Direktlänk till inlägg 26 februari 2021

Vårkänslor☀️

Av Ia Weylandt - 26 februari 2021 17:45


 
Swosch💨 sa det, så var snön i princip borta med blixtens ⚡️hastighet över natten...

Skönt när det går fort, och inte bara bildas isgator överallt👍


Mindre skönt att våra vita, rena trägolv är ett minne blott😫
 
Det har ju varit så jäkla skönt att under iallafall 1 månad känna att man har det rent och välstädat hemma.

Nu är allt som vanligt igen, med små leriga högar lite här  och var, och en tvättmaskin som i princip går dygnet runt med att tvätta hundhanddukar😣

Mina dojjor har väl också gått på renare promenader än dom vi går nu...

Thomas putsar skor mest varje dag...
 
Jag hade egentligen bestämt att jag skulle sluta älta mitt onda knä, men det är tyvärr en sån stor del av min vardag, så det är svårt att låta bli.

I tisdags var det så svullet, så jag låg i omgångar med det i högläge och kylde ner det med is...
 
Jag var skitdeppig och grät faktiskt en skvätt, inte av smärtan, men av sån jävla frustration över att det inte blir bra, och att jag inte kan få den livskvalité som jag vill ha, och behöver för att hela jag ska må bra.

För hur ont jag än har, så MÅSTE jag då komma ut på iallafall en promenad om dagen, och då går jag bara ca 1 timma, mot förut minst 1 1/2.

 

På onsdagen var jag i en skog, som jag inte varit i dom senaste 3 månaderna pga att den inte är så "kryckvänlig"

Den ligger på vägen ner mot Strängnäs, så varje gång jag ska åka och veckohandla, så brukar jag stanna och knalla där innan.

Åsså kommer vi dit, och inget är sig likt,,,

den fina härliga skogen nerplöjd av skogsmaskiner och borta😢
 
Här har vi kört massor med rapport, hade 2 mycket bra sträckor, vi har spårat, kört uppletande och framförallt promenerat...

Det var sååå jäkla sorgligt att se, så jag bestämde mig för att Aldrig åka dit igen...
 
Jag var tvungen att stanna till i en annan skog på vägen, den var fortfarande fin, men inget vi kan träna i tyvärr...
 

På onsdagen var jag något så vansinnigt sugen på att flytta ut min träning utomhus, efter att bara ha tränat inomhus varje dag sista veckorna..

Så när Thomas stängde kontoret för dagen, åkte vi bort till slottsparken för att kolla underlaget där...

Och det var faktiskt bättre än förväntat...
 
Glock fick köra fritt följ, skall och träapportering...
 
Testade också ett kryp, som såg mycket fint ut🤩
 
Jag ville för första gången, testa att sätta ihop apporteringen, efter att ha toktränat övningarna jag fick av Frida...

Och jag kunde med tårar av lycka, konstatera att

VI HAR EN APPORTERING🤩😍👏⭐️❤️
 

Såååå jäkla kul...

Den är inte 10-mässig ännu, men från att ha,

•tjuvat när jag kastat...

•sprungit ut, gripit, och kampandes sprungit iväg och gjort några ärevarv...

•kommit in mot mig, sprungit förbi, gjort en stor lov

•satt sig vid sidan

•tuggat massor

•spottat ut innan jag hunnit ta den....


Nu satt hon kvar när jag kastade, tills hon sökte ögonkontakt, och då fick kommando av mig, sprang ut, jättefint gripande, snabbt in, kanonfin ingång,,, fortfarande lite tugg innan avlämnandet...

Men vilken jäkla skillnad på 2 veckor⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Som sagt, inte perfekt, men vi har betyg❤️


Taggade till tänderna, fortsatte vi med att köra ett uppletande med båda...

 
Det går lite för länge mellan gångerna, så Olsson kan inte momentet ännu.

Men jag tycker ändå hon gör det bra,,, 

Thomas la 2 föremål ganska nära, och det var kul att se henne ha näsan på och slå på en tvärnit, trots att hon går ut i full fart...
 
och släppandena är fortsatt fina❤️
 
Glock var ju som vanligt helt outstanding i sina fyra korridorer...
 
Där är det bara att stå brevid och njuta❤️
 


Anledningen till att jag ville testa apporteringen på onsdagen, var för att det på torsdagen återigen var dags att träffa Frida för uppföljning..

Så Olsson och jag drog till Enköping vid 9.30-tiden på morgonen.

Kom fram i god tid, och hann rasta innan det var dags...
 
Var lite nervös innan,,,

ville ju så gärna att mitt lilla Hickebarn, skulle visa upp en lika fin apportering som dagen innan.

Och min lilla Hicka ÄR ju bara BÄST❣️
Såååå fint hon gör det❤️⭐️❤️⭐️❤️
Nu har jag fått tips om hur jag går vidare, men samtidigt backar för att det ska bli ÄNNU bättre💪

Vi kollade också lite på hoppet, har ju svårt att få ut henne på uthoppet, men nu har jag fått superbra övningar på det också.

Och så började vi lite med krypet,,,,

och det är så jäkla bra att Frida visar övningarna, jag fotar, och så diskuterar vi för och nackdelar med olika inlärningsätt, för det är klart att det går att lära in på flera vis, beroende på hund...
 
Men det är så härligt, för det känns som om hon "känner" Olsson, och kan anpassa övningarna efter vad hon tror passar just henne (och mig) bäst...
 
Jag åkte därifrån och var så jäkla supertaggad på att träna....

Tänk att lydnad kan vara så kul🥳


Hade gärna kört ett pass direkt när jag kom hem, men jobbet kallade.

Nu hade jag varit ledig tis+onsdag, så jag hade inga känningar av knät när jag kom till jobbet på torsdagskvällen...

Däremot så har dagen som idag varit jobbig, med svullet knä, och stickningar i vaden och foten...

Kanske måste inse, att jag inte kommer klara av det jobbet jag har idag😢

Nu går jag upp till 75% from 1/3 ( helt eget beslut) får väl se sen om jag måste söka något annat där jag kan sitta mer, vore så sorgligt eftersom jag trivs så bra...

Men det är då, och nu är nu....


Imorse vaknade vi upp till en makalös vacker dag☀️
Kunde inte fort nog ta med mig hundarna och bege mig ut på promenad i våra vackra omgivningar...

 
Ägnade sen resten av dagen åt att städa huset, så nu glänser det rent och fint inför helgen...

La kvällens middag att mojsa i gosig marinad...

Scampi till husbon, och pilgrimsmusslor till mig😋


När Frallan slutade jobba, drog vi återigen bort till Gripsholms slott och körde lydnad.

Vi körde på varsitt ställe för att spara tid.

Glock fick alla moment utom hopp och stege...
   
Jag och Olsson körde vidare på Frida övningarna, men gick också lite linförighet och gjorde läggande under gång...

Inte för att jag tror att tävlingarna kommer öppna upp i vår, men känner ändå att jag vill börja repetera momenten i lägre som hon redan kan..


sen fokade vi lite på krypet...
 

Och jag har sagt det förr, och jag måste säga det igen...

Den där Olsson är SÅÅÅ jäkla Bra❣️
 
Hon bara liksom köper alla övningar, och försöker med Allt hon förmår att göra sitt bästa...

Sååååå jäkla kul att träna med henne⭐️
 
Nu har vi åkt hem för att göra fredag.

Jag sitter i relaxen utanför bastun, med fötterna i ett fotbad i väntan på att bastun ska bli varm.

Thomas är ute på en ridtur på Linus, och har båda hundarna med sig?.

Bastun är nog lagom varm tills han kommer...

 

Helgen är ganska så oplanserad,

jag vill träna lydnad, och så vill jag åka nånstans och köpa nya lakarn, täcken och kuddar.

Vi skulle få våra nya sängar och soffor i februari, men nu verkar det bli försenat, men jag tänker att när dom sen väl kommer, så vill jag vara beredd...

 

Och kanske, vem vet, kan det bli ett lite spår också...

Har inte kunnat spåra med Olsson sen appellen i september...

 
Men nu önskar jag ALLA en Trevlig helg🎈

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 19 maj 18:00

  Vilken  jädrans underbar vecka vi lägger bakom oss... En vecka som bara i princip har innehållit slappande på altanen och sköna promenader... Sååååå jäkla skönt att bara få va!!! Jag försöker variera mina förmiddagspromenader så mycket det g...

Av Ia Weylandt - Söndag 12 maj 17:30

  Aaaaaaaaaaah, så sitter man då här igen, hemma vid mitt älskade köksbord, lite trött och sleten efter en intensiv helg. Men samtidigt så in i bengen nöjd och glad ända in i själen, efter en härlig helg fylld av hundträning från morgon till kvä...

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards