Direktlänk till inlägg 1 september 2021

🇸🇪SM i BRUKS 2021🇸🇪

Av Ia Weylandt - 1 september 2021 09:15

 
Så var då helgen med Stort H, över för iår.

Och som vanligt infinner sig en slags deppighet inom mig.

Hela SM-cirkusen är så speciell, man lever liksom i en bubbla under några härliga dagar, och sen när bubblan spricker och det blir vardag igen, så är iallafall jag helt mentalt slut.

Och så har det varit varje år, det tar ett tag för mig att landa.

Svårt att förklara, jag tror man måste uppleva det för att förstå...


Iallafall, SM 2021, ligger nu bakom oss, och allt vi kan göra är att leva på fina minnen, för vad många än tror, så är vi Supernöjda med vår älskade lilla hund, som gjorde sitt allra bästa, vad mer kan man begära???


Men SM- äventyret höll faktiskt på att ta slut för Team Glock redan på fredagsmorgonen när Glock till att börja med inte gick igenom veterinärbesiktningen🥵

För vilken jäkla start vi fick på tävlingen.

Vaccinationskontroll och vetbesiktning på Jönköpings bk 10.15


3 personer i besiktningstältet,

en som prickar av,

en som kollar i tävlingsboken att rätt vaccinationer finns,

en som kollar att chipnumret i Glock stämmer överens med chipnumret i tävlingsboken.

 

Åsså ser jag hur person nr 2, tar boken och lämnar den till veterinären, som kollar, och sen upplyser om oss att,

Tyvärr, Glocks vaccination har gått ut, vi skulle därför inte få starta, och ombads  att vi genast skulle lämna området, då endast tävlande hundar och förare fick vistas där...

VAAAAAAAA???

Både Thomas och jag hävdar med bestämdhet att Vaccinationen är giltig i fyra år, och Glocks är bara tre år.

Men ALLA dessa 3 personer säger emot att det är 3 år som gäller.


Thomas säger att han hållit på med sporten i över 40 år, och undrar när dom reglerna ändrades..

För några år sedan, svarade veterinären.

Vi frågade om vi kunde åka iväg och vaccinera honom lite snabbt och sen komma tillbaka, men fick NEJ på det, för det var karens, så vi skulle iallafall inte få tävla.


Snacka om att det kändes som att vi fått varsin iskall hink med vatten över oss...

Det var bara å traska därifrån, och vi undrade,,,, vad gör vi nu?
Jag började googla regelverket, med fingrar som var så skakiga, så jag knappt kunde trycka på dom små tangenterna på telefonen.

Men efter mycket fumlande fick jag fram sidan, där det klart och tydligt stod FYRA år.

Vi gick tillbaka till veterinären, som då också faktiskt höll på att googla, och efter mycket OM och MEN, så fick hon ge sig, och medge att hon haft fel...


Så den lilla Sheriffen fick tillslut genomgå besiktningen, och klarade den med bravur✅

pust😰
 
Vilken start va,,, jag var helt skakis efteråt, darrade som ett asplöv, och fick huvudvärken🤕från helvetet, som satt i resten av dagen...

 

Men vi for vidare till Skillingaryd, där startordningen skulle lottas 13.00

Var faktiskt inte ett dugg nervös inför lottningen, för att för en gångs skull ville jag gärna ha nr 1.

Vet att mina framföringar blir bättre då, och med facit i hand, var det synd att inte Thomas drog just ettan, utan istället nr2..

Men vi var nöjda ändå....
 
Strax efter lottning och invigning var det dags för platsliggning och stege uppdelat på fyra grupper.

Och det var faktiskt ganska stökigt i dom 3 första grupperna, men Glock som låg i den fjärde, där alla 8 hundar låg stabilt, inkasserade helgens första 10:a💖
 
Direkt efter platsen var det strömgång över stegen, vilket inte alltid är så kul, när man har en hund som tycker stegen är lite jobbig, och gärna vill rusa över den...

Men vilken jäkla stegklättring han gör👌👌👌👌
 
Vet inte om domarna blivit tillsagda innan attvara extra petiga vid stegen, för det var förvånansvärt få, som hade fullt på stegen, inte bara i vår grupp, utan även i dom andra grenarna...

Glock var ensam i rapporthundsgruppen om att ha 10 på stegen....
 
Men helgens andra 10:a var ett faktum, och med en trevlig kommentar dessutom⭐️
  
Så faktum är att vi gick och la oss på kvällen med en liten, men naggande god ledning inför lördagen...


Lördag morgon var det samling 8.00 för uppletande.

Måste berömma vår helt magiska tävlingsledare under helgen, som klart och tydligt gett instruktioner och väl hållit ihop fårflocken.

Henrik Engström, (jag brukar inte skriva ut namn) men nu gör jag det, för det måste vara en av Sveriges Absolut bästa tävlingsledare i rapporten⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

 
Och vilket uppletande han gör, den underbara Sheriffen...
 
Det var en ren njutning att stå brevid å titta på.

Men blev faktikst lite paff, när domarna delade ut betygen.

Den ena domaren ansåg att det inte fanns mycket att dra på, men satte ändå 9,5 för lätt tugg i avlämnandet på sista föremålet..

Medans den andre, hade sett tugg på flera föremål, och dessutom tyckte att Sheriffen fastnat i sitt letande, så där blev betyget 8,5...
 

Oj Då, Jasså, blev Thomas spontana kommentar🙉

Kul initiativ (snott från GMBK Grand Prix) att man fick behålla 2 av föremålen om man hittade dom rätta...

Glock hittade dom, och jag Älskar att ha minnen med hem från varje tävling....

 

Sen vidare mot BK´n för lydnad.

Det har ju regnat mest hela veckan, men skönt nog, så har planerna på Attila BK, känts väldigt väldränerade, och har inte tagit åt sig allt för mycket av nederbörden.

Men ändå är det ju trist när regnet strilade som värst, just som rapporthundarna skulle köra sin lydnad...

 

Och återigen TACK underbara David Sundqvist (skriver ut namn igen🙈) för alla fina bilder du tar.

Kul att se efteråt, eftersom jag inte törs titta IRL...
 
Glock gör en Superfin lydnad⭐️⭐️⭐️
 
Som vi tragglat framåtsändandet veckorna, och dagarna innan SM...

Åsså går han in och går spikrakt🤩

Tack Snälla Team Lyx för hjälpen in i det sista😍

 
Blicken är nästan densamma som när han valla får😆
 
Fiiiina apporteringar,,,,
       
Och hoppet, som också krånglat lite gav den tredje 10:an....
 
Nä,,,besviken kan man inte vara efter en sån fin lydnad...
   
Även efter dag 2, kom vi tillbaka till Hobbe, med en liten men naggande god ledning inför söndagen...

 

På lördagskvällen fick vi besök av Världens Bästa Morris i husvagnen...
 

Ja, mamman och pappan var också med såklart,,,

och Glock han bara njööööt...

Han Älskar verkligen barn🥰
 
Och Morris är så fin med honom❤️❤️

 
Glock älskar dom flesta, även lillmatte Jonna....❤️❤️

    

Hoppas Morris snart vill hänga med på husvagnssemester med oss, han gillade att sitta inne i Hobbe iallafall...
 

Nu är visserligen ny husvagn beställd till våren, men hoppas Mormis Morris ska gilla KABE också😊

 

När den lilla fina familjen lämnat oss, så bara mösade vi in oss i Hobbe och njöt av lugnet.

Stackars lilla Frk Olsson, som inte fått göra så mycket under dagen, verkade ändå rätt så nöjd med tillvaron, där hon gosade in sig hos husse...
 
Åsså blev det då söndag, och dagen, då 2021 års SM i bruks skulle avgöras...

Och vi skulle för första gången avsluta med rapporten...

Och JA, jag har blandade känslor inför det upplägget på ett mästerskap, inte helt säker på att det är den rätta vägen för utvecklingen av sporten.

Men den diskussionen kan vi ta en annan gång...

 

Samling och genomgång på A...

   
Och vad ska man säga om vår insats på denna rapporttävling.

Inte en sträcka som passade vår hund denna helg.

Ganska så tråkig sträcka om något frågat mig....

En rak, platt racesträcka på stig, där vi nog gynnats mer om det varit mer tekniskt och kuperat...

Samtidigt hade det nog inte hjälpt eftersom mina framföringar var KATASTROF...

Thomas hade "som vanligt" inga neddrag på sina....
 
Medans jag åkte ner till 7,5 på mina😖

Och det med All rätt,,, det som skulle bli mina livs bästa, blev mina livs sämsta,,, 

och då ska man inte vinna SM...

Men det är ju inte Sheriffens fel,,, får istället se det positiva i att han är rejält taggad inför skicken💣💣

Han sprang definitivt det Bästa han kunde denna dag...

Påväg in på C.
 
Så vi slutade på en hedrande 5:e plats.

Och det är klart att det är roligare att klättra i resultatlistan, än att rasa i den😂

Men för oss kommer Glock alltid att vara en vinnare❤️⭐️❤️⭐️❤️
    
Det var skönt att vi bestämt oss för att stanna i Jönköping tills på måndagen, för man är verkligen helt slut både mentalt och fysiskt efter en sån urladdning.

 

Vi köpte varsin pizza som vi mumsade i oss under kvällen.

Sen gick vi ner och hängde med detta härliga gäng i Abbotarnas husvagn...
 
Länge sedan vi sågs, men det var som alltid lika roligt att tjattra med herr och fru Abbot❣️

 

 

Nu ska vi ta oss en funderare över Sheriffens framtid som rapporthund.

Innan SM, när vi inte visste hur ryggen skulle reagera på den tuffa utmaningen, så var vi inställda på att SM skulle bli hans sista tävling.

Och den känslan fanns kvar även direkt efter att tävlingen var slut.

Men sen på måndagen, då vi insåg att Glock var pigg och glad och fräsch i kroppen, så hade vi ett långt snack med fina peppande vänner (team Lyx återigen🥰)

Kanske är han ändå inte klar som rapporthund, att han tycker det är kul går ju inte att missta sig på.

 

Så kanske blir det fler starter......

Men då jävlar måste jag få styr på mina framföringar💪

 

Tack Undrbaraste Bästa Glock för allt skoj du låter oss uppleva🎈

Vi Älskar Dig mer än ord kan beskriva❤️
 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards