här står vi nu dagarna efter med rester upp till knäna...

S*U*C*K


Men för att se det positivt,,, så har vi supermys på köttbullerullningskvällen...

Thompa rullar,, jag steker,, Dollar väntar på spill....

 


Och sen på onsdagen så var det Äntligen dags...

Dags för oss att få krama om Världens Bästa Jonna och Sebbe...


Åhhh,, det var en sån speciell och häftig känsla att gå hemma och vänta på att dom skulle komma tuffandes in på uppfarten....

Nytagna körkort, och egen bil,,, det är liksom första gången jag inte behöver hämta dom från bussen på centralstationen...


Hundarna var ute, ,så det gick ju liksomom inte att missa när dom kom,,, och det var en sån vacker syn att se sin dotter och hennes underbara sambo komma körandes...

Så Vuxet på något vis!!!!

Vilket också får mig att inse att dom faktiskt ÄR vuxna nu....

Och oerhört Älskade!!!!


Onsdagskvällen, dagen före dopparedagen var vår Lilla Julafton,,, men på både Ungdomarnas och min egen begäran,, så ville vi inte käka julmat,,,

så istället serverades älsklingspastan med kyckling, svamp, bacon och pinjenötter....

SuperGott i SuperTrevligt sällskap....!!!!!

 


Maten smakade smaskens,, och sen ägnade vi resten av kvällen åt att spela spel och käka godis...

Så Jäkla Mys,,, och så Jäkla bra spel....

En nyutgåva av TP...

Jag var Orange,, och tog kommandot direkt,,, Tokgillar....

 

När mina tårtbitar va fyllda,, behövde jag en femma för att gå i mål....

Och kollar tärningen......

 

Jag ÄLSKAR att Vinna,,, och jag ÄLSKAR att Umgås med dom jag Älskar Mer än Mest!!!

Tack Älskade ungar för en SuperMagisk kväll,,,den kommer jag leva på länge!!!!


På julaftonsmorgonen tassade jag upp tidigt,,, stack till golfbanan och gick en närmare 2 timmar lång prommis med skuttande glada hundar...

Sååå Jäkla mysigt!!!

Tyvärr började Thomas känna sig lite vissen tidigare i veckan,, och på självaste julaftonsmorgonen vaknade han med feber och frossa...


Hemma vid 10-tiden åt vi en riktigt julig frulle med tomtegröt, skinkmacka och hela kittet...


Och sen bara slappade vi hela dagen tillsammans med våra Underbara ungdomar..

Thomas stack,, trots feber och snor iväg på ytterligare en prommis på 2 timmar,, och kom hem lagom till Kalle Anka och hans Vänner intog vårTV...

Då hade jag dukat upp med varm glögg, lussebullar, pepparkakor och julgodis,, och vi kollade alla Kalle,, även fast jag tror att vi bara gör det bara för att....

Det hör liksom till,, men ingen tycker det är speciellt kul......


Direkt när Benjamin Syrsa sjungit slutfrasen drog vi igång med julklappsutdelningen...

Hade Bestämt iår,, att INTE byta julklappar,,, vi är för stora för det....
Men va tusan,, som mamma/styvfar,,, måste man väl ändå få vara den som ruckar liiite på gränserna i vissa lägen????

 


Jonna och Sebbe hade förresten också gjort det, ruckat på reglerna alltså,,

för förutom supermysiga Irish Coffie glas,, fick vi även den obligatoriska årskalendern med bilder på våra älskade hundar...

 

Återigen,,,, Älskade (olydiga) Ungar....

We Love You!!!!!   


När klapparna var öppnade var det hög tid attsätta oss till bords och äta av skinkmackan,, som enligt förhandstipset,, skulle vara det ENDA som skulle serveras på vårt julbord...

Men det blev Typ liiiiite mer än så...

  

Olika korvar, ostar,, skinka, lax, köttbullar, janson, revben, och hjortfiol trängdes på vårt bord....

Det enda vi liksom valt bort var sillen och potatisen,,, mest för att vi känt att man blir så förbannat mätt på det...

Men det kan jag meddela, att det blev man även utan sill....

Proppmätt,,,,

Typ matkoma....


Gott och nytt för iår,, och säkert en ny tradition,, var att Thompa lämnat in en DovHjortBen för rökning,,,,

Och Shit,, om det smakade gott...

 

Uttrycket i Sebbes ögon när han smakade var en magic moment!!!!

Så Magiskt,, så han och Jonna fick med sig det andra benet hem till Jönköping...


Hoppas verkligen dom bjöd svärmor & co på det ,,, på deras julafton den 25:e....

Det var svärmor verkligen värd efter att ha ställt upp som kattvakt, och därmed gav mig möjligheten att få träffa mina skatter under julhelgen....


När vi alla var proppmätta, och magarna stod i sjuhundraelva hörn,, var det hög tid för Jonna och Sebbe att bege sig till Örnboet för firande med Jonnas pappa och hans stora släkt...

Fantastiska jular har jag själv firat där,,, riktiga Fanny och Alexander jular,, med massor av folk,,,

tror vi den jul vi var som minst folk, var vi 25 pers,,, annars har det nog varit upp emot 40-50 stycken,,,

massor med barn med tindrande ögon,, precis så som man vill att julen ska va...


Men när Jonna och Sebbe stack,, så blev vi själva,, Thompa och jag,,,,

Och det hade jag faktiskt sett lite fram emot...

Och inte haft något som helst emot innan......


Det tråkiga var bara att Thompa åkt på en riktig jävla förkylning,,, så jag förstår att han slocknade i samma ögonblick som J&S stängde ytterdörren...

Jag tackar Enormt för hans ansträngning under hela långa dagen,,,  för han var verkligen vissen...


Men för mig själv då,, som var så jädrans deppig och nere,, blev det tokjobbigt att sitta i ensamhet hela julaftonskvällen...

Många tankar som snurrade...


Tur då man har sina "tokhundar" som förgyller ens tillvaro....

Dollar och Glock fick 2 paket var,,,, ett var med varsin leksak,, och ett var, med varsitt ben...


Benen ratades direkt,, däremot,, var leksakerna en källa till glädje hela kvällen lång...

Fast jag nog råkat slå in fel...

Glock fick en pipande gris,, och Dollar fick ett pipande ben...


Bara det att Dollar direkt snöade in på Glockens gris,, och tog ifrån honom den direkt...

Såklart Dollarn vill ha sin egen gris,, Glock har ju haft så många...

 

Den Godmodige Sheriffen är ju liksom Aldrig Bang på något...

Vill Brollan ha grisen,, tar väl den lille Sheriffen det som blir över...

 

Det finns liksom inga som helst ledsamheter som vilar på den lille glada killens axlar...

Han bjuder upp till dans med det som finns....

Och är såååå sööööööt så man bara dör söthetsdöden.....

  

SuperDollar blev TokKär i den lilla grisen,, och släppte honom inte ur sikte på hela kvällen...

Inte lätt dock för dom båda att få plats i Glock's lilla Biabedd,,,

Men SuperD,, prioriterade och gav grisen plats...

 


Men efter ett par timmar,,, när dom båda var trötta,, så fanns det både Hjärterum och Stjärterum...

 


Glorkson sket faktiskt i sin juleklapp långt tidigare,, och goade in sig hos husse i soffan istället...

 


Jonna och Sebbe hörde av sig strax före 22,, och egentligen var tanken att dom skulle komma hem och sova hos oss, för att sedan vid 6-tiden på juldagsmorgonen starta färden tillbaka till Jönköping för firande  med Sebbes Underbara släkt...


Men plötsligt hade Ungdomarna kommit på andra tankar...

Dom kände där kl 22 på julaftonen,, att dom var så pigga och glada,, så det skulle vara lättare för dom att köra ner till Jönköping under natten,, och på så vis få sova ut på juldagsmorgonen...

Så dom skulle bara komma förbi i Huddinge,, plocka ihop sina saker,, och sen fortsätta vidare söderut....


Alltså,, jag förstod deras tänk till punkt och pricka,,, men inte så kul att som mamma och svärmor, släppa iväg sina 2 mest älskade personer i världen,,, med nytagna körkort,  och ny bil,,, i över 30 mil utefter för E4:an en julaftonsnatt i december 2015....


Shit som tårarna rullade utefter mina kinder när jag såg den lilla blå bilen med Jonna och Sebbe backa båkåt ner från vår uppfart,,,

Med tunga steg och tårarna rinnandes utefter mina kinder gick jag tillbaka in till Thompa och hundarna igen..


-Har du också blivit förkyld, frågade Thompa sömndrucket....????

-Nej,, jag mår Skitdåligt,,, svarade jag...

-Jaha,, svarade Thompa,, vände sig om och somnade om,,, och jag måste nog ha känt mig som den absolut ensamnaste männsikan i världen...

Men får väl skylla på att han var förkyld....


Jag sov inte mycket den natten...

Slumrade väl till lite då och då med telefonen i handen i väntan på att Jonna skulle meddela att dom var hemma i Jönköping igen...


Strax före 01.30 kom SMS'et Äntligen som bekräftade att dom kommit hem välbehållna...

Äntligen kunde jag andas ut för en stund,,, men vaknade igen vid 6-tiden med panikångesten från helvetet...


Den som aldrig lidigt av panikångest kan nog Aldrig någonsin föreställa sig hur det känns...

Tror faktiskt inte Thomas själv råkat ut för det,,, däremot har han sett mig i den situationen,,,,, X antal gånger, och jag har ju tack och lov,, ganska så bra piller som hjälp emot det,,, piller som Thomas vet när det är dags att sätta in...


Ja det var vår Julhelg det!!!!


Vi är Otroligt glada och Tacksamma över Världens Bästa Barbro som gjorde det möjligt för J&S att komma upp ett par dagar över jul...

Vet inte vad jag skulle gjort utan Er......


Älskar Er till Månen och Tillbaka,,,, 100 miljoner gånger om....









Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards