Direktlänk till inlägg 17 januari 2021

Äntligen vinter....

Av Ia Weylandt - 17 januari 2021 16:00

 
Så fick vi då Äntligen lite vinter i veckan som gick.

Härligt att slippa torka leriga och skitiga hundar, och även låta tvättmaskinen vila lite från handdukstvättande..


Veckan inleddes dock med lite tråkiga besked från fysioterapeuten.

Visserligen visste jag att ortopeden sagt kryckor i 6-8 veckor, men jag var helt inställd på att slippa nu efter 6 veckor, så ja, jag blev lite besviken.

Anledningen är att jag nog tyvärr överansträngt mig, och gått för långa promenader, och därmed var knät svullet...

Så det var bara åka hem och lägga mig i högläge, och vifta på tårna.

 
Fick dra ner mina 90 minuter långa promenader, till att endast promma ca 30-40 min/dag.

*suck*

Tur ändå att vi har självmotionerande hundar, som utnyttjar dom 40 minutrarna till max, genom att springa mest hela promenaden...
     
Men jag kan tycka det är jobbigt att det tamejfaan, tar längre tid att klä på mig och göra mig iordning för att gå ut, än va själva promenaden tar😫


Men, men, bara lyda och vara duktig flicka.

Däremot fick jag faktiskt beröm av fysioterapeuten, för att jag i övrigt skött min rehab så bra, har fått riktigt fina lårmuskler, som tyder på att jag följt mitt träningsschema, och det har jag verkligen gjort.

Alla dagar, även om det ibland tagit emot när det blivit dags för dagens 3:e träningspass....

 

Men jävlar anåda, vilket jäkla tufft träningsschema jag fått nu.

Det innan var rena rama vilostunderna....

Bla en övning som är skittuff.

Jag ska sitta ner,,,,,

 
ställa mig upp med hjälp av bara benstyrka,,,
 
till upprättstående, och sen ska jag sätta mig långsamt ner igen...
 

Låter kanske inte så jobbigt i sig,,, meeeen,,,

jag ska göra det 6x10x2 gånger om dagen,,, det är 120 lyft på en dag 😰

Det är skitjobbigt, för jag har 7 övningar till, som också ska göras 3x10x2.
Men de e bara å kämpa💪

Inne på andra veckan på Lchf, och glädjande nog visade vågen redan tecken på viktminskning efter en vecka.

Det gör det ju lättare att fortsätta.

Frukostarna denna veckan har bestått av omelett, med rökt kalkon, tomat och paprika...

Sååå gott 😋

 
Sen har ju jag en tendens att bli lite "besatt" när det handlar om matlagning, och jag ger mig liksom inte förens jag skapat det jag vill till perfektion.

Nu är det att jag vill få fram den perfekta pizzabotten, vilket gjort att jag käkat pizza i stort sett varje dag, både till lunch och middag hela veckan😣
 
Men det är så jäkla gott, och jag är nära nu, snart har jag fått till den helt perfekt.👌


I veckan fyllde vår fina vän Mr Fonzie jämnt...🥳

Vi var bjudna dit på middag på lördag, men ville ändå överaskningsfira på den "riktiga" dagen...
 
Så när Thomas slutade jobba på onsdagen, svängde vi över och överraskade....🎊🎉🎊
 
Vi gick aldrig in, stod bara i dörren och sjöng 🎶 en trudelutt 🎵 


Så fick vi höra att det förväntas bli brist på svenskt🇸🇪 nötkött framöver.

Detta pga av den torka som var för ett par somrar sedan.

Det kommer däremot fortsatt finnas utländskt kött i våra butiker, men det vill jag inte ha...

Så iväg for jag till Willys, och köpte hela 9kg😱nötfärs...

Jag kan klara mig utan biffar och stekar,,, men köttfärs vill jag alltid ha hemma...

 

Så vi ägnade en kväll åt att väga upp, och förpacka nötfärs i 400grams prortioner...

 
Som vi sedan vaccumförpackades...
 
och la i frysen,,, så nu lär vi klara oss ett tag....
 
Gjorde förresten en lasagne i veckan, där jag bytte ut pastaplattorna mot zucchini...

Supergott😋

Jag känner att, har man bara köttfärs, bacon och ett paket pasta hemma, så kan man alltid skapa en god middag...


Åsså i veckan så fick lilla fina Frk Olsson, Äntligen sitt egna tjänstetecken...
 
Tvekade länge och väl i vad hon skulle ha för färg, 

ville först ha lime💚 men det var Thomas som tyckte, att nu har vi en liten tjej, kan vi inte låta henne vara tjejig då...

Så ceriserosa💖 fick det bli, och jag måste säga att jag tycker det blev superfint👌
 
Annars har ju jag gillat att hon sprungit i SuperDollarnas gamla tecken, och jag har inte känt nån brådska i att hon ska få sitt eget.

Tänkte som så att hon fått styrka och kraft genom att ha hans tecken på sig💪
får se om hon får fortsätta springa rapport i Dollars, och använda sitt eget i uppletandet🤔

 

Nåt annat stort som hänt i veckan, är att Mormis lilla Morris blivit så stor, så att han börjat inskolats på förskolan...

Och USCH va jag tyckt det varit jobbigt, faktiskt värre än när jag skolat in mina egna barn...🙈

Jag tycker ju att han är så liten (blir 2 i maj) så han har ändå fått vara hemma länge om man jämför med dom som skolas in redan när dom precis fyllt 1 år...

Men det känns så jäkla jobbigt att han sitter där i sin lilla väst, som en i mängden av en massa barn som förvaras på en förskola..

Jag vill att han alltid ska vara nr1 och stå i centrum för all uppmärksamhet...


Men Mormis Morris, verkar trivas bland alla barn och framförallt  lastbilar, så kanske dags för Mormis att tagga ner och koppla av lite☺️


Så blev det fredag, och vi var några som gick ihop och hyrde Nykvarns fina Hundhall för lite skojig träning...
     
För min och Olssons del blev det ju mest störningsträning, eftersom jag inte kan göra så mycket...

Men det var bra det med, och verkligen behövligt...

Och vi kunde ju köra lite uthopp, och snabba lägganden...

 
Verkligen Askul att köra första lydnaden på väldigt länge....

Glock, fick gå lite fritt följ....
 
Det fick även Fonzie göra,,,,
 
och Stella,,,,,
 
Och Zarah,,,,, 
 
och Fonzie med matte,,,,
 
Glock fick också hoppa lite,,,
 
Dutti Sheriff,,,
 
Det var verkligen en mysig fredagseftermiddag, som såklart ockå innehöll fika☕️🍪
 
och lek och bus för hundarna...
 
Nu ska vi köra 1 gång i veckan framöver, ska bli Superkul🎈
 

Så det var ett nöjt gäng som kom hem för att fredagsmysa.

Jag har ju lovat mig själv att äta pilgrimsmusslor oftare.

Denna fredag testade jag att göra samma rätt till Thomas också fast med stora räkor istället för musslor.

 
Den rätten gick absolut hem hos Thomas, det första han sa på lördagsmorgonen var,,,,

-Satan va god middagen var igår!
Det är som ljuv musik i mina öron🎶🎵🎶


Thompa och hundarna stack ut på 1 timmas morgonpromenad, och jag gick upp och stekte bacon, gjorde äggröra och smoothie.

Smakade smaskens 😋 
 

Sen gjorde iallafall inte jag många knop under lördagen, var inte ens utanför dörren innan det var dags att åka iväg på middagsbjudning.

Thomas var ute i stallet och mockade och pysslade, och jag körde specialsök med båda...
 
Duktiga Glock❤️
 

Och duktiga Olsson❤️

   
Sån bra inomhusaktivitet👌

Sen gick Thomas en riktig långpromenad med hundarna, och jag satte mig först i ett ljuvligt fotbad, och tog sen en lång skön dusch, innan jag började piffa mig inför kvällens kalas.

Eller, kalas och kalas?
Vi var bjudna på middag hemma hos familjen Fonzie,

men när man som nu Aldrig gör sig fin för någonting, så var det skojigt att få föna håret och sätta på mascara👁

 

Och det var så fiffigt, så vi skulle vara där redan kl 15 på lördagseftermiddagen,

vilket ju var Toppen, för då blev kvällen inte så sen.

 
Gick först in och fick en välkomstskål...
 
Sen var det så jäkla mysigt, för Thomas och Mr Fonzie, gick ut och lagade maten på murikkan utanför.
 
Verkligen mysigt för dom att stå där och gagga i värmen från murikkan, samtidigt som maten tillagades.
 
Och sen fick jag jordens jäkla överraskning🎁

Dom hade snappat upp att jag ofta gnäller över att vi aldrig käkar fisk, eftersom Thomas "påstår" sig vara allergisk mot det🤥

Så jag fick en alldeles egen tallrik med en ljuvlig röding, supergott potatismos, och en formidabelt god vitvinssås.
 
Alltså, det var såååå jäkla gott😋

Jag tror inte jag sa många ord under hela middagen, bara njöööt av varje tugga...

Jag kände mig som en kunglighet 👑 så särbehandlad💖

Magiskt✨

 

Thomas var inte helt missnöjd med maten som han serverades,

viltkött, med grönsaker ihopmojsat med grädde och goda kryddor, som åts som en rulle i gott libatunnbröd...
 
Han sa i bilen efteråt, att det var bland det godaste han ätit.

En mycket trevlig kväll blev det....
   
Och skönt nog blev det inte så sent, vi var hemma redan vid 19-tiden.

Har man hund, så kan man ju liksom inte vara hemifrån hur länge som helst, så det var asskönt att ha varit borta på trevligheter, utan att vakna upp mer död än levande dagen efter...

 

Dessutom var det första gången vi lämnade Hickan själv hemma inomhus.

Tidigare när vi lämnat dom, har dom stått i hundgården, men nu ville vi inte ha dom där,

så det var trots allt lite nervöst att komma hem.

Nu var det "peppar"peppar" länge sedan hon bet sönder något hemma, men man vet ju aldrig vad som händer när dom plötsligt lämnas själva i 4 1/2 timma.

Men hemmet var helt intakt,,,

Älskade Duktiga Hundar⭐️❤️⭐️❤️

 

Söndagen blev en dag i vinterstudions tecken.

Mycket skidåkning blir det, iallafall för ögonen.

Var förbi och hängde lite med folket på Sjötäppan en stund.

 

Thomas hade skickat efter en julklapp till Liam, som inte hann komma till julafton, 

men nu kom den i veckan, så dååkte vi över och lämnade den..

En motocross tröja, som Liam har tid att växa i😂

 
Vi hängde mest ute, där Bella tog en ridtur på Mickes fina islandshäst.

 

Nu har Thomas tagit en ridtur på Linus med hundarna som sällskap,  vi sitter och kollar skidskytte,  och snart ska jag göra Wallenbergare med blomkålsmos till mig, det blir ju spännande...

Glock är väl inget stort Faan av skidor, men han är den gosigaste lilla hunden som finns❤️
 
Ha nu en Underbar vecka, 
Snart är det vår☀️

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards