Alla inlägg den 24 mars 2019

Av Ia Weylandt - 24 mars 2019 16:45

   

Nu får man nästan nypa sig i armen flera gånger om dagen, för att Hey, tänka till vilken Fantastiskt härlig tid som vi lever i just nu.

Visst kommer det mörka, jobbiga stundtals ikapp mig,, och då griper panikångesten tag i min kropp.

Men just nu mår jag faktiskt bättre än på länge,, vi har fått en tidsfrist, vilket ger lite tid att tänka på annat..

 

Helgen inleddes på Bästa vis.

Vi har någonting som heter ATK-timmar på jobbet.

Superbra att ha, om man måste ha nån timma ledigt här eller där...

Jag snålar som faaan med dom timmarna under året, vilket gör att nästan varje år, innan sista mars när dom förfaller och ersätts med nya, så har jag ett gäng kvar.

I år tex, har jag i mars kunnat ta ledigt efter  lunch på fredagar,,, och på så sätt fått känslan av att helgerna blivit längre...

Toppenskönt❣️

 

I fredags eftermiddag ville Thomas komma igång med att fixa staketet i hagen mot nya vägen...

Bäst att passa på nu medans det är lite mjukt i backen..

Så jag tog hundarna med mig för en härlig eftermiddag i spårskogen...

 

Började med att traska ut ett spår till Glock.

 

I väntan på spåret traskade jag, Dollar och Glock runt i dom vackra skogarna i nästan 1 1/2 timma.

 

Hade kunnat gå hur länge som helst, men ville att Knocke skulle få vila i bilen en stund innan påsläpp.

Så det blev en halvtimmas facebookandes innan det var dags att släppa på...


Sheriffen gör ett kanonupptag.

Jag hade lagt upptaget väldigt djupt,,, men han bara matade på, och drog utan krusiduller iväg åt rätt håll...

 

Och sen spårade han Super...

Jag hade med flit lagt ett ganska fult spår..

Risigt och blött...

 

Måste ju liksom träna på sånt också ibland,,, och inte bara på ”sagoskog” som våra skogar mest består av...

 

Ett litet tapp fick han, när vi kom fram till en sönderkörd timmerväg med breda vattenfyllda hjulspår.

Där vinklade jag höger precis innan vattnet,,, följde utefter kanten i ca 15 meter,,, och gick sen över, och fortsatte höger...

Där missade Glock vinkeln, och fortsatte rakt över dom 2 hjulspåren,,, snurrade lite,,, men hittade sen spåret, längre fram på rätt sida...


Alla pinnar plockade han,, men dom 2 första plockade han bara upp i munnen, och fortsatte spåra,

efter att han gjort så 2 gånger, så blev det ett sjuhelsikes kampande och lekande vid tredje pinnen...

Det tycker Glock är superkul,,, så resten av pinnarna kom han glatt in med...

 

Shit, jag var mer slut efter varje pinne, än var jag var av själva spåret😆

 

Duktiga Duktiga Sheriffen💙

 

Nedan följer en stilstudie i konsten att fånga korv, som kommer flygandes efter att sista pinnen hittats...

          

Slurp😋 Han är bra på Många saker,, den Vackra Sheriffen❤️

    


Nöjda och glada återvände vi hemåt igen..

Där stannade hundarna ute till solen försvann bakom trädtopparna...

 

Rolig den där Sheriffen,,,

Vi har ju satt upp en plexiglasskiva vid ingången, så att det ska vara lä från 3 håll på Sheriffens älsklingsplats.

Vi brukar även ha en BackOnTrack dyna liggandes där..

Men nu har vi vid ett flertal tillfällen märkt att han istället lägger sig på översta trappsteget,,, där finns inga underlag,, och ingen plexi...

 

Kanske dags att vårpimpa entrén,,, och ta bort plexin, men den har varit Toppen när det snöat och regnat...


Vi 2-benta avslutade kvällen med att efter middagen mysa in oss i bastun...

 

Såååå jäkla skönt och avslappnande att efter en lång arbetsvecka gosa in sig där,,, mysa av ljusen, värmen, lite vin /öl och choklad, samtidigt som vi bara sitter i timtal och pratar och spånar...

 

Bättre avslutning på arbetsveckan kan jag nog inte få...


På lördagen hade vi egentligen planerat in träning ihop med Team Linna och Team Abbot.

Vi och Linnorna skulle köra överlappningar,,, medans Abbotarna hellre ville spåra, och sen skulle vi åka hem till oss och grilla korv.

Jag såg fram emot det...

 

Tyvärr blev Mr Linna, som legat krasslig hela veckan, inte tillräckligt kry för att orka träna,, så då ställde jag in...

Kändes lite fjantigt att Abbotarna skulle åka hit för att spåra på sitt håll, samtidigt som vi körde rapportövning på vårt håll.

Bättre då att styra upp en ny dag.

Först kände jag mig lite besviken,,, men det var nog bara för att jag sett fram emot det så mycket...

 

Men sen med facit i hand,,, så blev det ju en dag heeelt i min smak...

En dag, utan tider att passa...

 

För nu kunde jag ju i lugn och ro gå och lägga mig igen efter att jag kl 6 varit uppe och gett hundarna mat och släppt ut dom...

Låg och kollade serier tills kl 8, tog D&G med mig och stack ut på min Bästa 90 minuters runda...

 

Thomas tog undertiden och longerade både Lova och Linus..

 

Sen möttes vi upp inne för en riktig gofrulle med plättar till Thompa, och Kesoplättar till mig 😋😋

 

Äääääälskar helgernas långfrulle☕️🍳🧀🥞


Och sen var vi ute och slet på gården i nästan 3 timmar...

 

Thomas fortsatte med staketfix,,, vi (Thomas☺️) håller på att stänga av olika delar av hagen, så att dom inte går överallt och trampar sönder nu när marken är så mjuk.

 

Jag satte fart med att fylla på hö till fåren

 

Är så in i bängen vallsugen,,, men ska verkligen försöka hålla mig nu, så att marken i 25:an och på lydnadsplanen får en chans att torka upp...

Det kan ju gå ganska fort nu, när det som idag har blåst🌪 som fasiken, samtidigt som solen☀️skinit...

 

Så Glock´s uppgift dessa dagar,  blir att hålla fåren medans jag springer backe upp, och backe ner med hö..

Det tycker han är en mycket betydelsefull uppgift som han sköter med bravur...

 

Tack Bäste Glock för ett gott samarbete💙🐑🐕💙

 


Jag fortsatte sen med att plocka hundbajs på tomten, och mocka inne i hästarnas lösdrift.

Och sen tog jag tag i den tunga, men tacksamma uppgiften att mocka i dom delar i hagen som vi nu stänger av...

 

Det är tungt,,, och man får liksom onda valkar vid tummen redan efter en kvart.

Men ändå gillar jag det på nåt vis...

För jag Älskar att hundarna är med, och springer runt och leker med sina bollar.

 

Och sen ser man också sån skillnad,,, och nu när det är avstängt,,, så vet ju jag att det inte tillkommit lika mycket bajs💩 imorgon igen när jag fortsätter...

För jag orkade inte allt idag...

 

Efter 3 timmar med kroppsligt utomhusarbete,,, så kan jag meddela att grillad korv med bröd, kan vara något av det godaste som någonsin uppfunnits...🌭🌭🌭🌭

 

Och bara den Magiska känslan av att man kunde ställa upp dörren till huset, medans man sprang in och ut med maten...

Alltså,,, finner inte ord...

 

Jag stod utan jacka och snurrade på korvarna☀️☀️☀️

 

Det är VÅR i luften🌿☀️💃🕺🏼

Älskade Klonka övervakar det hela från en annan av sina älsklingsplatser...

 


Överlappningsövningar, var ju planerade,,, så överlappningsövningar fick det bli..

Det skönaste med att det inte blev nån kompisträning, är ju att nu kunde vi göra klart alla ”måsten” innan.

Vilket kändes skönt när vi drog till skogs....

För när det kommer till rapportövningar, är vi ganska så stora tidsoptimister har jag märkt...⏰

 

Vid 2-tiden förberedde vi Klonkan på A-stationen

  

Sen körde vi 4x500 meters frispår..

Jag började gå ut,,, Glock kom i full fart efter...

Thomas kom väl inte farandes i riktigt samma tempo som Glorre🤪

Men han kom, 

  

Passerade,,, och gick förbi,,,,,

 

Glock var glödhet🔥när jag skulle börja värma upp honom...

Men jag tycker ändå att jag fick till en bra framföring,,, iallafall ända fram till halten...

Jag stannar,, men inte Glock, han bara fortsätter gå...

Jag vänder och börjar om,,,

Fint vid min sida,,, stannar när jag stannar,,, men sätter sig inte ner....

Gör om igen,,, och då går det bra,,, och jävlar i havet i vilket tempo han drar iväg,,, står där med hjärtat i halsgropen och förundras över att han inte bryter benen av sig i sin framfart...


Packar ihop, och förbereder för en tråkig 1000 meters promenad i min ensamhet...

Passerarar Thomas och Glock efter halva sträckan...

 

HejHej Glock,,,, HejDå Glock🎈

 

Gör en D-station, och sätter mig för att vänta...

Och jädrans i vilken fart han kommer in...

Ska nästan vara omöjligt att gå så fort på 500 meter okänd sträcka...

  

Men Sheriffen,,, han kan han💙

Och varför dricka vatten ur vattenskålen,,, när det finns Stooora pölar i skogen som smakar så mycket bättre🙃

 


Vi satte oss återigen ner för att invänta att husse skulle passera...

 

Och det gjorde han,,,

Men va hände me han liksom????

Peppa Glock???

Han betedde sig mer som en otäck trumgubbe med vårkänslor😂🤣😂🤣

 

Men Glock skrämmer man inte så lätt...

Han var Ännu mera glödhet🔥 inför denna min andra framföring...

Han bara rann ifrån mig,,, så det blev några snurrar innan vi kom fram till sändningsplatsen.

JaJa,,, det finns att jobba på,,, och det är ju bra när vi kan locka fram det på träning...

 

Han sprang ut till E-stationen,,, men efter en stunds vila,,, fick han ett återskick tillbaka till mig på D...

I full fart kom han in🚀🚀

 

Och som belöning,,,,

efter att ha kampat järnet med bollen,,,

Nedan följer En stilstudie av fångandet av rapportköttbullar,,, lite samma teknik som med spårkorv...

          

Alltså, jag säger då det....

Han är Multibegåvad den där pöjken💙


Vi insåg att tiden verkligen dragit iväg,,, tror att när vi höftar träningstiden,,, så glömmer vi som idag att vi har en återgång på 1500m att göra också..

Dessutom ville vi ju låta SuperD komma ut och röra på sig efter att ha legat i bilen medans vi tränade...

 

Så klockan han nästan bli 17 på lördagskvällen innan vi kom hem till Sjövreten igen...

Och då var man ganska mör kan jag säga...

Frisk luft hela dagen...

Som Balsam för själen....

 

Jag hade planerat Ialiensk plockmat till middag, men varken Thomas eller jag blev hungriga efter all korv, så vi åt bara varsin friterad camenbert, känner mig lite lurad på lördagsmiddagen.

Dessutom slocknade jag i soffan redan vid 19.30,,,

som sagt, man blir trött av frisk luft😴

 

Vaknade således hur pigg som helst imorse.

Gick upp vid halv sex och släppte ut hundarna i ett hissnande vackert väder..

Hoppade i säng igen när dom ätit,,, men hade inte ro att ligga där.

Vi har sovrumsfönstret öppet på nätterna,,, så fåglarnas kvittrande fick mig att längta ut i naturen..

Så redan vid halv sju drog hundarna och jag till skogs...

    

 Alltså,,, vilken jäkla morgon.

Solen som skiner, fåglar som kvittrar och glada hundar.

   

Jag får ont i magen för att det är så Underbart ute nu.

Och samtidigt är ju jag jag,,, 

Ångesten personifierad🥺

Stackars Thomas, att han står ut🤩

För idag har jag haft tokångest, just bara för att allt är så underbart, och för at vi har så mycket roligt framför oss,,

Träningar, läger, tävlingar, påsk, midsommar, semester, jag hinner inte njuta innan det är höst igen,,,

*SUCK*

 

Åsså, får jag ångest för att jag är så velig, och inte kan fatta beslut.

Har fått en Superrolig inbjudan till en mysig långweekend med andra hundnördar...

Och jag vill, vill,vill,, men målar bara upp problem.

Bestämmer att jag och Glock ska åka,,, velar om att ta med Dollar också,,, ändrar mig, ska inte åka, ändrar tillbaka för att jag så gärna vill iallafall...

Och så har det hållit på hela helgen..

Blir Galen på mig själv😫

 

Men det var skönt att efter frukosten gå ut å mocka i hagen...

Tänk att jag tycker det är harmoniskt att mocka,, 

  

Undertiden longerade Thompa båda hästarna,

Först ut var Lova...

  

Hajja att vi har typ samma upplägg som många i Världseliten,,, 

gubbarna tränar, och tjejerna mockar 😂🤣😂🤣😂

Det kanske betyder att vi snart kommer tillhöra världseliten inom hästsporten💃🕺🏼      

 

D&G springer runt med varsin boll under tiden...

Eller, Dollar springer inte,,, han ligger mest och tuggar på sin kong.

Och Glock springer,, men han vill gärna kampa massor emellanåt..

         

Men mest leker han runt själv,

Fållat😂

   

 

Sen fick Linus sig också en vända i korallen, med Lova som publik.

  

Jag började plocka lite på altanen,,,

   

Är så jäkla sugen att börja vårpimpa med blommor, dynor och hela konkarongen...

  

Men måste försöka hålla igen även där..

Lätt att glömma bort att vi fortfarande bara befinner oss i mars.


Men det hindrar hindrar oss ju inte för att börja shoppa lite till altanen..

Bla, så behövdes det nya solstolar..

Så in till metropolen Strängnäs och införskaffade 2...

   


Stannade på vägen hem, gick en prommis och körde också uppletande...

  

Eller som vanligt kör vi bara korridorer, där jag sicksackar ut med föremålen...

  

OJ, va fint näsan var på,,, häftigt att se...

Tyvärr lite mer tugg än vanligt,,, 
  

Och självklart fick SuperD hämta in ett föremål idag också...❤️

  

Massor med lek och bus efteråt❤️⭐️❤️⭐️
  

Traskade vidare, och kom fram till en liten glänta som inbjöd till lite spontana lydnadsmoves.
  

Kuuuul,,, sa Sheriffen, som genast var med på noterna...
  

Nu blev det bara fritt följ, ljudgivning och ett rakt kryp.

  

Tappat lite av sin fina teknik i krypet🤔, men så har han inte krypt på länge heller...

Det blev iallafall en mysig tur.

 

Vi kom hem lagom till att 14.30 gå in och se damernas jaktstart.

Fantastiska tjejjer vi har, men skönt att vintersäsongen nu är över, nu vill vi inte sitta inne mer...

Vilket hundarna redan har hajjat.

  

 

Nu har Thompa tagit hundarna med sig för att gå ett varv runt hagen och slå i lite lösa stolpar+märka upp dom nya trådarna mot nya vägen med färgade band så att dom syns...

En annan typ av tråd, som är som ett med naturen, 

 

Jag själv har stannat inne för att skriva, och samtidigt skapa lasagne till middag.

Ett projekt som tar minst 3 timmar... Lasagnen allstå😊

För jag har satt en köttfärssås,, som bör koka ihop sig i drygt 2 timmar för att smakerna verkligen ska sätta sig...

Den står å puttrar nu,,, och det doftar Underbart i köket...

  

Ännu en Underbar helg börjar gå mot sitt slut...

 

Nästa helg drar vi till Vackra Tärnsjö för Rapportträning i dagarna 2 (förutsatt att underlaget håller)

I dagsläget är vi 7 hundar som ska campera ihop,, sen kan några tillkomma, och framför allt kan några falla ifrån,, så är det ju alltid..

Men ser väldigt mycket fram emot det...

 

Helgen efter åker jag ner till Jönköping för att träffa Jonna, Sebbe och framförallt bebismagen som växer så det knakar.

I maj är det dags,,, såklart vårens Absolut Största höjdpunkt💙

 

Helgen efter det är Glock anmäld till Elitspår i Norrköping både lördag och söndag...

Kul om han kommer med En av dagarna,,, och Ännu roligare om han skulle komma med båda, för då gör vi årets debut med Hobbe, och spenderar hela helgen i Norrköping..

Trivs ju så jäkla bra på den klubben....

 

Och sen är det påsk,,, min Absoluta Bästa Älsklingshelg på hela året.

I år heeelt oplanerad, men hoppas ju såklart på Massor med bra hundträning...

 

Sååå Mycket Kul att Se Fram Emot💃

 

Så nu hoppas vi att vinden fortsätter vina🌪, och solen fortsätter skina☀️, så har vi nog snart torra planer att träna på....

  

Ha en bra vecka Alla Underbara☀️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards