Direktlänk till inlägg 3 januari 2021

HejDå 2020...

Av Ia Weylandt - 3 januari 2021 15:45

 

   

VÄLKOMMEN 2021...🎈

 

Jag tycker det är en sån jäkla härlig känsla, när det liksom "tippar" över.

Ett nytt år börjar, man börjar smida planer, planera tävlingar, träningar, läger, semester.

För JA, vi har bestämt oss för att leva och planera, som att allt roligt vi vill göra under 2021 kommer att kunna genomföras🍀

Skiter det sig sen pga av 💩coronabajset 💩, eller av någon annan anledning, då gör det det.

Då får vi deala med den skiten då, då har vi iallafall haft nöjet att njuta och längta just nu⭐️


Nyårsfirandet blev lugnt här på Sjövreten.

Bara Thomas, djuren och jag...

 

Inledde nyårsaftonen, med att ge oss ut i rapportskogen med båda efter en lång gofrulle.

Började med att Thomas trampade ut ett 875m långt frispår till Glock....

 
Och jävlar, va laddad han var.

Ibland tänker jag att vi ska lägga ner rapporten med Glock, och satsa på spåret med honom istället, och lägga rapportkrutet på Olsson istället.

Största anledningen till dom tankarna är att det känns mycket och tidskrävande att ha 2 hundar som ska tränas i rapport.

Men sen när jag en dag som denna, ser glädjen i den lilla hunden, så är det klart att vi satsar och ger det den tid det tar.

 

För han var helt sjövild när han såg husse gå iväg...

Men det sköna är ju att han är helt tyst i sin vildhet...

Det han gör,  är att han försöker  krypa ur halsbandet, och sen bita av kopplet, 

i ett sista desperat försök, så testar han att gräva sig loss❤️
Under hela uppvärmingen sen, så går han baklänges från sträckan, och drar som en vilde i sträckans riktning...

Älskar när han är på det humöret...

 

Jag brydde mig inte om att göra nån direkt framföring, kan ju iallafall inte gå som vanligt med kryckorna.

Och herre göstanes som han drog iväg på mitt marschkommando...💨💨💨💨

Han sprang snabbt och fint i sträckan, kom in till Thomas, och vände liksom bara upp i sträckans riktning, och ville springa tillbaka...

Så Thomas skickade tillbaka honom till mig...

Och in kom han i full fart💨💨


Blev Massor med lek och bus, medans vi väntade på husse...
 

Och sen var det OllanBollans tur...

 

Det var lite nervöst, hon har inte sprungit på över 2 månader.

Men hon är ju så coool⭐️
Hon visste precis vad hon skulle göra, och följde med husse utan att så mycket vända sig om och titta på mig.

 

Sen gick hon fyra skick 500+100+150, i full fart💨💨

 

Vi hade inga direkta liggtider emellan, men hon verkade inte ett dugg trött efteråt, mest bara taggad att springa mer.....

 

Nu är man taggad att fortsätta💪

Klockan rann iväg, man tycker inte det ska behöva ta så lång tid när man e själv och tränar.

Men det tar längre tid än vad man tror.

Hem och borsta 2 väääääääldigt leriga hästar rena....

   

Thomas longerade Lova i paddocken, och stack sen ut på en ridtur på Linus.

Tog med sig både Glock och Olsson....
 
Jag gick in för att förbereda nyårssupén.

En väldigt enkel sådan med bara kräftor till Thomas, och rökta räkor till mig...

Det enda jag lagade, var en liten västerbottenpaj till Thomas...


Så sen, med nöjda hundar, och nyduschade och bastade, fräscha ägare, slog vi oss ner och avnjöt våra små skaldjur.
 
Jäklar att man kan bli så mätt av lite räkor, det blev en hel del över...

Kanske är det bubblet🥂som mättar😊


Sen inväntade vi tolvslaget med att spela schack ♟ 
 
Hajja att jag som tycker så illa om sällskapsspel, heeeeelt snöat in på schack..

Jag är verkligen skitdålig, men jag gillar det där med att man måste tänka.🤔

Hatar tex yatzy där man ska förlita sig på att några jävla tärningar ska rulla åt rätt håll...

Och jag tycker det är sååååå jäkla mys när vi sitter där mittemot varandra och spånar🤓
 

Själva 12-slaget blev lugnt.

Vi gick ut till stallet och var med hästarna mellan 23.45-00.15, men såg inte en endaste raket.

Hörde lite smällar, men inget som bekom varken hästar, hundar eller får...

Skönt😍


Sen kan jag bara i förbigående säga att året 2021, började på Absolut Värsta tänkbara sätt😔

Orkar inte gå in på vad, men hoppas bara att det inte är det som kommer prägla det kommande året.


Detta gjorde iallafall, så att ingen utav oss sov något på hela natten.

Och vi var båda så trötta på morgonen när vi käkade frukost, så jag trodde vi båda skulle somna sittandes..

Men det jag längtade allra, allra mest efter, var en lång och rejäl promenad, lite samma känsla som när vi fick ta bort Dollar, att det kändes som att husets väggar skulle kväva en..

Nu är jag ju hämmad, av dom förbannade jävla kryckorna, så att bara gå, gå, gå, finns ju liksom inte som alternativ.


Men vi gjorde iallafall det bästa vi kunde, stack vid 10 på morgonen, och va hemma igen vid 14.30

Vi gick, vilade, gick vilade...
 
Vann inte så mycket mark, men hundarna var glada och skuttiga...
 
Stod stundtals stilla och bara lekte runt med deras pinnar...
   
Och hur ledsen blir man inte, då man för varje gång man kommer ut i skogen, så har ett nytt område skövlats bort🥺
 
Usch och Fy, sånt gör mig också så jäkla ledsen...
 
 
Men vad ska man göra?
Bara älska dom strövområden som fortfarande finns...
 
Det kunde alltid vara värre😖
 
När vi kom hem igen, gick vi la oss och sov.

Jag sov i 3 timmar😴😴😴

Thomas i närmare 4:a😴😴😴

Det var välbehövligt....


Sen blev det att käka upp gårdagens rester...

Jag kompletterade med en repris på förra helgens löjromspizza...
 
FY FAAN,,, så jävla god den är😋

Nu hade vi tyvärr ingen rödlök, men det funkade ändå...
 
Den där pizzan skulle jag kunna käka varje dag🤤


Lördagen ägnade vi åt att bränna pengar💸💸💸

Men började dock med en "gratisaktivitet" i slottsparken...


För först brände vi lite pengar på Systembolaget i Mariefred💸

Klart man vill ha lite vin 🍷  och öl 🍺 på självaste lördagen....


Stannade i slottsparken och lekte runt lite med hundarna efteråt...
 
Glock fick gå lite fritt följ, som var skitdåligt😆han hängde mer med tassarna i luften än på marken...

 
Men det gav sig efter ett tag...
 
Olsson fick bara leka...

Vi körde en budföring, men det var allt...
 
I övrigt fick hon bara springa runt och kampa med bollen...
 
Längtar som faaan efter att få slänga kryckorna och köra igång henne i lydnaden igen...


Från Mariefred, drog vi söderut mot Eskilstuna och destination Gustafsons Möbler...
 
Aldrig hört tals om den butiken innan, kommer liksom inte upp när man googlar.

Fick tipset om butiken när jag såg en bild på en soffa hos en vän på FB, och frågade vart den var köpt.

 

Och vilken jäkla SuperButik👏👏👏👏👏

Skriver det igen Gustafsons Möbler i Eskilstuna..

Här var Ingenting omöjligt, allt gick att ordna enligt våra önskemål...

Vilket inte var det lättaste, eftersom Thomas och jag har TOTALT olika smak...

Thomas ville ha bruna tunga chesterfieldsoffor, medans jag ville ha en snygg U-soffa i ljust, helst vitt tyg...

 

Meeeen, som hundägare, och gårdsägare, där halva året består av lera, så måste man också vara lite praktisk...

Jag vill inte leva ett liv med plädar överallt, jag vill att hundarna ska få vara där vi är, och då passar skinn bäst...

Så vi fastnade båda två, för väldigt enkla, snygga stilrena 3+2 soffor som nedan fast i skinn...

 
Känns jättebra👌 
Så jäkla sittvänliga, och verkar också sovvänliga, vilket är bra eftersom vi somnar i soffan varochvarannan kväll😅


Hemkörning ingick, men ville man ha det inburet tillkom 1500:-, så då tänkte vi att va Faan, varför inte passa på att köpa nya sängar också, när vi ändå var igång...


Vi har pratat om ett tag att skaffa sånna sängar som går att hissa upp i både huvuddel, och fotändan,

men inte kommit till skott.

Men nu efter att jag gjort min knägympa flera gånger om dagen, då jag ska ligga med överkroppen högt och sparka med benen, så har det varit lite meckit att bulla upp med kuddar tre gånger om dagen...

Så även ett par nya sängar fick det bli....
 
Åååååå va de ska bli kul när allt kommer i slutet på februari🥳

Vi kommer ställa in vår nuvarande säng i gästrummet, och slänga ut den sängen som står där nu.

Så om någon är intresserad av en 1.40 säng, så är det bara att hojta till😲


Sen åkte vi vidare till Granngården och brände lite mer pengar💸💸💸
 
Båda hundarna behövde hundmat, och sen kanske det slank ner lite annat bra och ha saker när vi ändå var igång.

Avslutade turen till Eskilstuna med att jag sprang in snabbt på Ica Maxi..
 
Jag försöker minska mitt handlande, så istället för att handla varje vecka, så handlar jag varannan.

Meeeen, nu upptäckte jag till min stora fasa att vi hade slut på värmeljus🤭,

och det är ju helt klart värt ett regelbrott, och besöka en affär för.

Vägra sitta i mörker i vintermörkret🕯


Efter att ha shoppat i storstaden hela dagen, var det skönt att komma hem till lugnet på landet igen..

Vi hann precis gå en sväng innan mörkret föll på lördagskvällen...
 
Avslutade kvällen med en bastu, ett parti schack och en flaska Amarone🍷

 

På söndagen var det dags att köra över Lova till Edeby igen.

Hon har svarat bra på behandlingen, och ser fin ut när hon jobbas i paddocken.

Nu ska hon testas att ridas av en lätt ryttare igen, synd man inte känner nån som kan komma hit, men tur att vi har möjlighet att lämna bort henne...

 
Trots att hon står helt stilla i transporten, så är hon alltid sjöblöt av svett när vi lastar ut henne.

Men hon är liksom stencool, och inte alls stressad när vi ställde in henne i stallet, hon började direkt äta av höet i boxen....
 
Nu håller vi tummarna för att hon håller med en ryttare på ryggen, så att vi kan försöka sälja henne sen🍀
Hade sån flax, så att sonen Micke var där samtidigt och skodde hästar....

 
Blev en stunds trevligt tjitttjattande 😁
 

Åkte bara förbi hemma och släppte av transporten, och sen drog vi till skogs...

   
Vi delade på oss, och lät hundarna springa fram och tillbaka mellan oss på dom mjuka stigarna...

Superkul tyckte båda två🐾💨🚀
 
När vi kom hem igen, fick Glock nöjet att valla ner fåren till Linus.

Dom får sällskapa honom nu medans Lova är borta.

 
Hundarna fick sen äta lunch, och vila en stund på maten.

Efter det, tog Thomas med sig dom båda ut på en ridtur på Linus.

Fårsällskap i all ära, men Linus tittar längtansfullt efter Thomas&Co, när dom lämnade honom i hagen efter ridturen💙
 
Jag var undertiden inne och småstädade lite.

Nu skulle jag helst av allt vilja slänga ut julen, och vårpimpa istället...

Men det får vänta tills jag kan slänga kryckorna, blir för meckit med bara en hand.

Så stjärnor och stakar får vara kvar i fönstren, men jag plockade bort alla blomsterarrangemang och allt juligt lull-lull.

 

Söndagkväll, och lugnet sänker sig så sakteliga över Sjövreten...

Hundarna och vi känner oss nöjda med nyårshelgen.

 
Nu lämnar vi 2020 bakom oss, och ser fram emot ett bra 2021.
   
GOTT NYTT ÅR🎈💥

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards