Direktlänk till inlägg 29 juni 2017

En ny flockmedlem inköpt till Sjövreten!!

Av Ia Weylandt - 29 juni 2017 19:45

 

Ja, jäklars som det svänger i mitt huvud alltså...

Ena dagen si, andra dagen så,,, för utomstående kan det inte vara så lätt att hänga med,,, jag gör det ju inte ens själv....


Veckan började på ett mycket trevligt vis, då en blomsterbukett väntade på mig när jag kom från jobbet...

Egentligen skulle den ha levererats i torsdags, men då var ju vi i Tärnsjö,,, så jag bad dom vänta till måndag...

Gissa om jag var nyfiken,,, även om jag hade mina aningar...

 

Och jag hade rätt i min gissning, då buketten kom från min nya chef.

Vet inte om jag skrivit att jag har ny chef??

Alla som hängt med ett tag vet ju hur mycket jag Älskade min förra chef... 

Kommer inte bli lätt att fylla hennes skor,,, men känslan säger att det kommer bli bra med den nya också!!

 

Veckan inleddes med att vi stack ut och färdigställde mitt Nordic Style spår som jag ska gå i dagarna 2 om 2 veckor.

 

Det blir ju lite annorlunda eftersom det är spår 2 dagar på raken,, vilken innebär att vi inte kan gå efter snitslar..

Men det känns bra,,, jag känner mig trygg i det spåret..

 

Jag har vallat lite varje kväll...

 

Han kan lite väl för bra själv i vissa lägen,, något jag verkligen måste ta tag i nu..

Men på det stora hela är jag skitnöjd med den vackra Sheriffen...

 

Men jag är rädd att vallfröken får "spunk" när hon ser oss i höst😳


Annars har det väl inte hänt nåt speciellt i veckan....

Höll jag på att skriva,,, eller jag gjorde det visst också 😝

 

Men sanningen är att när jag gick igenom i huvudet vad som hänt i veckan innan jag satte  mig ner och knappade på tangenterna,,, så var tankarna där att,,, 

Nä,,, det har väl inte skett nåt utöver det vanliga!!!

 

Eller???

Ehh,,, det kanske inte hör till vanligheterna att man köper sig en ny häst sådär en onsdag mitt i veckan😎

Men det har vi gjort...

 

Så i slutet av augusti hälsar vi "Linus" välkommen till Sjövreten!!!!

 

Jag säger ju att det svänger snabbt i mitt lilla förvirrade huvud...🙄

Ena veckan ska Hebbe säljas,,, och sen plötsligt utökas flocken istället...

 

Och vi får se till hösten hur vi gör med Herbert...

Han är ju Underbar på alla sätt och vis,,, men jag vill inte ha en häst som är helt omöjlig att lasta...

Men som sagt, vi får se hur vi gör,,, vi tycker ju väldigt mycket om honom...

 

"Linus" som i stamtavlan heter något annat, är också en nordsvensk,, men en helt annan typ än Mammuthen..

Som synes mycket lättare i kroppen...

En Mycket kelen och trygg häst, och dessutom LÄTTLASTAD!!!!

 


Och med tanke på Hebbes ovilja att vilja kliva in i en transport,,,, (eller kliver in gör han ju,,, däremot kastar han sig bakåt innan man hinner blinka),,,,, så ägnar vi en stund ett par gånger i veckan åt att lasta Lova...

 

Och hon har inga som helst problem med att gå in i transporten...

Tvärtom!!!

Look and Learn Mr Herbert!!!

 

För Lovis har uppfattat myset med att kliva in i transporten en stund...

Därinne får man verkligen gos, mys och Massor av morötter...

 

När vi tar ut henne ,,, promenerar hon nästan genast in själv,,,,

Och tänk vilken "tur" att det är precis det vi räknar med,,, så därför har husse råkat "glömma" några morötter därinne...

Synd att inte Herbert är lika lättmanipulerad!!!!


För pga att Hebbe vägrar bli lastad,,, så kommer Thompa att behöva rida honom till sommarbetet...

En Liten tur på ca 1 mil😁

 

Det var ju iofs något vi hade på känn när vi bokade just detta bete,,,

Och jag tror Thompa tycker det ska bli ett litet spännande äventyr...

 

Vi var för ett tag sedan ute och rekade bilvägen,,, men såg då också järnvägen som gick parallellt, men mycket rakare..

Så ikväll tog vi hundarna med oss och kollade möjligheten för dom att rida utefter järnvägen...

 

Och det går i ett par kilometer iallafall,,, och besparar dom att gå utefter bilvägen...

 

Dom kommer bitvis få en väldigt vacker tur...

 

Thomas känner sig nog lite som en cowboy, och stundtals får man ju faktiskt känslan av att befinna sig i Vilda Western....

 

Det blir en spännande ritt,,,

Jag kommer ligga som följebil, och stå på depåstop utefter ritten med vatten till Hebbe,,, och säkert något gott även till Thomas.


Annars då, i veckan då vi inte gjort ett dugg...???

 

Det har ju varit några fina kvällar vädermässigt,,,

Och då går vi ju naturligtvis till badet med hundarna...

 

Har ju inte varit så förtjust i att låta hundarna bada tidigare,,, men eftersom Dollar älskar det,, och han inte får göra så mycket kul längre,,, så blir det ovanligt mycket badande iår❤️❤️

 


Vi har ju nåt så förbaskat mycket rabarber...

Tycker det är så synd att dom bara ska ruttna bort, så jag slängde ut en fråga på FB om någon ville ha...

Det var det en som ville,,, och som Tack fick jag superbra tips på hur man fryser in dom bäst...

Blev superglad,,, för jag har ju hittat ett recept som jag tyckte va ToppenGott...

 

Så jag satte mig en kväll i solen och skalade, skivade och frös in i portionspåsar...

Såklart Extra gott att dricka rosé till....

 

En sommarkväll när den är som allra bäst,,, vilket blir sköna minnen att plocka fram en kall burrig vinterdag, när jag skapar denna somriga dessert....


Fåren och hästarna fortsätter att trivas ypperligt ihop...

Hoppas verkligen det inte blir någon osämja när Linus flyttar hit....

 

Varje morgon ser vi dom alla ligga och sova ihop...

 

Jag tycker det är skitgulligt💙🌟💙🌟

 

Inte lika gulligt är det att vissa av fårskallarna har upptäckt att man kan använda hästarnas foderhäck till fårkrypin....☹️


 

Säkert urmysigt för dom att ligga därinne och mysa,,, men inte lika mysigt om dom nu kissar och bajsar i maten...

 

Nu har vi propp fyllt den med Hö så att dom inte kommer in....

 

Lova är en jättehärlig häst att hålla på med,,, och väldigt väldigt lättlärd...

 

Man bara visar vad man vill, och sen klykar hon...

Thomas har börjat jobba ganska mycket med henne nu...

 

Hundarna tycker väl inte livet är som roligast när vi pysslar med hästarna...

Men det går ingen större nöd på dom,,, dom är ju liksom ändå med, fast dom får ligga lite åt sidan...

 

När vi jobbat klart med kusarna, får dom gå kvar i paddocken och käka det frodiga gräset som växer utanför...

 

Och nu har vi även fixat med eltrådar så dom kan gå precis utanför paddocken och käka...

Det rycker dom är skitgott...


Och naturligtvis så har det ju blivit lydnadsträning varje kväll...

Kära nån,mm jag ska ju tävla lydnad med Sheriffen på Skärgårdscupen både lördag och söndag kommande helg...

 

Så nog tusan har det tränats,,, och det är faktiskt jag som tränat mest, även om det råkar vara Thomas som rattar på bilderna...

 

Men det är ju för att jag fotar,,, och det gör inte han....

 


Och momenten känns bra och stabila på träning iallafall...

Sen kan ju allt hända på tävling..,

Jag har ju ändå valt att debutera på just Skärgårdscupen,, eftersom det är en stortävling med massor av saker som pågår samtidigt...

Massor med störning för en oerfaren liten Sheriff💖

 

Det enda jag varit supernervös för innan,,, var att jag skulle få startnummer 1...

Inte kul eftersom jag aldrig sett ett startklass program utföras,,, och jag ville iallafall få chansen att se åtminstone ETT ekipage utföra programmet innan vi skulle in...

 

Men igår kom startlistan, som är förlottad,,, och Glock och jag har startnummer 21 på lördagen,,, och nr 23 på söndagen..,,🤗

  

Jag lääääääääär ha chansen att se ett par hundar innan det är dags för Sheriffen och mig...😜😝😛

 

Jag ingår dessutom i ett lag under helgen...

"Bruksbrudarna" det är Team Glock, Lizzie, Bella det...🌟🌟🌟

Nu är ju inte Glock någon brud,,, men vi syftar mer på förarna...

 

Elaka Mr Abbot föreslog istället "Brukstanterna" 😤😤😤

Men varför inte, fick jag erfara på en promenad idag....

 

Jag och hundarna kom gåendes i en mycket fin skog där det rids en hel del för att det ligger en hästuppfödare alldeles i närheten...

Nåväl, jag ser 3 unga tjejjer rida barbacka på varsin Tinkerhäst...

Den ena ungen står dock på marken,,, och jag ser på håll hur hon kämpar för att komma upp på hästen,,, utan någon större framgång...

Jag ropar och frågar om hon vill ha hjälp med att bli uppslängd???

 

Dom blev superglada,,, för det visade sig att dom red tipspromenad,,, och den avsuttna ryttarinnan, hade tappat sin tipskupong, hoppat av, och kom nu då inte upp på den stora hästen igen...

 

Så jag slängde upp henne,,, dom tackade som Faaan,,, samtidigt som en av ungj*******s mobil ringde...

Och jag hör ungen säga,,,,

-nej det har löst sig,,, vi fick hjälp av en tant som gick här med sina hundar!!!

 

TANT😠

Alltså TANT😡

Attans nära att jag puttade av alla 3 ungj****r från hästryggen....

 

Men sen inser jag ju,,,

att jag ÄR en tant...

För ungj*****a var väl mellan 10-13 år,,, och vad annars skulle dom kalla mig liksom???

Tjej???,,,,,, Nja,,,,

Brud????,,,, Tror inte det va,,,

 

Bara till att face THE fact....

JAG ÄR EN TANT!!!!😔

 

Men iallafall så ser den här tanten mycket fram emot att få åka och tävla lite med Glock i helgen...

Helt jäkla kravlöst,,, bara jäkligt kul...

  

 Så kom igen Sheriffen,,,,,,,, Nu jävlar KÖÖÖR vi!💙🌟💙🌟💙🌟💙🌟💙🌟

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards