Alla inlägg den 23 december 2016

Av Ia Weylandt - 23 december 2016 18:45

 

Ja men kära nån så skönt,, snart är den över,,, årets mest hatade dag...

Ska bli sååå skönt..

 

Men trots att jag hatar själva julaftonsdagen,,, så tycker jag att denna kvällen, Uppesittarkvällen är alldeles Underbar...

För att inte tala om hur jäklans Härligt det är att ha jullov🌟

Jag är sååå nöjd över att jag tog ledigt ett par dagar innan julafton, för jag har hunnit med Massor,, och känner mig fulltankad med en massa positiv energi...

 

Inledde ledigheten med en Toppentrevlig julavslutning med jobbet..

Tyvärr, kan jag tycka, så käkade vi inte julbord,,, synd för att vi inte lägger något större krut på julmaten här på Sjövreten iår, så det hade varit gott med lite gammalt hederligt julbord...

Men det var för den sakens skull inte ett dugg synd om mig..

Åt en alldeles magnifikt god middag på trevliga restaurang Grill i Stockholms City.

Mumslig löjromstoast till förrätt,,, mums,,, löjrom är bland det bästa jag vet...

Till varmrätt åt jag en SuperFin grillad röding med forellrom och hollandaise...

Så Jäkla smaskens!!!

Efterrätten var en ljuvlig créme brulée,,, men den fastnade inte på bild😊

 

En Supertrevlig kväll i Bästa kollegornas sällskap...

   

Och sen bodde jag faktiskt kvar på hotell över natten...

Var lite i valet och kvalet om jag skulle åka hem på kvällen,, men sen tyckte jag att det kunde vara gott med ett glas vin eller två till maten, så därför sov jag en natt på Clarion vid Norra Bantorget.

Bara några få minuters promenad från restaurangen...

 

Och det var såååååååå jäkla skönt, att efter en lång, trevlig kväll, ta en dusch, och sen krypa ner mellan svala rena lakarn, utan hundhår, grus och lera...

 

Sen var min vision att försöka sova ut på morgonen,, eller åtminstone ha ro att ligga kvar länge i sängen och dra mig, utan vetskapen att hungriga djur väntade på att jag skulle masa mig ur sängen...

Och efter att jag legat där bland fluffiga kuddar, skulle jag gå ner och äta en låååååång god hotellfrukost...

 

Hmmmmm🤔 

Nu är ju Vision och Verklighet inte riktigt samma sak...

Klockan 04.53 slog jag upp mina gråblå ögon,,, och låg sedan rastlöst och snurrade bland dom fluffiga kuddarna tills frukostrestaurangen öppnade.

 

Så 06.30 var jag första gäst på frukostbuffén,,

 


07.10 satte jag mig i bilen,,,

Och strax efter 8 befann jag mig i min Älskade skog, tillsammans med mina Älskade hundar...


 

Suck,,, skogen är verkligen som balsam för själen....

 

Har också under jullovet ägnat en halv dag åt att tillsammans med miljarders andra handla den lilla julmat vi ska ha...

Thompa och jag är ju ensamna på själva julaftonskvällen,,, och vi bestämde oss för att inte lägga så mycket krut på en massa julmat som ändå inte äts upp...

Så vi har skippat allt det "kalla" på julbordet,,, ingen sill, ingen lax,,, inga räkor,, ingen Skagen,  ingen löjrom 😢

 

Men det kommer finans lite annat smått och gott,,, och Thompa och jag hade en superhärlig kväll då vi ägnade oss åt matlagning på högsta nivå...

 

Kokade revbenspjäll,,, som nu ligger och gottar sig i en magiskt god glaze...

 

Thompa rullade köttbullar på 1kg färs, som jag stekte vackert gyllenbruna...

Dom blev såå jäkla goda,,, vanliga köttbullar utan julkryddor, som är perfekta att frysa in och ta fram och göra goda matsäcksmackor på under vårens alla roliga träningar...

 

SuperDollar gillar också när vi gör köttbullar, för då får man slicka skålen...

 

Mumsligt...😋

 

Åsså skulle jag ju ge mig på att göra Världens Godaste godis...

Rocky Roads...

Och det är verkligen plättlätt,,, men jag måste fått hjärnsläpp,, för jag misslyckades totalt...

Vet inte varför jag fick för mig att smeten skulle kavlas ut så platt som möjligt😐

Men Shit som vi slet med kaveln både Thompa och jag,,, och sen, mitt i allt kavlande,,, så slog det mig plötsligt,, att va Faan,,, Rocky roadsen, ska ju vara typ 3cm höga,,, men då var det ju liksom redan försent...

 

Så dom ser ut som skit,,, men är förbaskat lika goda för det....

 

Även så ägnade vi det pillande och tidskrävande jobbet att tillverka Thompas favvogodis,,,

Mozartkulor...

Alltså, man får vansinnigt ont i händerna av att rulla nougat...

 

Men rackarns goda blev även dom...


Sist, men inte minst,, så gjorde jag en cheesecake till juldagsmiddagen då vi får finaste besöket, men inte tänker bjuda på julmat...

Den lilla rackarn, står nu i frysen och väntar på att få avnjutas av Jonna, Jesper och Sebbe på juldagen...


 


Men det har inte varit julpyssel för hela slanten hittills detta jullov...

Hundarna har även dom fått sitt...

 

Glock har fått valla,,, både här hemma på sina egna får,,,,

 

Och också på vallfrökens får,,,

Och jag tycker ju att han sköter sig Toppen,,, både i, och utanför hagen...❤️

 


Vidare, så har vi spårat..

Jag var så sugen på ängsspår,,, men fick vända med skägget i bandspelarn,,, så någon bonde vänt uppochner på mina spårängar...

 


Så det blev skogsspår istället,,, vilket inte är helt fel det heller...


 

SuperDollar, som vanligt säkerheten själv i spåret...❤️


    

GuldGlock, var lite fladdrig i sitt spår...

Vet att det är mycket vilt som rör sig där omkring, för jägarna har ett av sina fodringsställen precis intill..

Så Glock gjorde många små avstickare,, men han tog sig runt,,, och jag tycker det är skitnyttigt,,, för eftersom jag vet vart spåret går,,, så lär jag mig mer och mer att läsa honom...

Och Alla pinnar fick vi med oss tillbaka❤️

 


Uppletande har vi också hunnit med...

Dollar skötte sig bra som vanligt,,, men det går inte så fort,,, men grejerna,,, som jag lägger väldigt nära och lätt hämtas lätt in....

 


Glock får lite mer klurigt,,, tog dom 3 första på typ en mikrosekund,,, sen fick han kämpa lite för det fjärde, som låg längst ut i högra hörnet,,,liksom uppe på ett liten bergknalle...

Han sprang ut flera gånger, men vek liksom vänster innan han kom upp på berget...

Så nu vet vi vad vi behöver träna på...

 

Men hann gav sig inte,,, och det var full spruta hela tiden,,, och tillslut när jag skickade honom lite utanför linjen, fick han vittring och tog sig upp på bergsknallen...

Älskade Glädjespridare....

 


Och nu är det dan före dopparedan...

OJ, som jag har städat...

Dammat, dammsugit och våttorkat hela huset...

 

Hundarna har väl inte tyckt att jag varit toppenskojjig precis,,, men dom fick sin belöning när allt var klart..

För då gick vi en nästan 2 timmar lång Magiskt vacker promenad i solnedgången...

 

Eller ja,,, den var Magiskt,,, ända tills den lilla snuskiga Sheriffen fick för sig att rulla runt i nåt jävla skit,💩 som gjorde att han fullkomligt Stank på flera kilometers avstånd...

 

Va fasiken har vi för hundar egentligen,,???

En mattjuv,,, och en bajsrullare,,, får snart byta kennelprefix på dom...

MATTJUVEN DOLLAR, och BAJSRULLARENS GLOCK!!!!

 

Bajsrullaren fick finna sig i att stanna ute tills husse hade tid att bada honom..

Kul liksom att släppa in en bajsinsmetad hund i mitt nystädade hus...

 

Men nu ligger den lilla Sheriffen nybadad, väldoftande,, och Jävligt tjurig,, uppe på övervåningen och tjurar...

 

Vi har inte sett röken av honom sen julbadet...

 

Dollar däremot ligger vid husses fötter beredd att sätta tänderna i eventuell bortglömd julskinka som just nu står i ugnen för grilljering...

Alla som följt min blogg några år, minns väl det året då vi ställde ut skinkan för att svalna på altanen,,, och missade att garagedörren var öppen...

Något Dollar hade full koll på, och drog iväg med hela jävla skinkan...

 

Men nu är det snart dags att provsmaka julens första skinkmacka...

Lika nervöst varje år,,, det är ju verkligen bokstavligt talat, "som att köpa grisen i säcken"

Jag försöker alltid köpa den dyraste, för jag får för mig att då är den bäst,,, får se om den teorin håller även iår...

 

 

  

Så nu önskar Vi på Sjövreten alla Goa och Glada människor en Riktigt God Jul!!!🎄🎅🌟🎈🍀❤️


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards