Alla inlägg den 11 juni 2017

Av Ia Weylandt - 11 juni 2017 18:45

 

Attans otur att jag gått och blivit lite krasslig såhär i sommartider...🤒😷

Men tur då att man kan få kallas "lat" utan att känna allt för dåligt samvete...

Kände redan i fredags morse när jag vaknade att det inte stod riktigt rätt till,,, men jag trodde det var psykiskt eftersom jag hade ett jobbigt jobbmöte under fredagen...

 

Så in med alvedon, på med säljarhatten,,moch iväg for jag...

Mötet gick bra, men jag var totalt slut när jag väl kom hem till Sjövreten igen...

 

Man ser ju liksom alltid fram emot fredagskvällarna...

Denna fredag såg jag fram emot att ta en långis med hundarna,och sen klippa gräset..

Jag gillar att klippa gräset på vår tomt,,, det är harmoniskt på något konstigt vis att gå där,,, och dessutom blir det så jäkla fint.

Vidare såg jag även fram emot att titta på Sverige-Frankrike, samtidigt som jag skulle laga en magiskt god fransk coq au vin till middag...

Kan väl bara sammanfatta det hela som att jag blev blåst på hela konfekten☹️

 

För när jag kom hem från jobbet, så tog jag 2 alvedon, och skulle bara lägga mig på sängen en liten, liten stund...

Sure,,, slocknade direkt och sov djupt i över 1 1/2 timma.😴

Vaknade med ett ryck,,, bytte om i en hast,,, och drog till skogs med hundarna...

 

Såg nog ut som det vrak jag kände mig som när jag kom hem igen,,, för Thomas sa bara,,,

-gå å lägg dig...

Jag protesterade inte utan sov ett par timmar till, medans Thompa klippte min gräsmatta😢

 

Sen gick jag upp och lagade min goda "tupp i vin" (fast med kyckling😉),,, trist nog hamnade det mesta i hundmatskålarna,,, Thomas tyckte det var gott,, men jag kände ingen smak alls,,,

Inte heller orkade jag se någon fotboll,,, utan vid 20.15 gick jag upp och la mig, och somnade direkt..

 

Tråkig fredag😔

 

Vaknade på lördagsmorgonen, och kände mig väl inte som piggast i världen precis...

Denna morgon bråkade vi inte om vem som skulle gå morgonprommisen,,,

utan jag tackade och bugade när Thompa och de 4-benta stack iväg...

Det var en fin morgon så det blev ett badstopp på vägen, till Dollars stora glädje...❤️

 


Jag masade mig också upp och förberedde frukost,moch även ett besök av Abbotarna.

Skulle ju setts idag egentligen, men då kom dom med som reserver på Nynäshamns spårtävling,, så vi flyttade vår date till lördagen istället...

 

Kände mig väl inte superpigg,,, men tänkte att lite hundträning kan väl bara vara bra...

 

Abbotarna kom, och vi drog ut till skogs, där vi först la ut spår.

Thompa gick ut sitt eget till Glock, jag gick ut ett till Abbot, och Mr Abbot gick ut ett till Dollar...

 

Och sen körde vi rapport med Abbot.

 

Abbotarna förbereder sig på A...

 

Dagens funkisgäng,,

Thompa som skytt, och jag som TL på utestationerna...

 

Rapportträningen gick utan några problem, och vi hann sätta oss ner och snacka en stund...

 

Men ganska snart var det dags att släppa SuperDollarn på sitt spår...

 

Älskade SuperD,,, han spårar sååå fint,,, men det är inte alls samma höga tempo längre,,, och jag märker att orken tryter lite...

Lördagens spår var ca 500m, 5+slut,,, och alla pinnar med in...

Fantastiska Underbara hund❤️❤️

 

 Efter Dollar, släppte vi iväg Abbot,, och sen va de Klonkans tur...

 

Fantastiska fina Glock,,, sååå fin han känns i spåret nu..

Fint upptag,,m där det faktiskt såg ut som om han analyserade innan han drog iväg...

Sen spårade han super, och hade alla pinnar med sig in på det drygt 1200 meter långa spåret...

 

Duktigaste Sheriffen❤️❤️


Hem till Sjövreten för lunch och mys...

Självklart grillade vi korv...

 

Mumsligt gott och mysigt..

 

Vi har ju så jäkla mycket rabarber...

Mycket har tack och lov "Grannton" tagit hand om, och gjort saft på, som vi fått smaka...

SuperGott...

Men jag blir ju som vanligt lite "lätt" besatt att tillaga det Bästa av vissa saker....

Just nu är jag besatt av att skapa den mest perfekta rätten med rabarber...

 

Och faktiskt så är jag nära nu....

 

Efterrätten jag bjöd Abbotarna på tyckte jag var så god så jag nästan tuppade av...

Sen finns det små detaljer som kan förbättras,, vilket jag gjorde redan under lördagskvällen,,, och som även kommer förbättras ikväll...

Det är tyvärr nackdelen, när jag blir besatt av en råvara, eller rätt,,, alla i min omgivning får äta den till förbannelse,,, och när jag sen känner att jag hittat "rätt" så är jag så jävla trött på skiten, så jag vill aldrig se den igen...

 

Så kan det vara!!!

 

När Abbotarna lämnade oss, hade lördagen övergått i lördagseftermiddag...

Jag gick raka vägen och la mig och sov i 2 timmar,,, medans Thompan tog hand om allt som behövde göras...

 

Älskar att hästarna och fåren går tillsammans,,, och verkar stortrivas med det...

 

Såå härliga att se tillsammans,,, 

 

Jag vaknade sen till under lördagskvällen, och skulle bara skapa en liten räkcocktail till oss...

 

Lunchen blev ju ganska sen, så jag insåg att det inte var läge för någon tung supermiddag...

Och blir ju såååååååååå jääääävla besviken på avokado skiten som man köper i affären...

Faaaan att det ska vara så jävla svårt att kunna köpa ätbara avokadosar??????

 

Dessa var ganska dyra,, och kallades för "ätmogna" avokador....

Inte mycket som gick att använda av dom inte...😠😠

 

Men det blev en god middag ändå,,, turligt nog står inte livet och hänger på ruttna avokadosar eller inte,,, gillar bara inte att bli lurad....


Jag åt min middag,, och sen blev det alvedon, nässpray, zyx, och hopp i säng...

 

GodNatt önskar även Glorius Glock❤️

 


Söndag morgon...

Även denna dag vaknade jag med taggtråd i halsen,,, och kände mig mycket tacksam för att att T drog ut på morgonprommisen med D&G....

 

Thompa är sååå jäkla modig som vågar knalla i kohagen...

 

Jag törs knappt knalla utanför,,,, litar ju inte på någon,,, inte heller på kor,,, eller på taggtråd 😝

 

Halsont och feber eller ej,,, så finns det endel att göra en ledig dag...

Vi gjorde en lista,,, som vi efter frukosten började beta av...

 


Medans jag röjde köket efter frullen,,,, plockade Thompa hundskit på tomten...

 

Så glada över att både Dollar och Glock kan bajsa på tomten....

 

Näst på tur stod att köra ut Hö till hästarnas och fårens matbarer...

 

Vi öppnade ju en bal precis när fåren kom,,,, men varken hästarna eller fåren äter speciellt mycket Hö nu när det finns smarrigare saker att mumsa på...

Så vi är rädda för att den öppnade balen blir dålig om den bara ligger där,,, visserligen under en pressening,,, men bättre att få in den under tak...

 

Drygt, men nödvändigt jobb....

 

Jag tog under tiden med mig hundarna ut i hagen för att leta efter Lovas grimma med flygskydd...

 

När vi kom hem från Tierp sist,,, så märkte vi att hon inte hade grimma på sig...

Både Thompa och jag letade runt i hagen i några dagar, utan resultat,,, så tillslut köpte jag en ny på Granngården på vägen hem från jobbet...

Och tänk att samma dag som jag köpte den nya,,, så hittade jag den gamla längst bort i hagen när jag var ute och tittade till fåren....

Så typiskt!!!

 

Men tydligen bra att ha lite reserver att sätta in,,,,, för nu var ju grimman borta igen...

 

Men vi fann den ganska snabbt,,, konstigt nu, som då,,, att den ligger rakt uppochner på plan mark...

  

Jag började, nu som då att leta inne i skogen,,, för man tänker ju att det är då och där den ska trilla av om dom typ står och kliar sig mot ett träd eller så...

Logik, är kanske inte bondes Bästa vän....😄

 

Nåväl,,, grimma på igen,,,

 

Får se hur länge den sitter kvar denna gång....???

 

Husse Älskar verkligen sin lilla häst,,, och pussar mer på henne, än han pussar på mig...

 

Inget som direkt stör mig,,, jag pussar nog tusen gånger mer på Dollar och Glock, än på min sambo😊


Thompan tog sig sen an lite staketfix,,, vilket verkligen verkar vara ett evighetsjobb när man bor på gård...

Själv satte jag igång med att rensa ogräs...

 

Vi har i grunden en fin grusplan på stallplanen...

Men flera års användande av den som typ  gödselstack,,, har gjort den något "inte så fin"

En container har stått där i flera år,,, och låtit grusplanen bli allt annat en en grusplan...

 

Så det ogräset tänkte vi försöka att bli av med...

Och då snackar vi Verkligen evighetsjobb......

 

Vi har sprutat med ättika,,,så mycket har dött,,, nu gäller det bara att dra upp skiten med rötter och allt så att det inte kommer tillbaka....

 

Men va faan,,m en timmas jobb ger ju resultat....

 

Om jag sitter en timma varje kväll, hela sommaren,,, så Kanske jag blir kvar till hösten iallafall....

Sen är det nog bara att börja om från början,,, börja om på nytt....🎼🎧🎼😄

 

Näst på tur på "todo"listan, stod kloklippning....

 

Dollar=Check

 

Glock=check

 


Dags för nästa punkt på listan..

Rapport!!!

 

Ryggor packade = Check

 


Trots checklistan, så glömde vi GPS-halsbandet hemma....

Mycket nu!!!!!!

 

Jag gick ut en 900 meters grundsträcka med Sheriff....

Han kändes så jäkla slö, trött och ointresserad på utmarschen, så jag blev riktigt orolig över hur set skulle gå...

 

Glorius Glock på B-stationen❤️❤️

 

Men jävlar i havet, i vilket tempo han drog iväg....

Första sträckan var så öppen,,, så jag såg honom länge....

Och jäklars så mycket mark han vinner med sina korta ben.....❤️❤️❤️

 

Jag gjorde en förlängning på 400 meter,,,, och ställde mig i nervös Väntan....   


Men Sheriffen kom in som ett skott...

Var jäkligt härssig,,, så jag väntade i över 20 minuter innan jag skickade tillbaka honom igen....

 

Glock drog återigen iväg som en jävla gasell på 3:e,,,

Tänk att vi för bara 2 månader sedan inte kunde träna själva för att Sheriffen inte gick på 3:e...

Inte ens när vi tränade själva....

 

Attans va lite nytt träningsupplägg kan göra susen....

Återigen Tusen Tack Team Vem❤️❤️❤️

 

Fortsatte sedan på en ytterligare 500 meter förlängning...

Så öppen skog,,, så jag såg den vackra Sheriffen leta sig fram till mig på D...

Magiskt!!!

 

 Men han var allt lite tagen.....

900+1300+1300+1800

Konstigt om han INTE varit tagen.....💞💞💞💞💞💞☀️

 

Och precis som i spåret,,, jäklars så fin han känns i rapporten..

Nu är det ju såklart långt ifrån samma sak att träna som att tävla,,,,

Men det känns riktigt bra just nu,,,

och jag bara Älskar att han bara är 3 år, och förhoppningsvis har alla sina Bästa tävlingsår framför sig ...

Ser sååå mycket fram emot kommande år...


Ja, jag var ju även idag lite lätt slut efter en dag ute i det fria med feber och allt...

Men ännu var inte en bonddrängs dag över....

 

Hästarna,, stod på agendan....

 

Vi tog do och hundarna med oss ut på en tur i vår omgivning...

 

Lätodo stanna och beta lite här och där....

 

Gick upp till en äng, där dom verkligen Fick käka sig mätta....

     


Hemma igen, tog Thompa till 2-handsfattning för att borsta bort leran från Hebbe...

 

Och samtidigt tog min bensin slut...

Nu vill jag bara sova.....

Jag må vara lat,, svag och sårbar,,,, 

Men det kommer Bättre dagar....

  

GOD NATT FÖR NU!!!!!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards