Direktlänk till inlägg 19 oktober 2020

En Mycket bra helg🌻

Av Ia Weylandt - 19 oktober 2020 17:00

 
Jamen Verkligen, vilken Toppenhelg det blev.

En helg som innehållit det mesta av det bästa!


Lördagen inleddes som vanligt med att Thomas stack ut på en 3 km´s scootertur med hundarna, och jag gjorde gofrulle...

Medans gofrulle i avnjöts, gjorde vi en ToDo lista för dagen...

Oftast tar vi på oss liiiiite för stora skor, när vi smider planer inför en ledig dag.

Men denna lördag tyckte jag vi fick till en plan som faktikst kändes hållbar...

 

Och jäklar vilken skön känsla det var, att göra lördagskväll, med Alla punkter på listan✅
 
Den sista checkades också av innan vi gjorde kväller👍


Vi började direkt efter frukosten med att gå ut och köra lydnad.

Jag tycker det är lättare att utföra uppdrag, om jag vet att hundarna har fått sitt innan...


Glock såg superfin ut...
 
Stilstudie i hur man fångar en boll 🎾 
 
Olsson och jag var en total katastrof.

Jag måste inse, att hur mysigt det än är att vi tränar lydnad ihop, så funkar det inte.😔

Det funkar för Olsson att ligga och titta på Glock så länge dom gör momenten, men så fort Glocks belöning kommer, så gasar hon upp sig och tokskäller.

Så har det inte alltid varit, utan det har kommit på sista tiden, och då när det är vår tur att gå in på planen, så är hon så uppgasad 💨💨 så ingenting funkar, och jag blir irriterade, och sen blir allt pannkaka☹️
 
Roligast att träna tycker jag det är när vi går ner ihop, Thomas kör några moment, sen jag, sen Thomas osv.

Men det blir inte bra, det funkar att vi tränar samtidigt på varsin ända av planen, men jag vill ju se Glock, och jag vill ju att Thomas ska titta på mig och kommendera och kommentera...

Så det är lite synd, men bara gilla läget...
 

Nu har betet i våra hagar börjat sina, vilket Lova upplyste oss om genom att hoppa över elstaketet och söka grönare gräs på andra sidan..

Att vi dragit på det beror lite på att traktorn ju är hos farbror doktorn...
Så det blev till att improvisera.

 

Och vem tusan behöver en traktor, när man har en gammal hederlig stark Volvo i sin ägo💪
Jag var helt säker på att det inte skulle funka,,, men det gick hur bra som helst...

   
Så nu har vi nöjda höstar och får, som tacksamt smaskade i sig🌾🐎🐎🐑🐑🐑🐑🌾
 
Jag satt en stund på trappan utanför Hobbe och njöt av solen, och djurens nöjda malande..

Det var supermysigt, och behövlig uppladdning inför vad som komma skulle...
 
För tvättning av Hobbes markis var nästa punkt på ToDo listan...

 
För vilket vansinnigt drygt, pilligt och blött jobb💦💧💦💧💦

När man skrubbade i överkanten, så rann liksom en massa vatten in under tröjärmarna,,

men man såg resultat, och då blir det ju roligare...
 
Och undersidan blev ännu jobbigare, och ännu blötare...
 
Men som sagt, väldigt nöjda med resultatet👌

Sen bockade Thomas av ytterligare punkter, och jag åkte iväg och gick en prommis med hundarna, och åkte också förbi blomsteraffären och köpte lite höstigt till utekrukorna.

Inget speciellt överdådigt, men det ser lite trevligt ut...
 
Köpte också prydnadspumpor, älskar verkligen prydnadspumpor av alla slag🎃
 
Sen var det hög tid att sätta igång med Olssons firarmiddag🥳

Jag skalade räkor och gjorde en egen skagentoast till förrätt.

 
Rensade också en hummer, som skulle gratineras till varmrätt..

Löjligt lite som går att äta för 175:-💸
 
Sen satte vi oss ner, njöt av maten och skålade Olssons uppflytt med Prosecco...
 
Självklartbrann det ett ljus i den fina ljuslyktan Olsson fick i pris på SSBK.

Kul idé till ett pris med klubbeblemet på lyktan👍
 
Varmrätten var liten, men naggande god, och faktiskt alldeles lagom, speciellt eftersom vi även tänkte äta efterrätt...
 
"Tänkte" äta alltså, men vi klantarslen verkar aldrig lära oss något..

Medans vi åt, stod en ljuvlig Pollykladdkaka och puttrade i ugnen.

Den skulle vi äta till efterrätt tillsammans med vispad grädde med frusna hallon i.

Och det som blev över, hade jag lovat ta med mig till söndagens hundträning.

Mums, det vattnades i munnarna på oss.
 
Men medans kakan svalnade, gick Thomas ut en sista kvällsrunda med hundarna.

Han blev ute mycket längre än beräknat eftersom korna som går i hagen här nära oss hade rymt, så han fick ringa bonden, och i väntan på att bonden skulle komma, så fick Glock hålla kossorna och hindra dom från att gå ut på vägen...

Sen var dom kvar tills korna var på rätt sida av staketet.


Jag gick å satte mig i soffan, och somnade nog ganska omgående, 

klockan han bli närmare 21 innan Thomas och hundarna kom tillbaka, och när han då såg att jag sov sött, så brydde han sig inte om att väcka mig, utan han gick själv å la sig.

Bra, eftersom hans klocka skulle ringa och väcka honom 05.30 på söndagsmorgonen....


Jag vaknade väl nån timma senare, tog en sväng genom köket innan jag skulle gå upp...

Och Vad FAAAAN är det jag ser???
Ingen kladdkaka iallafall🤬 bara en tom pajform😫😩😫😩😫😩

 
Förbannade jävla Frk Olsson 😤

För det måste ha varit hon, hade det varit Glock, så tror jag han hade behövt ha ner hela pajformen på golvet, men den stod såfint kvar på köksbänken.

Dessutom hade Glock följt med Thomas upp till sängen, när han gick och la sig, Olsson hade stannat kvar nere med mig...

Faan att vi Aldrig lär oss, för inte tusan var jag arg på Hickan, bara på mig själv.

För Olsson blev jag istället jäkligt orolig, det var ju inte lite choklad hon fått i sig😟

Och att googla chokladförgiftning hund, var ju ingen rolig läsning.

 

Jag ringde Evidensia och frågade om råd.

Men dom tyckte jag skulle hålla huvudet kallt, och hålla uppsikt över min hund under 24 timmar.

Turligt nog hade jag använt 175g av Marabous mörka choklad, det är nog inte den choklad med högst kakaoinnehåll.

 

Så jag stängde in mig och Olsson i vardagsrummet, tänkte vi skulle komma ut snabbt om det skulle behövas.

Där låg jag på soffan och sov med ett öga.

Men Olsson hon snarkade högt på golvet brevid.


Thomas hade varit uppe vid 2-tiden, då låg hon och sov, men vaknade när han kom ner och följde med honom ut på tomten.

Hon hade kissat, men inget bajs, sen hade hon följt med honom upp.

Jag vaknade vid fyra tiden av att jag frös, och hade ont i hela kroppen, våra soffor är inte gjorda för att sova i😣

 

När jag kom upp, låg Olsson på rygg och sov på min kudde...

 

Jag gick upp samtidigt med Thomas när hans klocka ringde, då ville hon ut på tomten å bajsa innan frukost, det är lite ovanligt, men fasta fina korvar, och hon åt sin frukost med god aptit...

 

Jag gick å la mig igen, somnade om, och sov tills min klocka ringde 7.45

Jävlar, så trött jag var, men såg fram emot en rolig hunddag i Flen...


Jag inledde söndagen med 1 timmas härligt krispig promenad.

Olsson bajsade en stoooooor hög, som fortfarande hade fin konstinens,,, 

Sen hann jag också käka gofrulle, innan den var dags att packa in oss i bilen och köra mot Flen.


Väl där började vi med uppletande.

Vi var 3 hundförare, med 2 hundar var, så 6 hundar som skulle få leta grejjer i Flens ganska knepiga ruta.

Frk Olsson fick börja eftersom jag fortfarande bara kör korridorer med henne.
 
Och jäklar va fint hon letar, och fort går det💨💨
 
Hon har ju dom 2 senaste gångerna vi kört, plockat upp första föremålet, och sen fortsatt leta med det i munnen...

Men nu hade hon ruggigt snabba ingångar⭐️
 
Hon hade svårt med det fjärde föremålet, som låg helt öppet ute på fält, men jag gillar att hon inte gav sig, hon hade vittring på det, och letade och letade tills en av oss tillslut gick ut och lyfte på det.

Skitnöjd att hon inte gav upp, lite mindre nöjd med att hon satte sig och bajsade mittialltihopa,,,

men va Faan ska man göra med en hel kladdkaka i magen😂


Näst på tur att leta grejjer var Mi-Jos SuperViruz.

Det var inte direkt fotovänligt, man hade solen i ögonen...
 
Efter Viruz, stod Aspirants Messi för letandet...
 
Och sen var det katten bland hermelinerna tur...

 

Såååå fint letat av den Vackra Sheriffen⭐️
Han liksom alla dom andra hade svårt med det öppna föremålet....

Men alla lyckades tillslut❤️
 
Efter Glock, var det dags för Barvatorps Falco,,,
 
Och sist ut var Aspirants Inka...
 


Innan vi satte oss för lite gofika, gjorde vi en budföring med Olsson och Viruz.

Det gick mycket bra för båda⭐️⭐️


Eftersom min utlovade kladdkaka, låg i Olssons mage, fick jag stanna på vägen och improvisera.

Det blev ett gång ganska trötta munkar, som vi skar upp och delade på...
 
Men vaddå, det är väl sällskapet som räknas...
 
Det var mysigt att sitta där och "tjattra" hund en stund....
 

Men sen var det dags för lydnad.

Började med Olsson, som Tack Och Lov var sitt underbara fina jag igen..
 
Vi körde igenom hela appellprogrammet...
Supernöjd över hur fint hon gick❤️
 
Vi körde bara dom 3 hundar som ska tävla...

Viruz, som ska starta lägre i Hallsberg nästa helg körde igenom lägreprogrammet..
   

Och Messi, som är uppflyttad till högre, fick träna startklassmomenten eftersom han ska starta i den klassen snart.
   
När vi var klara tog jag ut Glock, och bara lekte med honom på planen.

Gick lite fritt följ, gjorde en rak inkallning, ett framåtsändande och en träapportering.

Sen var det hög tid att bege oss hemåt igen.

Jag stannade i elljusspåret på vägen hem, och knallade 3 km,

sen kan jag meddela att det var jäkligt skönt att komma hem, jag var så jäkla genomfrusen efter att ha stått ute hela dagen...


Jag hann väl vara hemma i nån timma innan Thomas kom tillbaka efter att ha dömt sökhundar i Nyköping.

Han var också ganska trött av all frisk luft, men hade tyckt det var riktigt kul, och han hade fått se många fina sökhundar👍

Det var 2 ganska trötta 2-benat, som halvslumrade i varsin soffa under söndagskvällen.

Jag gjorde en hemmagjord pizza, och den han vi knappt svälja ner sista tuggan av, innan vi sussade sött😴😴

 
Nöjda med en bra helg, där vi fått mycket gjort...

 

Och ikväll som är måndag, så har vi varit ute och kört rapport med Olsson

 
Hon går såååå fint🤩

Thomas och Glock är nere och kör lydnad nu, och jag ska göra middag.

Ikväll blir det prosciuttofylld färsk pasta med ädelostsås, toppad med knaperstekt bacon, finhackad röd paprika, och strimlad basilika.

En mycket vacker och god rätt...

 

Ha en fin vecka Alla, jag är sååå glad över att min träningslust kommit tillbaka.

Imorgon blir det rapport med båda, med sällskap,

en appellrapport för Olsson, och en lite längre sträcka för Glock⭐️⭐️

Ska bli kul🎈

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards