Direktlänk till inlägg 10 januari 2021

Slappt....

Av Ia Weylandt - 10 januari 2021 17:00


Egentligen känns det lite överkurs att skriva något idag, för ärligt talat har vi inte gjort något hundigt på hela helgen.

Men så tycker jag att det är lite mysigt att slå mig ner på söndagseftermiddagen och tänka igenom helgen.

Fast skulle kunna säga att detta blir mer en matblogg, än en hundblogg,,,

så kan det bli ibland😛

 

Veckan som gått har mest innehållit långa härliga promenader (bortsett då från trettondagsrapporten)

Jag är nu uppe i att jag promenerar i en och en halv timma varje förmiddag...

Nu när snön ligger är det perfekt att gå på den gamla nerlagda banvallen.

När det inte är snö, ligger det bitvis ganska stora, fula och vassa stenar på sina ställen.

 
Men på vintern är det Magiskt....


Helgen inleddes på allra bästa vis, då vi tog "Fyris" och hundarna ut på en härlig 7 km's runda när Thomas slutade jobbet på fredagen.

 
Nu åker vi 3,5km, och sen tar vi en liten godis och vätskepaus för dom fyrbenta som vill...

Godis är gott, men så mycket till vätska vill ingen av dom ha...
   
Dom har lite olika stilar, Glock och Olsson.

Glock lägger sig stabilt på lagom avstånd framför "Fyris" och där ligger han i ett jämnt tempo...

Olsson, hon tar gärna en pinne, och lägger sig med den, och låter oss försvinna iväg en bit.

Sen kommer hon farandes bakifrån i full fart, går ikapp Glock, och sen lägger hon sig igen, och låter oss köra förbi...

Skulle gärna önska ett jämnare tempo, men det kanske kommer, på slutet av turen la hon sig i snabb trav, strax framför oss...
 
Nöjda och glada kom vi hem och tog en bastu,

och avnjöt sen en makalöst god middag.

Ska jag vara ärlig?
Och det ska jag väl, så har jag gått upp 16 kg, sen jag gjorde illa mig i somras😱

 

Där ser man hur mycket det betyder att man rör på sig, för det är ju det i första hand som jag inte gjort som jag brukar.

Sen kan man ju tycka att jag borde lagt om kosten redan i höstas, men jag älskar ju att laga mat, och det blev som en liten belöning att stå i köket och experimentera, när jag inte kunde göra så mycket annat...😢


Men, bättre sent än aldrig att försöka ta tag i det.

Så från och med i måndags käkar jag LCHF.

Vilket passar mig super, om man bortser från avsaknaden av pasta😭

 

I fredags tex, åt vi lamm, och till Thomas gjorde jag en potatisgratäng, medans jag åt en såååååå ljuvligt god gratäng gjord på fänkål och chèvre.

Alltså det var såååååå gott😋

 
Sen är jag väl inte superstrikt, gjorde ett smör med smak av apelsin och citron, och apelsin kanske inte är tillåtet, men det var bara lite saft från en halv apelsin,,,så det tycker jag man ska få unna sig.


Resten av kvällen mösade vi i soffan...

 

Tycker vi har käkat gott hela veckan som gått.

Till frulle varje dag har det blivit kesoplättar med färska bär och vaniljkvarg...

Sååååå jäkla gott...
 
Hemmagjord pizza en kväll.

Lchf-botten till mig, som väl är OK, men inte i närheten av Thomas klassiska pizzabotten..

Men den funkar liksom med lite god topping...
 
Godast var ändå pilgrimsmusslorna, som fått marinera i lime och vitlök, och som serverades med knaperstekt bacon och en magiskt god buerre blanc sås...
 
Såå jäkla gott, varje gång jag äter det, så frågar jag mig själv, varför jag inte äter det oftare...😂

Thomas fick en tråkig hummer, serverad rakt upp och ner🤣


Och helgfrullen, har inte gått av för hackor den heller...

Jag bakade LCHF-bröd på lördagsmorgonen, som var jättegott, och faktiskt ännu godare på söndagen, så nästa helg ska jag baka det på fredagskvällen.

Till dom goda frallorna drack jag en jättegod smoothie på kvarg och färska bär...
 
Jag sa ju att det skulle likna mer en matblogg😇


Eller hästblogg😂

För efter frullen ville Thomas åka och hälsa på sin prinsessa...

Att hon är pappas prinsessa, det visade hon tydligt denna dag, mig gillar hon inte alls😅


För Thomas klev ur bilen före mig, jag satt kvar och snacka i telefonen.

Direkt Thomas visslade på henne, kom hon farandes till honom, och lät sig väl smaka på morötterna som han hade med sig till henne.

Thomas tog en fin selfie, med prinsipessan👸
 
När jag sen snackat klart i telefonen, klev jag ur bilen och styltade fram emot dom.

Och då jävlar drog hästjäveln som en avlöning när hon fick se att jag närmade mig😠
Det spelade ingen roll hur mycket Thomas visslade och skakade på morotspåsen, hon bara vägrade komma...

Hon har tydligen fått en ny bästa vän i den lilla fina islandshästen som går i hagen brevid...
 
Och "peppar" "peppar" ingen hälta ännu🍀


Vi har verkligen blivit riktiga sjusovare denna vintern.

Nån av oss, går upp och ger hundarna mat vid 6-6.30 på morgonen, släpper ut hundarna på tomten, och då är dom ute i ca 20 minuter medans den av oss som gått upp får ut till stallet och ger Linus och fåren frukost.


Sen går vi alla och lägger oss igen, och somnar om tills klockan ringer vid 8.45

Vid 9-tiden sticker Thomas ut med hundarna i ca 1 timma, efter att först ha släppt ut Linus och fåren i hagen.

Jag har frukosten klar till 10, och sen sitter vi länge och väl och käkar...

Ääääääälskar långa helgfrukostar🤩


Meeen, det gör ju så att dagen går, men jag tycker inte det gör så mycket just nu, då jag ändå inte kan göra så mycket som jag skulle vilja.

Klockan blev 12 innan vi var hos Lova, på vägen hem från Edeby släppte Thomas av mig hemma, och själv drog han och hundarna ut på en lång skön skogis.
 
Och det var den lördagen...

För klockan var närmare 15 innan dom var hemma igen, och då började det skymma, och det var dags att göra lördagsmys...


Olsson stannade kvar ute, och var helt jäkla sjövild....
 
Jävlar som hon for runt och lekte med sig själv...

Ett Underbart, härligt skådespel att beskåda från fönstret🤩

 
Söndagen inleddes väl lite liknande som lördagen...

Efter en lång gofrulle, drog Thompa ut på tur  med hundarna i ett ymnigt snöfall...
 
Dom gick en mil utefter den gamla nerlagda järnvägen....
 
Olsson bryr sig inte ett skit om vädret,

men Glock är faktiskt inte riktigt lika road....

 
Han ser tvärtom ganska lidande ut stundtals😫

Älskade lilla hund😍
 
Jag blev kvar hemma och städade bort julen.

Hade först tänkt vänta tills jag får slänga kryckorna åt fanders, men hade inte tålamod att vänta längre...


Och som jag alltid säger,,,

För att skapa ordning, måste man först skapa kaos....

Och hela mitt hem kändes verkligen i Kaos innan jag fick ner allt juligt i kartonger,,,

 
Sen skulle allt nytt som skall fram diskas...
  
Och jag tycker det blir tomt, varje år när det är dags att plocka bort julsakerna.

Samtidigt, så gillar jag ju inte en massa "krafs" utan tycker det blir ganska harmoniskt när det liksom blir "rent" igen

 
Så jag sitter nu här och trivs i mitt kök....

Ska alldeles strax ställa mig att skapa Tacos 🌮 

 

Imorgon ska jag till fysioterapeuten igen.

6 veckor sen knäoperationen, jag hoppas, hoppas, hoppas på att få slänga kryckorna åt fanders för alltid.

6-8 veckor på kryckor, sa ortopeden, och jag har hela tiden haft siktet inställt på 6 veckor🍀

 

OM, min önskan slår in, ska jag det första jag gör boka en tid i Nykvarns Hundhall, och åka dit och leka lydnad med Olsson.

Fyyyyyy Faaaaan, som jag längtar efter att lyda med henne igen💝

 

Så Snälla🙏Håll tummarna✊För att detta är jag imorgon🍀

   

HA EN FIN VECKA ALLA UNDERBARA🙁

 

 

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards