Alla inlägg den 16 december 2016

Av Ia Weylandt - 16 december 2016 19:45

 

Egentligen borde jag inte skriva något inlägg denna veckan...

För skulle jag skriva om veckan som gått,, så skulle jag mest bara låta sur och bitter över skitvädret vi har...

Ena dagen plusgrader, dagen efter minusgrader,,, pluss, minus, minus,, pluss, sol, snö, regn, snö, sol,,,,

Alltså jag blir ju scirtzofren!!!!

Vet inte hur jag ska klä mig,,, och underlaget är verkligen det sämsta tänkbara, med ishalka och hård vass snö...


NÄ,,, sitta här och känna mig sur, har jag absolut ingen lust med denna härliga fredagskväll..

Så därför bestämde jag mig istället för att ta mig med på en liten resa tillbaka på året som gått...

Och vilket år Sen,,,

HEEEEEELT FANTASTISKT!!!


JANUARI

Tittar jag tillbaka på dom flesta bilderna från 2016 års första månad, så präglas dom flesta av barmark, vilket gjorde att vi fick till ganska många och bra träningar, både i rapport och lydnad..

 

Men jag fick några riktigt härliga vinterdagar uppe i Åre, där det bjöds på alla möjliga roliga vinterakråtiviteter...

 


FEBRUARI

Årets andra månad blev verkligen firandets månad...

OJ vad mycket som firades..


Den 9/2 fyllde vår Älskade KronPrinsGuldGlock 2 år, och det firades givetvis med pompa och ståt tillsammans med bästa brorsan Dollar..

Mumsigt värre, med baconlindad falukorv, toppat med torkat renhjärta...

 


Alla ❤️-ans dagen, är något av årets viktigaste dagar om ni frågar mig..

Så givetvis firades den...

Tyvärr var vi inte tillräckligt snabba att ta ifrån Dollar hjärtat,, så han hann punktera det lite😊 inna det var dags för Glock att visa upp sig...

 

Något annat som var värt att firas var att Glock placerade sig högt i många kategorier som Årets hund på Stockholm Södra BK.

1:a Årets Rapporthund🏆

2:a Årets Spårhund🏆

3:a Årets Brukshund🏆

 

Älskade KronPrins👑


Vi firade också att SSBK fyllde 50 år som Brukshundklubb, en trevlig fest som hölls på Ågesta Golfklubb.

Även så fyllde en mycket god vän 50 år,, och det firades med en hejdundrandes trevlig tillställning på Enskede värdshus..

Jösses,,, Thomas och jag som aldrig går på galej,,, nu kom allt på en och samma gång..


Tur då att jag fick en rekreationsresa till mina mest Älskade Jonna och Sebbe i Jönköping.

 


En hel härlig helg spenderade jag där, med god mat, sköna promenader, bra shopping och Massor med Mys💕

Fick också lära känna mitt lurviga "barnbarn" Fluffy...

Söt lite sak💙

 

Under februari drog vi också igång inomhusträningen.

En kväll i veckan mösade vi tillsammans med Abbotarna och slipade på formen inför vårsäsongen 2016.

 


MARS

Mars månad präglades verkligen bara av en massa bra träningar i olika konstellationer.

Påsken firades med rapport, spår, lydnad och en trevlig påskmiddag hemma hos Abbotarna.

 


APRIL

Under en helg i april upplevde jag nog, något av det knasigaste jag upplevt..

Hur i helsike tänkte vi egentligen???


Det började med att jag anmälde Dollar och mig till en lydnadsklass1 tävling i Väsby en fredagskväll...

Varför damma av en sedan nästa 2 år pensionär, kan man ju undra???

Jo,, för att jag fick höra att på Väsby BK, fick alla som tog 1:pris en rosett..


Stackars Dollar som vi sedan han pensionerades från tävling hösten 2014, och som vi sedan dess lekt en massa lydnad med, men då låtit honom tjuta och härja bäst han velat,,,,

Plötsligt krävde jag tystnad och precision igen...

Va faktiskt nära att kasta in handduken flera gånger,, men iväg for jag,, och hem kom jag med en fantastiskt vacker rosett...

 

Vi klarade 1:a priset med 17 poängs marginal, mycket Tack vare Världens Bästa Hejjarklack...😍😍😍


Den galna helgen hade ju kunnat sluta där,,, men tidig, tidig lördagsmorgon pacakde vi in oss i bilen och rullade dom många milen upp till Fagersta BK, där Glock skulle debutera i högre spår...

Tyckte väl egentligen inte att han var riktigt redo ännu, men vi anmälde till en massa spår under våren,, och hade turen att komma med på det första...


Och den Fantastiska Sheriffen levererade fullt på spåret, dubbelnior på uppletandet, och en ganska svajig och ojämn lydnad...

MEN,,, det räckte,, och Underbara KronPrinsGuldGlock kunde efter en lång dag titulera sig som en Elitapårshund🌟


Och då hade man ju kunnat tänka sig att den galna helgen hade kunnat sluta där...

Men Icke...


Vi hade anmält till Enköpings högrespår på söndagen, men blivit bortlottade,,, och ändrade då i något svagt ögonblick starten till deras högre rapport istället som gick av stapeln samma dag...

Kan väl erkänna att vi inte var jättegunga på att tävla en tredje dag på raken,,, men gjorde det ändå..


Och det började bra,, med 10-10 på rapporten och 9-9 på uppletandet...

Men sen tog nog Glock's mentala bensin slut, för på lydnaden, som inleddes med platsliggning, reste han sig direkt och följde efter husse från platsen....

Och då valde vi att bryta...

Möjligt att han kanske skulle klarat uppflyttning ändå, utan platsen,,, men eftersom vi båda kände att han va lite mentalt slut,, så ville vi inte pressa honom.

Han är trots allt bara 2 år,,, och vi hoppas han ska hålla och tycka tävlingar är kul under många, många år framöver..


MAJ

Den 14/5 fyllde "Det Vackraste jag vet" 9 år.

Och även om jag Älskar att fira det mesta,,, så kan jag inte med att fira att SuperHjälten blir äldre...

Så det blev ingen tårta och kalas,,, däremot ett långt härligt spår, och ett smarrigg ben...

 

Älskade hund🤑💰


I maj var att vi för andra året i rad var på rapportläger i Tierp...

Fantastiskt trevliga dagar med superbra träningar i rapport, uppletande, lydnad, och också något litet spår hans med....

 

Och så jäkla härliga människor,,,, goda middagar, härligt etermiddagsmys, och trevliga grilluncher..

 

Hoppas verkligen att det blir läger även 2017...


Men höjdpunkten i maj,,, måste ju ändå vara att vi Äntligen, efter nästan 2 års letande hittade drömgården..

I slutet på maj skrev vi på papprerna,, och Sjövreten,,, eller "Brobyholm" som gårdens egentligen heter,,, var vår...

 

Och ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN skulle Glock få sina egna får som jag lovade honom när vi köpte honom...

Slutburet på lilla låtsasLambi❤️🐏

 


JUNI

Midsommarhelgen blev juni månads absoluta höjdpunkt.

Tyvärr sträckte sig Sheriffen rejält på en rapportträning strax innan midsommar, vilket gjorde att det inte blev så mycket träning uppe i Tärnsjö som vi önskat...

Blev några spårupptag, men resten koppelprommisar,,,

Men OJ så Trevligt vi hade det ändå...

 

Mysiga middagar,,, roliga lekar,, och faktiskt årets första och ända bad, då Dollar och jag var ute och simmade tillsammans i Dalälven...


JULI

Äntligen var årets efterlängtade semestermånad här...

Inledde med en vecka hemma..

Pga av att vi skulle flytta var vi tvungna att ägna den veckan åt lite packandes,,, men vi unnade oss också härligt slappande och hundarna fick bada varje dag...

 

Men lite husvagnssemseter unnade vi oss också...

Började med att rulla ner till Vadstena BK, där vi fått den stora äran att deltaga på kennel Tonedo's kennelläger..

Vi anlände några dagar innan själva lägret började, och turistade..


Blandade härliga stadspromenader i otroligt vackra Vadstena, med besök och träning på olika närliggande brukshundklubbar...

Och sen drog lägret igång, och då var det hundträning för hela slanten som gällde...

Men också långa, varma mysiga kvällar runt grillen.

 

Fantastiskt härliga människor,,, kände att jag under den veckan fann många nya härliga vänner runtom i vårt avlånga land...  


Från Vadstena drog vi sedan tillsammans med Abbotarna vidare för en vecka i Västervik med omnejd...

Bodde på en liten pittoresk camping i Gamleby, och gjorde härliga utflykter därifrån varje dag.

Hundarna fick naturligtvis sitt på olika BK' S i närheten,,, och sen gjorde vi stan..


Tränade,,, strosade i stan,,, käkade lunch,,, och ingen lämnar väl Söderköping utan att käka glass...????

Eller man kan ju undra om Dollar fick någon slick i husses strut...

Känner jag husse rätt, så tror jag nog att dom delade broderligt👨‍❤️‍👨


Västervik är en stad som vi snabbt passerade förra året, och då blev väldigt förtjusta i,, så därav vårt semestrande i denna lilla pärla detta år...

Och OJ sickna underbara ambassadörer vi hade förmånen att ta hand om oss under våra dagar där...


Vi fick några dagar av Fantastiskt träning,,, jag menar, hur hittar man annars sådana fina skogsmarker som funkar för både rapport och spår, om man inte har några som visar dom för en???

Dessutom käkade vi Magiska luncher på skärgårdsställen, som inte finns utmärkta på några turistkartor,,, men som visade sig vara riktiga guldkorn...

 

Tack både Fantastiska Assisarna,,, och såklart Abbotarna för en Underbar semester😍😍😍😍😍😍😍


AUGUST

Den 9/8-16 är en Magisk dag i mitt liv...

Då skrev vi på papprerna på Sjövreten,, och dagen efter gick flyttlasset...

Och Shit vilket KAOS vi levde i dom första dagarna...

 

Alltså,,, flyttfirman vi anlitade var på riktigt HELT kass...

Men skit i det,, vi trivdes på något underligt vis i kaoset..

Turligt nog hade vi ju båda semester i början, och kunde därför ta oss tid att ta hand om kaoset,,, men vi sov inte många timmar i början,,och måltiderna intogs  mitt i ingenstans..

Men hundpromenaderna i vår nya vackra omgivning vägde upp allt...

Fasiken som vi trivdes från första sekund...


Men det var också skönt att få en lite minisemester i slutet på augusti...

För då tog vi Hobbe med oss och drog ner till Borås för att njuta av 2016 års SM i Bruks och IPO..


Ett toppenarrangemang, med suveränt boende nära huvudarenan..

Det tycker jag är Skitviktigt..

Även iår hade jag fått förtroendet att agera publikvärdinna och speaker,, älskar att få vara delaktig, trots att vi inte tävlar....


Men självklart hann vi även träna lite själva också på Borås fina BK,,, och Thomas och jag åt en asiatisk buffé en dag, som är absolut den Grymmaste buffé jag någonsin ätit...

Skulle kunna åka tillbaka till Borås bara för den...,

MAGISK!!!


SEPTEMBER

I september kom Glock och jag Äntligen igång med vallningen...

Och jäklar så såld jag blivit på denna ädla konst...

Jag skulle ärligt talat direkt kunna skita i brukset om jag istället kunde hålla på å träna vallning varje dag...

Men det är i dagsläget tyvärr inte möjligt,, så jag får bara försöka njuta av dom stora framsteg framförallt Glock gjort under hösten...

Själv är jag fortfarande lite lam och fel ute...

Men jag försöker,,, och vallfröken har en Ängels tålamod och en Jävla massa pedagogik i bagaget....

 

Och i slutändan är både Glock och jag Jävligt nöjda,,, och det är väl ändå huvudsaken...


Under september jobbade vi också väldigt mycket med det mest akuta som behövde fixas på gården innan vintern skulle slå grepp om oss....

 

Kroppen värkte verkligen varje kväll efter nya ovana rörelser,,,,

Sköööööööön värk....


OKTOBER

I början på oktober hälsade vi denna vackra fårflock Välkomna till Sjövreten..

Vi har haft den stora förmånen att få låna dom för att känna efter hur det känns att ha får...

Men vi kommer utan tvekan att köpa egna till nästa år..

   

Var snälla och kolla på bilden...

Den är från precis när vi släppte ut dom ur transporten...

Vi skulle få låna 9 st, och jag räknar och räknar till 9,,, men några dagar senare är dom plötsligt 10 st i hagen????

Kontaktar ägaren som säger dom var 10 från början?????

Fattar ingenting,,, men 10 är dom🍀


Ägnade också oktober månad åt att åka runt och kolla häst till Thomas..

Han var ju säker på att han ville ha en häst,,, jag ville Absolut inte ha någon nu...

Oj, som vi for runt och kollad,, och Thompa kunde inte bestämma sig...

Själv hittade jag EN,,,,, föll pladask,,, och det var inget snack om saken...

Herbert eller ingen skulle jag ha...

   

En så jäkla Underbar häst,,, så jag önskar att alla som gillar hästar nån gång får lära känna en kille som Hebbe...

Det är så kul,,, för jag har vänner som säger,,,

-konstigt,, jag har aldrig träffat Hebbe, men efter vad du berättat så Älskar jag honom redan...❤️

Och så är det,,, Det går inte att låta bli att falla för honom...


Nåväl,,, i slutet på november flyttade dom hit,,, Hebbe och Lova,, eller den sistnämnda heter, CALMS IT MUST BE LOVE,,,,

Vi kallar henne Lova,,, LOVA som i  en seglingsterm,, och inte Lova, som i Låva någon någonting...

 


Jaja,, det var det,,, nu är vi iallafall bönder på nåt sätt,,, och Jössess som vi faktiskt njuter....

För oss är flytten till en gård, och få prova på det livet en sedan länge livslång dröm...

 

Trivs vi inte får vi väl sälja och flytta härifrån,,, 

Men just nu känns det så jäkla toppen....


Så jag skulle säga att 2016 års absoluta Toppar är flytten från Stockholm till Sörmland,,,,

Och att jag kommit igång med vallningen,,, det är det Bästa som hänt....

O    


Sen Naturligtvis❤️🍀🎈🌟❤️🎈🍀🌟😘

Att vi har alla våra Underbara Barn, barnbarn och respektive som verkar lyckliga och glada med varandra ❤️❤️

 

Jag Älskar att följa Er,, och jag hoppas ni känner att vi Alltid finns här för er alla närhelst ni behöver oss❤️


Hebbe och Lova,,,Så mycket kul vi har framför oss...

 


Ja det var denna veckan...🤓

Det är fredag, min älsklingskväll,,,

imorgonbitti kommer några härliga rapportare hit,,, vi ska träna i våra skogar och sen grilla lunch hemma hos oss...

Ska bli sååååååååå kul...

Nu Önskar jag Alla en Trevlig helg....

  

SuperDollar och GuldGlock säger Full fart framåt mot 2017💥💨🚀


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards