Direktlänk till inlägg 25 oktober 2020

Lägrehunden Olsson❤️⭐️❤️

Av Ia Weylandt - 25 oktober 2020 15:45

 

Underbara, Älskade Världens Bästa Olsson❤️⭐️❤️⭐️❤️
Maken till en bättre hund för mig, hade varit svårt att hitta, hon bara finner sig i, och ställer upp på allt vi hittar på😍

Hon som inte ens skulle bli rapporthund, jag var ju lite sugen på att testa skyddet med henne,

men Tack vare att jag gjorde illa knät i somras, så tog vi ju upp rapporten eftersom jag inte kunde spåra.

Men hade egentligen inte tänkt starta appellen, men sen har hon gått så jäkla bra, så då blev det,

"Varför inte liksom"

 Och det är inget vi ångrar idag, för jösses så bra hon skötte sig den lilla fina hunden👏👏👏

 

Som vanligt asdålig på å fota, och eftersom det skulle regna hela dagen, brydde sig inte Thomas om att ta finkameran med sig.

Vi får leva på minnesbilderna i huvudet....😊

 

Samling på Eskilstuna BK kl 09.00 på lördagsmorgonen.

Så skön känsla att vakna och ha god tid på sig, vi åkte hemifrån strax efter 8, och då hade Thomas gått en skön promenad, och jag stekte ägg och falukorv och gjorde smarriga mackor att ta med...

Också en väldigt skön och harmonisk känsla att veta att uppflyttningen redan var klar iom spåret för några veckor sedan.

Nu skulle vi bara ha kul🎈

Det bekom mig inte ens att vi visste att det skulle regna hela dagen, 

Olsson bryr sig inte om regn, nu hade vi iofs mer tur med vädret än vi vågat tro innan, men bättre åt det hållet än tvärtom.☔️

 

Kom fram till BK´n 20 minuter innan samling, och hann rasta en stund innan det var dags för samling och lottning.

Fotade dagens schema, för att kunna hålla koll på alla tider...

 

Måste säga att jag var imponerad över hur bra tidsschemat höll, 

allt är ju catider, men jag tror tamejtusan dom hölls på pricken👌

Jag var inte ens nervös inför lottningen, ville helst ha nr1 eftersom hon är van att gå först.

50% chans, jag drog första lotten, och det stod nr2

JaJa, bara gilla läget, skönt att veta att kelpien med startnr1, redan gjort 2 starter i appell, och sprungit båda gångerna, men missat på lydnaden.

Hade känts värre om det var en hund som man inte visste något om...

 

Åkte direkt ut till sträckan, och shit va nervös jag var inför samlingen innan, första gången vi lämnar Olsson vid uppbindningsplatsen själv så länge...

Men återigen,,, den lilla fina hunden bara accepterar❤️❤️❤️

Sen var jag faktiskt inte speciellt nervös, 

Kelpien kom in fint på A, och ca 3 minuter senare kom Olsson farandes genom skogen.

Duktiga Duktiga hund❤️

Blev inte speciellt lång väntan innan vi fick skicka tillbaka dom.

Jäkligt knepigt det där, med att veta när det är dags att gå fram till sändningspunkten.

I appellen ska dom bara sitta på 15 sekunders nedräkning, mot 30 i lägre, högre och Elit...

Min hjärna är så inställd på att när tävlingsledaren meddelar "1minut" kvar, så brukar jag räkna sakta till 10 och sen påbörja framföringen.

Nu skulle hjärnan tänka om, och det blev snurrigt.

Jag klockade framföringen innan till 17 sek, och bestämde mig för att börja gå när det var 30 sekunder kvar till start.

Kände att jag hellre kom fram nån sekund försent, än att behöva sitta för länge...

 

Och vilken fin framföring hon gör, tror ärligt att det är den bästa vi gjort.

BETYG 10⭐️
Och iväg drar hon i full jäkla fart💨💨💨

Sååååååå jäkla nöjd.

Thomas var inte riktigt lika nöjd med sin framföring, hon hade varit något laddad, och hamnat lite långt fram.

BETYG 9,5⭐️ Det var han asnöjd med.

 

Tillbaka på klubben hann vi pusta ut en stund medans sökhundarna gjorde sin special.

Jag gick in på planen och gjorde ett framförgående åt båda hållen.

Bra eller dåligt, vet ej🤪

 

Dags för budföring, skönare känsla denna gången att veta att specialen skulle räcka även utan det momentet...

Men jag tycker hon sprang sååå fint.

Var säker på 10-10, och blev lite förvånad när det blev 10-9, ena domaren hörde startgnäll, det gjorde inte jag,

å andra sidan är ju jag i en bubbla, så jag tror varken jag ser eller hör...

 

Lunchpaus, och OJ, jag tog visst en bild i pausen på våra hundar och Team Under, kelpien som också startade i rapporten...

 
Lydnaden sen, inleddes med platsliggning.

Blev en pulshöjare, då en hund först satte sig upp, sen ställde den sig upp, sen tog den några steg mot husse, stannade...

Tur nog så var det en hund emellan Olsson och den, men jag kände, att jag tror aldrig att Olsson ligger kvar om en annan hund går iväg...

Sen gick den, men precis då meddelade tävlingsledaren att tiden var ute...

*Pust*, jag får rysprickar nu när jag tänker på det....

 

Skönt nog inte nervös inför lydnaden heller...

Den har känts jättebra sista tiden...

Och jag kom ut jättenöjd, trist med Nolla på läggandet, men jag får ta på mig det.

För kanske var det dumt att gå in innan och göra 2 framförgåenden, för jag kände direkt när jag påbörjade framföringen inför läggandet, att hon var beredd på ett "före" kommando...

 
Nu MÅSTE jag träna mig själv i vänstersvängar...

Hon har en jäkla trevlig linförighet, men betyget rasar (nåja, är ganska nöjd med 8,5😊) pga att jag inte kan svänga vänster.

Så onödigt poängslöseri inför framtiden...


Det blev en ganska kort, men skön väntan på prisutdelningen, med dagens appar att räkna betyg i, vet man ju oftast resultatet innan, sen vågar jag aldrig ropa hej förens jag hoppat över bäcken...

Thomas tog upp kameran och förevigade väntan på prisutdelningen...

Kul med några bilder😝
 
Och vilken härlig känsla att få kliva högst upp på pallen,🥇🏆

Hade så gärna önskat att även Team Under fått jubla, men dom hade lite stolpe ut denna dag, då kopplet gick sönder på framförgåendet, med betyg där, hade dom också klarat uppflyttningen...

 

Såååå, så nöjda och glad åkte vi hem.

Fantastiska Olsson Alltså⭐️

Jag gick å la mig för att sova en stund när vi kom hem vid 15-tiden, för även om jag inte känt mig så nervös, så tar det mentalt.

Men jag kunde inte somna, var i som nån slags eufori och kunde inte koppla av.


Thomas tog hundarna med sig, och stack ut å red på Linus.

Och jag gjorde det som får mig att koppla av,,, jag lagade mat.

Älskar att stå å hacka, skära och strimla när jag känner mig uppe i varv.

Nu blev det Fyra små rätter.

Kycklingspett (utan spett) med jordnötssås

Friterade räkor

Vegetariska vårrullar

Biff med bambuskott och champinjoner

Samt en himmelskt god asiatisk gurka, som smakar som godis...
 
Sååå jäkla gott, skulle haft friterad banan till efterrätt, men det mäktade vi inte med...

Och vi struntade i att fira med bubbel🥂,,, ska jag dricka denna ädla dryck🍾 vill jag vara pigg, och inte halvsovande😴

Olssons uppflyttning får vi fira en annan dag🥳


Och idag som är söndag, dagen efter tävling, bara Älskar jag ju att bara va...

Thomas gick en lång morgonpromenad, och jag lagade gofrulle, som vi njöt av både länge och väl.

Sen lite hemmapyssel, Thomas ute, och jag inne...


Glada åt en "extratimme" drog vi ut med hundarna.

Började promenaden med att gå på fält...
 
Där fick dom verkligen rasa av sig båda två,,, så härligt att se dom springa runt med sina pinnar...
 
Fortsatte sen in i skogen, där trattkantarellerna stod som spån i backen...
 
Jag kan tyvärr inte bidra till någon plockning😢

Kan inte sitta på huk, och det gör också skitont i knät när jag böjer mig framåt.

Kan liksom inte plocka upp något som jag tappat på golvet....

Är så jäkla less nu på detta jävla knä🤮

Tänk er själva att se en massa svamp, och inte kunna plocka den.....
 
Men Thomas fick ihop ett snyggt litet gäng, imorgon ska jag göra trattkantarellsoppa😋🤤
 

2020, har ju varit ett riktigt 💩 skitår 💩 när det kommer till Glocks tävlingskarriär.

Men Olsson har ju inte påverkats av 💩CORONABAJSET💩

Målet jag satte när jag köpte henne var att bli uppflyttat ut appellen och fixa MH´t under hösten 2020.

Nu ska det Superkul att ägna vintern åt att lära in nya lägremoment.

 

Tyckte först inte det var så mycket nytt,,, men nu när jag börjar kolla så,,,

så JO, det är en del...

kryp, apportering, 100 m budföring med skott, platsliggning med skott, uthopp och återhopp....

 

Jag kände imorse när jag vaknade, att det är ganska trevligt att ha en appellhund.

300 meter spår,,, 2x500 meter rapport, lagom med lydnadsmoment...

Jag fick för mig att jag nog skulle stanna i appellen, och började bearbeta Thomas att vi skulle satsa på att starta appellsök också😬

Frågade om han trodde vi skulle kunna hinna få Olsson klar till söket i Norrköping om fyra veckor?

Det trodde han nog, kruxet var att hinna få hem en norskrulle i tid, och då kom jag på att jag vill ju ha en "skallhund" och det momentet kan hon inte,,, så det blir nog lite tight...

Men det hade varit lite kul🎈


Och min strategi, om att hundarna Alltid ska få "vila" dagen efter tävling sket sig idag...

Sååå taggad på att gå ut och testa lite nytt....

Fick bli hoppet som testades...
 
Var ju inte så svårt med hjälpmedel,,,, men man måste ju börja nånstans😊
 
Åsså tränade vi massor med vänstersvängar...

Det är nu under vintern vi ska slipa på detaljerna....

 

Thomas och Glock körde också lite lydnad, vi har flyttat in hindret närmare eftersom jag har svårt att gå.

Enda gången dom behöver ut på stora lydnadsplanen är vid inkallning och framåtsändandet, annars går allt att göra bland hästtransporter och husvagnar...

   
Nu ska vi göra söndag...

Tidsomställningen gör att klockan nu är 16.30, och mörkret börjar falla...

Hajja min ångest jag haft under så många år innan jag bytte jobb och började jobba kvällar.

Förra årets vinter, var den absolut bästa på många år.

Iår har jag ingen ångest för mörkret heller, man jag HATAR att inte kunna jobba...

Jag HATAR att inte kunna gå i skogen och att inte kunna spåra...

Men det är lättare att hata, än att ha ångest,,,,,,

 

Så ha nu en bra vecka Alla Underbara,,, trots mörkret😍


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards