Alla inlägg den 3 mars 2019

Av Ia Weylandt - 3 mars 2019 16:45

Tänk att det är jag och SuperDollar som får pryda vår vackra almanacka i mars...💖

Faktiskt 2 av mina favvobilder på mig och D.

Jag tycker vi färgmatchar så bra😁

Mitt hår, har samma färg som Dollars öron🥰

 


Och Mars månad är ju lika välkommen varje år...

Årets första vårmånad,, vem gillar inte den liksom..

Nu kom ju iofs vårkänslorna redan i februari iår.

 

För tänk att när Jag och Glock lämnat gården på kvällarna för att PW:a, då har vi lämnat Thomas jobbandes på gården iförd ingen jacka.

Bara en tröja på sig utan att frysa...

 

Är det inte ett vårtecken, så säg...

Och Sheriffen och jag har hunnit iväg ut, innan mörkret fallit...

 

Också ett vårtecken🌿🍃🌾   


Och hur vårligt kändes det inte när man slog upp sina ljusblå i lördags morse..

Woaw, solen som strålar från en klarblå himmel..

Kunde inte fort nog hoppa i kläderna och dra ut för en sväng i kohagen.

 

Men jösses va de blåste,,, jag höll på att frysa ihjäl i början,, alldeles felklädd..

Men sen när vi fick upp tempot lite,, så vart det lagom.

 

Hundarna var pigga, glada och lekte runt med pinnar...

 

Jag satte mig en stund på en stubbe och filosoferade.

Hundarna la sig till ro och tuggade på sina pinnar.

 

Så skönt att sitta där och höra hundarnas knaprande, och fåglarnas kvittrande...

 

Sen strosade vi vidare.

Varje gång vi går i kohagen, så har vildsvinen bökat upp nya ställen...

 

Läskigt egentligen att tänka tanken på hur nära inpå oss vi har dom.

Peppar, Peppar har jag inte sett någon ännu, hoppas få slippa...

 

I 2 timmar och 15 minuter cruisade vi runt,,, sån Magisk morgon⭐️

 


Till slut var vi tvungna att slita oss, hade en tid att passa, och ville hinna äta lång gofrulle.

Och den blev verkligen god,, lite hotellkänsla med bacon och äggröra, stekta champinjoner och nypressad apelsinjuice😋

 


Sen vare bara att byta om och hoppa in i bilen för att bege oss mot Nykvarns Hundhall för lite lydnad.

 

Inledde träningen med att låta Glock rusa ur sig med bollen,, ett måste, annars går det inte att göra nånting.

Men sen, Jäklars, vilket fint fritt följ han gör...

 

Jag tror tusan inte jag har sett honom gå bättre.

 

Mest fokus lades på fria följet,,

Men det blev också en tungapportering.

   

Och några vändor på stegen, där Glock återigen var tillbaka med lite knackig teknik, och då blir han osäker, spänner ut klorna, så stegen blir snorhal..

 

Men efter några svängar blev det bättre...

 

Såklart hans det med en fika också, Mumsligt god kanelkladdkaka😋🍪

 


Dollar och jag, vi bara gled runt i hallen och agerade störning till dom som ville ha det..

Åsså den obligatoriska selfien i spegel såklart🤩 fast Dollar syns knappt😟

 

Glock fick också finna sig i att posera🤩

 

Ja Thompa också🤩

LaFamilia👨‍🦳👩‍🦰🐶🐶

 

Avslutade dagen med en gemensam platsliggning för dom som ville.

 

En härlig start på lördagen.

Och än var den inte slut,,,


Direkt från Nykvarn drog vi till Södertälje för ett besök på Granngården.

 

Vi behövde köpa hundmat till Glock,,, men det är vääääääldigt lätt att det slinker ner lite braochha saker också.

Thomas shoppar mest hästgrejjor, och jag koncentrerar mig på hundavdelningen...

Men till skillnad från Thomas, så shoppar jag saker som kommer till användning..

Bollar, leksaker, tuggben,,,,

Medans Thompa shoppar i mina ögon helt överflödiga saker,,, Hajja att vi har fler sadlar än vi har hästar...

De e ju inte klokt egentligen...

Men Men, det är kul å shoppa...

 

På vägen hem sen, så släppte Thompa av mig och hundarna vid tågstationen i Läggesta, åsså tog vi en prommis hem...

 

Det är bara 2,5 km, men det är en Vacker tur,,, speciellt i solsken☀️

 


Hemmavid hade Thompa tagit tag i att röja upp efter att taket på hundgården rasat ihop.

 

Det var när den tjocka snön smälte på stalltaket, och allt hamnade i hundgårn, som Thompas snickeri inte stod pall för tyngden..

 

Men det gör inte så mycket, hundarna har 2 andra ställen under tak, 3 om man räknar med inne i hundhuset.


Själv var jag sugen på ett varv i vallhagen...

 

Och Glock var ju inte bang🤪

Nu vallade vi bara en snabbis,

För sen ville jag hjälpa Thomas, som hade börjat köra upp hö till fårhagen...

 

Tungt, men skönt när det är klart...

 


Sen tog sig Thomas an Linus och Lova.

Borstade och skulle longera båda,,,

 


Och då hoppade Glock och jag in i vallhagen igen...

 

Det är lite lerigt,,, men det får man ta..

 

Vi pausade en stund, och gick bort till paddocken och tittade på när Lova longerades...

 

Hon sköter sig fint Pappas Prinsessa🐎👑🐴

 

När Glock fått vila en stund, tog vi ännu en vända med fåren.

 

Och sen vallade vi hem dom till fårhagen igen...

Tycker den vackra Sheriffen sköter sig bra❤️

 


Å kära nån, så smutsig han blev återigen...

 

Tur att han njuter av att bli duschad och torkad.

 

Å jösses va han for runt efteråt och rullade sig i gruset..

    


När han var färdigrullad gick han å la sig på favvoplatsen, och njöt av dagens sista solstrålar.☀️☀️☀️

Jag har märkt att han gillar att ligga på bordet, så jag har ställt en biabädd där, med en BackOnTrack dyna i,,så han får ligga mjukt och varmt...

     

Verkar uppskattat💙

När sen mörkret föll, flyttade han in sig till fotöljen.

Hundarna var nog lika nöjda med dagen som vi var❣️    

Vi 2-benta skippade återigen Mellon, gick ner i bastun istället...

  

Så myyys❣️


Söndagsmorgonen sen då, vaknade vi väl inte till lika mycket vårkänslor...

Brr🌨 tvärtom faktiskt..

Snöblandat äckelregn föll från den grå himmelen.

 

Men det kom ju inte som en överraskning precis,,, vi var helt beredda på det, och på nåt underligt vis, så toklängtade jag ut i skogen även denna morgon.

 

Å det var faktiskt inte så farligt,,,

Vi höll oss mest i skogen,, och där märktes det knappt att det kom nederbörd.

    

I 90 minuter lekte vi oss fram på dom fina skogsstigarna...

 

Å det var faktiskt bara när man passerade dom lite öppnare partierna som vi kände av blasket.

   

Men vi var trots allt ganska blöta när vi kom hem igen,, men mysigt var det...

 

Men det är klart att det är skillnad att komma hem helt dyngsur när det är helg och man är ledig, mot om man skulle bråttom iväg till jobbet.

Nu kunde jag i lugn och ro hoppa in i duschen när jag kom hem, och sen svepa in mig i min morgonrock, som Thomas omtänksamt lagt i torktumlaren, så den var alldeles varmgosig när jag tog på den.

Vidare hade han tänt eld i vedspisen, och höll på att baka baguetter till frukost.

  

Så vi åt en låååång gofrulle framför Vasaloppet.

Sen bestämde vi oss för att spendera dagen med att bara göra ingenting...

Såååå jäkla lyxigt..

Efter frukosten gick jag och la mig i sängen igen och tittade ikapp på veckans program.

Fick genast sällskap,, och vem njuter inte av att få spendera en dag i sängen med Världens Gosigaste Sheriff🤠

  

Jag klagar inte iallafall😆

Dollar ser inte helt missnöjd ut han heller,,, även om han inte vill ha lika mycket närhet som Sheriffen...


Men inte tusan låg vi där hela dagen, fast jag gett mig själv tillåtelse till det.

Jag gick upp och plockade lite inomhus, och dammsög.

Thompa gick ut och pysslade med hästarna..

 

Sen satte vi på oss bra kläder, trotsade nederbörden, och gav oss ut på en riktig rackarrunda,

   

 Varierade promenaden med att klättra runt i skogen...

    

 Men var också ute och cruisade runt i kohagen..

   

Eller,, ”gröna slätten” som jag märkt att Åkersborna kallar den...

 

Och jag undrar ju vad det är med Glock och pinnar???

Undrar om det är för att han är uppväxt med en schäfer?

  

Han gör precis som Dollar gjorde som ung, står och tokdrar i pinnar på marken,,, får loss dom och springer runt och vill kampa med oss...

  

I 3 (TRE) timmar cruisade vi runt, inte i något rasande tempo direkt, GPS´n visade att vi rört oss 1,432 mil.

En lugn, vacker och harmonisk promenad,,, ruskvädret till trots...

  

 

Vi såg alla fyra ut som om vi gyttjebrottats när vi kom hem igen.

Faan va skitiga hundarna blir nu..

Båda fick finna sig ett besök i uteduschen, Thompa och jag ska basta efter middagen,, så vi sparkade bara av oss våra leriga kläder...

 

Nu är det dags att göra söndag.

En bra helg tycket jag ändå att vi haft, trots att vi gärna kickat igång rapportträningen den här helgen...

Men den som väntar på nåt gott...

Underlagsmässigt så hade det funkat idag, men vi tänker inte göra årets första Rapportträning i snöblandat regn...

 

Nu väntar Konferansvecka för mig.

Brukar inte se fram emot, men vi ska till Nova Park i Knivsta, och där har dom sååååå jäkla god mat.

Har nog bott där säkert 10 gånger tidigare, och Aldrig blivit besviken...

Nu var det ett tag sen sist,,, så smaklökarna ligger i högsta beredskap.

 

Men ikväll väntar hemmagjord pizza på surdegsbotten, som ska toppas med oxfilé, bacon, champinjoner, rödlök och bea🍕

😋det vattnas i munnen på mig,,, tomatsåsen 🍅 står just nu å puttrar på spisen,,, det doftar så gott...

 

Hundarna ser nöjda ut även med denna dag, trots att det inte blivit någon träning,,,bara långa prommisar...

Dollar har slocknat i hallen,,, jäklar så yrslig han var på prommisen idag..

  

Han lever verkligen upp när vi går prommis tillsammans Thompa och jag...

Det gjorde vi ju Alltid förr om åren,,, men sen vi flyttade hit,,, så går vi oftast en och en,,, och det är ju för att den andra då kan göra lite nytta på gården...

Finns alltid saker att göra....

 

KnockeBoy har goat in sig hos husse i soffan...


Ha nu en Fin vecka alla Underbara☀️🍀🎈

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards